Klopt, maar dat is ook een apart volkje, die financiëlen. Maar bij ingenieursbureau's waar ik bijvoorbeeld gewerkt heb, waar mensen toch ook gestudeerd hebben, deden veel mensen iets anders dan wat ze geleerd hadden. Vaak wel raakvlakken, maar toch.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:45 schreef rival het volgende:
[..]
ik veel, helemaal nu ik op een accountantskantoor zit... daar hebben ze allemaal voor gestudeerd
Het mijne wel, maar echt veel kleinschaliger. Kwam er pas achter dat deze hele wereld bestond toen ik ben gestopt met mn studie en op banenwebsites ging zoekenquote:Op woensdag 19 januari 2011 11:46 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Mijn beroep bestond nog niet eens toen ik met de middelbare school begon
Er waren toen wel programmeurs, maar dat was nog allemaal niet zo duidelijk gedefineerd. Senior Software Engineer bestond iig zeker weten niet (in Nederland).quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Bij mij ook niet echt in deze vorm nee.
Studies als Facilitair Management, MER en zulks ook.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:45 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt meer door de 32 verschillende economieopleidingen. Al die mensen die dat gestudeerd hebben moeten 1 of ander nutteloos baantje krijgen. Dus moeten ze daar werk voor verzinnen
Word je dan gewoon poetsvrouw of iets dergelijks?quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:47 schreef Kluts het volgende:
[..]
Studies als Facilitair Management, MER en zulks ook.
Dit is ook voor het eerst hoor dat ik dat meemaak... ik ben het met jullie eens verder....quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:46 schreef Kluts het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is ook een apart volkje, die financiëlen. Maar bij ingenieursbureau's waar ik bijvoorbeeld gewerkt heb, waar mensen toch ook gestudeerd hebben, deden veel mensen iets anders dan wat ze geleerd hadden. Vaak wel raakvlakken, maar toch.
Nee, dat is een opleiding die zo breed is dat je er geen fuck mee kan.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:49 schreef Watertornado het volgende:
[..]
Word je dan gewoon poetsvrouw of iets dergelijks?
Bubbel? Zonder diploma kom je vanzelf een glazen plafond tegen binnen een organisatie lijkt me. En met diploma maar incapable... wordt niet altijd gezegd dat mensen altijd nét te ver doorgroeien?quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:50 schreef Rifoki het volgende:
Toch vraag ik me af wanneer de bubbel barst. Ik zie regelmatig zeer capabele mensen zonder diploma en vice-versa..
Het is afhankelijk van de arbeidsmarkt. Bedrijven zijn best welwillend in het aannemen van personeel wat misschien niet de juiste papieren heeft, maar wel motivatie en potentie.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:50 schreef Rifoki het volgende:
Toch vraag ik me af wanneer de bubbel barst. Ik zie regelmatig zeer capabele mensen zonder diploma en vice-versa..
Kun je bijv. allemaal studeren bij NTI:quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:47 schreef Kluts het volgende:
[..]
Studies als Facilitair Management, MER en zulks ook.
Maar dat glazen plafond zou m.i. niet nodig zijn. Op de HR-afdeling bij mijn vorige organisatie werkten collega X en Y. X heeft de diploma's huishoudschool en machineschrijven, Y HBO Perosneel & Arbeid. X adviseerde Y voortdurend, deed haar werk beter en kwam met betere ideeen. Zelfs haar feitenkennis was groter dan die van Y. Dat geeft toch te denken.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:51 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Bubbel? Zonder diploma kom je vanzelf een glazen plafond tegen binnen een organisatie lijkt me. En met diploma maar incapable... wordt niet altijd gezegd dat mensen altijd nét te ver doorgroeien?
Ik "moet" dan ook regelmatig op cursussen (incl verplicht examen) om bij te blijven.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:51 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Bubbel? Zonder diploma kom je vanzelf een glazen plafond tegen binnen een organisatie lijkt me. En met diploma maar incapable... wordt niet altijd gezegd dat mensen altijd nét te ver doorgroeien?
Intelligentie en kennis komt niet alleen uit boeken, het heeft met ontzettend veel factoren te maken.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:53 schreef Rifoki het volgende:
[..]
Maar dat glazen plafond zou m.i. niet nodig zijn. Op de HR-afdeling bij mijn vorige organisatie werkten collega X en Y. X heeft de diploma's huishoudschool en machineschrijven, Y HBO Perosneel & Arbeid. X adviseerde Y voortdurend, deed haar werk beter en kwam met betere ideeen. Zelfs haar feitenkennis was groter dan die van Y. Dat geeft toch te denken.
Ik heb geen diploma, alleen interne cursus (en HAVO)quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:51 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Maar daarom vind ik 't zo onterecht dat X ook binnen die organisatie inderdaad tegen het glazen plafond aan zal lopen omdat zij 't papiertje niet heeft. Als zij voor de rest veel capabeler / nuttiger is vind ik het een oneerlijke wereld. Maar het zou ook naief zijn te denken dat 't zo niet werkt.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
Intelligentie en kennis komt niet alleen uit boeken, het heeft met ontzettend veel factoren te maken.
En dan word je: Secretaresse.quote:
Pluim voor jouw werkgever, zo moet het!quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:55 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb geen diploma, alleen interne cursus (en HAVO)
Begonnen als Junior Software Engineer. Nu Senior. Ik kan nog doorgroeien naar Senior Architect (80k+ per jaar), of de andere kant op naar teamleider/projectleider/programmamanager, heck ik kan zelfs afdelingshoofd worden. Allemaal zonder diploma.
Dat klinkt inderdaad allemaal best zielig. Ik zou vooral opleidingen die 'management' in de naam hebben mijden als de pest.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:53 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Kun je bijv. allemaal studeren bij NTI:
HBO Accountancy
HBO Bedrijfseconomie (BE)
HBO Bedrijfskunde
HBO Commerciële economie (CE) - Accountmanagement
HBO Commerciële economie (CE) - Marketing management
HBO Credit Management
HBO Financial Services Management
HBO Fiscale Economie (FE)
HBO Logistiek en Economie
HBO Management, Economie en Recht
HBO SPD Bedrijfsadministratie
HBO Facility management
HBO Management Vernieuwd!
HBO Office Management
HBO Personeel en arbeid
HBO Security Management
HBO Toegepaste psychologie - Uitstroomvariant Arbeid en organisatie
HBO Communication and Multimedia Design
HBO Small business en retailmanagement
Serieus???
Dat kan volgens mij bij elke IT-detacheerder. En sowieso in de IT. Meeste groei heb ik meegemaakt bij de ING. En daar heb ik zelfs al een keer een aanbod gekregen om PL te worden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:56 schreef Rifoki het volgende:
[..]
Pluim voor jouw werkgever, zo moet het!
Daarom moet je als sollicitant ook kijken naar wat voor bedrijf bij jou past.quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:55 schreef Rifoki het volgende:
[..]
Maar daarom vind ik 't zo onterecht dat X ook binnen die organisatie inderdaad tegen het glazen plafond aan zal lopen omdat zij 't papiertje niet heeft. Als zij voor de rest veel capabeler / nuttiger is vind ik het een oneerlijke wereld. Maar het zou ook naief zijn te denken dat 't zo niet werkt.
Min of meer hetzelfde hierquote:Op woensdag 19 januari 2011 11:55 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb geen diploma, alleen interne cursus (en HAVO)
Begonnen als Junior Software Engineer. Nu Senior. Ik kan nog doorgroeien naar Senior Architect (80k+ per jaar), of de andere kant op naar teamleider/projectleider/programmamanager, heck ik kan zelfs afdelingshoofd worden. Allemaal zonder diploma.
En wat poogde je dan te studeren?quote:Op woensdag 19 januari 2011 11:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Min of meer hetzelfde hier!
Gestudeerd aan de UvA, maar niet afgemaakt. Daarna ergens ingerold en via (heel veel) cursussen gewoon doorgegroeid.
Moet echt eerlijk toegeven dat ik AL-TIJD schijtmazzel gehad heb qua bedrijven, het waren (en zijn) altijd bedrijven waar min of meer alles kan. Opleidingen van 10-15k? geen probleem.
Mijn broertje haat me ook op dat gebied, die heeft netjes gestudeerd, werkt in zijn vakgebied en verdient nog lang niet zoveel als ik.
Als je kijkt naar Natuurkunde, heb je 3 opleidingen: HBO Natuurkunde, Universiteit Natuurkunde en Universiteit Sterrenkunde. (goed, en als je daar pedagogiek en didactiek bij neemt worden het er 5) Toch lijkt me economie/managment niet verschrikkelijk veel breder. Waarom kun je daarin dan wel 25+ opleidingen (HBO/Uni) in volgenquote:Op woensdag 19 januari 2011 11:55 schreef Kluts het volgende:
[..]
En dan word je: Secretaresse.
Ik: 3 jaar MAVO en 1 jaar MBO administratief: Al 9 jaar secretaresse.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |