abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91465620
Het beeld wat ik over de Amerikaanse Burgeroorlog heb is dat over het over het algemeen ging om de afschaffing van de slavernij en dat dit de reden was voor het Zuiden om zich af te scheiden. De afschaffing van de slavernij is uiteraard iets wat positief was dus om die reden zou je eigenlijk automatisch het Noorden als moreel juist zien.

De werkelijkheid schijnt wat genuanceerder te liggen, dat er voor het Zuiden ook andere redenen hebben meegespeeld en dat het Noorden de afschaffing van de slavernij min of meer als excuus schijnt te hebben gebruikt. Daarnaast blijken de Noordelingen zich ook aan meerdere oorlogsmisdaden schuldig hebben gemaakt, waaronder het platbranden van zuidelijke steden.

Wie weet hier wat meer achtergrond informatie over? of waar het te vinden? Was de enige beweegreden van het Zuiden om zich af te scheiden de afschaffing van de slavernij of waren er ook andere beweegredenen?
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_91465782
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_91465869
had ook heel erg met de economie te maken.

Noorden was rijk en geavanceerd, Zuiden boerse paupers.
Geen familie van moppermurp.
pi_91465996
Bedankt voor de reacties, maar ik vind beide nogal inhoudelijk kort door de bocht. Ik heb vernomen dat het juist een beetje kortzichtig is om de aanhangers van de confederatie 'boerse paupers' te noemen.
pi_91466065
Slavernij werd op termijn te duur voor slavenhouders en door de industriele revolutie kwam er meer vraag naar geschoolde werknemers. Economische redenen waren de voornaamste argumenten voor afschaffing en vergeet daarbij niet dat de meerderheid van de founding fathers slavenhouders waren.
pi_91466147
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 15:37 schreef Reuzelbek het volgende:
Bedankt voor de reacties, maar ik vind beide nogal inhoudelijk kort door de bocht. Ik heb vernomen dat het juist een beetje kortzichtig is om de aanhangers van de confederatie 'boerse paupers' te noemen.
Hoezo is mijn reactie kort door de bocht. :') Er staat gewoon precies beschreven wat de oorzaken waren.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_91466387
@ Kapt-Ruigbaard (ik kan om een of andere reden niet quoten)

Ik bedoel dat de bron nogal op de oppervlakte blijft.
pi_91485141
Allebei de gebieden waren min of meer racistisch.
Bij sommige zal er vast wel een vleuge van idealisme geweest zijn.
Het principe was dat het Zuiden wilden vasthouden aan slavenstaten.
Terwijl het Noorden hier gevaar in zag voor de werkende blanke man.
Zijn werk werd eigenlijk ingepikt door relatief goedkope en duurzame zwarte slaven.
In het Noorden hadden ze de zwarte Amerikanen vooral armoede en in het Zuiden armoede en slavernij, tsja, de oorlog ging wel degelijk over de slavernij maar niet zo zeer in het belang van de arme zwarte bevolking daar.
Rot maar lekker op dan doe je al normaal genoeg.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 01:19:13 #9
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_91499518
Het heeft mij altijd hogelijk verbaasd dat er zo'n grote oorlog is gevoerd uit zulke schijnbaar altruistische, verlichte motieven. Dat is ongeveer net zo waarschijnlijk een burgeroorlog in Nederland tussen vegetariers en carnivoren. Ik gok dus dat er op de achtergrond heel andere belangen een rol spelen.
pi_91499533
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 01:19 schreef Louis22 het volgende:
Het heeft mij altijd hogelijk verbaasd dat er zo'n grote oorlog is gevoerd uit zulke schijnbaar altruistische, verlichte motieven. Dat is ongeveer net zo waarschijnlijk een burgeroorlog in Nederland tussen vegetariers en carnivoren. Ik gok dus dat er op de achtergrond heel andere belangen een rol spelen.
Dat heb ik net gezegd, een post boven je, puur met arbeid/macht/controle had het te maken.
Niets meer en niets minder.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 01:22:44 #11
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_91499591
Alsnog stelt dat me voor moeilijkheden als ik de afschaffing van de slavernij in Groot-Britannië zou moeten verklaren: http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Britain_and_Ireland . Wat zou daar achter kunnen zitten?
pi_91499672
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 01:22 schreef Louis22 het volgende:
Alsnog stelt dat me voor moeilijkheden als ik de afschaffing van de slavernij in Groot-Britannië zou moeten verklaren: http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Britain_and_Ireland . Wat zou daar achter kunnen zitten?
Andere landen waren meer afhankelijk van de slavenhandel dan GB op dat moment.
Desondanks had het wel volledige controle over de oceanen.
Als het de slavenhandel onder o.a. het mom van Verlichtingsidealen kon afdwingen.
Was het qua invloed weer een stukje machtiger geworden.
Voor Spanje en Frankrijk o.a. zal het wel een grotere klap geweest zijn.
Btw niet dat GB zich daadwerkelijk er altijd iets van aantrok in de eigen kolonieen zoals later in Afrika of in India. Nederland trouwens ook niet.
Het werd alleen anders genoemd.
pi_91499984
Ik zoek eigenlijk naar de wat diepere bronnen. Ik heb bijvoorbeeld verhalen gehoord over zgn. 'vrije slaven' die het beter hadden dan de zwarten uit het noorden. Het schijnt ook dat zuidelijken vandaag de dag die een liefde hebben voor de confederatie niet allemaal afgeschilderd kunnen worden als racistische boerenpummels.
pi_91500037
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 01:42 schreef Reuzelbek het volgende:
Ik zoek eigenlijk naar de wat diepere bronnen. Ik heb bijvoorbeeld verhalen gehoord over zgn. 'vrije slaven' die het beter hadden dan de zwarten uit het noorden. Het schijnt ook dat zuidelijken vandaag de dag die een liefde hebben voor de confederatie niet allemaal afgeschilderd kunnen worden als racistische boerenpummels.
A People A Nation is zo'n beetje het beroemdste werk over de Amerikaanse Geschiedenis.
Zeker de tijd van de Burgeroorlog, de aanloop, de tijd zelf, en daarna, vertelt je perfect, maar ook bondig, hoe het daar was in die tijd. Als je dan nog dieper er op in wilt kan je in dat werk nog diepere referenties zoeken. Op die manier doe ik dat ook altijd, zo kan je er dieper op ingaan, heel handig en heel leuk.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:26:31 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91511353
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 01:22 schreef Louis22 het volgende:
Wat dacht je van puur idealisme? Ik vind het nogal cynisch om dat als motief voor de afschaffing van slavernij buiten beschouwing te laten.

Het speelt ook zeker een grote rol bij de burgeroorlog, veel mensen vonden een schande dat in hun vrije, democratische land slavernij was.

Verder waren ook de importbelastingen een groot twistpunt. Het Noorden wilde hoge invoertariefen om de noordelijke industrie te beschermen, het Zuiden was grotendeels van export afhankelijk, en wilde juist lage tariefen, om zelf goedkopere producten te kunnen kopen en om te voorkomen dat andere landen in een tegenreactie de tariefen op katoen zouden verhogen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:36:02 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91511732
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 01:42 schreef Reuzelbek het volgende:
De zuidelijke aristocraten waren zeker geen achterlijke boerenpummels. Robert E. Lee, de zuidelijke legerleider, was de beste generaal in het land, en Lincoln heeft hem het bevel over de noordelijke strijdkrachten aangeboden toen hij, zoals veel zuidelijke notabelen, nog twijfelde over welke kant hij zou kiezen.

De bevolking bestond wel grotendeels uit achterlijke en straatarme boeren en slaven, maar in het noorden bestond de bevolking ook grotendeels uit achterlijke en straatarme arbeiders en paupers.
Het grote verschil was dat in het noorden de ambitieuze mensen veel meer kansen hadden om hogerop te komen. Onder andere ook omdat iedereen in het noorden 40 acres land kon krijgen, en dat in het zuiden in theorie ook wel kon, maar in de praktijk effectief werd tegengewerkt door de plantage eigenaren.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:38:22 #17
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91511843
Als het over de Civil War gaat krijg ik trouwens altijd automatisch dit nummer in mijn hoofd:

:)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:46:35 #18
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_91512210
Doet me denken aan een Lincoln clipje van Family Guy
reset
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:54:57 #19
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91512601
pi_91558637
quote:
Helemaal verneukt door het zo te knippen en te plakken :P

Maar die burgeroorlog ging toch niet over de afschaffing van slavernij maar over de uitbreiding ervan?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_91644822
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 13:24 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Helemaal verneukt door het zo te knippen en te plakken :P

Maar die burgeroorlog ging toch niet over de afschaffing van slavernij maar over de uitbreiding ervan?
Hoe bedoel je?

Het was niet de bedoeling dat nieuwe staten slavenstaten zouden worden, en het Zuiden zag dat als een aanval op hun economisch systeem. Maar zoals aangegeven was dat maar één van de oorzaken.
pi_91645447
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 01:35 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?

Het was niet de bedoeling dat nieuwe staten slavenstaten zouden worden, en het Zuiden zag dat als een aanval op hun economisch systeem. Maar zoals aangegeven was dat maar één van de oorzaken.
Het probleem was eveneens dat er een evenwicht was qua slavenstaten en niet-slavenstaten.
Democraten waren groot in het Zuiden, Republikeinen waren groot in het Noorden, etcetera.
Aangezien er een paar nieuwe staten uitgetekend werden kwamen er meer niet-slaven staten bij. Dit tot grote irrititatie van de niet-slaven staten, dit wordt als een van de voornaamste factoren gezien, waarom ze zich wilden afscheiden eigenlijk van het Noorden.
pi_91814044
Bekijk ook eens dit topic van drie en een half jaar geleden, kan je wellicht ook wat verder helpen. Ik heb daar ook nog een knullig geschreven bijdrage:

Amerikaanse Burgeroorlog
pi_91881678
Interessant onderwerp en het ligt allemaal inderdaad wel wat genuanceerder. Maar het was wel zo dat slavernij de belangrijkste oorzaak was van de Burgeroorlog. Maar de reden daarvoor was vooral dat de economie van het Zuiden meer op landbouw gebaseerd was en in het Noorden men voorzichtig begon met modernisering van de industrie (de industriele revolutie was nog niet in volle sterkte begonnen, maar was al wel merkbaar). Verder was Amerika op dat moment aan het uitbreiden richting het Westen en stond het Zuiden qua politieke invloed steeds meer buitenspel.

Het is alleen wel een misverstand om te denken dat de slavernij -hoe verwerpelijk ook-, door het Noorden werd gezien als immoreel. Sterker nog, ook Noorderlingen waren zo racistisch als de pest. Het ging namelijk, zoals altijd, om geld en invloed. En toen het Zuiden dat verloor besloot men om uit de Unie te stappen, met alle gevolgen van dien.

De gevolgen van de Burgeroorlog waren echter heel ingrijpend voor de Zuidelijke Staten. Hier in Georgia is men pas sinds een jaar of 30 echt hersteld en is de economie enorm gegroeid. Inmiddels is Atlanta een van de snelstgroeiende steden van de VS en is nu de thuisbasis voor grote bedrijven als CocaCola, Delta, CNN, Home Depot en UPS. En de afgelopen decennia heb je steeds meer een verschuiving gezien van de "Rust Belt" naar de "Sun Belt".
"Georgia On My Mind"
pi_92084647
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:38 schreef Viajero het volgende:
Als het over de Civil War gaat krijg ik trouwens altijd automatisch dit nummer in mijn hoofd:

:)
Ik deze dus.

When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')