Regiseurquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:09 schreef Rock-N-Rolla het volgende:
Wat ik weet uit mijn werkervaring is dat hier erg losjes mee omgegaan wordt. Een blur is genoeg om iemand onherkenbaar te houden. Je kan daar niets aan doen. Doe je dat wel, dan stoort niemand zich daar aan. De haatmeneer van dumpert heeft waarschijnlijk geen stappen gemaakt na de opnames en heeft niets gezegd over het onherkenbaar maken. Heeft hij dit wel gedaan dan zal geenstijl kennende niemand zich daar aan hebben gestoord. Mocht het je overkomen adviseer ik je dit duidelijk te maken aan de aanwezige producer/opnameleider/regiseur... Niet tegen de presentatie gaan zeiken, daar schiet je niets mee op.
Wel erg ziek die gast wordt nu overal lastig gevallen, ja men kan wel zeggen had hij zich maar moeten gedragen, maar dat is net zo zeggen als 'had je maar thuis moeten blijven dan werd je niet verkracht op straat midden in de nacht meiske!'quote:Wat ik weet uit mijn werkervaring is dat hier erg losjes mee omgegaan wordt. Een blur is genoeg om iemand onherkenbaar te houden. Je kan daar niets aan doen. Doe je dat wel, dan stoort niemand zich daar aan. De haatmeneer van dumpert heeft waarschijnlijk geen stappen gemaakt na de opnames en heeft niets gezegd over het onherkenbaar maken. Heeft hij dit wel gedaan dan zal geenstijl kennende niemand zich daar aan hebben gestoord. Mocht het je overkomen adviseer ik je dit duidelijk te maken aan de aanwezige producer/opnameleider/regiseur... Niet tegen de presentatie gaan zeiken, daar schiet je niets mee op.
Dat kan je aangeven maar ik heb genoeg mensen om zien slaan door een kort gesprekje met iemand van de productie. Ik vertelde de mensen meestal dat het niet veel invloed heeft op de herkenbaarheid.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:11 schreef Tinos85 het volgende:
Je kan geloof ik ook nog aangeven dat je je stem onherkenbaar wil hebben
Inderdaad ja, dat zullen ze dan ook doen.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:13 schreef LastPapaRoach het volgende:
[..]
Wel erg ziek die gast wordt nu overal lastig gevallen, ja men kan wel zeggen had hij zich maar moeten gedragen, maar dat is net zo zeggen als 'had je maar thuis moeten blijven dan werd je niet verkracht op straat midden in de nacht meiske!'
En ja geenstijl kennende stellen ze zulke zaken steeds meer uit en uit totdat het in de vergetelheid raakt en zelfs het slachtoffer geen zin meer in heeft.
Dat is wel vreemd ja. Ik geloof dat je officieel iemand bekend mag maken na de uitspraak... Maar als er daarna weer een blur overheen is geplakt dan zal het persoon dit wel gewild hebben en is de broadcaster een beetje dom geweest.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:15 schreef Ms_Furious het volgende:
Het viel mij gister op tijdens een programma waarin een jongen veroordeeld werd dat zijn gezicht de hele uitzending geblurd was, tijdens uitspraak was hij ineens helemaal in beeld en na de uitspraak weer een blur. Foutje waarschijnlijk, maar ik was idd wel benieuwd of hier iets mee gedaan zou worden.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:15 schreef Ms_Furious het volgende:
Het viel mij gister op tijdens een programma waarin een jongen veroordeeld werd dat zijn gezicht de hele uitzending geblurd was, tijdens uitspraak was hij ineens helemaal in beeld en na de uitspraak weer een blur. Foutje waarschijnlijk, maar ik was idd wel benieuwd of hier iets mee gedaan zou worden.
Het zal je gebeuren en dat je dan toevallig een beroep hebt waarin het echt heel erg is als je kop op tv komt (stel je hebt een afgeschermd kenteken en GBA afgeschermd), dan helpt dat dus gewoon je carrière om zeep.quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:15 schreef Ms_Furious het volgende:
Bronquote:Gebruik bij nieuws
Het tonen van iemands portret kan nieuwswaarde hebben. Tegelijkertijd kan iemands privacy geschonden worden, of kan hij zelfs negatief afgeschilderd worden door een publicatie in de krant. Dat kan een redelijk belang opleveren tegen publicatie. Dat belang moet dan worden afgewogen tegen de nieuwswaarde van het bericht.
Portretrecht en vrije meningsuiting
Nieuws en verslaggeving van gebeurtenissen op de openbare weg valt onder de vrije meningsuiting. Omdat een vrije pers erg belangrijk is voor de democratische samenleving, genieten zulke publicaties een zeer hoge mate van bescherming. Ook bij verslaggeving in de vorm van publicatie van een foto met een portret.
Een privacy-belang inroepen tegen zo'n publicatie ligt dan lastig. De rechter moet dan het privacy-belang van de persoon op de foto afwegen tegen de nieuwswaarde van de publicatie. Daarbij zal bijvoorbeeld meespelen hoe relevant de foto is bij het bericht, of het "afblokken" van het gezicht de nieuwswaarde van de foto in stand houdt en hoe bekend de persoon is. Hoe bekender iemand is, hoe minder hij kan doen tegen privacyschendingen in het kader van (roddel)journalistiek.
Een getuige van een misdrijf zal sneller een privacybelang kunnen inroepen, omdat hij door publicatie van zijn portret in grote problemen kan komen. En hoe een getuige er uit ziet, is zelden relevant voor het nieuwsfeit waar hij over getuigt. De nieuwswaarde van de foto is dan klein.
Afblokken en balkjes
Iemands gezicht voorzien van het bekende zwarte balkje, of tegenwoordig steeds vaker een digitale vervorming van het hele hoofd, is een manier om iemand onherkenbaar te maken. Als dat kan, is er geen sprake meer van een portret en dus kan er dan ook geen portretrecht meer worden ingeroepen. Alleen blijkt dat, zeker bij "afbalken", mensen vaak nog steeds herkenbaar zijn. Zo'n balkje maakt het dan alleen maar erger: de persoon wordt dan herkenbaar neergezet als crimineel.
Ik weet niet helemaal precies wàt het fragment van die persoon precies was, maar naar ik meen was die persoon zélf actief naar een filmende cameraman gelopen om hem het werk onmogelijk te maken..quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:09 schreef Rock-N-Rolla het volgende:
De haatmeneer van dumpert heeft waarschijnlijk geen stappen gemaakt na de opnames en heeft niets gezegd over het onherkenbaar maken. Heeft hij dit wel gedaan dan zal geenstijl kennende niemand zich daar aan hebben gestoord.
Jij hebt zelf gefilmd?quote:Op donderdag 20 januari 2011 00:14 schreef Rock-N-Rolla het volgende:
[..]
Dat kan je aangeven maar ik heb genoeg mensen om zien slaan door een kort gesprekje met iemand van de productie. Ik vertelde de mensen meestal dat het niet veel invloed heeft op de herkenbaarheid.
even datzelfde stukje uitgelicht.... wegmisbruikers etc is dat nieuwswaarde? of sensatiewaarde? het is geen nieuwsprogramma waarin het wordt uitgezonden...quote:Op donderdag 20 januari 2011 11:28 schreef Nightshadow het volgende:
Interessant stukje hierover:
[..]
Portretrecht en vrije meningsuiting
Nieuws en verslaggeving van gebeurtenissen op de openbare weg valt onder de vrije meningsuiting. Omdat een vrije pers erg belangrijk is voor de democratische samenleving, genieten zulke publicaties een zeer hoge mate van bescherming. Ook bij verslaggeving in de vorm van publicatie van een foto met een portret.
Bron
Sorry, ik had het over de 'haatmeneer', vergeten erbij te vermelden!quote:Op donderdag 20 januari 2011 14:12 schreef rood_wit_blauw het volgende:
[..]
even datzelfde stukje uitgelicht.... wegmisbruikers etc is dat nieuwswaarde? of sensatiewaarde? het is geen nieuwsprogramma waarin het wordt uitgezonden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |