abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91596270
Mijn lieve Macbookje is sinds een week of twee erg traag, zonder dat ik (bewust iig) bestanden download. Vandaag besloten toch maar eens een virusscanner te gebruiken. Via apple.com heb ik het gratis programma Sophos Anti-Virus gedowload en ja hoor: 4 virus-bestanden gevonden.
Allemaal iets met Java(Snb-B/KC-E/Hu-A/KC-M), maar het anti-virusprogramma kan de bestanden niet opruimen. Voor schoonmaak-instructies ben ik naar de website verwezen, maar daar staat niet op hoe ik het weg moet halen. Wel dat het voor Windows ontwikkeld is, dus ik vraag me af of het ook werkelijk schade kan aanrichten op mijn Mac, maar ik zou er in ieder geval wel graag vanaf willen. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken? Kan ik gewoon naar de aangegeven locatie gaan (iets met Caches/Java/Cache) en de heleboel deleten, of helpt dat niet/maak ik dan de boel kapot?
Ik heb niet zoveel verstand van computers, hoop dat er hier iemand is die dat wel heeft :)
pi_91596616
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:46 schreef Luchtkoker het volgende:

[..]

Oh ja nou ik hoorde heul wel van een mattie van me die een Mac heeft dat er geen virussen voor zijn!!1einz
Dat was zo in de tijd dat nog niemand een Mac had, toen was het de moeite nog niet waard daar ingewikkelde virussen voor te ontwikkelen. Dat ligt nu wel anders ;)
pi_91597008
quote:
Op donderdag 20 januari 2011 00:41 schreef Liezs het volgende:

Kan ik gewoon naar de aangegeven locatie gaan (iets met Caches/Java/Cache) en de heleboel deleten, of helpt dat niet/maak ik dan de boel kapot?
cachen kun je gewoon deleten en dat zou ik dan ook gewoon doen:

waarschijnlijk is je eigen userdirectory:
/Users/jouw_usernaam/Library/Caches/Java/javapi/v1.0/ en dan een directory als ext/, file/ of jar/

dat is gewoon een directory waarin temporary bestanden gedownload worden die bv gebruik maken van het Java-platform, wat immers ook via web aanroepbaar is (via applets)...
waarschijnlijk zijn de betreffende virussen inderdaad gericht op het windows-platform, maar op een website aangeroepen komen ze ook in de java-cache-bestanden terecht,waar ze verder niks verkeerds kunnen doen op Mac OSX.

de oorzaak van eventuele traagheid zal dit ook nietzijn, maarkan het bv zijn dat bv je weinigschijfruimte over hebt...
het systeem gebruikt hardeschijfgeheugen voor diskswap-ruimte en is minder harde schijfruimte overkan dat betekenen dat het OS veel moet 'swappen'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_91597347
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:59 schreef RM-rf het volgende:

[..]

cachen kun je gewoon deleten en dat zou ik dan ook gewoon doen:

waarschijnlijk is je eigen userdirectory:
/Users/jouw_usernaam/Library/Caches/Java/javapi/v1.0/ en dan een directory als ext/, file/ of jar/

Klopt, kan ik dan gewoon die hele map Caches en alles wat daar achter zit verwijderen? Of haal ik dan ook Java er af?

Ik zit trouwens nog maar op de helft van mijn schijfruimte!
pi_91598668
Je kan best virussen op je mac hebben. Over het algemeen zijn dat dan Windows virussen die geen zak aanrichten op een mac. Zo ook hier.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_91600216
quote:
Op donderdag 20 januari 2011 01:09 schreef Liezs het volgende:

[..]

Klopt, kan ik dan gewoon die hele map Caches en alles wat daar achter zit verwijderen? Of haal ik dan ook Java er af?

Ik zit trouwens nog maar op de helft van mijn schijfruimte!
gewoon de inhoud uit die betreffende mappen legen is waarschijnlijk het eenvoudigste, mocht je wat willen doen (is overigens niet eens noodzakelijk, het is hooguit tijdelijk opgeslagen 'cache-data' die verder niet toegepast wordt... die virusscanner slaat er hooguit op aan omdat, tja, je zo'n virusscanner toch ook graag hebt zodat die _wat_ vind, en theoretisch gezien die die java-virus-bestanden idd ge-cachede restproducten van een virus-aanval)

P.S:
kan een moderator dit topics opschonen vanal die zeikertjes en anti-zeikertjes die enkel een verschrikkelijk uitgekauwde discussie willen _blijven_ voeren... dit is gewoon een specifieke vraag van de TS en het zou wel zo net zijn als je op een DIG-forum ook gewoon bij zulke kleine technische vraagjes ontopic geholpen wordt zònderlastig gevallen te worden door allerhande mensen die vooral willen vertellen wat hun mening is over producten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 20 januari 2011 @ 08:36:16 #7
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
  donderdag 20 januari 2011 @ 08:42:15 #8
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_91600559
Dit is wel het meest trieste topic ooit. Wat een verschrikkelijke fanboy reacties. Totaal offtopic. Hoop notes uitgedeeld. Heel veel reacties verwijderd.

TS wilt geholpen worden. Ga daarop in ipv weer richting de oeveloze discussie te gaan.
pi_91602928
Die virussen zijn zeer zeker niet de oorzaak van de traagheid van je MacBook. Ze kunnen namelijk niks doen op je Mac omdat ze voor Windows zijn ontwikkeld.
pi_91617440
quote:
4s.gif Op donderdag 20 januari 2011 08:42 schreef Sjowhan het volgende:
Dit is wel het meest trieste topic ooit. Wat een verschrikkelijke fanboy reacties. Totaal offtopic. Hoop notes uitgedeeld. Heel veel reacties verwijderd.

TS wilt geholpen worden. Ga daarop in ipv weer richting de oeveloze discussie te gaan.
Goed TS helpen.

Gooi je antivirus software eraf, negeer virussen want ze zijn toch niet voor OS X. en daar win je al weer wat snelheid mee.

Verder gooi je cache's eens leeg, herstel alle permissies, check even of je HD niet voor 99% vol is en defragmenteer hem even, en is hij nog langzaam kijk dan eens in acitvity monitor of er een ander programma erg veel CPU gebruikt. Zit daar niets raars bij en is hij nog langzaam, dan zet je even opnieuw je OS X met behoud van al je data en instellingen er opnieuw op. Is hij dan nog langzaam dan doe je een hardware test.

Komt daar ook niets uit, dan check je even of je configuratie wel goed genoeg is om te doen wat jij er mee doet.

Is hij dan nog steeds te langzaam voor je gevoel dan post je hier even wat je er zoal mee doet, en wat je exacte configuratie is.
pi_91618198
By the way,

Ik gebruik Onyx om mijn Mac op te schonen. Daar kan je al een hoop problemen mee oplossen.

Als je het wilt downloaden, check dan wel welk besturingssysteem je hebt. Ik ging daarmee ook elke keer de fout in, omdat ik op de bovenste downloadlink klikte die bedoeld is voor OSX 10.6, terwijl ik 10.5 heb.
pi_91618413
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 16:45 schreef Pulzzar het volgende:
By the way,

Ik gebruik Onyx om mijn Mac op te schonen. Daar kan je al een hoop problemen mee oplossen.

Als je het wilt downloaden, check dan wel welk besturingssysteem je hebt. Ik ging daarmee ook elke keer de fout in, omdat ik op de bovenste downloadlink klikte die bedoeld is voor OSX 10.6, terwijl ik 10.5 heb.
Zelf onderhoud ik hem altijd met Disk Utility en Techtool. Maar er zijn inderdaad meerdere prima oplossingen.
  donderdag 20 januari 2011 @ 17:37:24 #13
317952 geldwolf
De echte Henk en Ria
pi_91620610
Ts is troll, op een mac kan geen virus...
en een poot van snuffel de hond
pi_91630055
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:33 schreef retorbrapi het volgende:
Die virussen zijn zeer zeker niet de oorzaak van de traagheid van je MacBook. Ze kunnen namelijk niks doen op je Mac omdat ze voor Windows zijn ontwikkeld.
:')
pi_91699590
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:48 schreef Liezs het volgende:

[..]

Dat was zo in de tijd dat nog niemand een Mac had, toen was het de moeite nog niet waard daar ingewikkelde virussen voor te ontwikkelen. Dat ligt nu wel anders ;)
Het zal anders liggen, maar er zijn op dit moment geen virussen voor Mac in omloop, en jij hebt waarschijnlijk valse meldingen van je virus app, gebeurt ook vaak genoeg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')