quote:
Op maandag 31 januari 2011 22:02 schreef tjoptjop het volgende:Ik zat hier onlangs eens aan te denken. Wat is nu het meest bepalend voor het geluid (dus niet de muziek, louter de sound) van de Electrische solidbody gitaar?
Zet in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk wat jij denkt. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk

• Snaren
• Houtsoort
• pick-ups
• versterker
• bekabeling
• vorm
• gitarist
1. Gitarist
2. Versterker
3. Pickups
4. Vorm
5. Houtsoort
6. Snaren
7. Bekabeling
1. Gitarist:
Stel, ik geef een Clapton, Gilbert, Hetfield, Bonamassa of zelfs Jack White een Stagg en een Vulcano versterker, en ze halen er een vette sound uit. Een fatsoenlijke gitarist kan met elke rommel uit de voeten. Betere gear is uiteraard beter, maar je snapt me.
2. Versterker: Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Hang een 3000 euro Gibson in een Behringer, en het klinkt kut. Hang een Stagg aan een JCM800, en je rockt de planken uit de vloer.
3. Pickups: Pak een Samick LP en hij klinkt goed. Zet een setje Gibson elementen in een Samick LP en hij klinkt beter. Vraag brother maar wat ik bedoel.
4. Vorm:Vergelijk eens een Telecaster met een Les Paul met hetzelfde element, zegge een humbucker. Door zijn lichte gewicht zal de Tele lichter en scheller klinken. De doorgaans [veel] zwaarde Les Paul klinkt zwaarder, voller en heeft meer sustain. Door de grote body van een flying V of een Explorer krijg je nog meer sustain, al hoeven die niet direct altijd zwaarder te zijn dan een LP.
5. Houtsoort:Elke houtsoort heeft zijn eigen klank. Dure exotische houtsoorten klinken vaak beter dan een doorsnee plaat MDF. Gelukkig maken ze daar geen gitaren van, want die klinken als een natte krant en zodra je spanning op de snaren zet vouwen ze dubbel omdat het een zachte houtsoort is. Een stuk tropisch hardhout is zwaarder, compacter en klinken daardoor voller en beter.
Reden dat dit na de vorm en de elementen komt is omdat je zelfs uit de goedkopere [en daardoor soms 'slechtere' houtsoorten] met de juiste vorm en elementen hele lekkere geluiden kan halen.
6. Snaren:Al zit er wel verschil in snaren en hun geluid, het is voornamelijk de dikte en bespeelbaarheid die het geluid en speelcomfort bepalen. Ene setje is helderder, andere wat donkerder, maar je kan makkelijker en goedkoper variëren met setjes snaren om een geluid te zoeken dan gitaarbodies.
Goeie snaren zijn niet onbelangrijk, maar mijn gitaren klinken met 1 of 2 euro setjes ook goed.
7. Bekabeling:Eigenlijk zijn er geen slechte kabels. Natuurlijk is een gerenomeerd merk vaak beter dan een 'buiten-de-deur' merk, maar ook daarmee zal je een goed geluid hebben. Het zit hem vaak vooral in de afscherming en soepelheid van de kabel en de kwaliteit van de stekkers en verbindingen.
Goede kabel is niet onbelangrijk, maar wel het laatste punt om je zorgen om te maken, als het op geluid aankomt.
[ Bericht 28% gewijzigd door The_Dean op 31-01-2011 23:32:54 ]