quote:
In groep acht van mijn basisschool hadden we een keer een voorleeswedstrijd. Iedereen uit onze klas moest, verdeeld over een paar weken, een stuk uit een boek voorlezen waar de musical van hetzelfde jaar op gebaseerd zou worden. De winnaar van die voorleeswedstrijd had dan de eer om tijdens de uitvoering van die musical de rol van alwetende verteller te vervullen. Natuurlijk was dat een hele grote eer. Het was iedereen gelijk duidelijk dat het tussen mij en Sophie zou gaan, omdat wij nu eenmaal de beste voorlezers van de hele klas waren.
Om te de winnaar te bepalen werd er zowaar gestemd. Na de voorleesbeurt van jongetje A of meisje B moesten de andere klasleden hem of haar een aantal punten tussen de één en tien toebedelen. Degene die aan het einde van de rit, als iedereen zijn stukje had voorgelezen, de meeste punten had bijeengesprokkeld werd de winnaar. Ik gaf vrijwel iedereen een vijf, zo nu en dan een zesje, omdat de meeste van mijn medeklasgenootjes er nu eenmaal helemaal niets van bakten. Het liefst had ik ze allemaal een één gegeven, maar omdat ik niet volledig op mijn achterhoofd gevallen was en inzag dat mij dat ook weleens punten kon gaan schelen was ik nog mild. Sophie gaf vrijwel iedereen een negen of tien en zie; jelui begrijpt het al, zij won de wedstrijd met afstand. 'Wat een huichelachtige hoer,' dacht ik, omdat Sophie net zo goed als ik begreep dat die medeklasgenootjes van ons er werkelijk geen kaas van hadden gegeten.
Moraal van het verhaal; geheime verkiezingen zijn werkelijk een grote verworvenheid/met azijn pissen, zeker achteraf, snijd je jezelf alleen maar in de vingers, lieve Mainport. Ik zou maar wat blij zijn met die derde prijs, hoewel als ik dat daadwerkelijk de moeite zou hebben gevonden zelf ook wel een verhaaltje in zou hebben gediend.
Ik wens je al het geluk in je schrijverscarrière, Mainport! Toegegeven, je schrijft soms leuke dingen. Vraag jezelf alleen af of dit wel het juiste podium is. Wanneer je hier, op dit podium, waar je eigenlijk geen reet te zoeken hebt, tóch nog een prijsje in de wacht weet te slepen, nou; da's toch een prestatie. Dat toont vakmanschap. Goed zo, doe je best!
Je grootste fan,
JAM.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."