Hoe zijn de lessen, hoe is de begeleiding.quote:
En waar baseer je dat precies op?quote:Op maandag 17 januari 2011 10:32 schreef mies1983 het volgende:
Bedrijfskunde staat qua moeilijkheidsgraad helemaal onderaan in vergelijking tot andere economische opleidingen. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken.
Ik ben zelf eerstejaars en mensen die bedrijfskunde doen lachen mij met bedrijfseconomie uit omdat bij ons geen rekenmachine e.d. gebruikt mag worden.quote:
Goed beargumenteerd.quote:Op maandag 17 januari 2011 10:40 schreef kort het volgende:
[..]
Ik ben zelf eerstejaars en mensen die bedrijfskunde doen lachen mij met bedrijfseconomie uit omdat bij ons geen rekenmachine e.d. gebruikt mag worden.
Bedrijfskunde ligt helemaal onderaan qua moeilijkheid op gebied van economische studies. Dat zie je ook aan het vakkenpakket. Kunde heeft een vak sociologie, psychologie opgenomen e.d.
Econometrie > Economie > Bedrijfskunde imo.quote:Op maandag 17 januari 2011 11:50 schreef Sjappel het volgende:
Het is enkel theorie, ik mis de wiskunde verklaringen bij bedrijfskunde. Derhalve economie > bedrijfskunde
Exact? Er is wel een vrij grote overlap jaquote:Op maandag 17 januari 2011 12:04 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Econometrie > Economie > Bedrijfskunde imo.
Grappige is dan weer wel dat je met bedrijfskunde exact dezelfde masters kan volgen als met bedrijfseconomie.
Gek genoeg plaatsen ze bedrijfskunde onderaan terwijl men BA en IBA bij Economie in stoppen.quote:Op maandag 17 januari 2011 12:04 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Econometrie > Economie > Bedrijfskunde imo.
Grappige is dan weer wel dat je met bedrijfskunde exact dezelfde masters kan volgen als met bedrijfseconomie.
Ja kijk, dat ligt er dus ook totaal aan wat voor Master je gaat doen. Als je finance ofzo gaat doen, ja dan zul je hogere cijfers en nevenactiviteiten (commissies e.d.)moeten doen wil je tussen de 200 andere master studenten een beetje opvallen. Ga je Accounting&Control doen, zoals ik, dan heb je 50 studenten om je heen en maak je een goede kans bij de Big4 terecht te komen.quote:Op maandag 17 januari 2011 15:30 schreef dennishk het volgende:
Als je doel is om in het bedrijfsleven te slagen zou ik toch een wat pittigere opleiding overwegen, aangezien je bij bedrijfskunde een heel dik CV eromheen moet hebben wil je alle mooie opties open houden (Investment Banking, Strategy Consulting etc..). De opleiding is inderdaad wel goed vergeleken met andere faculteiten, alleen in Nederland maakt het voor de werkgever vaak niks uit of je nou in Groningen of Maastricht gestudeerd hebt. Hou er wel rekening mee (dit is anekdotisch!) dat als je bedrijfskunde studeert en onder de 7 gemiddeld hebt je sowieso de top werkgevers kunt vergeten, helaas is de opleiding massaal en niet heel zwaar waardoor je echt moet uitblinken.
Bij ons zijn er gemiddeld ongeveer 8 mensen van de 300 die cum laude staan, dat 1 op de 7 zou ik dus met een korreltje zout nemenquote:Op maandag 17 januari 2011 15:30 schreef dennishk het volgende:
Over het niveau zou ik met niet druk maken, 1 op de 7 slaagt cum laude (8,3+). Ik heb een minor gevolgd bij bedrijfskunde van de EUR, gemiddeld kostte het me 10 tot 15 uur per week en ik heb uiteindelijk een 9 voor het tentamen gehaald. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik geen doorsnee student bent en dat mijn eigen opleiding me ook vrij makkelijk afgaat.
Als je doel is om in het bedrijfsleven te slagen zou ik toch een wat pittigere opleiding overwegen, aangezien je bij bedrijfskunde een heel dik CV eromheen moet hebben wil je alle mooie opties open houden (Investment Banking, Strategy Consulting etc..). De opleiding is inderdaad wel goed vergeleken met andere faculteiten, alleen in Nederland maakt het voor de werkgever vaak niks uit of je nou in Groningen of Maastricht gestudeerd hebt. Hou er wel rekening mee (dit is anekdotisch!) dat als je bedrijfskunde studeert en onder de 7 gemiddeld hebt je sowieso de top werkgevers kunt vergeten, helaas is de opleiding massaal en niet heel zwaar waardoor je echt moet uitblinken.
Dit is informatie van RSM zelf, 13% slaagt cum laude bij IBA.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:46 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Bij ons zijn er gemiddeld ongeveer 8 mensen van de 300 die cum laude staan, dat 1 op de 7 zou ik dus met een korreltje zout nemen
Verder overigens helemaal eens met deze post.
Grappig, op de VU slaagt 3% cum laude (bedrijfskunde).quote:Op maandag 17 januari 2011 19:00 schreef dennishk het volgende:
[..]
Dit is informatie van RSM zelf, 13% slaagt cum laude bij IBA.
Dat is het dus niet. Raar genoeg, zoals ik in eerdere posts al vermeldde, wordt bedrijfskunde als een veredelde HBO-studie gezien maar de engelstalige variant van hetzelfde niveau als een Economics of BEquote:Op maandag 17 januari 2011 22:35 schreef Apekoek het volgende:
maar toch vind ik het overdreven dat de gewone Engelstalige variant van bedrijfskunde als een pret studie wordt gezien.
Misschien vind je het lastig, dat kan. Je plaatje laat echter VWO Wiskunde B stof zien.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:35 schreef Apekoek het volgende:
Ik doe dus zelf de variant strategy & innovation, een Engelstalige variant van bedrijfskunde dus. Maar ik snap nog steeds niet dat mensen erbij komen dat het geen fuck voorstelt als het gaat om wiskunde, laat ik heel eerlijk zijn, de wiskunde die wij hebben gehad vond ik tijd tot tijd zeer pittig. Even wat random voorbeelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uiteraard weet ik dat iedereen op Fok! een pik van minstens 45 cm heeft en een iQ van 150, maar toch vind ik het overdreven dat de gewone Engelstalige variant van bedrijfskunde als een pret studie wordt gezien.
Mag je vinden, desalniettemin mag ik eerlijk zijn dat ik het wel pittig vond. Niet iedereen doet dit met 2 vingers in de neus, en ja ik ben gelukkig wel bijna afgestudeerd. Dus kennelijk voor mensen met een beperktere wiskundig inzicht is het niet altijd appeltje eitje. (dus zeker wiskunde A mensen, pas op)quote:Op maandag 17 januari 2011 23:15 schreef kort het volgende:
Integralen word je geacht in een keer te kennen bij bedrijfseconomie.
En dat slaat dus helemaal nergens op. Het grote verschil is dat er een grotere variatie zit in de groepsgenoten die je kunt krijgen. Heel hardwerkende slime buitenlanders of achterlijke gasten die amper Engels kunnen.quote:Op maandag 17 januari 2011 23:09 schreef Sokz het volgende:
[..]
Dat is het dus niet. Raar genoeg, zoals ik in eerdere posts al vermeldde, wordt bedrijfskunde als een veredelde HBO-studie gezien maar de engelstalige variant van hetzelfde niveau als een Economics of BE
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan hebt maar mensen die bedrijfskunde als pretstudie zien, zien IBA/BA/IBM net zo goed als een prestudie.quote:Op maandag 17 januari 2011 23:09 schreef Sokz het volgende:
[..]
Dat is het dus niet. Raar genoeg, zoals ik in eerdere posts al vermeldde, wordt bedrijfskunde als een veredelde HBO-studie gezien maar de engelstalige variant van hetzelfde niveau als een Economics of BE
Als aanstaande student hoor ik die research te doen .. en ja ik vind dat dus ook raar, maar waar!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:12 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan hebt maar mensen die bedrijfskunde als pretstudie zien, zien IBA/BA/IBM net zo goed als een prestudie.
Zou ook vrij raar zijn als dat niet zo is, het is tenslotte dezelfde opleiding, maar dan voor buitenlanders. Ik volg als bedrijfskunde student zelfs 90% van mijn hoorcolleges bij IBA aangezien het roostertechnisch wat gunstiger is.
Heb je een bron? Ben wel benieuwd eigenlijk!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 11:10 schreef Sokz het volgende:
[..]
Als aanstaande student hoor ik die research te doen .. en ja ik vind dat dus ook raar, maar waar!
Genoeg Nederlanders, waaronder ik, die ook IBA doen, hoor.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 01:12 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan hebt maar mensen die bedrijfskunde als pretstudie zien, zien IBA/BA/IBM net zo goed als een prestudie.
Zou ook vrij raar zijn als dat niet zo is, het is tenslotte dezelfde opleiding, maar dan voor buitenlanders. Ik volg als bedrijfskunde student zelfs 90% van mijn hoorcolleges bij IBA aangezien het roostertechnisch wat gunstiger is.
Bron? Het is geen science wat ik hier vertel. Maar kijk b.v. eens op Qompas.nl (studiekeuzesite) en dan bij moeilijkheidsgraad van Bedrijfskunde, IBA & Ectrie.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 12:35 schreef JohnSpek het volgende:
[..]
Heb je een bron? Ben wel benieuwd eigenlijk!
quote:Op maandag 17 januari 2011 22:35 schreef Apekoek het volgende:
Ik doe dus zelf de variant strategy & innovation, een Engelstalige variant van bedrijfskunde dus. Maar ik snap nog steeds niet dat mensen erbij komen dat het geen fuck voorstelt als het gaat om wiskunde, laat ik heel eerlijk zijn, de wiskunde die wij hebben gehad vond ik tijd tot tijd zeer pittig. Even wat random voorbeelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uiteraard weet ik dat iedereen op Fok! een pik van minstens 45 cm heeft en een iQ van 150, maar toch vind ik het overdreven dat de gewone Engelstalige variant van bedrijfskunde als een pret studie wordt gezien.
Voor IBA moet je geselecteerd worden, brieven schrijven, etc. Maar ook dat betekent hoogstens dat je gemotiveerde alfa's krijgt, in plaats van normale alfa's.quote:Op maandag 17 januari 2011 23:09 schreef Sokz het volgende:
[..]
Ja wat ik al zei, voor jou misschien wel maar niet voor iedereen. Ik heb mijn wiskunde met een 7 afgesloten, desalniettemin ben ik gewoon heel eerlijk dat ik het erg moeilijk vond. En zo ver ik weet was wiskunde bij ons een vak die beslissend zou zijn voor het vervolg op de opleiding, bijna 25% van de studenten zijn hierdoor afgevallen. Het is dus knap lullig om te zeggen dat het voor iedereen zo simpel zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:03 schreef twaalf het volgende:
[..]
Dit is eerder een argument dat bedrijfskunde wel een pretstudie is.
De lengte van een stuk zegt overigens niets over moeilijkheidsgraad; en dat je het Engels als argument noemt zegt ook veel. Is het een taboe om te zeggen dat mensen die daarop afvallen misschien niet thuishoren op het wetenschappelijk onderwijs? Er moet nu eenmaal een studie zijn die het simpelst is. Dat zou best wel eens bedrijfskunde kunnen zijn.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja wat ik al zei, voor jou misschien wel maar niet voor iedereen. Ik heb mijn wiskunde met een 7 afgesloten, desalniettemin ben ik gewoon heel eerlijk dat ik het erg moeilijk vond. En zo ver ik weet was wiskunde bij ons een vak die beslissend zou zijn voor het vervolg op de opleiding, bijna 25% van de studenten zijn hierdoor afgevallen. Het is dus knap lullig om te zeggen dat het voor iedereen zo simpel zou moeten zijn.
En daarbij zijn lange bedrijfskundige stukken schrijven (in het Engels) nou ook niet echt een hobby van mij, maar ja misschien vind jij dat wel heel leuk en kwalificeer jij dat als een onderdeel van een pret studie. Maar aan de andere kant heb ik dan ook nooit echt mijn opleiding heel leuk gevonden, zal er ook wel mee te maken hebben.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:30 schreef SawIt het volgende:
Is IBA net zoiets als bedrijfskunde alleen dan volledig in het engels?
Anders moet ik daar naar kijken aangezien ik vloeiend engels spreek.
Integralen is gewoon iets wat ik in 45 minuten onder de knie hebben gekregen. Mijn achtergrond is Wiskunde Aquote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:15 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja wat ik al zei, voor jou misschien wel maar niet voor iedereen. Ik heb mijn wiskunde met een 7 afgesloten, desalniettemin ben ik gewoon heel eerlijk dat ik het erg moeilijk vond. En zo ver ik weet was wiskunde bij ons een vak die beslissend zou zijn voor het vervolg op de opleiding, bijna 25% van de studenten zijn hierdoor afgevallen. Het is dus knap lullig om te zeggen dat het voor iedereen zo simpel zou moeten zijn.
En daarbij zijn lange bedrijfskundige stukken schrijven (in het Engels) nou ook niet echt een hobby van mij, maar ja misschien vind jij dat wel heel leuk en kwalificeer jij dat als een onderdeel van een pret studie. Maar aan de andere kant heb ik dan ook nooit echt mijn opleiding heel leuk gevonden, zal er ook wel mee te maken hebben.
Dat kan, ik heb wiskunde B gehad. Desalniettemin maakte ik vaak genoeg nog fouten en vind ik het nog steeds moeilijk. Nogmaals niet iedereen vind het appeltje eitje, ik heb er gewoon veel tijd voor uitgetrokken en mijn uithoudingsvermogen laten spreken (daar waar anderen de stekker er misschien al lang hadden uitgetrokken).quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:31 schreef kort het volgende:
[..]
[..]
Integralen is gewoon iets wat ik in 45 minuten onder de knie hebben gekregen. Mijn achtergrond is Wiskunde A
Goed ik val er dus niet op af want ik ben al bijna afgestudeerd, maar ik geef wel toe dat het mijn plafond is. Het is gewoon niet makkelijk om in Engels gestructureerde teksten te maken van een bepaald niveau wanneer het niet mijn interesse heeft.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:25 schreef twaalf het volgende:
[..]
De lengte van een stuk zegt overigens niets over moeilijkheidsgraad; en dat je het Engels als argument noemt zegt ook veel. Is het een taboe om te zeggen dat mensen die daarop afvallen misschien niet thuishoren op het wetenschappelijk onderwijs? Er moet nu eenmaal een studie zijn die het simpelst is. Dat zou best wel eens bedrijfskunde kunnen zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat bedrijfskunde op zich simpel is, en dat de massa's studenten die zich ervoor inschrijven het makkelijk zouden moeten kunnen halen. Ik verwacht zelfs dat een wetenschappelijke studie een zekere moeilijkheid moet hebben. Als je dat niet haalt, kun je beter kijken naar HBO.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:44 schreef Sokz het volgende:
[..]
Bron? Het is geen science wat ik hier vertel. Maar kijk b.v. eens op Qompas.nl (studiekeuzesite) en dan bij moeilijkheidsgraad van Bedrijfskunde, IBA & Ectrie.
Waar staat dat, heb zoiets nog nooit gezien?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:44 schreef Sokz het volgende:
[..]
Bron? Het is geen science wat ik hier vertel. Maar kijk b.v. eens op Qompas.nl (studiekeuzesite) en dan bij moeilijkheidsgraad van Bedrijfskunde, IBA & Ectrie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |