quote:
Op dinsdag 18 januari 2011 12:53 schreef von_Preussen het volgende:[..]
Hoewel ik in dit geval wel vanuit Recklinghausen gekomen ben prefereer ik de A45 zeker boven de A3, en pak deze dan ook regelmatig. Op de A3 is het een stuk drukker, meer werkzaamheden en heb je veel meer snelheidsbeperkingen, afhankelijk van waar in Frankfurt je moet zijn (in mijn geval de noordkant) maakt het qua tijd niet zo heel veel uit.
Als jij zo panisch reageert op alarmlichten zou ik maar een extra valium slikken, vooral als je boven alles uit kan kijken en ziet dat er niks aan de hand is.
Vanuit Recklinghausen ben je ook sneller op de A45 dan op de A3, en aangezien de A45 boven het vliegveld al op de A3 komt maakt het verder inderdaad verrekt weinig uit. Maar je kwam niet van Keulen, en daar ging het me ff om

Ik reageer niet panisch, maar ik reageer er wél op. In plaats van dat ik dus rustig alles en iedereen om me heen in de gaten houd, zit ik dan ineens naar die ene idioot te kijken die zomaar uit het niets z'n alarmlichten aanzet. Wie weet heeft ie wel een accuut mankement aan z'n auto ofzo, je hoeft niet alles vanuit een ander voertuig te kunnen zien. Bovendien, er zitten altijd van die klapjosties tussen die wél panisch reageren, geen overzicht hebben, en accuut op de rem duiken bij het zien van die alarmlichten. En die klapjosties hebben de vervelende neiging om vóór vrachtwagens te rijden. En die moet ik dan dus weer zien te ontwijken

Het probleem dat ik er mee heb is dat niet alleen diegene waarvoor het bedoeld is die lampjes ziet knipperen, en dat dus ook anderen dan diegene waarvoor het bedoeld is er eventueel op gaan reageren. En daar moet ik dan ook weer op anticiperen, met mijn 40 ton op wielen aan potentieel moordwapen

quote:
Trouwens zou ik als vrachtwagenchauffeur mijn hoofd niet zo ver boven het maaiveld uitsteken, jij zult niet de eerste zijn die zonder te kijken gaat inhalen en vervolgens een auto onder z'n oplegger heeft steken. Tis mij zelf ook een keertje gebeurd dat ik van 260km/h naar 90km/h terugmoest door het rempedaal echt tot de vloer door te drukken omdat mr. vrachtwagenchauffeur dacht hem er wel eventjes voor te kunnen gooien.
Daarom zeg ik, met geen kip in de wijde omtrek te bekennen. Waarom zou ik naar links komen als er verder geen hond te zien is? Verder zou ik als automobilist mijn hoofd niet zo ver boven het maaiveld uitsteken, het is me meer dan eens overkomen dat ik met het hele spul al ABS'end de ellende tegemoet ging doordat een of andere klapjostie dacht hem er wel even voor te moeten gooien op de invoegstrook of voor het stoplicht. Want we zullen toch eens een paar minuten achter een vrachtwagen moeten rijden, misschien wel helemaal tot het volgende stoplicht

Het punt: vrachtwagenchauffeurs zijn écht niet heilig, sommigen verre van zelfs, en ook ik maak fouten. Datzelfde geldt voor alle automobilisten

quote:
Erg jammer dat ik zijn kenteken niet heb onthouden, want in Duitsland kan zoiets heel snel als "Nötigung" of "Fahrlässigkeit" opgevat worden, en dan heb je als chauffeur een groot probleem (maakt niet uit of auto / vrachtwagen).
En ik ben echt de kwaadste niet, ik laat vrachtwagens graag wel eens naar links komen om in te halen of ga in de Baustelle bewust op 2 banen langzaam rijden zodat dumptrucks e.d. kunnen invoegen, of maak ergens anders ruimte dat ze erdoor kunnen, maar als ik ergens een grafhekel aan heb dan zijn het truckers die menen dat ze op grond van hun ervaring of de omvang van hun wagen wel eventjes het verkeer "bepalen".
Ik zal de laatste zijn om op de weg de politieagent uit te gaan hangen. Laat de gefrustreerde automobilisten maar voor gaan als ze dat zo graag willen. Ik word per uur betaald

Ik heb overigens een grafhekel aan automobilisten die menen op basis van de nieuwprijs, omvang of motorinhoud van hun auto het verkeer wel eventjes denken te 'bepalen'. Ook hiervoor geldt dus dat die ergernis twee kanten op werkt

quote:
Dus wees blij dat je als chauffeur een hint van de automobilist krijgt dat iemand er met een hogere snelheid aankomt, en je dus wat beter in je spiegel moet kijken voordat je domme dingen doet. Want voor elke Bart die er op de snelweg rondrijdt zijn er 10 klapjosti's die soms de meest rare capriolen uithalen (zie ook het ongeluk dit weekend in Limburg waar een trucker dacht op de snelweg te moeten keren). Dan geldt voor mij: "better be safe then sorry".
Als ik van een kilometer afstand even een kort knippertje krijg kan ik dat inderdaad waarderen. Daar wordt ik niet door verblind, het geeft mij de tijd om te anticiperen (al is dat eigenlijk nooit nodig aangezien ik wel voldoende afstand houd) en ik schrik me niet lens als er weer zo'n mafketel met 200+ denkt geen last te hebben van de luchtstromen/wervelingen langs een vrachtwagen. Helemaal prima, niks mis mee.
Waar ik wel een grafhekel aan heb, en daar doelde ik dus op, zijn de inzichtloze klapjosties die met een rotgang aan komen stormen en dan terwijl ze al half naast je zitten gewoon het groot licht aanzetten. Zo van: ohja, ga ff aan de kant want ik kom er aan. Dus niet kort knipperen, maar gewoon het groot licht aan. Of net doen alsof ik op het punt sta ze af te snijden of ze half de vangrial in druk, terwijl er in de wijde omgeving nog steeds niemand te bekennen is en ik dus ook totaal geen reden heb om naar links te gaan. Dat ik dan een halve minuut geen hand voor ogen meer zie is blijkbaar wenselijk ofzo. En dus geef ik ze dan mijn groot licht eens te bekijken
En dat er leden van de beroepsgroep zijn die geen lid van de beroepsgroep zouden moeten willen zijn is een feit. Het is ook een feit dat het grote merendeel van de ongelukken die het nieuws halen (lees: gekantelde vrachtwagens, fout afgelopen inhaalacties, etc) veroorzaakt zijn door oostblokchauffeurs. Of dat nu de polen of de russen zijn, of (zoals die mafkees in Limburg van de week) eentje uit Bosnië doet er niet toe. Het trekt het toch al niet al te rooskleurige imago van de hele beroepsgroep wel naar beneden, met alle frustratie van dien

Bottom line: er zijn een hoop klapjosties op de weg, zowel onder de automobilisten als onder de vrachtwagenchauffeurs. Daar moeten we met z'n allen rekening mee houden, en dat betekent dus dat we zo min mogelijk onverwachte dingen moeten doen. Uit het niets je alarmlichten aanzetten is zo'n onverwachte actie, en juist daardoor gevaarlijk. Bovendien, stel nou dat iedereen dat zou gaan doen? Wat doen we dan als er écht iets aan de hand is? Ook maar gewoon doorrijden en er met z'n allen bovenop vliegen? Niet echt he

En daarom dus vind ik dat je een waarschuwingssignaal ook alleen als waarschuwingssignaal moet gebruiken

Edit: zie het als de brandoefeningen in schoolgebouwen enzo. Na de zoveelste keer wordt het brandalarm met de zoveelste oefening geassocieerd, en blijft men rustig op hun gat zitten en gaat de les rustig door, totdat de conciërge lief komt vragen of je wel even allemaal naar buiten wilt gaan. En als de boel een keer écht fikt, blijft dus iedereen rustig op z'n gat zitten.
En verder ben ik een stomme vrachtwagenchauffeur en jij een stomme BMW proleet. Zullen we nu weer gewoon vriendjes zijn?
[ Bericht 0% gewijzigd door Bartholomeus op 18-01-2011 14:55:52 ]