(reactie van L_V in het topic waar deze discussie begon: Cultuur & Historie in het Nieuws (Deel 5))quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Er zijn genoeg Hollandse meesters in Nederland over. Bovendien vind ik dat niet echt te vergelijken. Die schilderijen zijn bovendien niet gejat (meestal), maar gekocht. In de 19e en begin 20e eeuw dacht Europa dat ze alles bezaten en jatten mee wat ze hebben wilden. Tot hele obelisken aan toe. Als jouw fiets gejat wordt en je weet wie hem heeft, wil je hem toch ook terug?
Wat als ik mijn fiets aan jou verkoop omdat ik zelf niet kan fietsen, en ik krijg vele jaren later spijt als ik zie hoeveel plezier jij van die fiets hebt?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Klets. Gestolen goed dient naar de eigenaar terug te gaan. Als jouw fiets gejat wordt, wil je hem ook terug.
Deze zaken zijn eigendom van het land waar ze gevonden werden. Daar horen ze thuis, daar kunnen ze in een museum, zodat ook de mensen daar kunnen zien wat hun voorouders verricht hebben.
Dan heb je pech. Maar zoveel is er niet verkocht van die oudheidspullen, hoor. Het merendeel is gewoon gejat en het land uit gesmokkeld.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:09 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat als ik mijn fiets aan jou verkoop omdat ik zelf niet kan fietsen, en ik krijg vele jaren later spijt als ik zie hoeveel plezier jij van die fiets hebt?
Maar er zijn in de tweede wereldoorlog in Europa ook dingen vernietigd, dus het is niet meer dan terecht om ook wat kunstschatten voor vernietiging ter plaatse aan derde wereldlanden over te dragen. Volgens sommigen althans.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:27 schreef Sloggi het volgende:
Over de 'diefstal' van Nefertiti bestaat nogal wat onenigheid.
Ik begrijp het standpunt van Egypte wat betreft gestolen artefacten (verkochte spullen vind ik een heel ander verhaal). Aan de andere kant: ik was een dik jaar geleden in het Egyptisch Museum, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Papyri uitgestald in de volle zon, mummies in slecht afgesloten ruimtes en ga zo maar door. Egypte heeft het geld niet om haar schatten op een verantwoorde manier tentoon te stellen, en dan heb ik het nog niet eens over de tig verdiepingen tellende kelder van het museum waar talloze ongecatalogiseerde schatten verborgen liggen.
Het zou eerlijk zijn om gestolen spullen terug te geven, maar vanuit wetenschappelijk oogpunt is het niet altijd even verstandig.
dat dus, mijn vrouw as vorig jaar in het museum in Cairo, en alles was vies, slecht uitgestald, zonder verklarende bordjes, slecht belicht...alsof er sinds 1970 niets meer aan was gedaan. In Duitsland staat het tenminste in een museum dat de 21ste eeuw heeft erkend.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 13:27 schreef Sloggi het volgende:
Aan de andere kant: ik was een dik jaar geleden in het Egyptisch Museum, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Papyri uitgestald in de volle zon, mummies in slecht afgesloten ruimtes en ga zo maar door.
Wat is dat voor onzin? Als ik jouw auto steel vind je het ook goed dat die auto voortaan in mijn garage blijft staan en niet in de jouwe?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 12:02 schreef Viajero het volgende:
Wat vinden jullie hiervan? Ik vind dat het handig is dat veel archeologische en kunstschatten van over de hele wereld in een paar centrale locaties zoals the British Museum, Louvre en Museeninsel te zien zijn, in plaats van alleen in de herkomstlanden.
De buste van Nefertite is niet van Egypte, hij is van de mensheid in geheel.quote:Op zondag 30 januari 2011 21:57 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wat is dat voor onzin? Als ik jouw auto steel vind je het ook goed dat die auto voortaan in mijn garage blijft staan en niet in de jouwe?
Duitsland moet eens niet zo arrogant doen. Engeland en Frankrijk hebben overigens ook veel kunstschatten in hun bezit die ze geroofd hebben uit andere landen en zijn net zo arrogant als Duitsland.
Europese landen moeten eens beseffen dat hun rol als wereldmacht uitgespeeld is. Ja, in de 19e eeuw waren Europese landen oppermachtig. Nu niet, in het verdere verloop van de 21e eeuw zullen ze met meer landen de macht op de wereld delen.
quote:Op zondag 30 januari 2011 22:19 schreef Djaser het volgende:
[..]
De buste van Nefertite is niet van Egypte, hij is van de mensheid in geheel.
Het blijft vervelend voor je, maar ook cultureel erfgoed is het eigendom van het land waar het gevonden wordt, dan wel van het land dat de rechtsopvolger is van het land of de organisatie, door wie het gemaakt is. Goederen uit VOC-schepen zijn ook eigendom van de Nederlandse Staat als opvolger van de VOC.quote:Ook jij maakt de klassieke fout dat cultureel erfgoed politiek eigendom is. He auto argument is wat dat betreft een grote drogreden.
LV als je hier een antwoord op wilt, dan mag je eerst in het andere topic reageren.quote:
Jij vindt recht van eigendom niet belangrijk?quote:Op zondag 30 januari 2011 22:24 schreef Viajero het volgende:
Cultuurrelativisme belangrijker vinden dan werelderfgoed. Jullie zien echt liever dat dat beeld kapotgeslagen wordt dan dat het in Berlijn staat?
Want..?quote:Op zondag 30 januari 2011 21:57 schreef Dsajer het volgende:
De buste van Nefertite is niet van Egypte, hij is van de mensheid in geheel.
Als dat beeld uit Egypte komt, dan hoort dat in Egypte thuis.quote:Ook jij maakt de klassieke fout dat cultureel erfgoed politiek eigendom is. He auto argument is wat dat betreft een grote drogreden.
Kans is nogal groot dat een kunstwerp het enige ter wereld is?quote:Op zondag 30 januari 2011 22:24 schreef Sloggi het volgende:
Als het de enige auto ter wereld zou zijn? Ja, dan zou ik dat een uitstekend idee vinden.
Het is eerder al gezegd: haal dan de Hollandse meesters ook maar terug. Tegenargument: daar is voor betaald. Dat vind ik een valide argument (een argument dat jij hier dus niet maakt), maar even los van de overige argumenten: ik gaf eerder al aan dat over de 'diefstal' van de buste de meningen verschillen.quote:Op zondag 30 januari 2011 23:26 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als dat beeld uit Egypte komt, dan hoort dat in Egypte thuis.
Mijn eigendommen zijn va grote economische, historische en maatschappelijke waarde en ik zorg er bovendien slecht voor? Nou nou, ik ga maar eens het een en ander op eBay zetten denk ik.quote:Op zondag 30 januari 2011 23:27 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Kans is nogal groot dat een kunstwerp het enige ter wereld is?
Maar prima, lever al je persoonlijke goederen (die door jouw persoonlijk toedoen uniek zijn geworden), maar bij mij in.
Wat is slecht? Slecht is een subjectief begrip. Als ik meer geld dan jou heb (en dat zou heel goed kunnen), dan kan ik beter voor jouw persoonlijke eigendommen zorgen dan jij dat kan.quote:Op zondag 30 januari 2011 23:27 schreef Sloggi het volgende:
Mijn eigendommen zijn va grote economische, historische en maatschappelijke waarde en ik zorg er bovendien slecht voor?
eBay is niet relevant. De meeste Europese kolonialisten hebben met nogal wat geweld culturele erfgoeden beroofd. Het zou beter in de historische context passen als jij je door wat gewelddadige buitenlanders zou laten beroven van je eigendommen...quote:Nou nou, ik ga maar eens het een en ander op eBay zetten denk ik.
Voor niet alle kunstschatten is betaald. En ook voor de schatten waarvoor wel betaald is: onder welke omstandigheden is het te koop aangeboden?quote:Op zondag 30 januari 2011 23:27 schreef Sloggi het volgende:
Het is eerder al gezegd: haal dan de Hollandse meesters ook maar terug. Tegenargument: daar is voor betaald. Dat vind ik een valide argument (een argument dat jij hier dus niet maakt), maar even los van de overige argumenten: ik gaf eerder al aan dat over de 'diefstal' van de buste de meningen verschillen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |