abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 15 maart 2011 @ 09:20:03 #26
159909 -Peach
Prunus persica
pi_94132025
Harp O+ Ik heb al een aantal jaar harp gespeeld (denk 8 jaar of zo?) en het ligt nu al een jaar of 6 stil (studie, plaatsgebrek (kamer van 10m2), verhuizing). Nu staat m'n harp nog bij mijn ouders maar hij komt heel snel deze kant op, nu hebben we eindelijk plaats! Heb mijn harp destijds gekocht bij Hans den Brok, harpbouwer. Ziet er zo uit:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vroeger heel even les gehad van deze mevrouw http://www.frimout.com/index.html echt supertof was dat. Daarna les van een veel minder leuke lerares, daar is na een aantal jaar ook echt mijn speelzin door verdwenen ;(

Oh en mijn favoriete nummer om te spelen (deze persoon hapert wel een beetje):


[ Bericht 16% gewijzigd door -Peach op 15-03-2011 09:35:12 ]
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_94144336
quote:
17s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:10 schreef douche-eendje het volgende:
Hoe oud is jouw harpje? Het lijkt mij echt super, zo harp kunnen shoppen. "die houtsoort, zo gesneden/bewerkt, die snaren, dat soort haken". Ik ga over een paar jaar wel kijken naar een andere kleine harp, maar ik hoop dat ik genoeg geld heb en ver genoeg ben voor de overstap naar een pedaalharp.
Ik denk bijna 10 jaar?
Je kon alleen de houtsoort en de snaren kiezen ;) Maar ik heb wel nog een tekening gemaakt aan de binnenkant van de klankkast. :)

Hoe lang speel je nu?
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_94157873
Peach, wees maar zuinig op je harp! Hans den Brok is een paar jaar geleden overleden en de kans dat zulke harpen ooit nog gemaakt gaan worden is erg klein. Leuk dat je het weer op wilt gaan pakken :). Dat filmpje is erg fijn ja, ik ken toevallig degene die dat speelt van het harpforum/harpmeeting!

Devilswhore, ik ben een groentje... sinds september 2009 :). Dus die overstap gaat nog wel even duren.

Ik ben nu op zoek naar iets waarmee ik de stukjes die mijn docente voorspeelt kan opnemen, ik merk dat ik daardoor beter de melodie kan herkennen als ik het nog een paar keer hoor voordat ik begin met een nieuw stuk leren. De kwaliteit van mijn telefoon is alleen erg belabberd!
pi_94158088
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 20:11 schreef douche-eendje het volgende:
Peach, wees maar zuinig op je harp! Hans den Brok is een paar jaar geleden overleden en de kans dat zulke harpen ooit nog gemaakt gaan worden is erg klein. Leuk dat je het weer op wilt gaan pakken :). Dat filmpje is erg fijn ja, ik ken toevallig degene die dat speelt van het harpforum/harpmeeting!

Devilswhore, ik ben een groentje... sinds september 2009 :). Dus die overstap gaat nog wel even duren.

Ik ben nu op zoek naar iets waarmee ik de stukjes die mijn docente voorspeelt kan opnemen, ik merk dat ik daardoor beter de melodie kan herkennen als ik het nog een paar keer hoor voordat ik begin met een nieuw stuk leren. De kwaliteit van mijn telefoon is alleen erg belabberd!
Je hebt zo'n ding die je in de klankkast kan doen, waarmee je je acoustische harp elektrisch kan gebruiken. Misschien dat het daarmee kan? Zullen alleen wel duur zijn.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_94158453
Hmm dat zal wel een duur grapje worden. Je hebt ook een soort klemmetjes met een microfoon eraan die je kunt gebruiken bij een stemapparaat, misschien dat dat zou werken. Ga eerst volgende maand maar op de folkharpdag eens op zoek naar iets om op te nemen :).

-edit- ah, zo'n ding heet een pickupklip en gaat niet passen. Hehe :P

pi_94440954
Ingeschreven voor een workshop op de folkharpdag *O*
pi_95032382
Folkharpdag was leuk, minder leuk was de geschatte kosten van de revisie van mijn harpje. Minimaal ¤250. Buh -O-
pi_95039340
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:20 schreef douche-eendje het volgende:
Folkharpdag was leuk, minder leuk was de geschatte kosten van de revisie van mijn harpje. Minimaal ¤250. Buh -O-
Wat moet ermee gebeuren dan? :o
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_95040658
quote:
2s.gif Op maandag 4 april 2011 20:11 schreef DevilsWhore het volgende:

[..]

Wat moet ermee gebeuren dan? :o
15 nieuwe snaren (baspartij, een verkeerde G, een haarbal-C en een verkeerde hoge set snaren, zit nu nylon op ipv darm) & 3 nieuwe klepjes + revisiekosten -O-. Daarna zou hij weer jaren mee moeten kunnen.
pi_95040920
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:29 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

15 nieuwe snaren (baspartij, een verkeerde G, een haarbal-C en een verkeerde hoge set snaren, zit nu nylon op ipv darm) & 3 nieuwe klepjes + revisiekosten -O-. Daarna zou hij weer jaren mee moeten kunnen.
Snaren zijn sowieso duur. :(
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_95041188
Idd, dit zijn er nog maar 15 (van de 34) :'). Ik wil niet weten wat een complete set kost, aangezien darmsnaren ook echt duur zijn.
Soms vraag ik mij af waarom ik ooit zo nodig harp moest gaan spelen, maar na zo'n toffe les als vandaag weet ik dat ik gewoon niet anders kan O+
pi_95049033
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 20:36 schreef douche-eendje het volgende:
Idd, dit zijn er nog maar 15 (van de 34) :'). Ik wil niet weten wat een complete set kost, aangezien darmsnaren ook echt duur zijn.
Soms vraag ik mij af waarom ik ooit zo nodig harp moest gaan spelen, maar na zo'n toffe les als vandaag weet ik dat ik gewoon niet anders kan O+
heheheh ja dat denk ik soms ook
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_95053080
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2011 18:20 schreef douche-eendje het volgende:
Folkharpdag was leuk, minder leuk was de geschatte kosten van de revisie van mijn harpje. Minimaal ¤250. Buh -O-
Hoe moet ik dat zien zo'n "Folkharpdag " een groep mensen die allemaal een loodzware harp meezeulen :o

Wel leuk dat het er is trouwens :) zelf speel ik gitaar en bas (en soms synth).

Muziek is een dure aangelegenheid ik wil al jaren een gitaar laten refretten maar dat kost me minimaal 250 euro -O- dat is niet het bedrag wat ik realistisch vind voor het reftretten van een gitaar.

Aan de andere kant moet je het over een langer tijd uitsmeren want muziekinstumten gaan vaak erg lang mee mijn tweede gitaar heb ik b.v. al 25 jaar in mijn bezit :)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_95057766
Maak even een beeld van een stuk of 50 harpen en je hebt wel een redelijk idee ja :P. Hahaha! Het waren dan wel voornamelijk keltische harpen, dus de "kleine".

Ik heb wel het idee dat gitaren vaak langer mee gaan en in de loop der jaren ook vaak wat in waarde kunnen stijgen (omdat het zo'n geweldige one of a kind gitaar is ). Dat is met harpen toch nog een stuk minder, de harpen die nu ongeveer 30 jaar oud zijn merk je wel dat ze allerlei mankementen vertonen die niet meer op te lossen zijn. Dus het is ook nog een afweging die ik wil maken, wil ik een harp van 20 jaar oud voor dat geld op laten knappen of is het verstandiger om te investeren in een andere?
Maar 250 euro voor het refretten van een gitaar, auw. Dat lijkt mij ook niet echt realistisch?
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:16:41 #40
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95071703
Harp O+_! Mijn buurvrouw is professioneel harpiste. Wauw, prachtige muziek die ik regelmatig door de muren heen hoor komen.

Darmsnaren zijn voor elk instrument duur. Mijn man speelt Viola da gamba, toen hij een set darmsnaren moest gaan kopen was dat ook even schrikken :{ . Ligt er natuurlijk ook nog aan of je kattendarmen of schapendarmen hebt. Darmsnaren zijn wel echt prachtig van klank.

Worden er op pedaal harpen tegenwoordig ook nog darmsnaren gebruikt dan? Tof!
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_95072618
Mijn harpdocente woonde eerst naast mij, die zondagochtendconcertjes mis ik nog best. Zo heerlijk wakker worden met een stuk harpmuziek O+. Geniet maar van de luxe, het moet vast prachtig zijn!
Ook op de keltische harpen kunnen darmsnaren zitten :).
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:39:35 #42
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95072982
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:32 schreef douche-eendje het volgende:
Mijn harpdocente woonde eerst naast mij, die zondagochtendconcertjes mis ik nog best. Zo heerlijk wakker worden met een stuk harpmuziek O+. Geniet maar van de luxe, het moet vast prachtig zijn!
Ook op de keltische harpen kunnen darmsnaren zitten :).
Tof, konden jullie door de muren heen een duet spelen :P.

Haar Mozart op harp is waanzinnig. Buurvrouw vroeg ons eens of we geen last van haar hadden. Ik heb gezegd dat ze maar zoveel moest spelen als ze wilde, vooral in de avond, als we thuis zijn :+ (ben wel blij dat ze geen sax speelt, dat dan weer wel).
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_95073485
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:39 schreef siface het volgende:

[..]

Tof, konden jullie door de muren heen een duet spelen :P.

Haar Mozart op harp is waanzinnig. Buurvrouw vroeg ons eens of we geen last van haar hadden. Ik heb gezegd dat ze maar zoveel moest spelen als ze wilde, vooral in de avond, als we thuis zijn :+ (ben wel blij dat ze geen sax speelt, dat dan weer wel).
Of drumt of trompet speelt :')

Ik wil ook Mozart op de harp kunnen. O+
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_95075614
Sax :X. Mn huisgenootje speelde sax, nu heb ik er een die dwarsfluit speelt. Zo af en toe heb ik zin om dat ding uit dr handen te trekken en hem uit het raam te gooien.
Ik ga binnenkort wel echt samenspelen met mn docente, ze heeft speciaal voor mij boeken gekocht met stukken die we samen kunnen gaan doen O+

Devilswhore, er is een nieuwe reeks boeken uit, classics at your fingertips, allemaal klassieke harpstukken :). Ik zit zelf met bijna 2 jaar spelen op het niveau van boek 2, misschien is dat voor jou ook een leuke reeks als je zo weer gaat harp spelen?
pi_95075703
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:35 schreef douche-eendje het volgende:
Sax :X. Mn huisgenootje speelde sax, nu heb ik er een die dwarsfluit speelt. Zo af en toe heb ik zin om dat ding uit dr handen te trekken en hem uit het raam te gooien.
Ik ga binnenkort wel echt samenspelen met mn docente, ze heeft speciaal voor mij boeken gekocht met stukken die we samen kunnen gaan doen O+

Devilswhore, er is een nieuwe reeks boeken uit, classics at your fingertips, allemaal klassieke harpstukken :). Ik zit zelf met bijna 2 jaar spelen op het niveau van boek 2, misschien is dat voor jou ook een leuke reeks als je zo weer gaat harp spelen?
Dan moet ik eerst mijn harp bij mijn ouders weg halen. :P
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_95075737
Ga dat eens doen dan :P Hij is er om op te spelen, niet om mooi te staan zijn bij je ouders.
pi_95075966
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 16:38 schreef douche-eendje het volgende:
Ga dat eens doen dan :P Hij is er om op te spelen, niet om mooi te staan zijn bij je ouders.
Ja ik weet het, maar mijn vader is de snaren aan het vervangen voor me. Sowieso weet ik niet waar ik 'm neer moet zetten nu. :@
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_95076261
Nergens een mooi, katloos hoekje over?
pi_95077062
Als ik dit soort topics lees vind ik het jammer dat ik niet meer speel. Het oudje liedje; klaar met de middelbare school, gaan studeren, geen les meer en geen plek op m'n kamer, nu werk ik, nog steeds geen les en tijd (moet ik gewoon maken natuurlijk).
Ik heb er echt een hoop leuke herinneringen aan, vooral dankzij m'n tweede harplerares die heel actief allerlei ensembles opstartte waarmee we echt overal hebben gespeeld; in allerlei kerken van de gereformeerde kerk tot aan een synagoge, met kerst in het huis van bewaring, op een bruiloft in de trouwzaal, in een grote boekhandel gekleed in een "toga" (wit laken van de Wibra wat bij elkaar gehouden werd met veiligheidsspelden) in het kader van de Boekenweek met de klassieke oudheid als thema, zelfs in Litouwen op culturele uitwisseling.

De laatste keer dat ik voor publiek heb gespeeld was gelijk moeilijk, mijn oma was overleden en toen werd ik gevraagd om op de uitvaart te spelen. Ik heb me een paar dagen letterlijk de vellen van mijn vingers gestudeerd maar het ging goed en ik was blij dat ik het kon doen.

Mijn harp staat in de woonkamer ook bloot aan de gevaarlijke belangstelling van één van mijn katten, ik houd elke keer mijn hart vast wanneer mijn harp een beetje wiebelt omdat hij er weer eens op springt;



En hier wil hij blijkbaar wel even helpen met een nieuwe snaar die ik nog niet had afgeknipt:



Mijn harp is een Camac met 34 nylon snaren, ook al zo'n 20 jaar oud en dringend aan revisie toe. Dan zal ik toch eerst eens wat vaker moeten gaan spelen wil ik het dat waard vinden.
Vroeger droomde ik ook van een Hans den Brok harp maar dat gaat hem nooit meer worden als ik het zo lees ;(
  dinsdag 5 april 2011 @ 17:16:07 #50
159909 -Peach
Prunus persica
pi_95077501
Ik wil ook heel graag mijn harpje weer halen bij mijn ouders. Binnenkort maar eens doen. Denk er over om toch maar weer een paar lessen te volgen om er weer in te komen, maar die zijn zo godsgruwelijk duur ;( Ik ga maar eens op zoek naar een particulier, misschien scheelt dat weer.
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')