Jaheur | vrijdag 28 januari 2011 @ 21:24 |
Mijn Ford Escort start ineens heel erg slecht. Ik vermoed dat er 1 of 2 gloeibougies de geest heeft begeven, aangezien ik al een jaar de auto start door 2 a 3 keer voor te gloeien. Bij 1 keer start die voorheen niet. Nu gloei ik hem 5 a 6x voor en hij start nog amper. Ik start hem dan 10 a 15 seconden door en dan start die wel gepaard met rook en de bekende dieselgeur. Ik vermoed dat de gloeibougies nu echt de geest hebben begeven of zit er lucht in de leiding? | |
Sounddragon | vrijdag 28 januari 2011 @ 23:14 |
Bron | |
Jaheur | vrijdag 28 januari 2011 @ 23:56 |
Filters, olie en koelvloeistof zijn net 2 maanden geleden ververst enkel de gloeibougies niet, maar dat beantwoord mijn vraag toch niet? | |
classpc | zaterdag 29 januari 2011 @ 00:14 |
Als gloeibougies bij een onderhoudsbeurt horen wel. | |
Sounddragon | zaterdag 29 januari 2011 @ 01:18 |
Gloeibougies horen bij een grote beurt, in ieder geval inspectie ervan als ik me niet vergis, dat had dus 10 of 15.000 km voor die laatste moeten gebeuren. Tevens reed je al geruime tijd door terwijl 2 al kapot waren, (zomaar ineens ?) waardoor hij al slechter startte en nu start 'ie niet meer, je opent hier een topic waarin je zelf al je vraag beantwoordt in de OP, en dan verwacht je nog een serieuze reaktie ook ? Dude, je gloeibougies zijn stuk, laat ze vervangen en hij start weer als een zonnetje. ![]() | |
Anne | zaterdag 29 januari 2011 @ 06:15 |
Heb je ook al de zekering van de gloei-installatie gecheckt ?.Met een spanning zoeker even meten of de gloei-bougies wel stroom krijgen.Als de zekering kapot is brand op het dashboard gewoon het lampje van het gloeien maar de bougies krijgen echt geen stroom.Even meten dus.Iemand de auto op contact laten zetten en zelf even met de spanningszoeker meten. | |
Jaheur | zaterdag 29 januari 2011 @ 10:13 |
Als de zekering defect is start die helemaal niet. Hij start dus wel, maar de startmotor moet regelmatig draaien en als die gestart is heb ik veel last van rook. Alle seinen wijzen naar een of meerdere defecte gloeibougies, ook vanwege het feit dat deze niet vervangen zijn bij de onderhoudsbeurt en al niet goed waren. Ik ga de bougies testen zonder ze eruit te halen door de + van de accu op de gloeibougie aan te sluiten. Vonkt die niet dan is er een gloeibougie defect. | |
Executioner | zaterdag 29 januari 2011 @ 11:09 |
![]() | |
Jaheur | zaterdag 29 januari 2011 @ 11:19 |
Zoek maar eens op internet, dan wordt deze methode vaak besproken en getest. Er vonkt 1 gloeibougie niet :-). Ga zo even 4 gloeibougies ophalen. Net met een vriend van me gebeld die automonteur is maar helaas 200km van me vandaan is gaan wonen en die gaf die tip ook. Hij gaf wel aan dat je moet oppassen dat je geen andere onderdelen raakt indien je de plus aanraakt. | |
roeleke92 | zaterdag 29 januari 2011 @ 11:32 |
Gloei bougies kapot laat ze maar vervangen ![]() Door het door starten krijg je diesel in het blok en als dat niet goed kan ontbranden en dan start de auto in eens dan zal alles ontbranden. Flinke rook ontwikkeling en sterke diesel geur. Succes! Mvg, Roel | |
Executioner | zaterdag 29 januari 2011 @ 11:44 |
Dat is de 'beun' manier... Het beste test je ze gewoon veilig met een multimeter. | |
roeleke92 | zaterdag 29 januari 2011 @ 11:53 |
Tegenwoordig heeft niemand meer een multi meter is huis. Als je een beetje goede multi meter nodig hebt ben je gauw rond de 100 euro kwijt Vraag @ TS Wanneer zijn voor het laatst de bougies vervangen? | |
Jaheur | zaterdag 29 januari 2011 @ 11:59 |
50.000 km geleden niet toen ik de auto kocht, ik vermoed nooit auto heeft nu 2 ton. Maar heb de boosdoener eruit en die is zo zwart als een neger in een koolmijn [ Bericht 1% gewijzigd door Jaheur op 29-01-2011 12:13:39 ] | |
FransDeens | zaterdag 29 januari 2011 @ 12:17 |
Ten eerste vonkt een gloeibougie niet, maar die gloeit. Ten tweede: Je opent een topic terwijl je het antwoord zelf al weet, waarom? | |
Executioner | zaterdag 29 januari 2011 @ 12:31 |
Dat bedoelt hij ook niet. Om te kijken of een gloeibougie nog werkt pakt men een draad en verbind die met de + pool van de accu, vervolgens strijk je met het uiteinde van de draad over de koppen van de gloeibougies. Als er bij het contact maken geen vonkje te te zien is, kan de gloeibougie stuk zijn. | |
roeleke92 | zaterdag 29 januari 2011 @ 13:24 |
dan verklaart genoeg ja | |
Jaheur | zaterdag 29 januari 2011 @ 14:32 |
Ik had zelfs 2 koolmijnwerkers, had 2 zwarte bougies. Nu start die weer als een zonnetje. De 2e zwarte gloeibougie had ik niet getest, omdat die op een kutplek zit. Het lijkt ook alsof ik meer vermogen hebt, maar dat zou toch niets moeten uitmaken? Dieselverbruik zal nu wel lager zijn vermoed ik ![]() Heb ze wel alle 4 vervangen. | |
Anne | zaterdag 29 januari 2011 @ 15:02 |
Sorry hoor, maar een Diesel kan eventueel ook wel starten zonder gloeien, alleen duurt het dan wat langer omdat ie compressie op moet bouwen. | |
FransDeens | zaterdag 29 januari 2011 @ 15:29 |
Een koude indirect ingespoten diesel krijg je zo goed als niet gestart zonder gloeien. | |
Jaheur | zaterdag 29 januari 2011 @ 15:52 |
Klopt, zonder gloeien wil het nog slechter, helemaal met -5 | |
Executioner | zaterdag 29 januari 2011 @ 17:23 |
Hoeveel was je in totaal nou kwijt voor dit grapje? | |
vannelle | zaterdag 29 januari 2011 @ 19:35 |
Compressie opbouwen doet ie al tijdens de compressieslag, dat is het punt niet. Het gaat er om dat er een bepaalde temperatuur bereikt wordt waardoor de zelfontbranding van de diesel kan plaatsvinden. Door alleen maar gebruik te maken van de compressie om dat te bereiken duurt dat vreselijk lang en de kans dat je je accu leegstart vóór de motor aanslaat is behoorlijk groot bij een koude start. | |
boertie | zaterdag 29 januari 2011 @ 22:45 |
Een knakenmeter uit de budgedbak van de bouwmarkt is goed genoeg om je gloeibougies door te meten ![]() Even de kabels van de gloeiers afhalen en doormeten met de meter op Ohm stand. Een goede heeft zo tussen de 1 en 2 Ohm weerstand. Meer is kapot en minder of 0 duidt op kortsluiting (dan zal waarschijnlijk ook de zekering gesprongen zijn. ![]() | |
Jaheur | zondag 30 januari 2011 @ 21:03 |
67 euro, maar had ook enkel de defecte bougies kunnen vervangen dan was het 33,50 euro geweest. Als ik ze preventief al had vervangen had het goedkoper kunnen zijn door de bougies via internet te bestellen. Denk bij de garage het dubbele of meer, want bij de ford zitten ze behoorlijk lastig. Zag dat het met de peugot 106 diesel van mijn buurvrouw veel en veel makkelijker is. Kan je er direct bij. Wat betreft het doormeten. Het schijnt dat je vanuit de motor vandaan ook valse waardes krijgt en je ze er beter uit kan halen en dat een bougie alsnog stuk kan zijn met goede waardes. | |
FCZwolleZuid | maandag 31 januari 2011 @ 00:14 |
Bullshit! Ik heb ook een Ford 1.8TD uit '98 gehad en ik kreeg hem met -10 aan de praat zonder gloeien (hoofdzekering kapot). Duurde wel 30 seconden en een hoop rook en geur maar starten deed ie. Nadat ik een nieuwe zekering erin had gezet klapte hij er trouwens weer uit en toen zag ik dat de bougiekabel contact maakte met het blok en er 1 gloeibougie door midden was gebroken. Beetje tape er omheen, nieuw zekering erin en starten op 3 pitten. Deed het altijd alleen met -10 moest ik wel eens 2 keer gloeien. | |
cabrioger | maandag 31 januari 2011 @ 12:37 |
Mijn ervaring is dat ik verschillende (indirect ingespoten) diesels zonder gloeien aan de gang krijg, vereiste is wel een volle accu en een startmotor die snel genoeg rond gaat.Het duurt wel een seconde of 25/30 en daarna rookt de auto behoorlijk i.v.m de ingespoten onverbrande diesel. | |
FransDeens | maandag 31 januari 2011 @ 13:36 |
Hey, niet meteen zo tof doen! Ik schrijf niet voor niets 'zo goed als niet'. Zo lang doorstarten is zó slecht voor de startmotor dat ik zou dat nooit doen maar de oorzaak van het niet-gloeien eerst zou verhelpen.. |