abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6897603
Mosselen
Zalm
Paling
Haring
Makreel
Tong
Schol
Kabeljauw
Tonijn
Koolvis
pi_6897676
op pizza: ansjovis

voor de rest: lekkerbekje, zalm, sardientjes, haring

pi_6905290
Voor mensen die niet zo heel erg van "vissige" vis houden (bijvoorbeeld kabeljauw), is vooral (slib)tong en tonijn heel geschikt. Tong is heel zacht van smaak, lekker gegrild of in boter gebakken en dan met een lichtzurig sausje erbij (bijvoorbeeld kappertjessaus).
Tonijn smaakt eigenlijk helemaal niet naar vis, da's meer een soort vlees, ook qua structuur (dan heb ik het niet over die blikkies he). Is het lekkerste gegrild, vooraf marineren in een beetje basilicumazijn en sojasaus. Je moet wel uitkijken met tonijn dat je het vooral niet te lang bakt of grilt, dan wordt het droog en smaakt het nergens meer naar. Het moet van binnen nog een beetje rauwig zijn. Zelfde geldt voor zalm, veel mensen houden niet van zalm omdat ze het veel te gaar maken. Het moet nog steeds een beetje roze zijn en niet uit elkaar vallen, dan is het echt heerlijk. Bijvoorbeeld in de oven, eerst wat tomaten in blokjes en garnaaltjes in de schaal. Daar bovenop stukje zalmfilet. Overgieten met een mengsel van melk, room, ei, bieslook, peterselie, citroensap. En dan een kwartiertje in de oven. Is de zalm nog heel mals.

Forel is ook heerlijk (in folie in de oven, met room en kruiden bijvoorbeeld), maar fileert wat lastig. Mensen die niet gewend zijn om vis te eten vinden het daardoor vaak niet zo lekker, omdat je steeds graatjes tegenkomt.
Overigens kun je je visboer ook om advies vragen hierover, de meeste vishandelaars vinden het hardstikke leuk om je met zulke vragen te helpen.

mooi he, alles
pi_6906102
Kabeljauw, slibtong,tonijn ,zeeduivel, makreel ,harder ,paling allemaal erg jammie mits vers
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_6906125
Koi
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_6906189
Roodbaars, botervis
pi_6906204
scholletje, door mijn oma klaar gemaakt
"We can't stop here.. This is Bat Country!"
pi_6906218
Een tonijnbiefstukje is zooooo lekker!!!

verder zalm uit de over ofzo..

Sashimi vind ik ook heerlijk...

A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_6906223
Daryl Hannah in Splash

Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
pi_6906367
Tong
Tonijn steak
Gerookte forel
Kabeljauw uit de oven
Tilapia
Sardines (gegrild met zeezout)

Andere zee-gevallen:
Kreeft
Garnalen (liefst Gamba's)
inktvis, maar dan alleen als calamari fritti svp

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_6906942
Kibbeling
Vissticks
Scholletje
Lekkerbekje
Baramundi (die is af en toe te krijgen, is een Australische vis. In Australie voor het eerst gegeten, had mijn neefje gevangen).
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  woensdag 20 november 2002 @ 16:23:11 #62
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_6907673
Gewoon lekkere IGLO vissticks!!

Maar ook gewoon lekkerbekjes ofzo... De meest ongezonde vissoorten dus

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_9301046
Vis!
Ik ben er dol op!

Mijn favo's :

Zalm, Forel, Makreel, Nieuwe haring.

Als je even wat minder tijd hebt, gaan ook sardientjes uit blik en makreelfilet uit blik (met tomatensaus ) er prima in!

EDIT: ik ben de paling vergeten

maar die zien er altijd zo smerig uit (slang achtig )

[Dit bericht is gewijzigd door Athanasia op 22-03-2003 14:12]

Redactie Frontpage zaterdag 22 maart 2003 @ 14:07:22 #64
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_9301061
pi_9301075
geef mij maar carpaccio zalm
  zaterdag 22 maart 2003 @ 14:15:14 #66
51278 Eon
&%*(-^%#^
pi_9301151
Verse garnalen vind ik na jaren nog steeds het lekkerste maar zalm is zo af en toe ook weleens lekker behalve als het grote brokken zijn.
Stef Vrolijk - Rebirth
Portishead - Roads (Sultan & The Greek Remix)
pi_9301171
Zeeduivel
pi_9301189
Stokvis.
Zwaardvis.
pi_9303329
Tonijn is erg lekker, is ook niet zo 'vissig', want het heeft een vlezige structuur. Mensen die niet van vis houden, lusten meestal wel tonijn. Je moet tonijn ook net zo bakken als een biefstuk.

Kabeljauw en zalm zijn ook erg lekker, maar niet echt bijzonder. Kabeljauw is erg lekker met een romige saus (bijv. mosterdsaus). Bij zalm is dit ook erg lekker. Persoonlijk vind ik zalmfilets lekkerder dan zalmmoten (U-vormig)
Tong is ook lekker, slibtong of zeetong maakt niet uit. Zeetong is wel een stuk duurder. Een slibtong is gewoon een hele kleine zeetong.

Als je echt eens iets ander wilt proberen moet je zeker rog of botervis proberen. Rog kun je gewoon bakken en botervis is gestoomd het lekkerst (aan de vis zelf zit niet zoveel smaak). Tarbot is ook niet alledaags, maar wel lekker.

Paling kan snel vet zijn net als makreel en haring.

zaterdag 22 maart 2003 @ 20:22:45 #70
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_9307454
Bijna alle vis en zeebanket, zolang het maar schoongemaakt/graatvrij is. Ben een luie eter.

Gebakken kibbeling of lekkerbek gaat er altijd in
Broodje verse zalm met boter.
Sushi

En natuurlijk dropvisjes.

The Internets, I needs it..
pi_9307629
Zalm. Gerookte zalm op een toastje, gebakken zalmmoot of zalm uit een blikje.

Tonijn vind ik ook lekker uit een blikje, met mayonaise en stukjes appel.

Verder: gamba's, lekkerbekjes, kibbeling

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_9307797
GAMBA'S
ZALM
TONIJN
KOOLVIS
  zaterdag 22 maart 2003 @ 22:28:26 #73
41911 Oid
Inna rudeboy stylee
pi_9309427
Tonijn, zwaardvis of evt zalm van de barbie!

Lekker rattatouje(..ofzo?), een stukje stokbrood en een biertje of wijntje erbij. En dan dat alles overgoten met een zomers zonnetje en je hoort mij niet meer klagen.

hardcore ska punk junglist massive! ... INSIDE!
  zaterdag 22 maart 2003 @ 22:29:26 #74
29453 Doctor_Bara
pirate of the seven seas
pi_9309438
gerookte zalm...
aka Man-Mountain
pi_9325538
Baracuda, Zalm, Garoepa, Zwaardvis, tja zo kan ik nog wel ff doorgaan...

* Monk is een echte vis freak

pi_9326104
Tonijn (de biefstuk van de zee, ietsie roze graag nog dus), Coquilles (ooeeeww zo heerlijk zacht, niet te lang bakken!), Paling (een lekker gebakken of gerookt palingkie!), Zwaardvis (apart, zelfs een beetje vlezig) en last but not least Red Emperor (echt een aanrader! weet niet hoe ie in het nederlands heet, maar dat zal misschien wel mijn favo zijn).

Overingens zie ik hier een aantal mensen zeggen dat sommige dingen zoals zwaardvis en coquilles slecht verkrijgbaar zouden zijn, daar ben ik het niet echt mee eens. Elke zichzelfrespecterende visboer heeft dergelijke dingen zeker in het assortiment (hier in de buurt wel in ieder geval).

quote:
Baracuda, Zalm, Garoepa, Zwaardvis, tja zo kan ik nog wel ff doorgaan...
* Monk is een echte vis freak
Ik neem aan dat je grouper bedoelt en geen garoepa?! Garoepa heb ik nog nooit van gehoord iig en ik ken toch aardig wat.
Barracuda is imho meer kattenvoer, maar ja smaken verschillen.
pi_17162563
Gerookte paling en Hollandse garnalen...
pi_17163905
Verplaatst naar CUL.
Modjes aldaar moeten even kijken of het topic geen dubbeltopic is.
Topickick van Ilona-scuderia op een topic van laaaaang terug, maar misschien nog wel leuk voor CUL
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_17163917
tong/sprot/brado(gerookte haring) calamaris
Refuse/Resist/Innerself
pi_17163922
hou van alle vis.

maar vooral zalm, gamba's

Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_17173489
Vissticks.
pi_17173954
Forel is lekker!! Kost niet veel. Insmeren met olijfolie en tijm, van buiten en van binnen. Wat laurierblaadjes erbij en hoppa dan gaat de hele vis de oven in. Na twintig minuutjes....klaar!!
geniet nooit met mate
pi_17282523
Mijn favo visje is en blijft toch de slibtong.
Eerst bloemen, peperen en zouten en vervolgens in de roomboter bakken. Serveren met een schijfje citroen. Zo eenvoudig maar zoo ontzettende heerlijk.
Een dag niet lekker gegeten is een dag niet geleefd!!
pi_17282596
Zalm
.
  woensdag 18 februari 2004 @ 13:26:04 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17282941
Ik snap niet waarom zoveel mensen zo lyrisch zijn over (kweek)zalm. Deze oranje bagger smaakt wee en laf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17284900
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:11 schreef Camelio het volgende:
Mijn favo visje is en blijft toch de slibtong.
Sliptong, met een 'p'. Heet zo omdat ze zo dun zijn. Maar grenst inderdaad aan het goddelijke, vooral met een simpel botersausje met peterselie erbij, en aardappelpuree.

Mijn andere favoriet, de gegrilde sardine, is al voorbij gekomen, maar de oudewetse panharing ontbreekt nog. Dat is gewoon verse haring die je in de koekenpan bakt. Op de markt zijn ze goed te krijgen en ze kosten weinig. Erg vet, een beetje graterig en zonder afzuigkap gaat je hele huis er van stinken, maar wel ontzettend lekker. Het speklapje onder de vissen.

woensdag 18 februari 2004 @ 14:42:29 #87
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17285010
Visfriet,visstick.
Klaar?
Ik niet!
pi_17285187
Makreel en zalm!
pi_17298779
Ik ben sneller klaar als ik de vissoorten noem die ik niet lekker vind! Kabeljauw en tilapia vind ik een beetje saaie vissen en ik hou niet van vis met honderdduizend graatjes die ik er nog uit moet pulken.
Favorieten zijn zalm, roodbaars, tong en meerval en tijdens de vakantie in Griekenland zwaardvis niet te vergeten.
  woensdag 18 februari 2004 @ 22:46:43 #90
15179 Toebroodjie
How`s it hanging?
pi_17298870
Zoutwatervis vind ik over het algemeen lekkerder dan zoetwatervis. Herkenbaar?
FourX Bitter
  donderdag 19 februari 2004 @ 00:48:39 #91
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_17302953
Een goeie Noordzeetong gaat er altijd wel in
En een verse haring kan je me voor wakkermaken

Verder vind ik de zalm de laatste jaren duidelijk aan smaak inleveren, misschien komt dat wel door dat kweekgebeuren wat Piet aanhaalt.

[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_17305971
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 14:38 schreef dvr het volgende:

[..]

Sliptong, met een 'p'. Heet zo omdat ze zo dun zijn.

Ik heb het net even in de Van Dale gecheckt en raar maar waar het is inderdaad met een 'p'. Terwijl ik op de hotelschool altijd geleerd heb dat het een slibtong is vanwege zijn voorkeur voor een verblijfplaats in het slib.
Een dag niet lekker gegeten is een dag niet geleefd!!
pi_17340852
Bijna elke vis is lekker, al hou je bij sommigen een kleine hap over. Karper is een afrader, heb een dergelijke vis eens in Praag gegeten, just don't pick it
pi_17347321
Echt allerbeste vind ik toch rogvleugel, nu een keer of 3 gegeten laatste maanden en telkens ik er maar aan denk komt het water me in de mond
  woensdag 25 februari 2004 @ 04:08:24 #95
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_17347847
Tong en heilbot: erg smaakvol en glad vlees, relatief weinig graten. DUUR

Tarbot, griet: erg stevig vlees met een iets minder uitgesproken smaak als tong, wel een prachtig structuur en erg weinig graten. DUUR

Kabeljauw, koolvis, roodbaars, steenwijting: vis dat echt een sausje moet hebben of gebraden/gebakken. Want ik vind er gewoon te weinig smaak aan zitten. Roodbaars is overigens nogal droog, maar een heel mooie structuur. DUUR (kabeljauw) to GOEDKOOP (koolvis)

Zalm, vette tonijn, makreel, haring: vette vis waarvan zalm de meest uitgesproken smaak heeft, door het vet.

Zoetwatervissen als forel, snoek en karper kunnen me niet bekoren door de aarde-achtig smaak.

Suggesties:
Tong, Heilbot, Tarbot, Griet: als je deze vers kan krijgen, niet bakken, braden of met saus overgieten. De ware liefhebber stoomt de hele (schoongemaakte) vis met weinig ingredienten om de volle smaak van de vis te bewaren. Stoom deze met reepjes verse gember en lenteuitjes. Het vocht NIET weggieten, maar aanvullen door een beetje sojasaus over de vis te sprenkelen. Maggi voldoet meestal beter dan Kikkoman vanwege de wijn in Kikkoman. Dan een beetje hete olie over de vis gieten. Tenslotte, wat verse plukjes koriander over de vis heen en klaar is kees.
Kun je ook doen met zoetwatervissen als je wil.
Schep tijdens het eten ook telkens een beetje van de sausvocht mee, want het past het beste bij de vis.

Kabeljauw, koolvis, roodbaars, steenwijting: Fileren en in blokjes snijden. Een beetje droog deppen met keukenrol of zo. Daarna de blokjes vis in zetmeel deppen. Als de vis nat is, dan wordt er teveel zetmeel meegenomen. Daarna in de hete olie frituren. Liever geen volle frituurpan gebruiken vanwegen de vervuiling van de olie door de zetmeel. Niet bruin laten bakken. Bedoeling hiervan is dat je de blokjes vis in verschillende smoorschotels kan gebruiken. Ikzelf verkies groene curry waarin ik de vis een half uurtje laat smoren. Het hele bovenstaande procédé zorgt ervoor dat de blokjes niet uit elkaar vallen.

Algemene weetjes:

Verse vis mishandel je dus niet door bakken, braden, sausen, waardoor de oorspronkelijk smaak verdwijnt.
Minder verse vis, diepvries mag dus wel.

Verse vis spot je door naar de ogen te kijken. Zijn die helder, dan is het op z'n verst. Hoe troebeler, hoe minder.

Bij kabeljauw of zalm is het beste gedeelte niet het filet gedeelte, maar de staart! Het stevigste vlees zit daar en meestal ook de meest smaakvolle.

Voor de gestoomde vissen volgens bovenstaande methode of varianten:

Bij bijna alle vissen is er een of 2 wangen. Dus de plaats schuin boven de mond. Afhankelijk of het nou een platte vis is of "gewone" is. Daar zit een klein stukje vlees, volgens mij de kaakspier en dat stukje is het absolute walhalla van de vis. Het GLADSTE stukje vis dat je ooit zal eten zit daar en bij ons thuis aan de tafel dan ook erg zwaar bevochten.

Als laatste, de ogen. Volgens sommige nog lekkerder dan de wang, voor mij niet omdat ik het nooit heb aangedurfd om de ogen leeg te zuigen. Het vocht van de ogen zou superlekker zijn, wat ik nog nooit heb durven proeven. Nou, ja voor de durvers onder ons.

Hopelijk heb je er wat aan. Een groot gedeelte bestaat uit persoonlijke ervaringen. Dus suggesties zijn welkom.
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_17349247
Zalm is erg lekker......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')