abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 januari 2011 @ 23:29:09 #1
326340 The_Silver_Surfer
Shine like never before
pi_91494769
Run op de banken
Dit weekeinde was Ierland weer in het nieuws en het was geen goed nieuws. Kort gezegd komt het erop neer dat Ierland momenteel een run op de banken van ongekende omvang meemaakt. Het is overduidelijk dat de Ieren geen enkele vertrouwen meer hebben in de overlevingskansen van hun banken. Dus weghalen dat geld en elders onderbrengen, bijvoorbeeld in Zwitserland. Want veel vertrouwen in de Euro hebben de Ieren niet en daar hebben ze geen ongelijk in.

Stemmen met de voeten
Ierland gaat in maart naar de stembus en dan is de kans groot dat het hele Europese reddingspakket in de prullenmand terecht komt of in ieder geval nadrukkelijk gewijzigd zal worden, uiteraard ten gunste van de Ieren. Voor de Ieren is de maat vol nu vooral Frankrijk erop blijft aandringen dat de gunstige vennootschapsbelasting van het land in lijn wordt gebracht met het Europese gemiddelde. Daarmee haal je de laatste pk’s uit de Ierse economische motor. Wie wil er dan nog investeren?

Gelddrukken door Ierland?
Echt bizar is dat de Ierse Centrale Bank een noodkrediet aan de aangesloten bank verstrekt ter hoogte van ruim 50 miljard euro en dat doet –nu komt het bizarre- door zelf geld bij te drukken. Even bij stilstaan. Zelf geld bij drukken? Dat mag toch alleen de ECB doen? Maar nee hoor, de ECB heeft er geen problemen mee zolang het maar niet gaat om hoeveelheden die ‘systemically significant’ zijn.
Inflatie
Bij mij brak de klomp. Ook omdat de ECB brutaal genoeg was om niet duidelijk te maken hoeveel geld er dan mag worden bijgedrukt. Hoeveel is nog acceptabel? Niet verbaasd ben ik over de waarschuwing van ECB-president Trichet voor mogelijke inflatie. Op deze manier ontstaat die gemakkelijk én –nog belangrijker- hou je inflatie niet in de hand. Kunnen we dat in Nederland ook niet doen? Een koud kunstje: ie, wie, waai weg zijn onze schulden.

Onfatsoenlijk
Nee, natuurlijk. Het is een onfatsoenlijke manier van omgaan gaan met naderende faillissementen van lidstaten. Dat het voor Ierland een noodgreep is begrijp ik. Maar helpen zal het niet. Want Ierland stort gewoon verder in. Eerst moet namelijk de weg naar beneden volledig worden afgelegd, voordat er weer bergtoppen in zicht kunnen komen. Ondertussen loopt het normale steunprogramma van de ECB richting Ierland op volle toeren verder. De meter staat momenteel op ruim 136 miljard euro. Dat is een smak geld en het einde is nog niet in zicht.

Besmetting
Is het lokaal bijdrukken van geld iets om je zorgen over te maken? Om drie redenen vind ik van wel. Ten eerste is er sprake van spelvervuiling als iedere lidstaat gewoon geld mag bijdrukken, maar niet alle lidstaten dat doen en er ook geen openheid is. Ten tweede ben ik benieuwd naar Griekenland. Daar verdwijnt ook heel wat geld naar het buitenland. Draaien de geldpersen ook in Athene? Ten derde ben ik bezorgd over de rekening. Die komt uiteindelijk bij de bevolking terecht, zowel linksom (via falende steunfondsen), als rechtsom (via inflatie en hogere rentes).

Protesteren?
Zal het Ierse beleid van geldverruiming de aandacht van de Europese bevolking trekken? Ik hoop het. Want dit kan echt niet. Tegelijkertijd zal niemand er iets aan kunnen doen en dat maakt sociaal onrustig. Want het gaat over ons persoonlijke lot. Dat is in handen van de duivel. De geldduivel.

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/redactie/column/tissen/2011/articles/0116_2220_ierland_drukt_zelf_geld_dat_kan_gewoon_niet.xml

Dit fiat systeem wordt steeds lachwekkender hahahaha Straks al die Ieren in een Ferrari hahahaha
  maandag 17 januari 2011 @ 23:36:00 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91495131
Ze moeten het voor particulieren ook toestaan om zelf geld te drukken. Zolang het 'monetairy not significant is', uiteraard. Het moet niet uit de hand gaan lopen.
The End Times are wild
  dinsdag 18 januari 2011 @ 05:40:10 #3
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_91501265
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2011 23:36 schreef LXIV het volgende:
Ze moeten het voor particulieren ook toestaan om zelf geld te drukken. Zolang het 'monetairy not significant is', uiteraard. Het moet niet uit de hand gaan lopen.
50miljard voor 4,2 miljoen Ieren. Dan zouden we 12000 euro de man mogen printen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_91501370
Ik zeg, doen !
  dinsdag 18 januari 2011 @ 09:05:52 #5
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_91502796
Lachen Ieren Brullen
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:27:34 #6
324665 meth77
to do or not to do
pi_91504645
gelijk hebben ze, dat gaat over een paar jaar ieder EU probleemland doen en wij doen of we niets zien.

Het is wel het eind van de EU en de Euro
pi_91505009
Kan Jees de Jager, uh Kees Jan denkt er zelfs over meer geld in het noodfonds te stoppen.
Blijkbaar is die 18 miljard die we moeten bezuinigen iets wat los staat van wat we over de EU schutting kunnen plempen.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:54:45 #8
324665 meth77
to do or not to do
pi_91505563
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:39 schreef Blandigan het volgende:
Kan Jees de Jager, uh Kees Jan denkt er zelfs over meer geld in het noodfonds te stoppen.
Blijkbaar is die 18 miljard die we moeten bezuinigen iets wat los staat van wat we over de EU schutting kunnen plempen.
Het is geen echt geld, we geven garanties voor 750 miljard euro, dus we staan garant voor Griekenland en Portugal ;)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 10:59:07 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_91505709
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:54 schreef meth77 het volgende:

[..]

Het is geen echt geld, we geven garanties voor 750 miljard euro, dus we staan garant voor Griekenland en Portugal ;)
Hoeveel kost zo'n garantie als je die bij een commerciële financiële instelling wil afsluiten? Dát is hetgeen we Griekenland cadeau doen.
The End Times are wild
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:04:32 #10
324665 meth77
to do or not to do
pi_91505882
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 10:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoeveel kost zo'n garantie als je die bij een commerciële financiële instelling wil afsluiten? Dát is hetgeen we Griekenland cadeau doen.
De garantie is het verschil tussen jouw rente percentage en het andere
dus in geval van Griekenland 150 miljard is (11% minus 3% ) 8% maal 150 000.000.000 =120.000.000 per jaar

Net of jij garant staat voor je altijd dronken buurman bij de supermarkt
http://www.montesquieu-in(...)imv?ctx=vhxgpc5fb7yk

[ Bericht 1% gewijzigd door meth77 op 18-01-2011 11:33:05 ]
pi_91506632
Noem mij maar een nuchtere Hollander, maar garanties kunnen ooit gevorderd worden.
En in het geval van Griekenland en portugal wordt ooit al heel snel werkelijkheid.
Dat zijn Euro's die jij en ik mogen ophoesten, want vriend Kees Jan heeft ze niet.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 11:55:27 #12
324665 meth77
to do or not to do
pi_91507819
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 11:25 schreef Blandigan het volgende:
Noem mij maar een nuchtere Hollander, maar garanties kunnen ooit gevorderd worden.
En in het geval van Griekenland en portugal wordt ooit al heel snel werkelijkheid.
Dat zijn Euro's die jij en ik mogen ophoesten, want vriend Kees Jan heeft ze niet.
De enige oplossing voor de Euro is Euro-obligaties, maar dan gaat de rente in het hele euro gebied omhoog
http://www.montesquieu-in(...)imv?ctx=vhxgpc5fb7yk
quote:
Een ander (nog heviger) twistpunt is de introductie van zogenaamde Euro-obligaties. Dat zijn obligaties voor rekening van de Eurozone als geheel.
Landen die volop vertrouwen genieten van de grote beleggers en daarom vandaag goedkoop lenen (zoals Duitsland, Nederland) betalen dan voortaan iets meer rente op hun leningen.

De kwistige landen met enorme staatsschulden betalen wat minder.
Experts verwachten dat de invoering van Euro-obligaties de crisis snel zou beëindigen. Speculatie daartegen is zinloos vanwege de Europa wijde overheidsgarantie. Noch kanselier Merkel noch premier Rutte noch de leiders van Frankrijk, Oostenrijk, Slowakije, Finland en Zweden - allemaal landen met een redelijk gezonde economie - willen echter blijvend duurder gaan lenen.

Het is logisch dat de laat-maar-waaien landen (met voorheen zwakke munten) zoals Italië, Spanje, Portugal, Griekenland en België sterk vóór euro-obligaties zijn. Veel monetaire experts achten de invoering van Euro-obligaties onvermijdelijk.

Voorstander zijn genoemde Juncker voorzitter van de Eurogroep, president Jean-Claude Trichet i van de ECB, Strauss-Kahn van het IMF, Commissievoorzitter Barroso, de Duitse minister van financiën Wolfgang Schäuble en de oppositiepartijen SPD i en Groenen. Het lot van deze twee fundamentele twistpunten hangt af van de ernst en de richting van de crisis in 2011. Wellicht gaan dan ook deze taboes in rook op. Dan moeten de tegenstanders van nóg veel meer steun toch door de pomp.
pi_91508248
Ik heb liever dat Ierland geen geld bijdrukt en dat Ierland geen geld neemt van een reddingsfonds.

Dan storten een heleboel banken in Europa in, waaronder eentje in Nederland.

Maar dat moet dan, vind ik.

Heel Europa wordt genaaid door kutbanken.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 12:54:17 #14
324665 meth77
to do or not to do
pi_91510147
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:05 schreef de_ier het volgende:
Ik heb liever dat Ierland geen geld bijdrukt en dat Ierland geen geld neemt van een reddingsfonds.

Dan storten een heleboel banken in Europa in, waaronder eentje in Nederland.

Maar dat moet dan, vind ik.

Tja dat vind ik ook.
to big to fail is onzin, zo een bank moet ingeval van een bankrun, voortaan gevorderd en ontmanteld worden
pi_91511076
En Bank of Ireland of AIB zijn helemaal niet too big to fail. Laat ze vallen en garandeer alleen de depositos.

Dan komen er andere, desnoods buitlandse, banken de Ierse markt op die wel hun zaken voor mekaar hebben.

Maar als de Premier van Ierland zit te golfen en lunchen met de directeuren van Ierse banken dan weet je hoe het zit.
pi_91515922
quote:
Mijn printer is alleen zwart-wit.... zou het opvallen als mijn briefjes van 500 niet groen zijn :?

Misschien pas is zelfs het ontwerp wel even aan, mijn eigen afbeelding op mijn eigen geld :P
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 18 januari 2011 @ 15:16:28 #17
324665 meth77
to do or not to do
pi_91516734
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:00 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mijn printer is alleen zwart-wit.... zou het opvallen als mijn briefjes van 500 niet groen zijn :?

Misschien pas is zelfs het ontwerp wel even aan, mijn eigen afbeelding op mijn eigen geld :P
zo dus

[ Bericht 4% gewijzigd door meth77 op 18-01-2011 15:25:25 ]
pi_91520388
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 15:16 schreef meth77 het volgende:

zo dus
[ afbeelding ]
Begint er op te lijken, ik zou er alleen met een 'big smile' opstaan, wie zou tenslotte niet lachen als je je eigen geld mocht drukken :Y)
I'll sing you a lullaby.
pi_91525095
Ik zou direct 100 dollar biljetten drukken. Weet je wat een inktcartridge tegenwoordig kost ;)
pi_91530483
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 12:05 schreef de_ier het volgende:
Daar staat tegenover dat die banken door ons genaaid worden. Als wij immers onze hypotheken en andere leningen netjes zouden blijven afbetalen hadden die banken niet van die hoge verliezen..
pi_91531238
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:02 schreef MuurStraat het volgende:
Ik zou direct 100 dollar biljetten drukken. Weet je wat een inktcartridge tegenwoordig kost ;)
Laser printer, hell yeah.... ik begin mijn eigen bank misdaad syndicaat *O*
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 19 januari 2011 @ 03:30:53 #22
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_91548997
quote:
_O-
"Ik quote graag mezelf."
  woensdag 19 januari 2011 @ 08:40:08 #23
324665 meth77
to do or not to do
pi_91550198
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:50 schreef dvr het volgende:

[..]

Daar staat tegenover dat die banken door ons genaaid worden. Als wij immers onze hypotheken en andere leningen netjes zouden blijven afbetalen hadden die banken niet van die hoge verliezen..
Heb je meegekregen wat rood staan tegenwoordig kost, volgens mij worden wij genaaid
17% - 20 % is niet normaal, ik heb me dan ook voorgenomen om het roodstaan op te heffen bij mezelf
  donderdag 20 januari 2011 @ 16:39:57 #24
329798 spirity
That's the spirit!
pi_91617908
*O* Wanneer komt Greenpeace in actie?
pi_91714348
Ik ben nu ook geld aan het bijdrukken, paar miljoentjes maar.

de ECB heeft er geen problemen mee zolang het maar niet gaat om hoeveelheden die ‘systemically significant’ zijn.
pi_92009030
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 08:40 schreef meth77 het volgende:

[..]

Heb je meegekregen wat rood staan tegenwoordig kost, volgens mij worden wij genaaid
17% - 20 % is niet normaal, ik heb me dan ook voorgenomen om het roodstaan op te heffen bij mezelf
Je bent zelf akkoord gegaan et die voorwaarden?

Ik vind dat altijd weer mooi dat het 1 keer in je 3 jaar het weer nieuws is dat rood staan veel geld kost. Alle mensen weer heel verontwaardigd terwijl het gewoon algemene kennis hoort te zijn. Als je geld nodig dan spaar je gewoon of je sluit een persoonlijke lening af voor een normaal rentetarief.
pi_92034033
Ik heb ooit 3000 euro op mijn betaal rekening gestort.

Ik kwam thuis, ging inloggen bij internetbankieren en zag het staan op mijn rekening.

Dus ik het maar overboeken naar mijn spaarrekening.

Alleen wat deed de bank? Stel dat het dinsdag was. Die bank beschouwde mijn overboeking als rentedag dinsdag en mijn storting pas als rentedag woensdag. Ondanks dat het geld al zichtbaar op mijn rekening stond...

Ik stond dus volgens de bank 24 uur met een saldo van bijna -3000 euro. Dat heeft me dus geld gekost. Ik ben nooit achteraan gegaan, want het koste minder dan 10 euro en ik kwam pas later achter.
  vrijdag 11 februari 2011 @ 09:14:55 #28
324665 meth77
to do or not to do
pi_92625547
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je bent zelf akkoord gegaan et die voorwaarden?

Ik vind dat altijd weer mooi dat het 1 keer in je 3 jaar het weer nieuws is dat rood staan veel geld kost. Alle mensen weer heel verontwaardigd terwijl het gewoon algemene kennis hoort te zijn. Als je geld nodig dan spaar je gewoon of je sluit een persoonlijke lening af voor een normaal rentetarief.
Nee 15 jaar geleden was de CB rente veel hoger en roodstaan veel goedkoper, daar stoor ik me aan
pi_92914782
Stel je een vraag krijg je na lang wachten dit antwoord.
http://vraagde2ekamer.nl/ierse-centrale-bank-drukt-euros-bij/
pi_92917579
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 14:07 schreef HanSodo het volgende:
Stel je een vraag krijg je na lang wachten dit antwoord.
http://vraagde2ekamer.nl/ierse-centrale-bank-drukt-euros-bij/
Ik vond vooral het antwoord, dat de ECB onafhankelijk is, boekdelen spreken.
pi_92918797
quote:
ECB: beroep van banken op noodfaciliteit schiet omhoog
17 februari 2011, 12:35 uur | DJ

AMSTERDAM (Dow Jones)--Het beroep van banken op de noodfaciliteit om geld te lenen van de Europese Centrale Bank (ECB) is woensdag plots toegenomen tot het hoogste bedrag in de afgelopen 19 maanden, meldt de ECB donderdag.

De centrale bank leende meer dan euro 15,8 mrd aan banken onder de faciliteit. De laatste keer dat het beroep zo groot was, was vlak voordat de ECB voor de eerste en tot dusver enige keer besloot tot een injectie in de markt door het loket voor 12-maands geld wagenwijd open te gooien in juni 2009.

Het beroep wijst op acute liquiditeitsnood bij een of meerdere banken, normaal gesproken van tijdelijke aard. De ECB weigerde evenwel commentaar te geven op de situatie.

Van de drie belangrijkste tarieven van de ECB, is die voor de noodfaciliteit, ofwel marginal lening facility, de hoogste. Het tarief staat sinds mei 2009 op 1,75%. De andere tarieven zijn de herfinancieringsrente, die op 1,0% staat, en de depositorente, op 0,25%.

Het beroep op de andere faciliteiten was woensdag niet hoger dan normaal.

Door Geoffrey Smith en Anton Reijinga; Dow Jones Nieuwsdienst; anton.reijinga@dowjones.com; +31-20-571 5213

(END) Dow Jones Newswires

Zou de Ierse geldpers soms een uurtje offline geweest zijn :o
I'll sing you a lullaby.
pi_92922658
http://www.zerohedge.com/(...)r-use-ecb-collateral

Nog één.
En wij maar bezuinigen :)
pi_92927874
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 19:50 schreef dvr het volgende:

[..]

:') , als je tokkies geld leent moet je niet verbaasd zijn als die niet terugbetalen. Ik laat hypotheken even buiten beschouwing.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')