Je mist ergens 5%....quote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:40 schreef xenobinol het volgende:
Wat kost dat allemaal extra? Paar euro per maand maar...
Jouw ervaring met vrije sector huren heeft je beeld van de 'sociale' huursector verwrongenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:42 schreef Whuzz het volgende:
In mijn laatste huurhuis een keer gevraagd om extra isolatie. Glas-in-lood, enkel glas, geen muurisolatie, 18 jaar oude ketel, gedeelde thermostaat. Als het buiten 5 graden vroor en een beetje waaide moest de verwarming binnen gewoon vol aan om het op temperatuur te houden.
De verhuurder zei dat we op eigen kosten dubbel glas en een nieuwe ketel konden aanschaffen. Dan zou hij het voorschot bedrag voor energie na een jaar aanpassen aan de nieuwe omstandigheden.
Vond ik een prima suggestie, op eigen kosten alles isoleren en een nieuwe ketel plaatsen en dat heb ik dus ook gedaan. In mijn eigen koopwoning.
Ja... ja.... dus... isoleren of huur inleveren... het is niet geheel onbaatzuchtig van de verhuurdersquote:Woningcorporaties niet bang voor energielabel
Gemeentelijke woningbouwcorporaties zijn niet bang voor de sancties die het Rijk gaat opleggen aan woningeigenaren die geen energielabel voor hun huis hebben. Wel baren de verouderde toewijzingscriteria hen zorg.
Sancties
Dat stelt woordvoerder Eric Bosman van de vereniging van corporaties Aedes. Hij reageert hiermee op voorstellen van minister Donner. Deze wil eigenaren van woningen sancties opleggen als hun huis bij verkoop of verhuur geen energielabel heeft, zo schreef hij eind vorig jaar aan de Tweede Kamer. Donner wil de sancties vanaf 2013 invoeren.
Labeling lukt op tijd
Corporaties zijn al een flink eind op weg met het labelen van hun bezit, zegt de woordvoerder. Van de circa 1,7 miljoen aangemelde woningen is ongeveer 90 procent afkomstig uit de woningvoorraad van corporaties. In totaal moeten we nog rond de 600.000 woningen van een label voorzien, maar dat gaat wel op tijd lukken.
Verouderde criteria
Bosman maakt zich er meer zorgen over of nieuwbouwwoningen van corporaties wel het juiste label krijgen toegewezen. Nieuwe woningen worden nog te vaak volgens gedateerde criteria beoordeeld. Voor nieuwe technieken zijn lang niet altijd de juiste criteria voorhanden. Een spiksplinternieuwe woning met een hypermoderne biogasinstallatie kan dan een lager label krijgen toegewezen dan een huis met een verouderde maar bekende verwarmingstechniek.
Huurprijs daalt
Tenslotte verwacht de Aedes-woordvoerder dat de invoering van de energielabels bij ongeveer 100.000 woningen in zowel de sociale als de particuliere huursector, zal leiden tot een lagere huurprijs. Het Label wordt gekoppeld aan het puntensysteem van het woningwaarderingstelsel. Hoe minder zuinig het huis, hoe minder huur er voor gevraagd mag worden. Wel zal de energierekening dan hoger zijn, dus voor de portemonnee van de huurder maakt het niet veel uit. Behalve dat hij met een zuinig label in een comfortabel en milieubewuster huis woont.
bron: binnenlandsbestuur.nl
Dat valt nog te bezien, de woonbond gaat actie voeren tegen de plannen van oorlogshitser Donner... Jeweetz.... dezelfde demagoog die jouw ook een energielabel door je strot gaat douwenquote:
Jouw ervaring met "sociale" sector huren heeft je beeld van de vrije huursector verwrongenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Jouw ervaring met vrije sector huren heeft je beeld van de 'sociale' huursector verwrongen
Mijn huis heeft al een energielabel.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat valt nog te bezien, de woonbond gaat actie voeren tegen de plannen van oorlogshitser Donner... Jeweetz.... dezelfde demagoog die jouw ook een energielabel door je strot gaat douwen
link naar originele artikelquote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
Xeno heb je ook een bron voor dat bericht over de energie labels. Dat het energie label aan het punten systeem gekoppeld gaat worden klinkt heel logisch maar ik kan er verder niets over vinden.
Verder leuk dat ze al flink op de rit zitten met hun energielabels, maar in het bericht wordt nergens genoemd welke labels hun woningen nu gemiddeld hebben dus is je bericht net zo bruikbaar als mijn constatering die door jou raaskallen genoemd wordt.
Je moet ook niet gaan huren bij huisjesmelkers... dat neigt naar masochismequote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:01 schreef Whuzz het volgende:
Jouw ervaring met "sociale" sector huren heeft je beeld van de vrije huursector verwrongen![]()
Misbruik? Ik ben een netto betaler aan het systeem. Ik draag meer bij dan de gemiddelde HRA subsidiehoerquote:We weten het Xeno. Jij huurt goedkoop en de maatschappij zorgt voor jou. Maar niet iedereen kan nu eenmaal misbruik maken van het sociale stelsel.
Jij bedoelt HRA lurkers... die alleen maar voor zichzelf zorgen en anderen laten betalen voor de gemeenschap... tja... de perceptie van de realiteit is voor deze mensen inderdaad anders dan de mijnequote:Voor de mensen die wél zelf alles betalen is de realiteit echt anders dan jouw sociale-huur-krakers wereldje.
Inderdaad.... per direct afschaffen die HRAquote:
De gemiddelde scheefhuurder 'kost' de samenleving nu nog altijd minder dan wanneer hij diezelfde woning zou kopen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:05 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Mijn huis heeft al een energielabel.
En de woonbond kan actie voeren wat ze willen. Dat is hetzelfde als banksters die roepen dat ze heus wel iets met hun "code" gaan doen. Dat gelooft ook niemand. Gewoon reguleren die handel. Scheefhuurders keihard aanpakken. Tuig is het.
Is er iets bekend over de trend? Ik vermoed namelijk dat de trend in het voordeel van koophuizen is. Kopers kunnen namelijk zélf beslissen over vebeterd energierendement van hun huizen, krijgen daar ook subsidie voor en hebben er zelf belang bij.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:11 schreef xenobinol het volgende:
Zit er dan een relatief verschil tussen de soorten energielabels? Nope.... huurhuizen en koopwoningen vertonen dezelfde verdeling. Dus het is maar de vraag of huurwoningen zoveel meer last van tocht hebben als koopwoningen![]()
Oh? Dus als een scheefhuurder met eigen geld die woning zou kopen kost dat de samenleving nóg meer? Reken ons dat eens even voor aub? Of was die stelling misschien een beetje te zwart-wit?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:17 schreef insaniac_2oo1 het volgende:
De gemiddelde scheefhuurder 'kost' de samenleving nu nog altijd minder dan wanneer hij diezelfde woning zou kopen.
Ik kan het artikel even niet vinden maar vorige week werd er iets gepubliceerd dat het plan van dit kabinet om scheefhuurders hun woning te laten kopen heel veel geld zou gaan kosten i.v.m. de gemiste IB als gevolg van de extra aanspraak op de HRA. Briljant plan vriendje Markquote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:17 schreef insaniac_2oo1 het volgende:
[..]
De gemiddelde scheefhuurder 'kost' de samenleving nu nog altijd minder dan wanneer hij diezelfde woning zou kopen.
Tja, dan betalen we dus met zijn allen om woningen vrij te maken voor mensen die het écht nodig hebben. Lijkt me normaal en sociaal.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik kan het artikel even niet vinden maar vorige week werd er iets gepubliceerd dat het plan van dit kabinet om scheefhuurders hun woning te laten kopen heel veel geld zou gaan kosten i.v.m. de gemiste IB als gevolg van de extra aanspraak op de HRA. Briljant plan vriendje Mark![]()
Natuurlijk was die stelling vrij zwart wit. Maar dat is de stelling 'scheefhuurders zijn tuig, profiteurs' natuurlijk ook.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:20 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Oh? Dus als een scheefhuurder met eigen geld die woning zou kopen kost dat de samenleving nóg meer? Reken ons dat eens even voor aub? Of was die stelling misschien een beetje te zwart-wit?
Tsk, dat is gewoon de waarheidquote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:28 schreef insaniac_2oo1 het volgende:
[..]
Natuurlijk was die stelling vrij zwart wit. Maar dat is de stelling 'scheefhuurders zijn tuig, profiteurs' natuurlijk ook.
Ik mis nog het ophouden met huurtoeslag, dat hoort ook bij het gehele pakket aan maatregelen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:51 schreef Whuzz het volgende:
Ophouden met startersleningen, koopsubsidie en de HRA afschaffen.
Helemaal mee eens. Alleen ik snap die scheefhuurder haat niet zo goed. Zij doen niets illegaals, als je het iemand aan wil rekenen moet je bij onze regering en/of de woningcoproraties zijn. Dat er nu iets aan gebeurt is prima, maar geef de scheefhuurder dan ook de kans om normaal te vertrekken. Het verhogen van de huur naar marktconform zou bijvoorbeeld al een goed begin zijn. (maarja wat is marktconform in deze markt?)quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:51 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Tsk, dat is gewoon de waarheid![]()
We moeten uiteindelijk van al die subsidies en sociale zooi af. Alleen sociale woningen voor degenen die dat absoluut nodig hebben, de rest allemaal óf de vrije sector in óf kopen.
Ophouden met startersleningen, koopsubsidie en de HRA afschaffen.
Hoeft allemaal echt niet van vandaag op morgen (ik zou het zielig vinden als Xeno dit weekend nog in de storm buiten moet slapen), maar laten we er in ieder geval aan beginnen.
Nou ja, misschien dat die 5% huurverhoging voor scheefhuurders technisch gesproken een begin is, maar ik vind het wat te halfslachtig.
Dat viel voor mij onder "het ophouden met alle subsidiezooi", maar idd. Alhoewel ik er dan weer minder moeite mee heb dat armlastigen huurtoeslag en zorgtoeslag krijgen dan dat er mensen scheefwonen en anderen HRA krijgen. We hebben nu eenmaal een verzorgingsstaat en we moeten de "zwakkeren" helpen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 10:56 schreef Basp1 het volgende:
Ik mis nog het ophouden met huurtoeslag, dat hoort ook bij het gehele pakket aan maatregelen.
Ach, "scheefhuurderhaat"... "HRA ontvangerhaat"... "Hypotheekbetalerhaat"... dat is de trend in dit topic, neergezet door wat gefrustreerden. Daar moet je even door heen prikkenquote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:02 schreef insaniac_2oo1 het volgende:
Helemaal mee eens. Alleen ik snap die scheefhuurder haat niet zo goed. Zij doen niets illegaals, als je het iemand aan wil rekenen moet je bij onze regering en/of de woningcoproraties zijn. Dat er nu iets aan gebeurt is prima, maar geef de scheefhuurder dan ook de kans om normaal te vertrekken. Het verhogen van de huur naar marktconform zou bijvoorbeeld al een goed begin zijn. (maarja wat is marktconform in deze markt?)
Het is total bull shit. Hoe kun je de markt de goede kant op krijgen door slechts 1 probleem er uit te halen en daar wat aan te gaan doen. De markt is een geintergreerde markt dus je kan er niet 1 stukje uithalen. Je moet met een plan voor de gehele markt komen en daarbij niet de koperts ontzien. Het hele probleem is echter dat men niets wil doen want de belangen bij de huidige prijzen zijn te groot. Men wil maar 1 kant op en dat is naar nog hogere huizenprijzen. Onze overheid is nl. een partij die alle baat heeft bij het in stand houden van de zeepbel. Pas als men bereid is de markt te laten ineenstorten kan er beterschap komen, de zieke op de been houden met pepmiddelen zal onherroepelijk leiden tot het overlijden van de zieke patientquote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:02 schreef insaniac_2oo1 het volgende:
Helemaal mee eens. Alleen ik snap die scheefhuurder haat niet zo goed. Zij doen niets illegaals, als je het iemand aan wil rekenen moet je bij onze regering en/of de woningcoproraties zijn. Dat er nu iets aan gebeurt is prima, maar geef de scheefhuurder dan ook de kans om normaal te vertrekken. Het verhogen van de huur naar marktconform zou bijvoorbeeld al een goed begin zijn. (maarja wat is marktconform in deze markt?)
Tot nu toe hoorde ik jou anders alléén roepen dat de HRA er af moest. Is dat niet ook slechts één probleem aanpakken? Ik hoor jou nergens zeggen dat scheefhuren en geldverkwistende woningcorporaties aangepakt moeten worden.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 11:11 schreef xenobinol het volgende:
Hoe kun je de markt de goede kant op krijgen door slechts 1 probleem er uit te halen en daar wat aan te gaan doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |