abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92132695
quote:
Jan Peter Balkenende doet net als Wouter Bos. Hij wordt partner bij een grote advies- en accountantsfirma. Dat levert hem pakweg een drie keer zo hoog inkomen op als het premierschap.

In de jaren dat Jan Peter Balkenende premier was, stond het thema topbeloningen prominent op de agenda. Het 'salarisplafond' van de publieke sector, de zogenoemde Balkenende-norm, is zelfs naar hem vernoemd.

Maar hoe brengt de voormalige CDA-premier het er zelf vanaf, nu hij kiest voor een baan als partner bij advies- en accountantsfirma Ernst & Young? Dit naast een parttime hoogleraarschap aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Balkenende-norm
Als minister-president verdiende Balkenende in 2009 circa 140 duizend euro, plus een onkostenvergoeding van 15 duizend euro. Bij elkaar dus zo'n 155 duizend euro. Dat is minder dan de officiële 'Balkenende-norm' van 180 duizend euro.

In zijn nieuwe functie zal Balkenende zijn brede ervaring inzetten voor "advisering aan cliënten en aan het internationale topmanagement van Ernst & Young." Dit doet hij voor vier dagen per week, bevestigt de woordvoerder van het bedrijf.

Individuele salarissen van partners geeft Ernst & Young niet prijs, maar op basis van de winstuitkering en het aantal partners - circa 250 in Nederland - valt wel een schatting te maken. Over het boekjaar 2009/2010, dat medio vorig jaar eindigde, verdiende een partner bij Ernst & Young gemiddeld 588 duizend euro.

Drie keer loon premier
Aangezien Balkenende vier dagen bij Ernst & Young aan de slag gaat, zou hij bij benadering zo'n 470 duizend euro kunnen verdienen. Dat is drie keer zo veel als het salaris van de minister-president, nog los van het hoogleraarssalaris in Rotterdam dat Balkenende voor één dag krijgt.

De oud-CDA premier treedt in de voetsporen van voormalig PvdA-leider Wouter Bos, die sinds afgelopen oktober voor vier dagen per week werkt als partner bij een andere grote advies-en accountantsfirma, KPMG. Op basis van een vergelijkbare schatting van partnersalarissen bij KPMG, ligt het inkomen van Bos op circa circa vier ton. Grote kans dus, dat Balkenende net iets beter af is bij Ernst & Young.
Slang! :(
Jarenlang schreeuwen dat de topinkomens aangepakt moeten worden maar ondertussen verdient meneer wel mooi 29.000 euro per maand :(
pi_92132769
:D Wat een heerlijke hypocriete figuren zijn die politici toch ook _O-
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_92132849
Geen enkel probleem mee. Is in de private sector, niet de publieke...

Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
  maandag 31 januari 2011 @ 18:24:30 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_92132967
Een beetje schijnheilig is het natuurlijk wel.
pi_92133032
Schijnheilige zak schijt. Bos en Kok zijn erger imho, omdat die nog een zwaar links zijn :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 31 januari 2011 @ 18:26:19 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_92133044
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:21 schreef IntensiveGary het volgende:
Dat dus.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  maandag 31 januari 2011 @ 18:27:59 #7
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92133128
quote:

Wel jammer dat 'ie in die hoedanigheid waarschijnlijk ook wel wat vriendjes en vriendinnetjes in Den Haag gaat 'adviseren' tegen een marktconform uurloon. Dat komt dan uiteraard weer wel uit de zak van de belastingbetaler..
Geen probleem mee, komop zeg :')

Het ene propageren, maar zelf de eerste de beste kans aangrijpen om het ander te doen. Wat een farce. Maar goed dat ie uit de politiek vertrekt.
pi_92133192
quote:

Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?
Of gelden principes alleen als je werkzaam bent in het publieke?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  maandag 31 januari 2011 @ 18:30:12 #9
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92133239
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:29 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ze waren toch ook tegen bonussen? Gaan ze die nu zelf wel gewoon met droge ogen incasseren?
Het dienstbare leiderschap waarbij algemeen belang boven eigenbelang dient, was niks meer dan een poppenkast.
pi_92133275
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:29 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

lekker boeiend. ernst en young doet dat toch uit eigen zak betalen. kwestie van "wat de gek ervoor geeft"
pi_92133276
Dan neem je toch geen 'produkt' af van Moret etc etc...
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_92133344
quote:

Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.
pi_92133469
Wat een sukkels.

Ook die discussie toentertijd overduidelijk niet gevolgd hebben, gezien de onzin die hier geblaat wordt.

De oplossing voor deze ogenschijnlijk onoplosbare paradox: publieke versus private sector.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  maandag 31 januari 2011 @ 18:38:22 #14
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92133651
duh, wie zou dat niet doen. Eerst lekker de premier zijn tegen mager loon en dan ineens cashen voor je ouwe dag.

gewoon een slimme investering.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92133663
Heeft Balkenende ooit een punt gemaakt van topinkomens? Volgens mij niet.

Bos wel uiteraard, maar iedereen die zich aansluit bij de vrije markt is welkom.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92133837
Een hoogleraar informatica verdient 10x meer dan balken en ellende :)
pi_92133850
quote:
2s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:38 schreef waht het volgende:
Heeft Balkenende ooit een punt gemaakt van topinkomens? Volgens mij niet.

Bos wel uiteraard, maar iedereen die zich aansluit bij de vrije markt is welkom.
quote:
BALKENENDE WIL AANPAK EXORBITANTE TOPINKOMENS; ZULKE TOPINKOMENS NIET UIT TE LEGGEN AAN BEVOLKING

Ook Balkenende wil aanpak schandelijke topinkomens; premier vindt exorbitante topinkomens 'schadelijk voor economie'

Na de oproep van Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, Partijvoorzitter CDA, van 8 april jl in de brief aan de CDA-fracties in de gemeenteraden en Provinciale Staten en de actiebelofte van de SP, laat nu ook minister-president Balkenende zich uit over de torenhoge topinkomens.

De bestuursvoorzitter van Essent, Michiel Boersma, cashte afgelopen jaar 815.000 euro aan salaris en bonussen.en NUON-collega Ludo van Halderen kreeg met instemming van de RvC, net iets meer in zijn loonzakje, namelijk 821.000 euro.

Niet uit te leggen aan bevolking

De premier wil exorbitante topinkomens duidelijk aan de schandpaal brengen. Zo stelde hij tijdens een spreekbeurt in Franeker dat topbestuurders juist een pas op de plaats moeten maken omdat dit schadelijk is voor de economische ontwikkeling. 'Als iedereen de nullijn moet aanhouden is dat niet uit te leggen aan de bevolking'.

Premier wil 'naming and shaming' topbestuurders

Deze mensen moeten publiekelijk te schande worden gemaakt, 'naming and shaming is hier op zijn plaats'. Van Halderen en Boersma persoonlijk op het matje roepen doet de premier bewust niet: 'Als ik alle topmanagers met exorbitante inkomens op het torentje zou moeten uitnodigen kom ik niet meer aan besturen toe'.

Balkenende laat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de topsalarissen aan te pakken.

Integer ventje hoor :')
Groetjes, Ezio.
pi_92133893
Wat is het probleem eigenlijk? Hij krijgt een volkomen normaal salaris gelet op de functie.

Gezeur ook altijd.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 31 januari 2011 @ 18:43:58 #19
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_92133952
Mensen die het verschil niet snappen tussen private sector en de publieke sector. :')

Er is nooit sprake geweest van een Balkende-norm voor topfuncties in de private sector.

Overigens is alles onder 1 miljoen euro nou niet echt een topsalaris te noemen.
pi_92134041
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:43 schreef Dlocks het volgende:
Mensen die het verschil niet snappen tussen private sector en de publieke sector. :')

Er is nooit sprake geweest van een Balkende-norm voor topfuncties in de private sector.
Er is door hem zelf gesteld dat topinkomens aan banden gelegd moeten worden omdat ze schadelijk zijn voor de economie, nu is hij politicus af en gaat hij zelf cashen.
DUS nagelen we hem aan de schandpaal. Geen probleem.
Groetjes, Ezio.
pi_92134248
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:

[..]

Balkenende verliest zo gewoon zijn geloofwaardigheid. Hij is wel geen premier meer maar op deze manier komt ie gewoon echt over als een slappe zak.
Wacht...wil jij met een stalen gezicht hier verkondigen dat er ooit een moment is geweest waarop hij NIET als een slappe zak op jou overkwam?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_92134344
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:43 schreef Dlocks het volgende:

Overigens is alles onder 1 miljoen euro nou niet echt een topsalaris te noemen.
Met een half miljoen per jaar zou ik me anders een behoorlijke toppert vinden. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_92134466
Ik geef Balkenende groot gelijk. Hij heeft de publieke zaak lang genoeg gediend. Als zich morgen bij mij een werkgever meldt die mij drie keer zo veel salaris biedt, ben ik ook vertrokken bij m'n huidige baas.

Hypocriet zijn de mensen die Balkenende zijn loopbaan misgunnen na zijn politieke leven. En dat zegt ik als iemand die de politicus Balkenende verafschuwde.
pi_92134491
Valt me trouwens op dat zowel bij dit bericht als destijd over Bos bij de berekening van winstdeling wordt uitgegaan van het gemiddelde. Binnen de partnergroepen heb je ook nog een hele rits aan rangen, waarbij uiteraard de meer senior partners een groter aandeel bezitten en dus meer winstdeling krijgen. Ze zullen hem vast een goed bod hebben gedaan, maar meestal begin je toch wel ergens onderaan. Ook niet slecht overigens ;)
pi_92135659
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef stefan1187 het volgende:

Om iets te kunnen verliezen moet je het eerst hebben... :+

quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 18:30 schreef Salatrel het volgende:

lekker boeiend. ernst en young doet dat toch uit eigen zak betalen. kwestie van "wat de gek ervoor geeft"
Mja, volgens mij (Maar daar kan DS4 vast meer over zeggen, hij is daar volgens mij wel een beetje van op de hoogte) doet E & Y best wel wat klusjes voor de overheid, net als KPMG (alwaar ex-collega Bos uit het raam staart). Mijn achterdocht zegt dat men bij die bedrijven graag wat voormalige politieke zwaargewichten in dienst heeft. Staat leuk naar buiten toe en bovendien hebben jongens als Bos en Balkenende natuurlijk een telefoonklapper met wat leuke connecties. Wel zo makkelijk als je wat lucratieve klusjes voor de overheid naar binnen wil slepen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')