Dat zal Geertje ongetwijfeld niet leuk hebben gevonden. Zeker na zijn 'indrukwekkende' speech van september in NYC.quote:RTL Nieuws en NRC Handelsblad hebben de typeringen die voortkomen uit de WikiLeaks-documenten van de Amerikaanse ambassade in Den Haag vrijdagavond gepubliceerd. Hieronder volgen verschillende typeringen van belangrijke Nederlandse politici.
Geert Wilders (PVV)
De PVV van Geert Wilders is in de ogen van Amerika een extreem-rechtse partij, en Wilders zelf een ophitser. De typeringen van Wilders veranderen met de jaren. Eerst is hij nog 'uitgesproken en onafhankelijk', dan 'een onorthodoxe rechtse politicus', maar later omschrijven ze zijn PVV dus als extreem rechts en Geert Wilders een 'firebrand', een ophitser.
Mark Rutte (VVD)
"...hoewel jong en dynamisch voor Nederlandse begrippen (...) met z'n jongensachtige kapsel, sterke bril en open overhemd, komt hij helaas soms over als een combinatie van de huidige premier Jan Peter Balkenende en Wouter Bos, leider van de oppositiepartij PvdA." Ook schrijven de ambtenaren dat Rutte door dat imago het groeiende anti-establishment-electoraat niet kan aanspreken.
Maxime Verhagen (CDA)
Is pro-Amerikaans en ziet zijn pro-Amerikaanse houding als eretitel. Volgens Verhagen komt dat doordat hij als kind elk jaar naar de Amerikaanse begraafplaats in Margraten is meegenomen door zijn vader. En zijn grootvader is overleden in een concentratiekamp in Duitsland.
De diplomaten zien de pro-Amerikaanse houding van Verhagen ook. In verschillende berichten omschrijven diplomaten Verhagen als 'een betrouwbare en effectieve vriend' en 'een van onze grootste bondgenoten'. De Amerikanen zijn onder de indruk van de 'carriere-politicus', die als 'skilled' wordt omschreven.
Wouter Bos (PvdA)
'Extreem sceptisch' richting discussies met diplomaten van de Verenigde Staten. Hij is weliswaar 'fotogeniek', schrijven diplomaten, maar 'te glad voor de gemiddelde kiezer'. Bovendien dé dwarsligger voor een verdere missie in Afghanistan.
Jan Peter Balkenende (CDA)
De Amerikanen zijn ingenomen met de loyaliteit van Balkenende richting de Verenigde Staten. Balkenende heeft dezelfde Atlantische focus als Verhagen. De Amerikaanse diplomaten zien ook de comeback-kid in Balkenende. In 2006 schrijven de diplomaten: "Hoewel ooit afgedaan als een Harry Potter-kloon zonder charisma, wist Balkenende telkens weer de verwachtingen te weerleggen."
Jan Kees de Jager (CDA)
In 2007 wordt Jan Kees de Jager als staatssecretaris van Financiën 'een rekenwonder' en 'een vriend van het bedrijfsleven' genoemd. Amerikaanse diplomaten noemen het 'onduidelijk' hoe de relatie met tussen CDA'er De Jager en PvdA'er Wouter Bos (als minister van Financiën) op hetzelfde ministerie gaat lopen.
VS: Wilders 'extreem-rechtse ophitser'
Ik denk dat het Wilders geen klote kan schelen wat er wel eens over hem geschreven is.quote:Op zondag 16 januari 2011 09:29 schreef Gulo het volgende:
Gelukkig zit het pentagon niet voor met extreem rechtse ophitsers.![]()
Oh nee, maar dat is om overal vrede en democratie te brengen. Dan is het goed.
Je hebt gelijk. Ik denk dat Wilders hooguit gevoelig is voor wat Avigdor Lieberman en trawanten van hem vinden. Verder doet hij toch vooral wat zijn broodheren hem influisteren.quote:Op zondag 16 januari 2011 09:33 schreef beefcake het volgende:
[..]
Ik denk dat het Wilders geen klote kan schelen wat er wel eens over hem geschreven is.
Maar het is inderdaad typisch dat zoiets komt uit het land van de Bushjes, Palins en de gemiddelde FOX verslaggevers. Daarbij is WIlders maar een prutser.
Dit is sarcastisch bedoeld neem ik aan?quote:Op zondag 16 januari 2011 09:51 schreef Nielsch het volgende:
Zeer terechte observatie van de VS, me dunkt. Wilders als premier zou de relatie met de VS zeer op het spel zetten. Dat mag niet gebeuren.
Nee. De goede relatie met de VS is mij zeer veel waard. Maar juist daarom moet Wilders wel premier worden. Het zal niet de eerste keer zijn de de VS een niet gewenste politiek leider uit de wegruimt.quote:Op zondag 16 januari 2011 09:56 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dit is sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Je bedoelt Joe Lieberman. Avigdor is die extreem-rechtse gek uit Israel.quote:Op zondag 16 januari 2011 09:36 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik denk dat Wilders hooguit gevoelig is voor wat Avigdor Lieberman en trawanten van hem vinden. Verder doet hij toch vooral wat zijn broodheren hem influisteren.
Wilders wordt grotendeels gefinancierd door zelfde machten die het grootste deel van de verkiezingscampagnes tbv het presidentschap in de VSA financieren.quote:Op zondag 16 januari 2011 09:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee. De goede relatie met de VS is mij zeer veel waard. Maar juist daarom moet Wilders wel premier worden. Het zal niet de eerste keer zijn de de VS een niet gewenste politiek leider uit de wegruimt.
Die bedoel ik ook. Wilders is nog wel gevoelig voor de mening van die man. Sharon was immers ook een van zijn voorbeelden heeft hij zelf ooit te kennen gegeven.quote:Op zondag 16 januari 2011 09:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je bedoelt Joe Lieberman. Avigdor is die extreem-rechtse gek uit Israel.
Ik dacht dat mijn reactie eigenlijk wel vanzelf sprak, maar goed:quote:
Van state.govquote:The United States attaches great value to its strong economic and commercial ties with the Dutch. In 2009, the Netherlands was the largest destination for United States direct foreign investment, with 13.4% of the total. This made the United States the largest direct foreign investor in the Netherlands.
De VS kan moeilijk andere meningen tolereren. Alles en iedereen die dingen anders ziet is een mogelijke vijand, en die willen ze zo snel mogelijk de laan uit sturen.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:01 schreef Gulo het volgende:
[..]
Wilders wordt grotendeels gefinancierd door zelfde machten die het grootste deel van de verkiezingscampagnes tbv het presidentschap in de VSA financieren.
Maar inderdaad, het zal niet de eerste keer zijn dat de VSA eerst iemand in het zadel helpen om tweedracht in een land te zaaien om vervolgens hun pion te elimineren en hun invloedssfeer te vergroten.
Voor Nederland lijkt me dat voor alsnog niet aan de orde.
Waarom is die relatie je zoveel waard?quote:Op zondag 16 januari 2011 09:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee. De goede relatie met de VS is mij zeer veel waard. Maar juist daarom moet Wilders wel premier worden. Het zal niet de eerste keer zijn de de VS een niet gewenste politiek leider uit de wegruimt.
Zie mijn eerder reactie (hij is een kontlikker). En hij denkt dat niet inhoudelijk isquote:Op zondag 16 januari 2011 10:12 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waarom is die relatie je zoveel waard?
Sorry maar het neemt niet veel om mij ook van het padje te krijgen.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:14 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Doe zelf ook ff relaxt dan opgenaaid figuur.
Omdat de Verenigde Staten veel in ons land inverteert geeft hij toch aan.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:12 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Waarom is die relatie je zoveel waard?
Wij investeren meer daar dan andersom. De rol van de VS is sowieso uitgespeeld. China is de nieuwe wereldmacht. Bovendien kunnen zij goedkoper en beter spul leveren dan de VS.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:15 schreef Gulo het volgende:
[..]
Omdat de Verenigde Staten veel in ons land inverteert geeft hij toch aan.
Dat geld is blijkbaar zaligmakend.
Dat we als dank daarvoor betrokken worden bij walgelijke oorlogen in Irak/Afghanistan etc, wat ook een hoop geld kost, maakt blijkbaar weinig uit.
Dat wij ons door het kontengelik van dat addergebroed tot target maken van bepaalde extremisten kan hem ook niet deren want, hé, ze investeren hier wel hoop hoor.
Volgens mij is dat typisch Amerikaanse propaganda. Volgens mij is Duitsland een nog veel belangrijkere handelsparter en investeerder in Nederland. Dat zullen ze niet toegeven.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:15 schreef Gulo het volgende:
[..]
Omdat de Verenigde Staten veel in ons land inverteert geeft hij toch aan.
Dat geld is blijkbaar zaligmakend.
Dat we als dank daarvoor betrokken worden bij walgelijke oorlogen in Irak/Afghanistan etc, wat ook een hoop geld kost, maakt blijkbaar weinig uit.
Dat wij ons door het kontengelik van dat addergebroed tot target maken van bepaalde extremisten kan hem ook niet deren want, hé, ze investeren hier wel hoop hoor.
Belgie en Frankrijk ook. Net als nog 7 andere landen.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:20 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Volgens mij is dat typisch Amerikaanse propaganda. Volgens mij is Duitsland een nog veel belangrijkere handelsparter en investeerder in Nederland. Dat zullen ze niet toegeven.
Het vreemde nog is dat de VS zelf lekker veel importeert uit Chinaquote:Op zondag 16 januari 2011 10:19 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Wij investeren meer daar dan andersom. De rol van de VS is sowieso uitgespeeld. China is de nieuwe wereldmacht. Bovendien kunnen zij goedkoper en beter spul leveren dan de VS.
Mooi was vorige week de bezoek van Gates US aan China.
China waarschuwde de VS expliciet en Gates stond er alleen maar met een zuur gezichtje bij te kijken
Al dat geld dat de Amerikanen verspillen helpt hun eigen staat naar de klote en dient zeker niet door ons als rolmodel aangenomen te worden.
Klopt en niet vergeten de landen die ons olie aanleveren.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:23 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Belgie en Frankrijk ook. Net als nog 7 andere landen.
Zelfs Iran zou door bloemenexport een belangrijkere partner kunnen zijn. Ware het niet dat die door de VS een embargo opgelegd hebben gekregen die dat aan banden legt.
N.a.v. WW2 is het ergens natuurlijk logisch dat we in de reet van de Amerikanen zijn gekropen. Zeker met de Koude Oorlog die daarna volgde.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:25 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Klopt en niet vergeten de landen die ons olie aanleveren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |