abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92034830
Ik had ooit eens op internet gelezen dat bepaalde (te lage) bloedwaardes kunnen zorgen voor depresieviteid. Welke zijn dat? ik kan het namelijk niet meer terugvinden.

oja en eventjes een subvraagje.:

Ik ga deze week mijn bloedwaardes laten checken omdat ik de laatste tijd chronish moe ben. Zou ik de arts ook kunnen vragen of hij de bovengenoemde bloedwaardes kan nakijken ZONDER dat hij mijn ouders hierover informeert? Het zit namelijk niet helemaal lekker tussen mij en mijn ouders dus ik zou pas aan de bel willen trekken als er echt wat aan de hand is. Ik ben trouwens 15.

alvast bedankt :)

gogosweden
pi_92035136
Ik neem aan dat je doelt op schildklierfunctie? De normaalwaarden van TSH worden meestal op 0,4-4,0 mE/l gesteld.

Er zijn echter heel veel oorzaken van vermoeidheid en ook wel van depressiviteit. De uitslag moet altijd in context worden besproken met de aanvragend arts. Of TSH-bepaling de meest voor de hand liggende test is, kan je huisarts met je bespreken.

Overigens: tot je 16 bent, ben je niet wilsbekwaam en moeten je ouders toestemming geven voor medische behandeling. Daar kan van worden afgeweken als a) het inlichten van ouders schadelijk is voor de patiënt, of b) als de patiënt daar uitdrukkelijk om vraagt.

Als je alleen voor een gesprek bij je huisarts komt, zal hij over het algemeen je ouders niet inlichten. Je kunt dan ook met hem bespreken wanneer dat wel verstandig cq. vereist is.

[ Bericht 3% gewijzigd door dotKoen op 29-01-2011 13:01:25 ]
  zaterdag 29 januari 2011 @ 12:48:41 #3
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_92035139
Je zal het aan je arts kunnen vragen en hij zal hoogwaarschijnlijk zich ook daaraan houden. Maar ik denk niet dat hij verplicht is tot geheimhouding als je 15 bent. Maar dat weet ik niet zeker. Maar praat gewoon met je arts erover en vertel hem hoe je voelt, en hij zal je daarmee kunnen helpen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_92035794
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 12:48 schreef dotKoen het volgende:
Ik neem aan dat je doelt op schildklierfunctie? De normaalwaarden van TSH worden meestal op 0,4-4,0 mE/l gesteld.

Er zijn echter heel veel oorzaken van vermoeidheid en ook wel van depressiviteit. De uitslag moet altijd in context worden besproken met de aanvragend arts. Of TSH-bepaling de meest voor de hand liggende test is, kan je huisarts met je bespreken.

Overigens: tot je 16 bent, ben je niet wilsbekwaam en moeten je ouders toestemming geven voor medische behandeling. Daar kan van worden afgeweken als a) het inlichten van ouders schadelijk is voor de patiënt, of b) als de patiënt daar uitdrukkelijk om vraagt.

Als je alleen voor een gesprek bij je huisarts komt, zal hij over het algemeen je ouders niet inlichten. Je kunt dan ook met hem bespreken wanneer dat wel verstandig cq. vereist is.
kijk. dit is nog eens een mooie reactie.

ik zal eerst wel vragen als ik daar binnenkom hoe het zit met zijn zwijgplicht. Als het me niet bevalt moet ik eerst maar wachten.

Ik doelde btw meer op andere bloedwaardes. Mijn broertje was laatst chronish moe en had een te kort aan ijzer in zijn bloed. Dat met depri was ook zoiets volgens mij. maar ik heb er niet zoveel verstand van
pi_92035856
quote:
4s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:05 schreef gogosweden het volgende:

[..]

kijk. dit is nog eens een mooie reactie.

ik zal eerst wel vragen als ik daar binnenkom hoe het zit met zijn zwijgplicht. Als het me niet bevalt moet ik eerst maar wachten.

Ik doelde btw meer op andere bloedwaardes. Mijn broertje was laatst chronish moe en had een te kort aan ijzer in zijn bloed. Dat met depri was ook zoiets volgens mij. maar ik heb er niet zoveel verstand van
Nou ja, er zijn tientallen waarden die je zou kunnen bepalen in het licht van depressiviteit en/of vermoeidheid. Er zijn dan dus ook veel oorzaken van dat soort klachten. Meestal kan een arts aan het verhaal van de patiënt horen wat zinnig om te bepalen is.
pi_92035920
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 13:07 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nou ja, er zijn tientallen waarden die je zou kunnen bepalen in het licht van depressiviteit en/of vermoeidheid. Er zijn dan dus ook veel oorzaken van dat soort klachten. Meestal kan een arts aan het verhaal van de patiënt horen wat zinnig om te bepalen is.
oke, dankjewel :)
pi_92040893
Wat ik nog niet heb gezien in de replies: Een b12 tekort heeft depressiviteit als een van de symptomen (moet niet perse maar kan wel), vermoeidheid is de hoofdsymptoom. Overigens kunnen bepaalde hormonen dit ook beinvloeden (bij de menopauze van de vrouw is depressie een atypische symptoom).

Laat jouw bloed nakijken op b12, schildklier en ijzer / foliumzuur
pi_92042645
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2011 15:12 schreef Musyn het volgende:

Laat jouw bloed nakijken op b12, schildklier en ijzer / foliumzuur
TS moet gewoon overleggen met zijn huisarts :).

[ Bericht 7% gewijzigd door dotKoen op 29-01-2011 16:06:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')