abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92083882
Bron
quote:
In de Sudanese hoofdstad Khartoum zijn zo'n duizend studenten de straat opgegaan om te protesteren tegen de hoge voedselprijzen en corruptie. De demonstratie is ook gericht tegen het bewind president Omar al-Bashir.

De demonstranten roepen leuzen als: "Nee tegen hoge prijzen en nee tegen corruptie" en "Ocampo, je hebt gelijk." Met het laatste wordt verwezen naar de voorzitter van het Internationale Strafhof, die al-Bashir beschuldigt van genocide en oorlogsmisdaden.

De oproerpolitie heeft vijf arrestaties verricht, nadat demonstranten begonnen te gooien met stenen. Een lid van oppositiepartij Umma spreekt van verder vreedzame demonstraties, die voortkomen uit een oproep op internet en genspireerd zijn door wat de demonstranten in Egypte teweeg brengen.
quote:
Op 4 maart 2009 verkondigde het Strafhof Al-Bashir te zullen vervolgen voor oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in Darfur. Het was voor het eerst dat een zittend president door dit Strafhof wordt vervolgd. Soedan liet weten de president niet uit te zullen leveren. Al-Bashir noemde de aanklacht "een westerse samenzwering". Dezelfde dag nog kondigde de Soedanese regering aan zes internationale hulporganisaties, waaronder Artsen zonder Grenzen, het land uit te zetten.
Wiki

Wel vreemd zo midden in de onderhandelingen over een verdeling van Soedan
quote:
Bij het recente referendum over de toekomst van Zuid-Sudan heeft, zoals verwacht, bijna iedereen voor onafhankelijkheid gestemd. Volgens de referendumcommissie, die zondag de voorlopige uitslag bekendmaakte, lag het aantal voor-stemmen rond de 99 procent. Het is niet duidelijk wanneer de definitieve resultaten worden bekendgemaakt.

Het referendum werd van 9 tot en met 15 januari gehouden. De volksraadpleging vloeide voort uit een vredesakkoord dat het noorden en het zuiden van Sudan in 2005 sloten. Door die overeenkomst kwam een einde aan tientallen jaren burgeroorlog. Vermoedelijk wordt Zuid-Sudan op 9 juli officieel een zelfstandig land
Zuid-Sudan unaniem voor onafhankelijkheid

Maakt het wel verwarrend. Khartoum grenst in het Noorden aan de woestijn.

Kan zo het topic over die uitzetting van artsen zonder grenzen niet weer vinden. Zal blijven zoeken.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_92084515
Het lijkt er sterk op dat ze elkaar land voor land 'aansteken' daar in Afrika; en dat bedoel ik dan positief. Achter elkaar is er nu sprake van opstand tegen het gevestigde bewind. Ik ben benieuwd wat het uithaalt en in hoeverre het allemaal echt bijdraagt aan democratisering. Ik heb daar helaas mijn twijfels over.
pi_92084668
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:03 schreef Boldface het volgende:
Het lijkt er sterk op dat ze elkaar land voor land 'aansteken' daar in Afrika; en dat bedoel ik dan positief. Achter elkaar is er nu sprake van opstand tegen het gevestigde bewind. Ik ben benieuwd wat het uithaalt en in hoeverre het allemaal echt bijdraagt aan democratisering. Ik heb daar helaas mijn twijfels over.
Ik vraag me af of die zittende president die demonstraties niet ook ziet als westerse samenzwering :')
quote:
. Al-Bashir noemde de aanklacht "een westerse samenzwering".
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_92085462
Dit topic gaat niet aanslaan meid. :{w Soedan is al jaren in een staat van oorlog. Die schieten elkaar overhoop neer alsof ze muggen zijn op een warme zomerdag in het zuiden des lands.

Wat maakt het dan uit dat er iemand beetje demonstreert? Zal wel meevallen. :Y
pi_92088610
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:24 schreef vergezocht het volgende:
Dit topic gaat niet aanslaan meid. :{w Soedan is al jaren in een staat van oorlog. Die schieten elkaar overhoop neer alsof ze muggen zijn op een warme zomerdag in het zuiden des lands.

Ik probeer al jaren die ellende daar te posten op zowel NWS als ook de FP

Klopt, interesseert geen hond :{
  † In Memoriam † zondag 30 januari 2011 @ 18:32:59 #6
137949 Disana
pi_92088685
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:31 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik probeer al jaren die ellende daar te posten op zowel NWS als ook de FP

Klopt, interesseert geen hond :{
Je wordt er gewoon zo moedeloos van je machteloos te voelen, dat is het.
pi_92088795
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Je wordt er gewoon zo moedeloos van je machteloos te voelen, dat is het.
Ja, maar wanneer niemand de ellende post zal het berhaupt een vergeten land worden, dus blijf het nieuws toch posten ;)
  Moderator zondag 30 januari 2011 @ 18:36:36 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_92088844
ik geloof niet dat Soedan een land s waar je dit soort 'streken' uit moet halen eerlijk gezegd

het 'veiligheidsapparaat' daar heeft wat dat betreft niet zo n goede naam opgebouwd in de afgelopen jaren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  † In Memoriam † zondag 30 januari 2011 @ 18:39:19 #9
137949 Disana
pi_92088983
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 18:35 schreef paddy het volgende:

[..]

Ja, maar wanneer niemand de ellende post zal het berhaupt een vergeten land worden, dus blijf het nieuws toch posten ;)
Gewoon doen natuurlijk. Maar dat het al een vergeten land is, dat denk ik wel.
pi_92111704
Een goede Soedanese vriend zit er nu 6 weken en hij vertelde mij eergisteren dat er op korte termijn demonstraties zitten aan te komen omdat mensen al langer heel erg ontevreden zijn wat betreft voedselprijzen en met het regime van Al Bashir en de corruptie over hoe het nou kan dat het geld (heeft vrij veel olie zeker nu het zuiden er nog bij hoort) niet bij de bevolking te zien is. Hoewel hij eerder aangaf dat de organisaties erachter (en oppositie) hadden aangegeven te willen wachten tot na de onafhankelijkheid van het zuiden hebben ze toch besloten gister de eerste demonstratie te laten plaatsvinden. Het werd vrij snel uiteen geslagen en mensen opgepakt. Maar volgens hem is dit alles behalve de laatste en is de spanning uit buurland Egypte voelbaar. Egypte en Noord-Soedan zijn vrijwel hetzelfde volk, tweelingbroers.. zelfde taal, veel gewoonten, komen regelmatig "bij elkaar over de vloer" (veel soedanezen in Egypte bijv) etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aloulou op 31-01-2011 06:44:19 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_92111710
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 17:24 schreef vergezocht het volgende:

hahah maar soedan is zo gigantisch groot dat als er oorlog in het westen (darfoer) is, alleen dat als provincie is al zo groot als frankrijk, dat men dat in het noorden tegen de Nijl aan (oosten) in de hoofdstad khartoum totaal niet merkt natuurlijk he. Wel een klein maar zeer belangrijk verschil. Net zoals wij het niet merken als in zuid-spanje een burgeroorlog gaande is waarbij 500.000 mensen het loodje leggen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  maandag 31 januari 2011 @ 11:30:24 #12
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92116160
Er is een hashtag : #jan30sudan

quote:
SudanJan30 RT @hrana: Video: Protesters in El Obeid, #Sudan chanting against oppression - Organizing via: http://j.mp/i494Sc - #jan30sudan

http://www.bbc.co.uk/news(...)d&utm_medium=twitter

http://www.enduringameric(...)sts-in-khartoum.html
  maandag 31 januari 2011 @ 13:35:43 #13
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92120394
quote:
ericadarragh RT @HR_ReadingRoom: News: #Sudan: Police clamp down on youth protesters amid reports of student death http://bit.ly/dE3oo4 - #jan30sudan
quote:
veterus @bechamilton: Email from protesters in Khartoum: "We need international media coverage now!" #Sudan #Jan30sudan [they've had it for 6 days
http://allafrica.com/stories/201101310744.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')