Bronquote:Onderhoudsbeurt
Een beurt of onderhoudsbeurt bij voertuigen is een controle op gebreken, tegelijk met een (preventieve) vervanging van onderdelen en vloeistoffen (olie).
Om te blijven rijden heeft een auto zo nu en dan een onderhoudsbeurt nodig. In vaktermen wordt dit de grote of kleine beurt genoemd. Een grote beurt wordt meestal elke 20.000 km uitgevoerd. Tussendoor, dus na 10.000 km wordt vaak een kleine beurt gegeven.
Filters, olie en koelvloeistof zijn net 2 maanden geleden ververst enkel de gloeibougies niet, maar dat beantwoord mijn vraag toch niet?quote:
Als gloeibougies bij een onderhoudsbeurt horen wel.quote:Op vrijdag 28 januari 2011 23:56 schreef Jaheur het volgende:
[..]
Filters, olie en koelvloeistof zijn net 2 maanden geleden ververst enkel de gloeibougies niet, maar dat beantwoord mijn vraag toch niet?
Gloeibougies horen bij een grote beurt, in ieder geval inspectie ervan als ik me niet vergis, dat had dus 10 of 15.000 km voor die laatste moeten gebeuren. Tevens reed je al geruime tijd door terwijl 2 al kapot waren, (zomaar ineens ?) waardoor hij al slechter startte en nu start 'ie niet meer, je opent hier een topic waarin je zelf al je vraag beantwoordt in de OP, en dan verwacht je nog een serieuze reaktie ook ?quote:Op vrijdag 28 januari 2011 23:56 schreef Jaheur het volgende:
[..]
Filters, olie en koelvloeistof zijn net 2 maanden geleden ververst enkel de gloeibougies niet, maar dat beantwoord mijn vraag toch niet?
quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:13 schreef Jaheur het volgende:
Ik ga de bougies testen zonder ze eruit te halen door de + van de accu op de gloeibougie aan te sluiten. Vonkt die niet dan is er een gloeibougie defect.
Zoek maar eens op internet, dan wordt deze methode vaak besproken en getest. Er vonkt 1 gloeibougie niet :-). Ga zo even 4 gloeibougies ophalen.quote:
Dat is de 'beun' manier... Het beste test je ze gewoon veilig met een multimeter.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:19 schreef Jaheur het volgende:
[..]
Zoek maar eens op internet, dan wordt deze methode vaak besproken en getest. Er vonkt 1 gloeibougie niet :-). Ga zo even 4 gloeibougies ophalen.
Net met een vriend van me gebeld die automonteur is maar helaas 200km van me vandaan is gaan wonen en die gaf die tip ook. Hij gaf wel aan dat je moet oppassen dat je geen andere onderdelen raakt indien je de plus aanraakt.
Tegenwoordig heeft niemand meer een multi meter is huis.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:44 schreef Executioner het volgende:
[..]
Dat is de 'beun' manier... Het beste test je ze gewoon veilig met een multimeter.
50.000 km geleden niet toen ik de auto kocht, ik vermoed nooit auto heeft nu 2 ton.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:53 schreef roeleke92 het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft niemand meer een multi meter is huis.
Als je een beetje goede multi meter nodig hebt ben je gauw rond de 100 euro kwijt
Vraag @ TS
Wanneer zijn voor het laatst de bougies vervangen?
Dat bedoelt hij ook niet. Om te kijken of een gloeibougie nog werkt pakt men een draad en verbind die met de + pool van de accu, vervolgens strijk je met het uiteinde van de draad over de koppen van de gloeibougies. Als er bij het contact maken geen vonkje te te zien is, kan de gloeibougie stuk zijn.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 12:17 schreef FransDeens het volgende:
Ten eerste vonkt een gloeibougie niet, maar die gloeit. Ten tweede: Je opent een topic terwijl je het antwoord zelf al weet, waarom?
dan verklaart genoeg jaquote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:59 schreef Jaheur het volgende:
[..]
50.000 km geleden niet toen ik de auto kocht, ik vermoed nooit auto heeft nu 2 ton.
Maar heb de boosdoener eruit en die is zo zwart als een neger in een koolmijn
Sorry hoor, maar een Diesel kan eventueel ook wel starten zonder gloeien, alleen duurt het dan wat langer omdat ie compressie op moet bouwen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 10:13 schreef Jaheur het volgende:
Als de zekering defect is start die helemaal niet. Hij start dus wel, maar de startmotor moet regelmatig draaien en als die gestart is heb ik veel last van rook. Alle seinen wijzen naar een of meerdere defecte gloeibougies, ook vanwege het feit dat deze niet vervangen zijn bij de onderhoudsbeurt en al niet goed waren.
Ik ga de bougies testen zonder ze eruit te halen door de + van de accu op de gloeibougie aan te sluiten. Vonkt die niet dan is er een gloeibougie defect.
Klopt, zonder gloeien wil het nog slechter, helemaal met -5quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:29 schreef FransDeens het volgende:
Een koude indirect ingespoten diesel krijg je zo goed als niet gestart zonder gloeien.
Compressie opbouwen doet ie al tijdens de compressieslag, dat is het punt niet.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:02 schreef Anne het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar een Diesel kan eventueel ook wel starten zonder gloeien, alleen duurt het dan wat langer omdat ie compressie temperatuur op moet bouwen.
Een knakenmeter uit de budgedbak van de bouwmarkt is goed genoeg om je gloeibougies door te metenquote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:53 schreef roeleke92 het volgende:
[..]
Tegenwoordig heeft niemand meer een multi meter is huis.
Als je een beetje goede multi meter nodig hebt ben je gauw rond de 100 euro kwijt
...
67 euro, maar had ook enkel de defecte bougies kunnen vervangen dan was het 33,50 euro geweest. Als ik ze preventief al had vervangen had het goedkoper kunnen zijn door de bougies via internet te bestellen.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 17:23 schreef Executioner het volgende:
Hoeveel was je in totaal nou kwijt voor dit grapje?
Bullshit!quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:29 schreef FransDeens het volgende:
Een koude indirect ingespoten diesel krijg je zo goed als niet gestart zonder gloeien.
Hey, niet meteen zo tof doen!quote:Op maandag 31 januari 2011 00:14 schreef FCZwolleZuid het volgende:
[..]
Bullshit!
Ik heb ook een Ford 1.8TD uit '98 gehad en ik kreeg hem met -10 aan de praat zonder gloeien (hoofdzekering kapot). Duurde wel 30 seconden en een hoop rook en geur maar starten deed ie.
Nadat ik een nieuwe zekering erin had gezet klapte hij er trouwens weer uit en toen zag ik dat de bougiekabel contact maakte met het blok en er 1 gloeibougie door midden was gebroken. Beetje tape er omheen, nieuw zekering erin en starten op 3 pitten. Deed het altijd alleen met -10 moest ik wel eens 2 keer gloeien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |