abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:13:31 #1
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_91242240


quote:
The Venus Project advocates an alternative vision for a sustainable new world civilization unlike any social system that has gone before. Although this description is highly condensed, it is based upon years of study and experimental research by many, many people from many scientific disciplines.

The Venus Project proposes a fresh approach--one that is dedicated to human and environmental concerns. It is an attainable vision of a bright and better future, one that is appropriate to the times in which we live, and both practical and feasible for a positive future for all the world's people.

The Venus Project calls for a straightforward approach to the redesign of a culture, in which the age-old inadequacies of war, poverty, hunger, debt, environmental degradation and unnecessary human suffering are viewed not only as avoidable, but totally unacceptable.

One of the basic premises of The Venus Project is that we work towards having all of the Earth's resources as the common heritage of all the world's people. Anything less will simply result in a continuation of the same catalog of problems inherent in the present system.
The Venus Project
Future by Design - Official Website
Future by Design - Trailer
Future by Design - IMDB
Wiki - Jaques Fresco
MySpace - Jaques Fresco

The Venus Project - Deel 1
Wat je vindt, ...
  woensdag 12 januari 2011 @ 23:13:46 #2
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_91242251
Wat interessante posts uit het laatste topic:

quote:
14s.gif Op maandag 10 januari 2011 22:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Zeitgeist: Moving Forward - World Release - 300 Venues | 60 countries

Peter Joseph's new installment of The Zeitgeist Film Series, featuring the concept of a Resource-Based Economy; in support of The Zeitgeist Movement, is now set to release in a unprecedented way come Jan 15th 2011. With Nearly 300 Main Theatrical Venues across 60 countries and in 30 subtitled languages, the interest in the non-profit, epic 162 minute film work is skyrocketing.

View the Global Map: www.zeitgeistmovingforward.com/zmap

Notable Points:

Jan. 15th 2011 - The "Global Premier" of the film will occur in Los Angeles California via The Artivist Film Festival Organization. It a will include a Q & A with Peter Joseph.

Tickets:
www.etix.com/ticket/servl(...)rformance_id=1388387

Jan. 16th 2011 - Peter Joseph and The Venus Project will attend the New York Premiere in Manhattan and will conduct a Q & A as well.
Tickets:
www.etix.com/ticket/online/venueSearch.jsp?venue_id=7618

Jan 25th 2011:
Free Online Internet Release / Free .Iso DVD download will occur through www.zeitgeistmovie.com & www.zeitgeistmovingforward.com

Please spread this film far and wide. There is no restriction on copying the work and redistributing it for free.

There will also be the option to pre-order the film on DVD for $5.00 for late Jan shipment around Jan 15th through the same websites.

Thank you.
Z

Ik ben benieuwd! Ik ben heel nieuwsgierig naar een stappenplan om een resource based economy te introduceren. Hoop dat dit er in voorkomt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 23:49 schreef tntkiller het volgende:
mooie interview van Charlie Veitch met Jacque Fresco


13 delen :)
Wat je vindt, ...
pi_91246443
tvp :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_91264341
Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom The Venus Project gelinkt is aan BNW, het is immers opgezet als een volledig rationele benaderingswijze voor een streven naar een utopie?
pi_91267430
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:42 schreef Gray het volgende:
Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom The Venus Project gelinkt is aan BNW, het is immers opgezet als een volledig rationele benaderingswijze voor een streven naar een utopie?
Het komt uit de Zeitgeist hoek, dus dat zal de reden wel zijn dat het in BNW is gezet. Ik ben het met je eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2011 15:51:34 ]
pi_91267480
Misschien meer iets voor F&L?
pi_91280337
quote:
5s.gif Op donderdag 13 januari 2011 15:49 schreef HyperViper het volgende:
Misschien meer iets voor F&L?
Hoeft wat mij betreft niet, maar was benieuwd hoe het zo gekomen is.

Nog steeds ben ik benieuwd naar de vraag hoe The Venus Project vandaag te realiseren valt. Het antwoord van Jacque Fresco ben ik nog niet tegengekomen, ook niet in docu's, interviews etc.

Is iemand anders het tegengekomen? Of heb je zelf ideeën?
pi_91280575
De theorie en het concept zijn echt gaaf en redelijk doordacht.. Maar dit is denk ik gewoon niet te starten in deze samenleving. En zelfs als dit op kleine schaal begonnen gaat worden, denk ik niet dat het gaat werken met de instelling van de mensheid op dit moment. Kent iemand hier het spel BioShock? Daar word een scenario geschetst van iemand die ''een perfecte wereld'' maakt, een eigen gesloten society in een grote onderwater stad, maar uiteindelijk breekt ook daar gewoon crisis uit omdat mensen zelfzuchtig zijn en aan zichzelf denken. Zo zie ik het ook voor me met projecten als deze, leuk voor een film of om over te filosoferen. Maar de aard van het beestje is er niet naar om dit succesvol te laten zijn denk ik.
pi_91281573
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:19 schreef Typisch het volgende:
De theorie en het concept zijn echt gaaf en redelijk doordacht.. Maar dit is denk ik gewoon niet te starten in deze samenleving. En zelfs als dit op kleine schaal begonnen gaat worden, denk ik niet dat het gaat werken met de instelling van de mensheid op dit moment. Kent iemand hier het spel BioShock? Daar word een scenario geschetst van iemand die ''een perfecte wereld'' maakt, een eigen gesloten society in een grote onderwater stad, maar uiteindelijk breekt ook daar gewoon crisis uit omdat mensen zelfzuchtig zijn en aan zichzelf denken. Zo zie ik het ook voor me met projecten als deze, leuk voor een film of om over te filosoferen. Maar de aard van het beestje is er niet naar om dit succesvol te laten zijn denk ik.
Bovendien zal het ook nooit lukken om één levensbeschouwing door de hele wereldbevolking te laten omarmen. De grootste religie heeft met 2 mld "slechts" een derde van die bevolking achter zich staan. Verder zal iedereen zijn eigen belangen uiteindelijk willen verdedigen, dus de mensen die garen spinnen bij alle huidige systemen zullen alles proberen te houden zoals het is.

Ideeën kunnen echter wel wereldwijd verspreid worden. Het besef dat de aarde rond is, heeft zo'n draagvlak bijv. (al weet ik niet of er al volkeren waren die dat al wel wisten of daar uberhaupt over na dachten). Misschien zit daar nog een lichtpuntje...

De gedachte is in elk geval boeiend, en die hele financiele kwestie ontluisterend. Is er iemand die dat laatste kan onderschrijven trouwens ik heb er zelf namelijk nul verstand van.
- Why do people have to die?
- To make life important. None of us know how long we've got. Which is why we have to make each day matter.
- Six Feet Under
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite
pi_91287776
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:19 schreef Typisch het volgende:
De theorie en het concept zijn echt gaaf en redelijk doordacht.. Maar dit is denk ik gewoon niet te starten in deze samenleving. En zelfs als dit op kleine schaal begonnen gaat worden, denk ik niet dat het gaat werken met de instelling van de mensheid op dit moment. Kent iemand hier het spel BioShock? Daar word een scenario geschetst van iemand die ''een perfecte wereld'' maakt, een eigen gesloten society in een grote onderwater stad, maar uiteindelijk breekt ook daar gewoon crisis uit omdat mensen zelfzuchtig zijn en aan zichzelf denken. Zo zie ik het ook voor me met projecten als deze, leuk voor een film of om over te filosoferen. Maar de aard van het beestje is er niet naar om dit succesvol te laten zijn denk ik.
Aard van het beestje, hebben we dat?

Duizenden jaren terug leefden we in grotten en sleepten we vrouwen aan de haren, is dat dan ook de aard van het beestje?

Ik denk, evenals Fresco, dat de aard van het individuele beestje zich laat vormen door zijn omgeving. Je zal mij niet horen zeggen dat bepaalde menselijke eigenschappen er niet altijd zullen blijven, maar het uiten ervan is afhankelijk van hoe je bent opgevoed.

Ik heb wel eens zitten spelen met het idee van hoe het zou zijn om zo'n project kleinschalig op te starten, waarbij de mogelijkheid tot groei bestaat. Dat het een proof-of-principle experiment zou zijn, waar mensen uit vrije wil kunnen meedoen. Een zeer geavanceerde bouwspeelplaats, zeg maar. Ik heb het nog nooit volledig uitgedacht en kan me dus ook geen voorstelling maken van de haalbaarheid of duurzaamheid, maar het lijkt me geweldig interessant. Ook ben ik benieuwd of zoiets toegestaan is, aangezien het wel een samenleving binnen een samenleving zou betreffen.
pi_91292828
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:19 schreef Typisch het volgende:
De theorie en het concept zijn echt gaaf en redelijk doordacht.. Maar dit is denk ik gewoon niet te starten in deze samenleving. En zelfs als dit op kleine schaal begonnen gaat worden, denk ik niet dat het gaat werken met de instelling van de mensheid op dit moment. Kent iemand hier het spel BioShock? Daar word een scenario geschetst van iemand die ''een perfecte wereld'' maakt, een eigen gesloten society in een grote onderwater stad, maar uiteindelijk breekt ook daar gewoon crisis uit omdat mensen zelfzuchtig zijn en aan zichzelf denken. Zo zie ik het ook voor me met projecten als deze, leuk voor een film of om over te filosoferen. Maar de aard van het beestje is er niet naar om dit succesvol te laten zijn denk ik.
Daar ben ik het mee eens.
Mensen zijn zelfzuchtig en eigen belang prevaleert.
Dus uiteindelijk zal het niet succesvol zijn.
pi_91293295
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens.
Mensen zijn zelfzuchtig en eigen belang prevaleert.
Dus uiteindelijk zal het niet succesvol zijn.
Ik ben van mening dat mensen alles kunnen zijn dat ze willen zijn, ook onzelfzuchtig. Bovendien zijn we sociale wezens, kuddedieren.
pi_91293669
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:24 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat mensen alles kunnen zijn dat ze willen zijn, ook onzelfzuchtig. Bovendien zijn we sociale wezens, kuddedieren.
You are walking on thin ice :P
Maar ben het met je eens dat mensen je soms kunnen verbazen, in de goede zin . Soms hebben we veel over voor een ander, en dat is mooi.
pi_91294351
Als je dit wilt laten slagen, zul je een regering nodig hebben die de orde handhaaft en er voor zorgt dat er strenge wetten zijn die worden nageleefd. Een ieder die niet voldoet aan de 'eisen' zal uit de samenleving moeten worden verwijderd omdat deze een dreiging vormt voor het succes van deze samenleving.

De macht van de regeerders zou ook weer in sommige gevallen kunnen uitdraaien op machtsmisbruik.

Zoiets, denk ik. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2011 23:43:03 ]
pi_91301305
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:30 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

You are walking on thin ice :P
:). Voel je je daardoor beledigd? Dat heb ik zelf niet, maar dat kan natuurlijk ook m'n narcisme zijn. :P Ik denk dat ik de grap niet begrijp, blijft lastig dat internetsarcasme.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:42 schreef J0kkebr0k het volgende:
Als je dit wilt laten slagen, zul je een regering nodig hebben die de orde handhaaft en er voor zorgt dat er strenge wetten zijn die worden nageleefd. Een ieder die niet voldoet aan de 'eisen' zal uit de samenleving moeten worden verwijderd omdat deze een dreiging vormt voor het succes van deze samenleving.

De macht van de regeerders zou ook weer in sommige gevallen kunnen uitdraaien op machtsmisbruik.

Zoiets, denk ik. :)
Dat valt onder niet het ontwerp van zo'n samenleving. Ordehandhaving zou (uiteindelijk) niet nodig hoeven zijn; de menselijke psyche verlangt niet langer naar materiële zaken als doel om gelukkig te worden, maar als middel.

Macht is in principe nutteloos in zo'n wereld. Wat wil je meer hebben dan hetgeen jij en iedereen om je heen al heeft, namelijk alles?

In hoeverre Fresco regeerders ziet in zijn droomwereld weet ik niet, tot dusver ben ik nog niet ingelezen. Zelf wil ik pas actief daarover nadenken als ik alle informatie en kennis over dit project en waarschijnlijk ook andere denkbeelden heb verkend.
pi_91301352
Uit de zeer uitgebreide FAQ van de website:
quote:
Will there be a government?
As to the need for government, only during the transition from a monetary based society to a cybernated high-technological resource based economy of common heritage would it be necessary to utilize the services of systems analysts, engineers, computer programmers, etc. They will not dictate the policies or have any more advantage than other people. Their job will be to carry out the restoration of the environment to near natural conditions as possible on land and in the sea. They will also economically layout the most efficient way to manage transportation, agriculture, city planning, and production. This too is always in the process of modification and updating to fit the needs of an ever-changing civilization. There are no final frontiers.
pi_91307831
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 06:11 schreef Gray het volgende:

[..]

:). Voel je je daardoor beledigd? Dat heb ik zelf niet, maar dat kan natuurlijk ook m'n narcisme zijn. :P Ik denk dat ik de grap niet begrijp, blijft lastig dat internetsarcasme.

[..]

Nee joh, helemaal niet. Het was maar een geintje ;)
pi_91481300
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 11:34 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee joh, helemaal niet. Het was maar een geintje ;)
Gelukkig maar. :)

Na een heel stuk verder ingelezen te zijn kan ik zeggen dat ik het op een cruciaal punt totaal niet met Fresco eens ben, namelijk dat we moeten wachten tot het eind van de wereld (zoals wij die kennen) om The Venus Project te realiseren.

Dat vind ik wel weer positief aan The Zeitgeist Movement; zij zeggen: we hebben de technologie nu, we leven nu en we willen nu verandering. Bij hen heb ik ook meer doordachte praktische voorbeelden gevonden om TVP nu al te gaan realiseren. Sterker nog, zij zijn van mening dat als genoeg mensen van deze vorm van een samenleving op de hoogte zijn, een kritieke massa ontstaat om een teststad te ontwikkelen. Uit de praktijk zou moeten blijken dat het werkt en anderen volgen.

Nou vertelde iemand me van een teststad hier in Nederland, waarbij het doel was een stad zonder criminaliteit te ontwikkelen. Of zoiets. Weet iemand mij de juiste kant op te wijzen?
pi_91483612
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:12 schreef Gray het volgende:

[..]

Gelukkig maar. :)

Na een heel stuk verder ingelezen te zijn kan ik zeggen dat ik het op een cruciaal punt totaal niet met Fresco eens ben, namelijk dat we moeten wachten tot het eind van de wereld (zoals wij die kennen) om The Venus Project te realiseren.

Dat vind ik wel weer positief aan The Zeitgeist Movement; zij zeggen: we hebben de technologie nu, we leven nu en we willen nu verandering. Bij hen heb ik ook meer doordachte praktische voorbeelden gevonden om TVP nu al te gaan realiseren. Sterker nog, zij zijn van mening dat als genoeg mensen van deze vorm van een samenleving op de hoogte zijn, een kritieke massa ontstaat om een teststad te ontwikkelen. Uit de praktijk zou moeten blijken dat het werkt en anderen volgen.

Nou vertelde iemand me van een teststad hier in Nederland, waarbij het doel was een stad zonder criminaliteit te ontwikkelen. Of zoiets. Weet iemand mij de juiste kant op te wijzen?
Dat zou ik ook wel graag willen weten, ga ik daar wonen :P
Wat een utopie zeg..al zou het geweldig zijn als het zou werken ^O^
pi_91784362
Zijn hier trouwens nog meer mensen die zich al hebben aangesloten bij de Zeitgeist movement?

Dit weekend trouwens ook nog een lezing van Peter Joseph gedownload; "Where are we going". Echt super interessant ^O^

Ook een uur durend interview met hem "Who is Peter Joseph" was reuze interessant. Ik begin steeds enthousiaster te worden over het idee en begin steeds beter te zien hoe achterlijk onze huidige samenleving eigenlijk in elkaar zit :X
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_91835379
Heb zojuist deel 3 voor een groot deel gezien en sommige dingen zijn erg goed en andere weer minder.

Voor mensen die al goed geinformeerd zijn op het gebied van de wetenschap en psychologie zijn sommige delen van de film een beetje overbodig. Wat voor mij het kijken helemaal moeilijk maakte af en toe is de gecomputeriseerde stem die je continu hoort. Op een gegeven moment wordt het gewoon irritant, dan kun je beter een goede docu serie gaan kijken van de BBC.

Het deel over de Resource Based Economy was erg interessant uiteraard, maar om nou 1 uur en 20 minuten lang (!!) hetzelfde deuntje CONTINU te laten spelen tijdens de uitleg en tijdens de interviews... dat was gewoon ongelofelijk irritant. Zo irritant dat ik meer dan een half uur gewoon heb doorgespoeld.

Verder zit er een onderdeel in over hoe mooi de aarde is... ga dan gewoon Planet Earth kijken van de BBC zou ik zeggen.

Dus sommige delen zijn erg interessant en sommige voor veel mensen overbodig. En de uitvoering laat hier en daar zwaar te wensen over... ben toch wel een beetje teleurgesteld omdat de film gewoon niet lekker wegkijkt. Dan kun je beter een lezing van Peter Joseph gaan kijken...
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  dinsdag 25 januari 2011 @ 13:46:57 #22
328838 Berlitz
Salonfascist
pi_91845573
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 14:42 schreef Gray het volgende:
Ik zie eigenlijk niet zo goed waarom The Venus Project gelinkt is aan BNW, het is immers opgezet als een volledig rationele benaderingswijze voor een streven naar een utopie?
Iedere theorie is filosofisch rationeel.

We moeten als mensheid is een stap verder zetten en de filosofische spelletjes achterlaten.
pi_91864812
-edit-
never mind :P

[ Bericht 88% gewijzigd door outtayourleague op 25-01-2011 20:35:10 ]
- Why do people have to die?
- To make life important. None of us know how long we've got. Which is why we have to make each day matter.
- Six Feet Under
If the doors of perception were cleansed every thing would appear to man as it is, infinite
pi_91928489
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 04:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Heb zojuist deel 3 voor een groot deel gezien en sommige dingen zijn erg goed en andere weer minder.

Voor mensen die al goed geinformeerd zijn op het gebied van de wetenschap en psychologie zijn sommige delen van de film een beetje overbodig. Wat voor mij het kijken helemaal moeilijk maakte af en toe is de gecomputeriseerde stem die je continu hoort. Op een gegeven moment wordt het gewoon irritant, dan kun je beter een goede docu serie gaan kijken van de BBC.

Het deel over de Resource Based Economy was erg interessant uiteraard, maar om nou 1 uur en 20 minuten lang (!!) hetzelfde deuntje CONTINU te laten spelen tijdens de uitleg en tijdens de interviews... dat was gewoon ongelofelijk irritant. Zo irritant dat ik meer dan een half uur gewoon heb doorgespoeld.

Verder zit er een onderdeel in over hoe mooi de aarde is... ga dan gewoon Planet Earth kijken van de BBC zou ik zeggen.

Dus sommige delen zijn erg interessant en sommige voor veel mensen overbodig. En de uitvoering laat hier en daar zwaar te wensen over... ben toch wel een beetje teleurgesteld omdat de film gewoon niet lekker wegkijkt. Dan kun je beter een lezing van Peter Joseph gaan kijken...
Vergeet deze post van mij!!!

Ik weet niet wat ik had gedownload, maar het was in ieder geval niet Zeitgeist Moving Forward :o

De officiele versie (nu op youtube te vinden) is gewoon fucking geniaal en precies wat ik er van verwachtte, in de zin dat de stijgende lijn van deel 1 naar 2 wordt doorgezet _O_
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_92086406
Toch wel benieuwd wat je dan wel hebt gezien?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')