Hoezo is mijn reactie kort door de bocht.quote:Op maandag 17 januari 2011 15:37 schreef Reuzelbek het volgende:
Bedankt voor de reacties, maar ik vind beide nogal inhoudelijk kort door de bocht. Ik heb vernomen dat het juist een beetje kortzichtig is om de aanhangers van de confederatie 'boerse paupers' te noemen.
Dat heb ik net gezegd, een post boven je, puur met arbeid/macht/controle had het te maken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:19 schreef Louis22 het volgende:
Het heeft mij altijd hogelijk verbaasd dat er zo'n grote oorlog is gevoerd uit zulke schijnbaar altruistische, verlichte motieven. Dat is ongeveer net zo waarschijnlijk een burgeroorlog in Nederland tussen vegetariers en carnivoren. Ik gok dus dat er op de achtergrond heel andere belangen een rol spelen.
Andere landen waren meer afhankelijk van de slavenhandel dan GB op dat moment.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:22 schreef Louis22 het volgende:
Alsnog stelt dat me voor moeilijkheden als ik de afschaffing van de slavernij in Groot-Britannië zou moeten verklaren: http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Britain_and_Ireland . Wat zou daar achter kunnen zitten?
A People A Nation is zo'n beetje het beroemdste werk over de Amerikaanse Geschiedenis.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:42 schreef Reuzelbek het volgende:
Ik zoek eigenlijk naar de wat diepere bronnen. Ik heb bijvoorbeeld verhalen gehoord over zgn. 'vrije slaven' die het beter hadden dan de zwarten uit het noorden. Het schijnt ook dat zuidelijken vandaag de dag die een liefde hebben voor de confederatie niet allemaal afgeschilderd kunnen worden als racistische boerenpummels.
Wat dacht je van puur idealisme? Ik vind het nogal cynisch om dat als motief voor de afschaffing van slavernij buiten beschouwing te laten.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:22 schreef Louis22 het volgende:
Alsnog stelt dat me voor moeilijkheden als ik de afschaffing van de slavernij in Groot-Britannië zou moeten verklaren: http://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Britain_and_Ireland . Wat zou daar achter kunnen zitten?
De zuidelijke aristocraten waren zeker geen achterlijke boerenpummels. Robert E. Lee, de zuidelijke legerleider, was de beste generaal in het land, en Lincoln heeft hem het bevel over de noordelijke strijdkrachten aangeboden toen hij, zoals veel zuidelijke notabelen, nog twijfelde over welke kant hij zou kiezen.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:42 schreef Reuzelbek het volgende:
Ik zoek eigenlijk naar de wat diepere bronnen. Ik heb bijvoorbeeld verhalen gehoord over zgn. 'vrije slaven' die het beter hadden dan de zwarten uit het noorden. Het schijnt ook dat zuidelijken vandaag de dag die een liefde hebben voor de confederatie niet allemaal afgeschilderd kunnen worden als racistische boerenpummels.
Helemaal verneukt door het zo te knippen en te plakkenquote:
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 19 januari 2011 13:24 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Helemaal verneukt door het zo te knippen en te plakken![]()
Maar die burgeroorlog ging toch niet over de afschaffing van slavernij maar over de uitbreiding ervan?
Het probleem was eveneens dat er een evenwicht was qua slavenstaten en niet-slavenstaten.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 01:35 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Het was niet de bedoeling dat nieuwe staten slavenstaten zouden worden, en het Zuiden zag dat als een aanval op hun economisch systeem. Maar zoals aangegeven was dat maar één van de oorzaken.
Ik deze dus.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:38 schreef Viajero het volgende:
Als het over de Civil War gaat krijg ik trouwens altijd automatisch dit nummer in mijn hoofd:
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |