Hoe dat zo? Je kunt toch werken? Al is het bij een supermarkt, dan heb je toch wel degelijk inkomsten? Of je een baan op je huidige niveau kunt krijgen is dan misschien de vraag, maar daar ben je niet de enige in. Een baan is, zeker in dit geval, beter dan geen baan.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:18 schreef HannaBloem het volgende:
Ik heb een studieschuld bij de IB maar ik wil graag emigreren. Mijn plan is om in het buitenland gewoon weer een baan te vinden maar ik weet niet hoe lang dat gaat duren. Tot die tijd heb ik geen inkomsten en kan ik dus niet aflossen. Bovendien weet ik niet of ik een baan op mijn huidige niveau kan krijgen. Het kan ik zijn dat ik, tijdelijk, bij een supermarkt ga werken (heb nu HBO baan).
(...)
..Betwijfel je nou echt of er mensen bestaan die geen baan hebben maar wel een studieschuld?? Dat komt zoveel voor! En het buitenland verhaal heeft daar verder ook niets mee te maken. Of denk je dat iedereen die afstudeert ook meteen een baan vindt? En dat iedereen die afstudeert dus enorm in de stress zit over het z.s.m vinden van een baan want met een maand moet je immers je schuld kunnen gaan aflossen?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:27 schreef HannaBloem het volgende:
Ik wil niets illegaals doen, ik WIL gewoon aflossen maar kan dat tijdelijk niet omdat ik niet nu kan solliciteren en dus niet direct al een baan heb. Dat kan best een paar maanden duren.
Niemand in de positie geweest dat ze tijdelijk geen inkomsten hadden en wel een studieschuld?
Die verplichting is wel op basis van het hebben van werk. Als je direct al geen baan hebt, hoe kom je dan aan een spaarpotje..? En als dat spaarpotje op is en heb je nog steeds geen werk..wat dan? Dan is volgens mij onderdeel van je afspraak met duo, dat je niet hoeft af te lossen. Het is immers naar draagkracht.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:33 schreef Tinkepink het volgende:
Ik woon in het buitenland en ook toen ik geen inkomsten had ben ik gewoon doorgegaan met het afbetalen van mijn studieschuld. Het gaat ook niet op een geweldig hoog bedrag per maand (in mijn geval iets van ¤ 150). Je zult toch wel een klein spaarpotje hebben? Zo niet, dan zou ik er niet aan beginnen. Je bent een verplichting aangegaan met DUO en moet je daar dus ook aan houden.
Laatste maanden even vol lenen van DUO?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:35 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Als je direct al geen baan hebt, hoe kom je dan aan een spaarpotje..?
Geld lenen om geleend geld af te betalenquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:38 schreef koningkerel het volgende:
[..]
Laatste maanden even vol lenen van DUO?
Misschien doe je dat al omdat je dat volledige bedrag ook nodig hebt..?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:38 schreef koningkerel het volgende:
[..]
Laatste maanden even vol lenen van DUO?
Uhm..is een bijstandsuitkering = minimaal bedrag om van rond te komen, iets waarover duo zegt dat je een deel moet kunnen missen, om af te lossen?? Lijkt me niet bepaald realistisch.quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:44 schreef JL... het volgende:
Je hebt wel grote kans dat DUO zegt dat je wel mag emigreren als je maar aflost.
Blijf je namelijk in Nederland wonen, dan heb je sowiezo recht op bijstand, en dan kan je altijd aflossen.
en luister naar de tip die Ra-z geeft
Kijk, in principe komen beide uitgaven (bijstand en studiefinanciering) uit hetzelfde potje (overheidsgeld)...quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:46 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
[..]
Uhm..is een bijstandsuitkering = minimaal bedrag om van rond te komen, iets waarover duo zegt dat je een deel moet kunnen missen, om af te lossen?? Lijkt me niet bepaald realistisch.
Het boeit mij niet zo wie dat wanneer berekent of uit welk potje het komt; en ook dat inwonenden meer moeten aflossen: prima. Maar het kan toch niet zo zijn dat het bedrag dat wettelijk bepaald is dat je MINIMAAL nodig hebt om rond te komen, waar je dus recht op hebt, gekort wordt door de duo terwijl de afspraak is NAAR DRAAGKRACHT af te betalen?!quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:49 schreef JL... het volgende:
[..]
Kijk, in principe komen beide uitgaven (bijstand en studiefinanciering) uit hetzelfde potje (overheidsgeld)...
Als ze bijvoorbeeld zien dat je nog thuis bij je ouders woont, dan kunnen ze aangeven dat je meer dient af te lossen dan iemand die al op zichzelf woont. Maar in principe berekenen ze dat al vooruit, zodat jij niets hoeft te doen.
...je hebt een huis gekocht in deze situatie?quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:50 schreef HannaBloem het volgende:
(...)Bovendien moet ik maandelijks een hypotheek ophoesten (dat al lastig genoeg is zonder baan) omdat mijn huis nog niet verkocht is dus het geld wat ik wel heb, gaat daaraan op. En blijven wonen tot huis verkocht is lukt niet want dan verloopt mijn visum.
(...)
Van een eigen huis vind ik dat dus inderdaad niet zo gekquote:Op woensdag 26 januari 2011 15:01 schreef JL... het volgende:
Dat klopt, ze kijken zeker naar de situatie.
Als jij bijvoorbeeld nog veel bezittingen hebt (zoals eigen huis, auto, enzovoorts) dan kan het toch gebeuren dat je de schuld gedeeltelijk dient af te lossen, uiteraard naar draagkracht.
Volgens mij kun je best bellen over een hypothetische situatie zonder dat ze naar jou gegevens hoeven te kijken, dus zonder dat ze je nummer hoeven te weten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 15:13 schreef HannaBloem het volgende:
Nee, ik heb 7 jaar geleden een huis gekocht en dat ben ik nog niet kwijt. Echter ik ga emigreren en ga tijdelijk bij iemand inwonen. Mijn huis zet ik dus te koop, leeg en ik zal maandelijks mijn hypotheek moeten ophoesten. Dat plus de maandelijkse aflossing is een bedrag wat ik makkelijk kan ophoesten als ik een baan heb, zelfs een simpele baan.
Echter, ik heb dus nog geen baan in het buitenland omdat solliciteren vanuit Nederland natuurlijk niet zo eenvoudig is. Ik verwacht binnen 3 maanden wel weer een baan te hebben maar het gaat dus om die periode van 3 maanden.
En ja, ik zal de DUO wel moeten contacten maar hoopte dat iemand hier me advies kan geven. Bovendien vind ik het eng omdat als ik nu ga melden wat mijn plannen zijn ze dat bij mijn correspondentienummer opnemen en ik dan misschien niet weg kan.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 14:50 schreef HannaBloem het volgende:
En blijven wonen tot huis verkocht is lukt niet want dan verloopt mijn visum.
Ja, ik ben er vorig jaar nog geweest.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:40 schreef Jabberwocky het volgende:
Bestaan die informatiepunten eigenlijk nog? Ik ben daar wel eens langs gegaan met vragen zonder dat ze al je gegevens eerst hoefden in te voeren.
quote:Het is mogelijk dat je je moet identificeren. Neem dus een geldig legitimatiebewijs mee. Een legitimatiebewijs is een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |