abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91594373
Ik zag laatst op wegmisbruikers! dat er een man gefilmd werd en die duidelijk maakte dat hij niet wilde worden opgenomen worden, waarna ze zeiden dit wordt niet uitgezonden, uiteindelijk hebben ze alles toch opgenomen en uitgezonden, zijn gezicht wel geblurred maar toch! :(

En over de beroemde Haatmeneer van Dumpert.nl hoef ik niets uit te leggen.

Ik ben hier erg benieuwd naar, straks overkomt mij dit? Mijn vraag is hoever mag dit gaan? Moet iedereen per se een mediatraining volgen? Ik wil in ieder geval niet zomaar in beeld komen als ik dat niet wil. Kan ik ze aanklagen als ik zeg dat ik ze geen toestemming geef om het uit te zenden? Maar dan knippen ze het weer uit, of kan ik een schadevergoeding/uitzendingsvergoeding eisen?
nooit meer een hit daarna :'(
pi_91594771
Wat ik weet uit mijn werkervaring is dat hier erg losjes mee omgegaan wordt. Een blur is genoeg om iemand onherkenbaar te houden. Je kan daar niets aan doen. Doe je dat wel, dan stoort niemand zich daar aan. De haatmeneer van dumpert heeft waarschijnlijk geen stappen gemaakt na de opnames en heeft niets gezegd over het onherkenbaar maken. Heeft hij dit wel gedaan dan zal geenstijl kennende niemand zich daar aan hebben gestoord. Mocht het je overkomen adviseer ik je dit duidelijk te maken aan de aanwezige producer/opnameleider/regiseur... Niet tegen de presentatie gaan zeiken, daar schiet je niets mee op.
"If you've crashed a sports car worth $300,000 while getting blown by a Playmate, you've just about done everything...."
pi_91594833
Waarschijnlijk heeft de gefilmde meneer na het camerawerk aangegeven niet herkenbaar in beeld te willen.
pi_91594858
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:09 schreef Rock-N-Rolla het volgende:
Wat ik weet uit mijn werkervaring is dat hier erg losjes mee omgegaan wordt. Een blur is genoeg om iemand onherkenbaar te houden. Je kan daar niets aan doen. Doe je dat wel, dan stoort niemand zich daar aan. De haatmeneer van dumpert heeft waarschijnlijk geen stappen gemaakt na de opnames en heeft niets gezegd over het onherkenbaar maken. Heeft hij dit wel gedaan dan zal geenstijl kennende niemand zich daar aan hebben gestoord. Mocht het je overkomen adviseer ik je dit duidelijk te maken aan de aanwezige producer/opnameleider/regiseur... Niet tegen de presentatie gaan zeiken, daar schiet je niets mee op.
Regiseur :')

Geen zin om spel/grammaticafouten te checken.
"If you've crashed a sports car worth $300,000 while getting blown by a Playmate, you've just about done everything...."
pi_91594908
Je kan geloof ik ook nog aangeven dat je je stem onherkenbaar wil hebben
pi_91595019
quote:
Wel erg ziek die gast wordt nu overal lastig gevallen, ja men kan wel zeggen had hij zich maar moeten gedragen, maar dat is net zo zeggen als 'had je maar thuis moeten blijven dan werd je niet verkracht op straat midden in de nacht meiske!'

En ja geenstijl kennende stellen ze zulke zaken steeds meer uit en uit totdat het in de vergetelheid raakt en zelfs het slachtoffer geen zin meer in heeft.
nooit meer een hit daarna :'(
pi_91595054
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:11 schreef Tinos85 het volgende:
Je kan geloof ik ook nog aangeven dat je je stem onherkenbaar wil hebben
Dat kan je aangeven maar ik heb genoeg mensen om zien slaan door een kort gesprekje met iemand van de productie. Ik vertelde de mensen meestal dat het niet veel invloed heeft op de herkenbaarheid.
pi_91595137
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:13 schreef LastPapaRoach het volgende:

[..]

Wel erg ziek die gast wordt nu overal lastig gevallen, ja men kan wel zeggen had hij zich maar moeten gedragen, maar dat is net zo zeggen als 'had je maar thuis moeten blijven dan werd je niet verkracht op straat midden in de nacht meiske!'

En ja geenstijl kennende stellen ze zulke zaken steeds meer uit en uit totdat het in de vergetelheid raakt en zelfs het slachtoffer geen zin meer in heeft.
Inderdaad ja, dat zullen ze dan ook doen.

Ik ben het alleen niet echt met je vergelijking eens. Niet echt relevant. Ik vind dat de media die vrijheid mag hebben.
pi_91595149
Het viel mij gister op tijdens een programma waarin een jongen veroordeeld werd dat zijn gezicht de hele uitzending geblurd was, tijdens uitspraak was hij ineens helemaal in beeld en na de uitspraak weer een blur. Foutje waarschijnlijk, maar ik was idd wel benieuwd of hier iets mee gedaan zou worden.
;)
pi_91595295
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:15 schreef Ms_Furious het volgende:
Het viel mij gister op tijdens een programma waarin een jongen veroordeeld werd dat zijn gezicht de hele uitzending geblurd was, tijdens uitspraak was hij ineens helemaal in beeld en na de uitspraak weer een blur. Foutje waarschijnlijk, maar ik was idd wel benieuwd of hier iets mee gedaan zou worden.
Dat is wel vreemd ja. Ik geloof dat je officieel iemand bekend mag maken na de uitspraak... Maar als er daarna weer een blur overheen is geplakt dan zal het persoon dit wel gewild hebben en is de broadcaster een beetje dom geweest.
  donderdag 20 januari 2011 @ 00:19:16 #11
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_91595321
edit: doe normaal

[ Bericht 97% gewijzigd door Five_Horizons op 20-01-2011 08:50:30 ]
pi_91595403
edit: reactie op edit

[ Bericht 96% gewijzigd door Five_Horizons op 20-01-2011 08:50:44 ]
  donderdag 20 januari 2011 @ 00:21:57 #13
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_91595447
Dat had ik ook gezien ja. Ik zat er nog over te denken om het bij DWDD te tippen..
quote:
Op donderdag 20 januari 2011 00:15 schreef Ms_Furious het volgende:
pi_91599914
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:15 schreef Ms_Furious het volgende:
Het zal je gebeuren en dat je dan toevallig een beroep hebt waarin het echt heel erg is als je kop op tv komt (stel je hebt een afgeschermd kenteken en GBA afgeschermd), dan helpt dat dus gewoon je carrière om zeep.

In zo'n geval zou dan je hele lichaam en auto geblurred moeten worden, plus je stem vervormd. Eigenlijk zouden er dan ook geen herkenbare regionaal herkenbare elementen in beeld moeten staan.
Wat hou je dan nog aan materiaal over eigenlijk :?

Ik word een beetje ziek van dat idee dat je gewoon maar gefilmd mag worden als je je op de openbare weg bevindt. Dat je uitzending niet tegen kunt houden vind ik ook heel fout.

Zou het zin hebben om alleen maar te zeggen "ik wil niet dat dit uitgezonden wordt", en verder niks?
pi_91604541
Interessant stukje hierover:
*edit: In het geval van de haatmeneer*

quote:
Gebruik bij nieuws

Het tonen van iemands portret kan nieuwswaarde hebben. Tegelijkertijd kan iemands privacy geschonden worden, of kan hij zelfs negatief afgeschilderd worden door een publicatie in de krant. Dat kan een redelijk belang opleveren tegen publicatie. Dat belang moet dan worden afgewogen tegen de nieuwswaarde van het bericht.

Portretrecht en vrije meningsuiting
Nieuws en verslaggeving van gebeurtenissen op de openbare weg valt onder de vrije meningsuiting. Omdat een vrije pers erg belangrijk is voor de democratische samenleving, genieten zulke publicaties een zeer hoge mate van bescherming. Ook bij verslaggeving in de vorm van publicatie van een foto met een portret.

Een privacy-belang inroepen tegen zo'n publicatie ligt dan lastig. De rechter moet dan het privacy-belang van de persoon op de foto afwegen tegen de nieuwswaarde van de publicatie. Daarbij zal bijvoorbeeld meespelen hoe relevant de foto is bij het bericht, of het "afblokken" van het gezicht de nieuwswaarde van de foto in stand houdt en hoe bekend de persoon is. Hoe bekender iemand is, hoe minder hij kan doen tegen privacyschendingen in het kader van (roddel)journalistiek.

Een getuige van een misdrijf zal sneller een privacybelang kunnen inroepen, omdat hij door publicatie van zijn portret in grote problemen kan komen. En hoe een getuige er uit ziet, is zelden relevant voor het nieuwsfeit waar hij over getuigt. De nieuwswaarde van de foto is dan klein.

Afblokken en balkjes
Iemands gezicht voorzien van het bekende zwarte balkje, of tegenwoordig steeds vaker een digitale vervorming van het hele hoofd, is een manier om iemand onherkenbaar te maken. Als dat kan, is er geen sprake meer van een portret en dus kan er dan ook geen portretrecht meer worden ingeroepen. Alleen blijkt dat, zeker bij "afbalken", mensen vaak nog steeds herkenbaar zijn. Zo'n balkje maakt het dan alleen maar erger: de persoon wordt dan herkenbaar neergezet als crimineel.
Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door Nightshadow op 20-01-2011 14:28:09 ]
pi_91604739
quote:
Op donderdag 20 januari 2011 00:09 schreef Rock-N-Rolla het volgende:

De haatmeneer van dumpert heeft waarschijnlijk geen stappen gemaakt na de opnames en heeft niets gezegd over het onherkenbaar maken. Heeft hij dit wel gedaan dan zal geenstijl kennende niemand zich daar aan hebben gestoord.
Ik weet niet helemaal precies wàt het fragment van die persoon precies was, maar naar ik meen was die persoon zélf actief naar een filmende cameraman gelopen om hem het werk onmogelijk te maken..
Op zulk een moment moet je eigenlijk ook erkennen dat je verder geen recht kunt claimen _niet_ gefilmd te willen worden, als je wél zelf actief die camera opzoekt.

het privacy-recht geldt voor mensen die ongewenst gestoord worden door bv een camera, en waarbij het weergeven van hun gezicht dus een 'inbreuk' is op hun recht op bescherming van hun privésfeer, maar iemand die in een publieke ruimte actief een camera opzoekt om iets in die camer te gaan roepen of zeggen kan niet tegelijkertijd de filmende cameraman verbieden zn werk te doen en gewoon iets te filmen dat in de publiek ruimte gebeurt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_91606551
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:14 schreef Rock-N-Rolla het volgende:

[..]

Dat kan je aangeven maar ik heb genoeg mensen om zien slaan door een kort gesprekje met iemand van de productie. Ik vertelde de mensen meestal dat het niet veel invloed heeft op de herkenbaarheid.
Jij hebt zelf gefilmd? :)
Ik zou trouwens niet willen dat m'n hoofd herkenbaar op tv kwam, en ook m'n stem niet. Kenteken ook afschermen. Dan mag het van mij.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_91607304
Men zal het hier op het recht voor vrije nieuwsgaring gooien. Dat is althans de dooddoener die meestal gebruikt wordt. Zou dat stand houden voor een rechter? Mijns inziens gaat vrije nieuwsgaring niet op voor iets anders dan journaals/kranten enzovoort. Bij dit programma dient het in beeld brengen van de overtreder niet het nieuws, maar dient het meer als schandpaal. Volgens mij sta je volkomen in je recht om niet in beeld te willen in dit geval, ook niet onherkenbaar.

Dat gezegd hebbende zou ik het niet eens zo ver laten komen. Natuurlijk niet gaan dreigen met oom agent naast je en een lopende camera in je gezicht, maar gewoon een dagje later even langsgaan bij het produktiebedrijf in kwestie en op vrij duidelijke manier kenbaar maken dat je niet in beeld wil. Beetje met deuren smijten en lelijke dingen zeggen terwijl je heel boos kijkt doet wonderen in dat soort gevallen... Niet netjes natuurlijk, maar zomaar een camera in iemand's gezicht douwen met de steun van de politie is dat ook niet. Sterker nog, dat is behoorlijk intimiderend.
pi_91611175
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 11:28 schreef Nightshadow het volgende:
Interessant stukje hierover:

[..]

Portretrecht en vrije meningsuiting
Nieuws en verslaggeving van gebeurtenissen op de openbare weg valt onder de vrije meningsuiting. Omdat een vrije pers erg belangrijk is voor de democratische samenleving, genieten zulke publicaties een zeer hoge mate van bescherming. Ook bij verslaggeving in de vorm van publicatie van een foto met een portret.

Bron
even datzelfde stukje uitgelicht.... wegmisbruikers etc is dat nieuwswaarde? of sensatiewaarde? het is geen nieuwsprogramma waarin het wordt uitgezonden...
pi_91611194
Ja, dat is dus ook het eerste dat ik dacht.
pi_91611913
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 14:12 schreef rood_wit_blauw het volgende:

[..]

even datzelfde stukje uitgelicht.... wegmisbruikers etc is dat nieuwswaarde? of sensatiewaarde? het is geen nieuwsprogramma waarin het wordt uitgezonden...
Sorry, ik had het over de 'haatmeneer', vergeten erbij te vermelden!

Of Wegmisbruikers is programma is over verslaggeving van gebeurtenissen op de openbare weg zou ik niet weten, volgens de Van Dale is verslaggeving "Het bekendmaken van feiten => reportage". Ik heb geen idee hoe ruim dat begrip is. Maar een verslaggever is dan opeens weer "iemand die beroepshalve verslagen maakt voor een nieuwsmedium".

[ Bericht 22% gewijzigd door Nightshadow op 20-01-2011 14:41:37 ]
  donderdag 20 januari 2011 @ 14:43:45 #22
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_91612666
Als Mark Rutte op straat de Koningin in elkaar timmert, dan wil ik toch wel dat het portretrecht ongedaan gemaakt wordt voor deze personen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_91612740
Bij programma's als wegmisbruikers heb je natuurlijk de eigenaardigheid dat de politie je een stopbevel geeft, waaraan je moet voldoen. Als iemand anders je op straat filmt, kun je gewoon weglopen. De bevoegdheid tot het geven van stopbevelen is niet gegeven voor de voorlichtingstaak van de politie, je wordt in feite gedwongen mee te werken aan een tv-programma, en dat zou dan dus misbruik van bevoegdheid opleveren waarmee je je juridisch wel kans maakt lijkt me.

Je ziet ook vaak dat ze voertuigen aanhouden alleen maar omdat het leuk is voor de kijker, soms zijn ze niet eens in overtreding. En dan kom je met je hoofd op tv, en in de leader, en in het jaaroverzicht etc, en mag die kruiper van een presentator je ook nog verkeershufter of aso van de week noemen. En dan wordt je zogenaamd onherkenbaar gemaakt, terwijl iedereen je herkent natuurlijk.

Ik vind het hufterig overheidsoptreden, niet correct, niet binnen de taak en machtsmisbruik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_91615661
ik voel een bumpersticker aankomen.... (aangezien lichtkrant verboden is voor particulieren)

"Ik stop voor Politie, maar niet als er een camera crew aanwezig is"
  donderdag 20 januari 2011 @ 18:38:30 #25
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_91622800
Five_Horizons, laat me raden? Je paps is een camera NSB'r dat je voor dit soort praktijken bent?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')