uhm, dit is niet zo'n verstandig advies lijkt mij. Underlayement ed heeft echt niet zoveel kracht. Dan denk ik dat de stalen plaat nog het beste is om hetgewicht te spreiden.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:19 schreef MrNiles het volgende:
is je aquarium maar 1m2 of wordt het gewicht al verdeel over meerdere m2?
Het makkelijkst is om een houten plaat (underlayment ofzo) op de vloer te leggen en daar je vissenkom op te zetten. Dan wordt het gewicht door de plank verdeelt over meerdere balken (als je een houten vloer hebt)
je zou denken dat een metalen plaat die groter is dan 1 m2, de draagkracht beter verdeelt. Het is een betonvloer, voor de rest weet ik niks. Behalve dan dat het huis er zo'n 60 tot 80 jaar staat.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Een metalen plaat gaat in ieder geval niet helpen, dan voeg je alleen maar gewicht toe aan de vloer en zou je er dus netto minder op kunnen zetten.
Wat voor vloer is het trouwens? Betonvloeren (mits redelijk nieuw) hebben doorgaans redelijk ruime veiligheidsmarges, bijvoorbeeld.
Het is inderdaad op de 1e verdieping. Onder mij zit een bedrijf.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:11 schreef Eelcotje84 het volgende:
Heb je onderburen? Flat? Of begande grond.
Het aquariumglas is 1.20m breed, 48cm diep en 68cm hoog. Dus de last is volgens mij nog groter per m2.quote:Op maandag 31 januari 2011 11:19 schreef MrNiles het volgende:
is je aquarium maar 1m2 of wordt het gewicht al verdeel over meerdere m2?
Het makkelijkst is om een houten plaat (underlayment ofzo) op de vloer te leggen en daar je vissenkom op te zetten. Dan wordt het gewicht door de plank verdeelt over meerdere balken (als je een houten vloer hebt)
ja dat vind ik ook erg merkwaardig. Als 2 dikzakken op mijn bank gaan zitten, dan knallen ze toch ook niet zomaar door het plafond...quote:Op maandag 31 januari 2011 11:45 schreef klusfoobje het volgende:
Die 200 kg lijkt mij overigens wat aan de lage kant. Dat zou betekenen dat twee mensen van 110kg per stuk maar beter niet bij elkaar kunnen gaan staan in je huis....
Dat lijkt me sterk. Er staat toch niet voor niks 'm2'.quote:Op maandag 31 januari 2011 12:51 schreef DroogDok het volgende:
Die 200 kg/m2 geldt als maximale belasting voor je hele vloer
Ah, een bouwkundige. Opgelost. Slotje!quote:Op maandag 31 januari 2011 12:51 schreef DroogDok het volgende:
Die 200 kg/m2 geldt als maximale belasting voor je hele vloer, dus op het hele oppervlak tegelijkertijd 200 kg. Interessater is om te weten wat de maximale puntlast is die je mag plaatsen.
Nee, meer in de vorm dat je je gehele vloer met 200 kg/m2 kunt belasten, voordat-ie bezwijkt.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:15 schreef Kreator het volgende:
Dat lijkt me sterk. Er staat toch niet voor niks 'm2'.
200kg voor een hele vloer, dan kun je niet eens met z'n 2'en in de woonkamer staan, als ie leeg is..
Oh zo.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, meer in de vorm dat je je gehele vloer met 200 kg/m2 kunt belasten, voordat-ie bezwijkt.
Zo een aquarium op pootjes uit de foto in de OP belast de vloer als een puntlast, een plaat eronder zou misschien wat helpen, maar dan moet-ie wel in staat zijn die puntlaat (heel plaatselijk) te verdelen over een veel groter oppervlak.
Dan moet je een (plaatselijke) constructeur in de hand nemen, zoals bijvoorbeeld mensen die graag een waterbed willen dat ook moeten.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:22 schreef Kreator het volgende:
Oh zo..
Nu ja, het klinkt allemaal een beetje als "zou kunnen" en 'eventueel'. Ik wil het toch liever wel zeker weten, aangezien ik de huurbaas niet wil verblijden met een naar beneden donderend aquarium van 500kg.
Niet echt hoor. Breedplaatvloeren bijvoorbeeld zijn bijna volledige uitgenut. Optie om je vloer te verstevigen is het oplijmen van wapening aan de onderzijde (koolstofvezelwapening).quote:Op maandag 31 januari 2011 11:10 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Wat voor vloer is het trouwens? Betonvloeren (mits redelijk nieuw) hebben doorgaans redelijk ruime veiligheidsmarges, bijvoorbeeld.
Nee, maar misschien zag ik iets over het hoofd ofzo. Denk dat ik dat maar moet doen idd, want als je het met adviezen zoals die van de topuser Oksel moet doen, dan ben je nog wel ff bezig.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Dan moet je een (plaatselijke) constructeur in de hand nemen, zoals bijvoorbeeld mensen die graag een waterbed willen dat ook moeten.
Of is je vertrouwen in Fok! zo groot dat je het wel aandurft aan de hand van adviezen hier?.
Het is wel een huurwoning hč. En beneden is een kantoor.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:25 schreef zjroentje het volgende:
Niet echt hoor. Breedplaatvloeren bijvoorbeeld zijn bijna volledige uitgenut. Optie om je vloer te verstevigen is het oplijmen van wapening aan de onderzijde (koolstofvezelwapening).
Nu ja, ik zou het in jouw geval wel aandurven denk ik, mits je het aquarium tegen een dragende wand aanzet en niet in de buurt van een trapgat oid.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:28 schreef Kreator het volgende:
Nee, maar misschien zag ik iets over het hoofd ofzo. Denk dat ik dat maar moet doen idd, want als je het met adviezen zoals die van de topuser Oksel moet doen, dan ben je nog wel ff bezig.
Is wel denk ik de enige reeele optie. Met de afmetingen die je geeft kom je al rond de 500 kg/m2 (uitgaande van het lichtste model).quote:Op maandag 31 januari 2011 13:28 schreef Kreator het volgende:
[..]
Het is wel een huurwoning hč. En beneden is een kantoor.
Wat is dit voor een onzin?quote:Op maandag 31 januari 2011 13:35 schreef Oksel het volgende:
En draagkracht van een vloer versterken kan in theorie wel, maar in praktijk niet, maar dat snap je zelf ook.
Maar als je een aquarium van 400 kg op een oppervlak van 0,5 m2 zet zakt de vloer echt niet in elkaar hoor.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:25 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Niet echt hoor. Breedplaatvloeren bijvoorbeeld zijn bijna volledige uitgenut. Optie om je vloer te verstevigen is het oplijmen van wapening aan de onderzijde (koolstofvezelwapening).
Hoogstwaarschijnlijk niet nee, maar rekenkundig krijg je het erg moeilijk aangetoond hoor.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:36 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar als je een aquarium van 400 kg op een oppervlak van 0,5 m2 zet zakt de vloer echt niet in elkaar hoor.
Klopt, en dan heb ik het niet over het grootste aquarium ter wereld. Maar goed, volgens mij ben ik de enige die hier bij stilstaat, want in alle aquariumwinkels waar ik geweest ben keken ze me aan of ik gek was en hadden ze die vraag nooit/zelden eerder gehad.quote:Op maandag 31 januari 2011 13:33 schreef zjroentje het volgende:
Is wel denk ik de enige reeele optie. Met de afmetingen die je geeft kom je al rond de 500 kg/m2 (uitgaande van het lichtste model).
Huidige normen gaan uit van een puntlast in een woning van 300 kg, op een oppervlak van 0,5x0,5 m2.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |