quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 10:11 schreef Basp1 het volgende:Ik heb bij at&t stage gelopen en daar zat een electroman die vertelde mij dat wanneer philips toendertijd ongeveer voor 10 gulden duurdere componenten zou gebruiken de levensduur van een tv een factor 4 omhoog zou gaan. Dus hoe je bij je veelvoud uitkomt is voor mij een grote vraag.
Dat komt omdat er in de meeste apparaten maar een paar componenten bepalend zijn voor de totale levensduur. Als deze falen houd het apparaat op te functioneren, vervang ze voor een duurzamere variant en je apparaat heeft een veelvoud van de levensduur. Het is dus niet zo dat alle componenten even hard slijten of dezelfde levensduur hebben. In mechanische apparaten zijn het over het algemeen de bewegende delen als lagers, motoren en dergelijken die de levensduur van een apparaat bepalen. Vervang ze voor duurzamere componenten en de levensduur neemt fors toe. Het is niet zo dat deze componenten een veelvoud van de prijs hoeven te kosten... echter de prijs van dit soort goederen ligt meestal wel hoger omdat de ontwikkelkosten over een beperkt aantal terug verdient dienen te worden en er naar een eenmalige productie vrijwel geen toekomstige markt meer is.... in onze consumptie economie is dat natuurlijk onacceptabel. Wij moeten daarom producten produceren die stuk gaan..... simpelweg omdat je over een paar jaar weer een nieuwe moet kopen. Misschien een ideetje voor de vastgoedmaffia?
quote:
Zolang ergens bewegende onderdelen in zitten ben jij een goed constructeur die dit dan zo kan ontwerpen dat er toch geen slijgtage aan zal optreden. Hoeveel aan slijtage onderhevige onderdelen zitten er eigenlijk in een huis. Dat zijn de kozijnen die regelmatig een lik verf nodig hebben. Ach en laten we naar teveel pimp my house programmas kijken en om de 20 jaar keuken en badkamer vervangen.
Dat is een keuze van de constructeur... een huis kan je ook zo construeren dat hij na 20 jaar ineenstort.... geen goed plan lijkt mij