Op termijn is dit een perfect oplossing, Het capaciteits probleem van de NS kan dan worden opgelost door extra bussen in te zetten. En op termijn verdubbeling van het spoorwegennet en veel extra materieel. Bovendien gratis treintaxi's als een treinkaartje/ovkaart getoond kan worden. Ik weet zeker dat velen hun auto dan van de hand zullen doen.
quote:Op zich een goed idee. Jammer dat de NS inmiddels geprivatiseerd is (dan was het wat gemakkelijker geweest).
Op zaterdag 08 juni 2002 20:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[...]
Maar veel mensen maken gebruik van de auto van hun partner. Die hebben dan dubbel voordeel?
quote:Wat denk je dat dat kost?!
Mensen die GEEN (lease)auto hebben zouden een gratis OV-jaarkaart moeten krijgen. Dit gecombineerd met een enorm, financiële impuls voor het OV en een flinke lastenverzwaring voor automobilisten zal de druk op de weg enorm verminderen.
En wil je nou echt heel autorijdend Nederland in de trein of bus stoppen?!
quote:In Vlaanderen ja. Dat is hier makkelijk want het kenteken is persoonsgebonden. Lever je kenteken in en je kunt geen auto meer kopen.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:34 schreef Nerd het volgende:
las ik niet iets in deze richting op teletekst vanmiddag?Dat Belgie dat wil gaan doen?
quote:Als je je auto kentenbewijs inlevert ja..
Op zaterdag 08 juni 2002 20:34 schreef Nerd het volgende:
las ik niet iets in deze richting op teletekst vanmiddag?Dat Belgie dat wil gaan doen?
quote:Nee, dat zou toevallig zijn, ik heb het niet gelezen iig...... Het is natuurlijk niet een nieuw idee waarschijnlijk, maar het lijkt me een ideaal plan voor Nederland. Gewoon gratis OV lijkt me nog beter eigenlijk, maar de prikkel om uit de auto te stappen> geen auto=OV jaarkaart lijkt me een prima oplossing om tevens het autoverbruik terug te dringen. De combinatie met een GRATIS treintaxi is wel erg belangrijk voor het vervoer van deur tot deur.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:34 schreef Nerd het volgende:
las ik niet iets in deze richting op teletekst vanmiddag?Dat Belgie dat wil gaan doen?
Ook belangrijk is natuurlijk dat het autorijden een stuk duurder wordt. De kosten van autorijden zijn naar verhouding sinds 1980 niet meer gestegen. Per direct zouden om de kosten van het gratis OV en taxi's te bekostigen de prijs van het autogebruik minstens moeten verdubbelen.
quote:Waarom onrealistisch?? Soms moet je bepaalde vastgeroeste aannames doorbreken om te verbeteren. Gratis OV in Nederland is ideaal. Iedereen kan reizen waarnaar hij wil, rijk en arm. De NS moet gewoon weer een 100% overheidsinstantie worden die deze dienst levert.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:44 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik kan me herrinneren dat voor dat dit plan er was het al toegepast werd in een stad in België. Alleen was het verschil dat daar voor iedereen het openbaar vervoer gratis was. Mag van mij ook wel... maar ja, beetje onrealistisch natuurlijk.
Autovervoer moet gewoon niet meer vanzelfsprekend zijn en dus zo duur dat niet veel mensen het zich meer kunnen veroorloven.
Probeer dat bijvoorbeeld met behulp van bv. fiscale maatregelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Voorbeeld: schaf de overdrachtsbelasting af.
quote:In Hasselt was dat inderdaad en daar werkte het perfect. Zeker niet onrealistisch dus.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:44 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ik kan me herrinneren dat voor dat dit plan er was het al toegepast werd in een stad in België. Alleen was het verschil dat daar voor iedereen het openbaar vervoer gratis was. Mag van mij ook wel... maar ja, beetje onrealistisch natuurlijk.
quote:En: zoveel mogelijk vrijheid van bebouwing voor de periferie.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:49 schreef Flauwe_Ben het volgende:
Als je het file-probleem echt zou willen oplossen moet je trachten de oorzaak weg te nemen. De oorzaak mijns inziens is dat mensen zich te veel verplaatsen.Probeer dat bijvoorbeeld met behulp van bv. fiscale maatregelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Voorbeeld: schaf de overdrachtsbelasting af.
quote:en stimuleer verhuizing richting werkgever. Tevens werkgevers stimuleren zich niet in de randstad te concentreren. Bovendien de aftrekpost-auto reiskosten helemaal schrappen.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:51 schreef Heerlijkheid het volgende:[..]
En: zoveel mogelijk vrijheid van bebouwing voor de periferie.
Slechts ov kosten beperkt laten aftrekken.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 08-06-2002 20:54]
Mensen zeuren zo dat er een fileprobleem is maar dat is gewoon een direct gevolg van de economische voorspoed die Paars ons heeft gebracht.
Openbaar vervoer aantrekkelijker maken (lees optijd rijden en geen sardientjes effect)
Strafpunten systeem invoeren voor ASO rijders (3x in de fout in 1 jaar, dan ga maar lopen)
Carpool stroken maken waar je op mag rijden met meer dan 1 persoon in de auto (werkt perfect in de US)
quote:Ja, en hier dus niet!
Op zaterdag 08 juni 2002 20:58 schreef Vampier het volgende:Carpool stroken maken waar je op mag rijden met meer dan 1 persoon in de auto (werkt perfect in de US)
in de bus is meestal plek zat, maar die staat ook in de file...
quote:Neem dan gewoon de 151.
Op zaterdag 08 juni 2002 21:01 schreef Jordy-B het volgende:
kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat ik in de trein Asse-Groningen kon zitten...
quote:Dat lijkt me erg saai. Een van de bijkomsten van werk is sociaal worden. Collega's hebben enzo. Ik zou niet graag geïsoleerd worden in me huis.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:53 schreef Lithion het volgende:
Vergeet tele/thuiswerken niet.
Alhoewel een kantoorbaantje me zo en zo niet zou bevallen. En daar zou telewerken geschikt voor zijn.
Denk dan ook aan de vele werkplekken die BUITEN een stad gesitueerd zijn, nieteens per openbaar vervoer te bereiken zijn, en vergeet niet dat er veel mensen zijn die allerlei apparatuur mee moeten slepen.
quote:'k neem meestal de 51 vanaf Achilles, want die's ongeveer even snel als de 151, maar in de 51 kan je wel ruim zitten...
Op zaterdag 08 juni 2002 21:02 schreef Heerlijkheid het volgende:[..]
Neem dan gewoon de 151.
quote:Gelul van de bovenste plank.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Mensen die GEEN (lease)auto hebben zouden een gratis OV-jaarkaart moeten krijgen. Dit gecombineerd met een enorm, financiële impuls voor het OV en een flinke lastenverzwaring voor automobilisten zal de druk op de weg enorm verminderen.Op termijn is dit een perfect oplossing, Het capaciteits probleem van de NS kan dan worden opgelost door extra bussen in te zetten. En op termijn verdubbeling van het spoorwegennet en veel extra materieel. Bovendien gratis treintaxi's als een treinkaartje/ovkaart getoond kan worden. Ik weet zeker dat velen hun auto dan van de hand zullen doen.
En als een auto in NL onbetaalbaar wordt, gaan we met zijn allen lekker in Duitsland of Belgie wonen.
Kapitaalvlcuht noemen we dat.
quote:Grappig zeg, ik ging ook altijd met de bus vanaf achilles.
Op zaterdag 08 juni 2002 21:17 schreef Jordy-B het volgende:[..]
'k neem meestal de 51 vanaf Achilles, want die's ongeveer even snel als de 151, maar in de 51 kan je wel ruim zitten...
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 21:01 schreef Jordy-B het volgende:
'k kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat ik in de trein Asse-Groningen kon zitten...
quote:Dat ging dus wel... maar als dat geslaagd was de staat een deel van haar melkkoetjes kwijt... jij begrijpt de politiek niet.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:59 schreef Flauwe_Ben het volgende:[..]
Ja, en hier dus niet!
Ook al was het een succes dan hadden ze nog gezegd dat het geen succes was.... het had de staat teveel geld gekost en de burgers veel geld bespaard... kijk en dat mag dus niet
quote:Dan heb jij blijkbaar de gave van een goed inschattingsvermogen.
Op zaterdag 08 juni 2002 21:38 schreef Vampier het volgende:[..]
jij begrijpt de politiek niet.
In princiepe (=los van de financien) vind ik het een goed idee, maar geef dan ook iederéén een ov-jaarkaart, dus ook de mensen met auto, anders is de drempel gewoon te groot en stimuleer je ze nooit.
En als iedereen een OV kaart heeft kun je net zo goed het openbaar vervoer gratis maken. Scheelt je meteen een hele hoop agressie in de trein, hebben conducteurs weer tijd om hun klanten te helpen, en heb je een gigantische besparing op al je verkooppunten & logistiek problemen.
Trein-taxi zou ik gewoon voor huidig (=zeer billijk) tarief laten.
quote:yep
Op zaterdag 08 juni 2002 21:42 schreef Heerlijkheid het volgende:[..]
Dan heb jij blijkbaar de gave van een goed inschattingsvermogen.
quote:Is dat een verplichting dan ofzo?
Op zaterdag 08 juni 2002 20:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
De kosten van autorijden zijn naar verhouding sinds 1980 niet meer gestegen. Per direct zouden om de kosten van het gratis OV en taxi's te bekostigen de prijs van het autogebruik minstens moeten verdubbelen.
Enig idee wat het kost dat gratis OV? Geloof mij maar, wegen bouwen zal waarschijnlijk veel goedkoper zijn en is praktischer. OV werkt alleen maar in de grote stad en binnensteden.
quote:Idd, mensen die eenmaal een huis hebben gekocht gaan niet elke keer dokken om te gaan verhuizen, dan maar ff in de file staan.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:49 schreef Flauwe_Ben het volgende:
Als je het file-probleem echt zou willen oplossen moet je trachten de oorzaak weg te nemen. De oorzaak mijns inziens is dat mensen zich te veel verplaatsen.Probeer dat bijvoorbeeld met behulp van bv. fiscale maatregelen zoveel mogelijk te voorkomen.
Voorbeeld: schaf de overdrachtsbelasting af.
Overdrachtbelsting afschaffen en zorgen voor voldoende huizenaanbod is een veel beter plan.
quote:Dat hebben ze in ht nieuwe belastingstelsel toch al gedaan?
Op zaterdag 08 juni 2002 20:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:Bovendien de aftrekpost-auto reiskosten helemaal schrappen.
quote:1 iemand koopt 10 auto's en de hele familie rijdt mee en dan hebben ze ook ene gratis OV kaart.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:36 schreef Aernout het volgende:[..]
In Vlaanderen ja. Dat is hier makkelijk want het kenteken is persoonsgebonden. Lever je kenteken in en je kunt geen auto meer kopen.
quote:ik weet niet hoor - wat kost het om de NS draaiende te houden?
Op zaterdag 08 juni 2002 21:38 schreef Vampier het volgende:[..]
Dat ging dus wel... maar als dat geslaagd was de staat een deel van haar melkkoetjes kwijt... jij begrijpt de politiek niet.
Ook al was het een succes dan hadden ze nog gezegd dat het geen succes was.... het had de staat teveel geld gekost en de burgers veel geld bespaard... kijk en dat mag dus niet
quote:juist.
Op maandag 10 juni 2002 00:09 schreef extremeknul het volgende:Overdrachtbelsting afschaffen en zorgen voor voldoende huizenaanbod is een veel beter plan.
en meer huizen bouwen zodat de prijs omlaag gaat, maar het is jammer dat heel veel nederlanders afhankelijk zijn van de waarde van hun huis op dit moment, dus het laten zakken van de huizenprijzen heeft nogal veel effect.
En al dat gajes is van de autobaan verdwenen
Forenzen kunnen of dichter bij hun werk gaan wonen, of carpoolen of met het openbaar vervoer reizen.
Er zijn twee "oplossingen":
1. Gratis (en goed) openbaar vervoer. Uiteraard erg duur, maar wel de enige manier om het echt op te lossen.
2. Niks doen en niet meer zeuren.
Ik ga voor optie 2, maar ja, ik sta dan ook niet elke dag in de file
quote:Beetje boekhouden is niet zo moeilijk hoor.
Op maandag 10 juni 2002 00:39 schreef paladin het volgende:
uh huh
een iemand betaalt dan ook ontieglijk veel wegenbelasting, apk-keuringen en wat dan niet.
knappe jongen die dat allemaal gaat regelen in de familie.
Zaken en familie mixen gewoon niet.
quote:Je praat tegen een muur.
Op maandag 10 juni 2002 11:37 schreef yvonne het volgende:
Nogmaals, OV komt niet bij de duizenden bedrijfsterreinen die allemaal BUITEN een stad gelegen zijn.
OV werkt alleen als je in de binnenstad werkt of toevallig een goeie verbinding hebt. Ook is het OV vaak duurder als met de auto, omdat de auto veel efficienter gebruikt maakt van wegen als treinen van het spoor.
quote:Niet als je zorgt dat je er niet af kunt. Het probleem is dat degene die er niet af hoeven last hebben van de mensen die dat wel moeten en dus slachtoffer worden voor de files en er vervolgens ook aan bijdragen.
Op maandag 10 juni 2002 11:40 schreef zaiga het volgende:
Extra wegen bouwen heeft weinig effect. Het lost het probleem niet op, de mensen moet toch ergens de weg af en dan staat het daar weer vast.
quote:En waar moeten die bussen rijden? Juist, op dezelfde weg.
Er zijn twee "oplossingen":1. Gratis (en goed) openbaar vervoer. Uiteraard erg duur, maar wel de enige manier om het echt op te lossen.
En spoorwegen zitten al vol en bij bouwen is erg duur.
quote:Optie 3: wel iets doen maar niet al te duur maken en dus alleen voor de echte probleemgebieden.
2. Niks doen en niet meer zeuren.Ik ga voor optie 2, maar ja, ik sta dan ook niet elke dag in de file
werkloos ? wao ? of werk je in de supermarkt op de hoek?
ik werk in de zelfde stad als ik woon, reistijd met bus: 50 minuten 2 overstappen. reistijd met auto 10-15 minuten, afhankelijk van drukte op de weg
reistijd met fiets: 20-25 minuten, exclusief tijd voor aantrekken regenpak, 20 minuten met wind mee.
quote:???
Op zaterdag 08 juni 2002 20:32 schreef Flauwe_Ben het volgende:![]()
Hoor ik daar een linkse rakke
?
Ik geloof dat ik de clue mis hier.
GLG
quote:Zwak excuus, het vergt enkel aanpassing van buslijnen. Dan kan je met de OV overal komen. De topic starter had eht ook over aanpassingen van het openbaar vervoer.
Op maandag 10 juni 2002 11:37 schreef yvonne het volgende:
Nogmaals, OV komt niet bij de duizenden bedrijfsterreinen die allemaal BUITEN een stad gelegen zijn.
Beter discussie lezen zou ik zeggen.
GLG
quote:Het probleem met het huidige infrastructuur is dat het de aantal auto's niet aantal, zo getuige de hoeveelheid files. Daar is ook iedereen het over eens.
Op zaterdag 08 juni 2002 20:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Mensen die GEEN (lease)auto hebben zouden een gratis OV-jaarkaart moeten krijgen. Dit gecombineerd met een enorm, financiële impuls voor het OV en een flinke lastenverzwaring voor automobilisten zal de druk op de weg enorm verminderen.Op termijn is dit een perfect oplossing, Het capaciteits probleem van de NS kan dan worden opgelost door extra bussen in te zetten. En op termijn verdubbeling van het spoorwegennet en veel extra materieel. Bovendien gratis treintaxi's als een treinkaartje/ovkaart getoond kan worden. Ik weet zeker dat velen hun auto dan van de hand zullen doen.
Knelpunten met extra asfalt oplossen is hooguit een tijdelijke oplossing, zo getuige experts op infrastructuur.
In het algemeen meer asfalt leggen lost niets op, het nodigt alleen maar uit om ook een auto aan te schaffen in de wetenschap dat de auto in Nederland nog steeds 'de' heilige koe is.
Vooral met dat laatste in oogschouw, is er maar 1 oplossing voor het fileprobleem.
- Accepteren (wat gewoon een feit is) dat het huidige wegennet ondanks vele nieuwe wegen de hoeveelheid auto's niet kan verwerken wat ten koste gaat van de economie (vrachtverkeer dat vast komt te zitten).
- Nieuwe impuls door zware financieering geven aan het openbaar vervoer, herstructurering.
- Stimulans doormiddel van belastingaftrek voor mensen die gebruik maken van het openbaar vervoer, hetgeen gecompeseert zal worden door beter openbaar vervoer (zie punt hiervoor). Geld hiervoor zal gehaalt worden uit de extreme kilometerheffing. Deze kilometerheffing zal 'hoger' zijn bij randsteden om Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en diverse andere grote steden, en lager uitvallen bij provinciale randsteden. Dit bevordert de stimulans dat mensen elders zullen gaan huisvesten.
Maargoed dit zal niet gebeuren met dit kabinet. Ik wil ook overgens niemand hier over 2 jaar horen lopen zeiken dat het verkeer nog steeds vastzit!
GLG
quote:Busdiensten van en naar industrieterreinen. Dan zit je nog steeds met mensen die ploegendiesten lopen, moeten overwerken of op een andere manier geen vaste werktijden hebben.
Op zaterdag 15 juni 2002 14:29 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Zwak excuus, het vergt enkel aanpassing van buslijnen. Dan kan je met de OV overal komen. De topic starter had eht ook over aanpassingen van het openbaar vervoer.
Beter discussie lezen zou ik zeggen.
Erg onpraktisch.
quote:Niet als er extra financiering vrijkomt voor busdiensten die 24 uur per dag dienst doen in die gebieden waar dat gewenst is, bijvoorbeeld industriegebieden.
Op zaterdag 15 juni 2002 14:40 schreef Seborik het volgende:[..]
Busdiensten van en naar industrieterreinen. Dan zit je nog steeds met mensen die ploegendiesten lopen, moeten overwerken of op een andere manier geen vaste werktijden hebben.
Erg onpraktisch.
Noem het science fiction, maar technisch zijn er ongelooflijk veel alternatieven. Automatische tramlijnen zonder bestuurder waar je met een speciale pas in kunt stappen die je naar het centrum bijvoorbeeld vervoert. Het wordt tijd dat Nederland eens vooruitkijkt in plaats van telkens blijven dwijlen met de kraan open.
GLG
quote:Die rijden niet voor nop. Het is onzin om tussen zulke gebieden wel een 24-uurs verbinding te hebben die niet constant bezet is en niet op trajecten waar je mensen moet vervoeren. Mensen pikken het niet als er lege bussen e.d. rijden terwijl zij na 10 uur niet meer thuis kunnen komen omdat de bus er niet meer rijdt omdat die niet rendabel was. Bovendien is het nog een extra last voor het milieu.
Op zaterdag 15 juni 2002 15:03 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Niet als er extra financiering vrijkomt voor busdiensten die 24 uur per dag dienst doen in die gebieden waar dat gewenst is, bijvoorbeeld industriegebieden.
Men kan ook denken aan extra sneltram lijnen aan te leggen die 24 uur per dag rijden.
Automatisch vervoer inzitten, zit je nog steeds met het probleem dat die niet altijd gevuld zijn. Bovendien is dat ook nog eens over kleine trajecten en ook nog eens op een beperkte schaal, waardoor veel mensen nog steeds niet thuis kunnen komen en ze alsnog een auto moeten pakken, omdat er geen verbinding is.
quote:
Op zaterdag 15 juni 2002 14:29 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Zwak excuus, het vergt enkel aanpassing van buslijnen. Dan kan je met de OV overal komen. De topic starter had eht ook over aanpassingen van het openbaar vervoer.
quote:En elk kwartier naar elke vierkante kilometer in NL een buslijn laten rijden?
Op zaterdag 15 juni 2002 15:03 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Niet als er extra financiering vrijkomt voor busdiensten die 24 uur per dag dienst doen in die gebieden waar dat gewenst is, bijvoorbeeld industriegebieden.
Men kan ook denken aan extra sneltram lijnen aan te leggen die 24 uur per dag rijden.
Lekker rendabel (NOT!), pure geldverspilling.
quote:Je zegt het zelf al, SF.
Noem het science fiction
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |