Jij bent dan ook jurist. Voor jou is het al heel wat dat je überhaupt woorden van na 1872 gebruikt.quote:
Ik vind het prima als men mij met 'jij' en 'jou' aanspreekt. Geen persoonlijke bezwaren. Maar ik waardeer, althans in geschreven zakelijke correspondentie, een zekere afstand tot elkaar. Dan is 'u' en 'geachte' wel zo prettig. Bovendien ken ik genoeg mensen, meestal ouder dan ik, die die beleefdheidsvormen eisen in hun eerste zakelijke contact. Die mensen neem ik liever als maatstaf.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:06 schreef Spektor het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt 'Beste Ringo' na die eerste mail ook al snel opgevolgd door 'Hoi Ringo' is mijn ervaring. Persoonlijk heb ik daar ook weinig moeite mee. Waarom moeten zulke dingen toch zo stijf en formeel?
Het gebruik van 'beste' sluit het gebruik van 'u' toch niet uit?quote:Op donderdag 27 januari 2011 13:28 schreef Ringo het volgende:
Ik ben nog van het ouwerwetse geü en gebruik altijd Geachte, maar soms weet ik eigenlijk niet goed waarom.
Ik gebruik in een eerste bericht aan zakelijke contacten ook altijd de formele aanspreekvorm. En aan de reactie zie je dan wel of het de volgende keer wat informeler kan.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:14 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het prima als men mij met 'jij' en 'jou' aanspreekt. Geen persoonlijke bezwaren. Maar ik waardeer, althans in geschreven zakelijke correspondentie, een zekere afstand tot elkaar. Dan is 'u' en 'geachte' wel zo prettig. Bovendien ken ik genoeg mensen, meestal ouder dan ik, die die beleefdheidsvormen eisen in hun eerste zakelijke contact. Die mensen neem ik liever als maatstaf.
Dat laatste is waar. Maar ouderwets vind ik een subjectief begrip, dat ik hier ook ironisch gebruikte. Voor mij voldoet 'Geachte' simpelweg aan de hoogste beleefdheidsnormen, en dus gebruik ik die vorm graag in een eerste contact. En zoals DaMart al aangaf, daarna kan je je toon gerust informeler maken. Andersom is bijna niet mogelijk.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:16 schreef broer het volgende:
[..]
Het gebruik van 'beste' sluit het gebruik van 'u' toch niet uit?
Bovendien uit respect zich niet in het gebruik van ouderwetse termen maar in het serieus nemen van de ontvanger.
Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:05 schreef Frollo het volgende:
Toch wel met EAC en LAME mag ik hopen. Niet met dat satansprogramma iTunes.
Metterwoon is mijn favoriete woord.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:12 schreef broer het volgende:
Jij bent dan ook jurist. Voor jou is het al heel wat dat je überhaupt woorden van na 1872 gebruikt.
Cd's rippenquote:Op donderdag 27 januari 2011 14:05 schreef Frollo het volgende:
[..]
Toch wel met EAC en LAME mag ik hopen. Niet met dat satansprogramma iTunes.
Dat eerste ook.quote:
Dat kan. En als je dat vindt, moet je dat vooral 'geachte' blijven gebruiken. Ik zou het woord nooit in het dagelijks leven gebruiken en daardoor voelt het voor mij gekunsteld. Daar hou ik niet van en daar worden de gesprekken ook niet per se beter van.quote:Voor mij voldoet 'Geachte' simpelweg aan de hoogste beleefdheidsnormen
Zou jij graag een brief van de notaris krijgen waarin de aanhef is: Beste Spektor?quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:06 schreef Spektor het volgende:
Tegenwoordig wordt 'Beste Ringo' na die eerste mail ook al snel opgevolgd door 'Hoi Ringo' is mijn ervaring. Persoonlijk heb ik daar ook weinig moeite mee. Waarom moeten zulke dingen toch zo stijf en formeel?
Ik kreeg onlangs een brief van een notaris waarin stond: "Geachte heer Achternaam, Inzake uw verkoop van het bovengemelde perceel, doe ik u hierbij toekomen de afrekening."quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:36 schreef Thisbe het volgende:
Zou jij graag een brief van de notaris krijgen waarin de aanhef is: Beste Spektor?
Nee toch zeker?
Aan die formulering is ongeveer alles mis behalve de aanhef.quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:42 schreef broer het volgende:
[..]
Ik kreeg onlangs een brief van een notaris waarin stond: "Geachte heer Achternaam, Inzake uw verkoop van het bovengemelde perceel, doe ik u hierbij toekomen de afrekening."
Het wordt tijd voor een notaris die moderner, persoonlijker en vooral normaler communiceert.
Ach, die zin valt nog wel mee. Maar die aanhef, jongens. Die aanhef...quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:43 schreef Ringo het volgende:
Aan die formulering is ongeveer alles mis behalve de aanhef.
Kan zo'n iPod dat afspelen dan?quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:34 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Cd's rippen. Gewoon via p2p / torrent / nieuwsgroepen de FLAC's of OGG's binnenhalen van al die albums. Gaat een stuk sneller en makkelijker. Alleen kan je dan wel minder liedjes kwijt op 16Gb.
Ik zou er geen problemen mee hebben hoor, het gaat uiteindelijk om de inhoud van de brief. Ik vind mensen die al snel 'Beste Spektor' gebruiken vaak prettiger in de omgang dan mensen die maar 'Geachte' blijven gebruiken. Het schept ook meer een vertrouwensband. Omdat een man nou eenmaal notaris is moet hij maar 'Geachte' blijven gebruiken als aanhef?quote:Op donderdag 27 januari 2011 14:36 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Zou jij graag een brief van de notaris krijgen waarin de aanhef is: Beste Spektor?
Nee toch zeker?
FLACS en OGG's zijn van een betere kwaliteit dan MP3? Ik weet dat een iPod geen OGG's kan afspelen.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
Kan zo'n iPod dat afspelen dan?
En weet jij een goeie OGG-encoder trouwens? Want ik rip toch liever zelf.
Als ik me goed heb laten informeren, inderdaad.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:07 schreef Spektor het volgende:
[..]
FLACS en OGG's zijn van een betere kwaliteit dan MP3?
Geen idee, ik gebruik geen Apple-produkten (ik loop zelf al zeven jaar met een Rio Carbon rond). Ook weet ik geen goede OGG-encoder, maar doet LAME dat niet dan?quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
Kan zo'n iPod dat afspelen dan?
En weet jij een goeie OGG-encoder trouwens? Want ik rip toch liever zelf.
Neen. Maar boeien, ik ben toch slechthorend en gebruik pc-speakertjes uit 1994. Dus 192 kbps MP3's ftw.quote:
Dat is geloof ik voornamelijk voor als je Piet persoonlijk kent, maar het schrijven ook door zijn collega's gelezen zou kunnen worden.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:18 schreef k_man het volgende:
Wat te denken van de aanhef 'Geachte heer Jansen, beste Piet,'?
Of als je niet kunt kiezen. Iemand die ik één keer telefonisch had gesproken, stuurde me informatie toe en gebruikte ook die constructie.quote:Op donderdag 27 januari 2011 15:19 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat is geloof ik voornamelijk voor als je Piet persoonlijk kent, maar het schrijven ook door zijn collega's gelezen zou kunnen worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |