abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 januari 2011 @ 17:56:08 #1
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_91571097
Ik zag zojuist een documentaire op National Geographic. Het ging over het ontstaan van ons zonnestelsel. Eén van de theorieën is de stoftheorie. We zijn als nevel (stof) begonnen. In de buurt ontplofte er een supernova en de schokgolf zette ons neveltje op de kop. De boel klonterde samen, de temperatuur liep op en hoppa de zon. De rest van de nevel, verder van het centrum, klonterde ook samen en vormde uiteindelijk planeten.
Aan het eind van haar leven zal de zon ook als supernova ontploffen en zal ons zonnestelsel mede exploderen tot...stof.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik direct moest denken aan het Bijbelse: uit stof zijt gij voortgekomen en tot stof zult gij wederkeren.

toeval?
pi_91571301
Nee.
pi_91571314
Ja
pi_91571343
Ja het is toevallig maar wat nu?
  woensdag 19 januari 2011 @ 18:05:10 #5
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_91571408
Eh, de zon zal geen supernova worden hoor. Daarvoor is de massa veel te klein. Alleen superzware sterren eindigen hun 'leven' als supernova.

Zie bv: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie
You know, I've learned something today
pi_91571523
ik dacht aan een liedje van David bowie ashes to ashes
Why am I so differently wired? Am I a martian?
What kind of twisted experiment am I involved in
Cause I don't belong in this world
pi_91571825
Nee, gewoon de logica van de kringloop.
The view from nowhere.
pi_91572100
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:08 schreef the-brother-of-uzunumaki het volgende:
ik dacht aan een liedje van David bowie ashes to ashes
me2 *O*

Bijbel :r

Maar wel grappig dat je daar aan dacht denk ik dan. -O-
pi_91572265
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:24 schreef Appeleter het volgende:

[..]

me2 *O*

oke :)
Why am I so differently wired? Am I a martian?
What kind of twisted experiment am I involved in
Cause I don't belong in this world
pi_91573368
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:24 schreef Appeleter het volgende:

[..]

me2 *O*

Heb je de bijbel wel eens gelezen?
pi_91575573
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:51 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

Heb je de bijbel wel eens gelezen?
En ? Spannend ? Happy End ?
pi_91576100
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:31 schreef ATON het volgende:

[..]

En ? Spannend ? Happy End ?
Van de Bijbel kun je imho veel leren :) Of je er nu letterlijk in gelooft of niet.
pi_91576585
zoals? Dat die God een religie van de dood is? Idd. absoluut juist :)
pi_91585283
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:47 schreef nostradama het volgende:
zoals? Dat die God een religie van de dood is? Idd. absoluut juist :)
Als je zelf antwoord geeft op je eigen vragen hoef je het toch ook niet te posten...
pi_91587150
het is eens iets anders dan het geijkte antwoord he. Maar nu je zelf had willen antwoorden, weet je nu ook waarom dat zo zou kunnen zijn?
pi_91599874
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:17 schreef deelnemer het volgende:
Nee, gewoon de logica van de kringloop.
quote:
Alle rivieren stromen naar de zee,
toch raakt de zee niet vol.
De rivieren keren om,
ze gaan weer naar de plaats van waar ze komen,
en beginnen weer opnieuw te stromen.
Prediker :P
pi_91603064
Ook op de huidige wetenschap heeft religie een behoorlijke impact gehad. Dus nee, ik zou het geen toeval willen noemen. Het is hoe de mensheid in elkaar steekt. De wetenschap is ook niks anders dan een voort borduursel op religie. Ooit zal de wetenschap ook het stokje van religie overnemen.
pi_91603410
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 10:37 schreef pipojansen het volgende:
Ooit zal de wetenschap ook het stokje van religie overnemen.
Waarom en op welke manier?
pi_91603768
quote:
Waarom en op welke manier?
Omdat de wetenschap verder gaat daar waar religie ophoudt en naar God refereert.
En das ook tevens de manier. De mensheid kan niet tegen snelle progressie, ook omdat religie de mensheid door de eeuwen heen zo heeft gevormd.
pi_91604583
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 19:39 schreef Helena1989 het volgende:

[..]

Van de Bijbel kun je imho veel leren :) Of je er nu letterlijk in gelooft of niet.
Waarheid als een koe! De bijbel is werkelijk een boeiend boek, zelfs ik als overtuigd atheïst vind dat.

On topic: Het is waarschijnlijk voer voor de gedachte binnen sommige vooruitstrevende Christenen dat de evolutietheorie en de ontstaangsgeschiedenis van de aarde daadwerkelijk in de lijn ligt zoals de wetenschap heeft aangetoond, maar dat God daar wel de bedenker van is.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_91604666
ja het is toeval, de bijbel schrijver (die dat stukje schreef) keek slechts naar wat er met een dood lichaam gebeurd en dacht niet aan kosmologie.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_91605305
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 11:29 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Waarheid als een koe! De bijbel is werkelijk een boeiend boek, zelfs ik als overtuigd atheïst vind dat.

On topic: Het is waarschijnlijk voer voor de gedachte binnen sommige vooruitstrevende Christenen dat de evolutietheorie en de ontstaangsgeschiedenis van de aarde daadwerkelijk in de lijn ligt zoals de wetenschap heeft aangetoond, maar dat God daar wel de bedenker van is.
Als God daar de bedenker van is, dan kan de evolutietheorie nooit aanvaard worden. Hoe vooruitstrevend een Christen dan ook mag zijn.
  donderdag 20 januari 2011 @ 11:50:43 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_91605415
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:05 schreef ImMaxa het volgende:
Eh, de zon zal geen supernova worden hoor. Daarvoor is de massa veel te klein. Alleen superzware sterren eindigen hun 'leven' als supernova.

Zie bv: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie
Tja de meningen hierover verschillen. Het gaat hier om een theorie. Niemand weet precies hoe ons zonnestelsel is ontstaan en hoe het zal eindigen.
In dit model wordt onze zon wel een soort supernova die een gedeelte van de planeten zal opslokken.

Uit deze documentaire blijkt btw ook dat de marges in de voorwaarden die wij stellen aan levensvormen zoals wij die kennen (koolstof en zo) zeer smal zijn. M.a.w. de leeftijd van een zonnestelsel is van belang, de grootte van de ster, de samenstelling van de planeten, de afstand van die planeten tot de ster, de grootte van die planeten, etc, etc.

Onze zusterplaneet Venus bijvoorbeeld. Venus lijkt op de aarde maar staat voor ons ongeveer gelijk aan de hel. Het is er zeer heet en het regent zwavelzuur. Leven zoals wij dat (nu) kennen is er onmogelijk.
pi_91605437
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 11:48 schreef nostradama het volgende:

[..]

Als God daar de bedenker van is, dan kan de evolutietheorie nooit aanvaard worden. Hoe vooruitstrevend een Christen dan ook mag zijn.
Wel tot op het punt dat God de loop van de evolutie heeft bedacht en dat het volgens zijn plan verloopt. Christenen kunnen de waarheid buigen zoals ze willen hoor. Dat moet inmiddels toch duidelijk zijn.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_91605984
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 11:51 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Wel tot op het punt dat God de loop van de evolutie heeft bedacht en dat het volgens zijn plan verloopt. Christenen kunnen de waarheid buigen zoals ze willen hoor. Dat moet inmiddels toch duidelijk zijn.
Mij is dat nog niet zo duidelijk. Volgens Zijn plan heeft Hij eerst de aarde geschapen en daarin de wateren en dan nadien het licht. Rare gang van zaken om dit in overeenstemming te brengen met het ontstaan van ons zonnestelsel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')