quote:
Op donderdag 13 januari 2011 21:47 schreef Cat22 het volgende:[..]
Natuurlijk staat hij niet meteen onder toezicht. En natuurlijk staat gepest worden niet garant voor een leven van het goede pad af. Geldt ook terugslaan als je gepest wordt. Maar als je merkt dat slaan beloond wordt (doordat je niet meer gepest wordt) is het verleidelijk dat middel nog eens te gaan toepassen. Op andere mensen. En wellicht om andere redenen.
Ik vind het dan ook (zacht gezegd) niet het meest slimme advies om aan een kind te geven.
Probeer dan de groep waarin hij zich beweegt zich bewust te maken van hun gedrag en het gevolg ervan.
En - om bij het begin terug te komen- geef een kind een naam die een beetje bij de standaard past.
En ik weet dat er mensen zijn die daarop kotsen en iedereen moet lekker doen wat hij/zij zelf vindt, maar je kunt je op veel meer manieren onderscheiden dan alleen met je naam. Die verdien je niet eens, die krijg je gewoon. En je moet het er maar mee doen.
En toch kan het heel effectief zijn.. Ik ben op de basisschool altijd gepest, niet vanwege een bijzondere naam, maar omdat ik graag in een hoekje zat te dromen, niet erg hip. Jarenlang gepest, nooit een leerkracht die er iets van zei en ouders die riepen geef die tuthola (de aanstichter) toch eens een dreun.
En uiteindelijk toch eens gedaan nadat ik de dag ervoor weer eens van de fiets geknikkerd was en blauw thuis kwam.
Meester erg boos, ik moest excuses aanbieden, geweigerd. Ze had me jaren gepest, telefoontjes van mijn ouders naar school ten spijt. Boze meester naar mijn ouders gebeld, die hebben het de leerkracht nog eens voor de voeten gegooid dat niemand er ooit wat aan had gedaan.
Het heeft 6 jaar geduurd, 1 mep verder en ik had een stuk aangenamere basisschooltijd.
De meelopers waren genezen en waren, bleek achteraf, ook bang voor haar en zij liet het wel uit haar hoofd.
Ben niet voor geweld, in bijna alle situaties geen oplossing, maar deze softie was mooi wel van haar probleem af. Alles in overweging genomen had ik het 3 jaar daarvoor al moeten doen. Geen spijt van gehad.
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/