abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:02:52 #1
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91842107
Egypte heeft Duitsland verschillende keren gevraagd om teruggave van het beeld van Nefertiti dat in Berlijn staat.

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind dat het handig is dat veel archeologische en kunstschatten van over de hele wereld in een paar centrale locaties zoals the British Museum, Louvre en Museeninsel te zien zijn, in plaats van alleen in de herkomstlanden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:04:36 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_91842169
Klets. Gestolen goed dient naar de eigenaar terug te gaan. Als jouw fiets gejat wordt, wil je hem ook terug.

Deze zaken zijn eigendom van het land waar ze gevonden werden. Daar horen ze thuis, daar kunnen ze in een museum, zodat ook de mensen daar kunnen zien wat hun voorouders verricht hebben.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:08:48 #3
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91842313
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Er zijn genoeg Hollandse meesters in Nederland over. Bovendien vind ik dat niet echt te vergelijken. Die schilderijen zijn bovendien niet gejat (meestal), maar gekocht. In de 19e en begin 20e eeuw dacht Europa dat ze alles bezaten en jatten mee wat ze hebben wilden. Tot hele obelisken aan toe. Als jouw fiets gejat wordt en je weet wie hem heeft, wil je hem toch ook terug?
(reactie van L_V in het topic waar deze discussie begon: Cultuur & Historie in het Nieuws (Deel 5))

Dat zou ik toch enigszins willen qualificeren, de mensen daar zagen het vaak als rommel en oude stenen, en verkochten dat graag voor wat die gekke Europeanen ervoor wilden geven.

Zoals ook bijvoorbeeld:

In 1894 the United States Consul to Yucatán, Edward H. Thompson purchased the Hacienda Chichén, which included the ruins of Chichen Itza.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chichen_itza
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:09:58 #4
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91842355
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:04 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Klets. Gestolen goed dient naar de eigenaar terug te gaan. Als jouw fiets gejat wordt, wil je hem ook terug.

Deze zaken zijn eigendom van het land waar ze gevonden werden. Daar horen ze thuis, daar kunnen ze in een museum, zodat ook de mensen daar kunnen zien wat hun voorouders verricht hebben.
Wat als ik mijn fiets aan jou verkoop omdat ik zelf niet kan fietsen, en ik krijg vele jaren later spijt als ik zie hoeveel plezier jij van die fiets hebt?
  dinsdag 25 januari 2011 @ 12:13:39 #5
66444 Lord_Vetinari
pi_91842479
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 12:09 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wat als ik mijn fiets aan jou verkoop omdat ik zelf niet kan fietsen, en ik krijg vele jaren later spijt als ik zie hoeveel plezier jij van die fiets hebt?
Dan heb je pech. Maar zoveel is er niet verkocht van die oudheidspullen, hoor. Het merendeel is gewoon gejat en het land uit gesmokkeld.

Ik kan je aanraden:
C.W. Ceram, Goden, Graven en Geleerden
pi_91844869
Over de 'diefstal' van Nefertiti bestaat nogal wat onenigheid.

Ik begrijp het standpunt van Egypte wat betreft gestolen artefacten (verkochte spullen vind ik een heel ander verhaal). Aan de andere kant: ik was een dik jaar geleden in het Egyptisch Museum, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Papyri uitgestald in de volle zon, mummies in slecht afgesloten ruimtes en ga zo maar door. Egypte heeft het geld niet om haar schatten op een verantwoorde manier tentoon te stellen, en dan heb ik het nog niet eens over de tig verdiepingen tellende kelder van het museum waar talloze ongecatalogiseerde schatten verborgen liggen.

Het zou eerlijk zijn om gestolen spullen terug te geven, maar vanuit wetenschappelijk oogpunt is het niet altijd even verstandig.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 13:35:01 #7
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91845107
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:27 schreef Sloggi het volgende:
Over de 'diefstal' van Nefertiti bestaat nogal wat onenigheid.

Ik begrijp het standpunt van Egypte wat betreft gestolen artefacten (verkochte spullen vind ik een heel ander verhaal). Aan de andere kant: ik was een dik jaar geleden in het Egyptisch Museum, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Papyri uitgestald in de volle zon, mummies in slecht afgesloten ruimtes en ga zo maar door. Egypte heeft het geld niet om haar schatten op een verantwoorde manier tentoon te stellen, en dan heb ik het nog niet eens over de tig verdiepingen tellende kelder van het museum waar talloze ongecatalogiseerde schatten verborgen liggen.

Het zou eerlijk zijn om gestolen spullen terug te geven, maar vanuit wetenschappelijk oogpunt is het niet altijd even verstandig.
Maar er zijn in de tweede wereldoorlog in Europa ook dingen vernietigd, dus het is niet meer dan terecht om ook wat kunstschatten voor vernietiging ter plaatse aan derde wereldlanden over te dragen. Volgens sommigen althans.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 14:56:34 #8
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_91848890
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 13:27 schreef Sloggi het volgende:
Aan de andere kant: ik was een dik jaar geleden in het Egyptisch Museum, en daar werd ik toch niet vrolijk van. Papyri uitgestald in de volle zon, mummies in slecht afgesloten ruimtes en ga zo maar door.
dat dus, mijn vrouw as vorig jaar in het museum in Cairo, en alles was vies, slecht uitgestald, zonder verklarende bordjes, slecht belicht...alsof er sinds 1970 niets meer aan was gedaan. In Duitsland staat het tenminste in een museum dat de 21ste eeuw heeft erkend.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_91849969
Het heeft verder weinig met het onderwerp te maken, maar ook grappig (en triest, eigenlijk): toen we catacomben uit de Romeinse periodes bezochten zagen we iets groots met een zeil eronder liggen. Het bleek een metershoog beschadigd porfieren standbeeld te zijn van een waarschijnlijk laatantieke keizer. Dat ding zou in Europa in ieder museum een mooie plek krijgen, en in Egypte lag het onder een zeiltje in een hoek.
  zondag 30 januari 2011 @ 14:44:12 #10
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92077313
Er moet ook niet vergeten worden dat zonder Europese opgravingen de meeste exotische kunstschatten nog in de grond hadden gezeten of op de kunstmarkt terecht waren gekomen. Het idee dat alles maar weer terug moet naar het land van herkomst is daarom een erg ondankbaar standpunt, te meer omdat er daar vaak slecht voor kunst schatten gezorgd wordt.
pi_92084975
Ben benieuwd hoeveel schatten er vernietigd, dan wel verdwenen zijn als het weer rustig wordt in dat land.
pi_92101458
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 12:02 schreef Viajero het volgende:

Wat vinden jullie hiervan? Ik vind dat het handig is dat veel archeologische en kunstschatten van over de hele wereld in een paar centrale locaties zoals the British Museum, Louvre en Museeninsel te zien zijn, in plaats van alleen in de herkomstlanden.
Wat is dat voor onzin? Als ik jouw auto steel vind je het ook goed dat die auto voortaan in mijn garage blijft staan en niet in de jouwe? :D

Duitsland moet eens niet zo arrogant doen. Engeland en Frankrijk hebben overigens ook veel kunstschatten in hun bezit die ze geroofd hebben uit andere landen en zijn net zo arrogant als Duitsland.

Europese landen moeten eens beseffen dat hun rol als wereldmacht uitgespeeld is. Ja, in de 19e eeuw waren Europese landen oppermachtig. Nu niet, in het verdere verloop van de 21e eeuw zullen ze met meer landen de macht op de wereld delen.
  zondag 30 januari 2011 @ 22:19:46 #13
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92103558
quote:
10s.gif Op zondag 30 januari 2011 21:57 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Wat is dat voor onzin? Als ik jouw auto steel vind je het ook goed dat die auto voortaan in mijn garage blijft staan en niet in de jouwe? :D

Duitsland moet eens niet zo arrogant doen. Engeland en Frankrijk hebben overigens ook veel kunstschatten in hun bezit die ze geroofd hebben uit andere landen en zijn net zo arrogant als Duitsland.

Europese landen moeten eens beseffen dat hun rol als wereldmacht uitgespeeld is. Ja, in de 19e eeuw waren Europese landen oppermachtig. Nu niet, in het verdere verloop van de 21e eeuw zullen ze met meer landen de macht op de wereld delen.
De buste van Nefertite is niet van Egypte, hij is van de mensheid in geheel.
Ook jij maakt de klassieke fout dat cultureel erfgoed politiek eigendom is. He auto argument is wat dat betreft een grote drogreden.
  zondag 30 januari 2011 @ 22:24:09 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_92103907
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 22:19 schreef Djaser het volgende:

[..]

_O-

Want...?

quote:
Ook jij maakt de klassieke fout dat cultureel erfgoed politiek eigendom is. He auto argument is wat dat betreft een grote drogreden.
Het blijft vervelend voor je, maar ook cultureel erfgoed is het eigendom van het land waar het gevonden wordt, dan wel van het land dat de rechtsopvolger is van het land of de organisatie, door wie het gemaakt is. Goederen uit VOC-schepen zijn ook eigendom van de Nederlandse Staat als opvolger van de VOC.
  zondag 30 januari 2011 @ 22:34:50 #15
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92104623
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 22:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
LV als je hier een antwoord op wilt, dan mag je eerst in het andere topic reageren.
Ik blijf niet aan de gang. :)
  zondag 30 januari 2011 @ 22:44:47 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_92105085
Cultuurrelativisme belangrijker vinden dan werelderfgoed. Jullie zien echt liever dat dat beeld kapotgeslagen wordt dan dat het in Berlijn staat?
  zondag 30 januari 2011 @ 22:51:23 #17
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_92105434
Het is net een auto, hun zaak als ze die kapot slaan!
pi_92107006
quote:
Op zondag 30 januari 2011 22:24 schreef Viajero het volgende:

Cultuurrelativisme belangrijker vinden dan werelderfgoed. Jullie zien echt liever dat dat beeld kapotgeslagen wordt dan dat het in Berlijn staat?

Jij vindt recht van eigendom niet belangrijk?

Stel dat jij een arm sloebertje bent. Ik steel jouw auto en stal hem in mijn garage. Jij vraagt vriendelijk of jij je auto terug wilt. Ik antwoord daarop dat jij je auto niet terug krijgt, omdat jij toch te arm bent om je auto fatsoenlijk te onderhouden.

Vind je dat een goed idee? Zo ja, lever je auto maar bij me in.
pi_92107078
Als het de enige auto ter wereld zou zijn? Ja, dan zou ik dat een uitstekend idee vinden.
pi_92107113
quote:
Op zondag 30 januari 2011 21:57 schreef Dsajer het volgende:

Want..?
En op grond van welke argumenten zou Duitsland de rechtmatige eigenaar moeten zijn?

quote:
Als dat beeld uit Egypte komt, dan hoort dat in Egypte thuis.
pi_92107186
quote:
Op zondag 30 januari 2011 22:24 schreef Sloggi het volgende:

Als het de enige auto ter wereld zou zijn? Ja, dan zou ik dat een uitstekend idee vinden.
Kans is nogal groot dat een kunstwerp het enige ter wereld is?

Maar prima, lever al je persoonlijke goederen (die door jouw persoonlijk toedoen uniek zijn geworden), maar bij mij in.
pi_92107387
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2011 23:26 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Als dat beeld uit Egypte komt, dan hoort dat in Egypte thuis.
Het is eerder al gezegd: haal dan de Hollandse meesters ook maar terug. Tegenargument: daar is voor betaald. Dat vind ik een valide argument (een argument dat jij hier dus niet maakt), maar even los van de overige argumenten: ik gaf eerder al aan dat over de 'diefstal' van de buste de meningen verschillen.
pi_92107430
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2011 23:27 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Kans is nogal groot dat een kunstwerp het enige ter wereld is?

Maar prima, lever al je persoonlijke goederen (die door jouw persoonlijk toedoen uniek zijn geworden), maar bij mij in.
Mijn eigendommen zijn va grote economische, historische en maatschappelijke waarde en ik zorg er bovendien slecht voor? Nou nou, ik ga maar eens het een en ander op eBay zetten denk ik.
pi_92107564
quote:
Op zondag 30 januari 2011 23:27 schreef Sloggi het volgende:

Mijn eigendommen zijn va grote economische, historische en maatschappelijke waarde en ik zorg er bovendien slecht voor?
Wat is slecht? Slecht is een subjectief begrip. Als ik meer geld dan jou heb (en dat zou heel goed kunnen), dan kan ik beter voor jouw persoonlijke eigendommen zorgen dan jij dat kan.

quote:
Nou nou, ik ga maar eens het een en ander op eBay zetten denk ik.
eBay is niet relevant. De meeste Europese kolonialisten hebben met nogal wat geweld culturele erfgoeden beroofd. Het zou beter in de historische context passen als jij je door wat gewelddadige buitenlanders zou laten beroven van je eigendommen...
pi_92107639
quote:
Op zondag 30 januari 2011 23:27 schreef Sloggi het volgende:

Het is eerder al gezegd: haal dan de Hollandse meesters ook maar terug. Tegenargument: daar is voor betaald. Dat vind ik een valide argument (een argument dat jij hier dus niet maakt), maar even los van de overige argumenten: ik gaf eerder al aan dat over de 'diefstal' van de buste de meningen verschillen.
Voor niet alle kunstschatten is betaald. En ook voor de schatten waarvoor wel betaald is: onder welke omstandigheden is het te koop aangeboden?

Het er is namelijk nogal wat verschil als ik jouw huis plunder, je etenswaren vernietig en jij dan je laatst overgebleven gouden sieraad aan mij te koop aanbiedt om uberhaupt eten te kunnen kopen vs. jij met alle liefde, weelde en rationale gedachte een product aan bij te koop aanbiedt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')