abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91309831
quote:
AMSTERDAM - Een Japanse wetenschapper beweert dat het met nieuwe technieken mogelijk is om de mammoet binnen vier jaar weer tot leven te wekken.
Professor Akira Iritani van de Universiteit van Kyoto heeft zijn hoop gevestigd op een kloontechniek waarbij een celkern wordt gewonnen uit huidcellen of spiercellen van bevroren mammoetfossielen uit Siberië.

Deze celkern moet vervolgens worden ingebracht in de eicel van een Afrikaanse olifant, die als draagmoeder voor de mammoet zal fungeren. Dat meldt de Britse krant The Daily Telegraph.

Zacht weefsel
“Nu de technische problemen zijn overwonnen, hebben we alleen nog maar een goed monster met zacht weefsel van een mammoet nodig”, verklaart Iritani.

“De slagingskans bij het klonen van vee was lange tijd heel slecht, maar nu zitten we op 30 procent. Ik denk dat we een redelijke kans hebben om binnen vier tot vijf jaar een gezonde mammoet te verwekken”, aldus de wetenschapper.

Muis
De techniek die Iritani wil gebruiken om een mammoet te klonen, werd in 2008 succesvol getest door zijn collega en landgenoot Teruhiko Wakayama. Hij slaagde er in om een muis te klonen uit bevroren cellen van een andere muis die al 16 jaar dood was.

Iritani wil komende zomer al naar Siberië afreizen om op zoek te gaan naar zacht weefsel van mammoetfossielen. Als hij eenmaal genoeg materiaal heeft verzameld om een celkern uit te winnen, zal het volgens hem ngeveer twee jaar duren om een Afrikaanse olifant te bevruchten.

Draagtijd
Daarna zal er nog een lange tijd overheen gaan voordat de mammoet wordt geboren. Afrikaanse olifanten hebben namelijk een draagtijd van maarliefst achttien tot tweeëntwintig maanden.
Bron

Wat vinden jullie? Ethisch verantwoord? Dood = dood? Ik zit in twijfel. Aan de ene kant: die beesten zijn uitgestorven, laat dat zo zijn. Aan de andere kant: ook nieuwsgierig. Mocht er een soort van dierentuin voor die beesten gebouwd worden in Siberië, grote kans dat ik daar wel een keer naar toe zou gaan. Maar wel met een dubbel gevoel...
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:25:37 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_91309916
Wat zou het geweldig zijn als ze dat eens deden. Ik zou zeker naar die dierentuin toe gaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_91309933
Ze zijn niets voor niets uitgestorven en opgevolgd door een andere soort olifant. Ieder dier zijn tijd en daar moet je niet aan rommelen naar mijn mening.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_91310022
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:25 schreef trovey het volgende:
Ze zijn niets voor niets uitgestorven en opgevolgd door een andere soort olifant. Ieder dier zijn tijd en daar moet je niet aan rommelen naar mijn mening.
Betekent dat dat we ook niks moeten doen aan het uitsterven van huidige assortiment van dieren?
pi_91310051
Ja ik heb gehoord dat Jurassic Park in mei 2016 open gaat.

Nee maar serieus. Als dit echt zo kan, moeten we het niet doen. Het is zeer interessant en verleidelijk maar het kan ook grandioos fout gaan.
Think about a woman. Doesn't know you're thinking about her. Doesn't care you're thinking about her. Makes you think about her even more.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:29:16 #6
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91310076
Fantastisch natuurlijk, maar met de huidige stand van het klonen lijkt het me onmogelijk om de soort terug te brengen. Een aantal klonen lukt nog wel, maar erg gezonde mammoetjes die weer kleine mammoetjes krijgen etc. lijkt me nog een brug te ver.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:29:16 #7
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_91310077
Chaos Theory :9~
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:29:43 #8
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91310096
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:28 schreef Espex het volgende:
Ja ik heb gehoord dat Jurassic Park in mei 2016 open gaat.

Nee maar serieus. Als dit echt zo kan, moeten we het niet doen. Het is zeer interessant en verleidelijk maar het kan ook grandioos fout gaan.
Hoe precies kan het 'fout' gaan?
pi_91310141
Jurasic park werd gezien als meest realistische SF film door NASA.
Lijkt mij niks. Dood = dood.
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_91310150
quote:
19s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:29 schreef kingmob het volgende:

[..]

Mammoets die de wereld overnemen :')
pi_91310157
Ik stem voor dat ze een tyranosaurus rex(?) klonen en er dan vervolgens achter komen dat uitgestorven dieren beter uitgestorven kunnen blijven. Het leed van de dieren die al duizenden jaren dood zijn zal niet worden verzacht door een kloon....
pi_91310169
quote:

[..]

Hij heeft te veel JP gekeken :P Ik denk dat het met Mammoets wel goed gaat, die zijn als olifanten en kunnen we goed onder de duim houden. Ik denk dat het een ander verhaal wordt als we gigantische dino's gaan klonen om ze vervolgens weer dood te schieten met een paar raketten omdat-ie te groot is en niet in een reservaat te houden is...
pi_91310177
quote:

[..]

Wat denk je van onbekende ziekten?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_91310264
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:31 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Als je een dier kloont, kloon je alleen het dier zelf (zijn DNA) en niet eventuele virussen die het beest vroeger heeft opgelopen...
pi_91310286
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:31 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Hoe haal je die uit het DNA? Of je moet het al hebben over mutaties, maar het DNA van de mamoet is niet het DNA van een virus/bacterie.
pi_91310304
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:33 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

Als je een dier kloont, kloon je alleen het dier zelf (zijn DNA) en niet eventuele virussen die het beest vroeger heeft opgelopen...
En erfelijke ziekten dan?
Groetjes, Ezio.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:34:50 #17
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_91310330
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:30 schreef Wijnbo het volgende:

[..]

Mammoets die de wereld overnemen :')
Nieuwe film: Pliocene Park.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:35:07 #18
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_91310352
Dood = dood. Je moet geen uitgestorven wezens de wereld op zetten. Geen idee wat dit met de huidige flora en fauna doet..
pi_91310372
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:34 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Die zijn over algemeen niet besmettelijk.

/edit tenzij jij gaat paren met een mammoet natuurlijk
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:40:15 #20
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91310597
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:34 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Dat zijn geen problemen, behalve dat je kloon ziek is dan natuurlijk. Of was je van plan kinderen te krijgen met de mammoet?
pi_91310693
quote:
19s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:40 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat zijn geen problemen, behalve dat je kloon ziek is dan natuurlijk. Of was je van plan kinderen te krijgen met de mammoet?
Ikke niet :P
Maar weet niet of het op termijn bijvoorbeeld niet bij olifanten terecht kan komen.
AIDS komt immers ook van apen af en heeft op de een of andere manier de weg naar het menselijk DNA gevonden.
Groetjes, Ezio.
pi_91310711
Net als dat ik vind dat we niet het recht hebben om dieren of mensen te doden op onnatuurlijke manieren, vind ik ook dat we niet het recht hebben dieren of mensen leven te geven op onnatuurlijke wijze.
  vrijdag 14 januari 2011 @ 12:42:33 #23
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_91310712
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:42 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ikke niet :P
Maar weet niet of het op termijn bijvoorbeeld niet bij olifanten terecht kan komen.
AIDS komt immers ook van apen af en heeft op de een of andere manier de weg naar het menselijk DNA gevonden.
AIDS is geen erfelijke ziekte.
pi_91310894
quote:
19s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:42 schreef kingmob het volgende:

[..]

AIDS is geen erfelijke ziekte.
Dat klopt.
Maar het AIDS-virus kun je wel klonen. Dus wellicht ook met een onbekend virus bij die mammoeten?
Groetjes, Ezio.
pi_91310926
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:27 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Betekent dat dat we ook niks moeten doen aan het uitsterven van huidige assortiment van dieren?
Dat ligt er aan of dat door toedoen van de mens is of dat hun tijd gewoon voorbij is doordat door natuurlijke omstandigheden hun manier van leven voorbij is....helaas ligt het tegenwoordig bijna altijd aan de mens dat een soort ten gronde gaat. Ontbossing omdat men alle bomen wegkapt heeft niets met een natuurlijk proces te maken. :{
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')