Niet nodig. Vrijheid van godsdienst maakt het mogelijk het geloof aan te passen. Koran: er is geen dwang in het geloof. Dus ben je vrij.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Het wordt al minder merkwaardig.
Het belangenverschil tussen vrijheid van godsdienst en gelijkheid van de geslachten is een lastig terrein. Ik schuif gaandeweg op naar het laatste, maar heb daar eigenlijk geen goede reden voor. Er zou een derde argument moeten zijn dat de twee tegenstrijdige te boven gaat.
De hadith is slechts de handelswijze van de profeet. Die is niet gezaghebbend tenzij je Mohammed vergoddelijkt. Dat laatste is tegen de leer van de Koran. En dan maar klagen de Christenen Jezus vergoddelijken. Onlogisch.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:32 schreef TimeJumper het volgende:
Ben blij dat ik al minder merkwaardig word![]()
En inderdaad in de Koran staat het niet vermeld, in de Hadieth blijkbaar wel.
Maar dat vind ik toch "het verzonnen" deel, wat later toegevoegd is, of blijkbaar een uitleg hoe we de Koran moeten interpreteren.
Als ik al zou geloven, dan zou ik zeggen hou "het boek" aan (wat voor boek dan ook).
Maar deze discussie ook al eens gevoerd met mijn schoonbroer, maar die kreeg ik nog niet overtuigd
Dat van die sieraden heb ik uit een kranteninterview met een hooglerares Arabisch, die stelde dat het gebruikte woord in de qoran echt fysieke sieraden aanduidde, dus geen overdrachtelijke sierlijkheden.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:32 schreef TimeJumper het volgende:
Ben blij dat ik al minder merkwaardig word![]()
En inderdaad in de Koran staat het niet vermeld, in de Hadieth blijkbaar wel.
Maar dat vind ik toch "het verzonnen" deel, wat later toegevoegd is, of blijkbaar een uitleg hoe we de Koran moeten interpreteren.
Als ik al zou geloven, dan zou ik zeggen hou "het boek" aan (wat voor boek dan ook).
Maar deze discussie ook al eens gevoerd met mijn schoonbroer, maar die kreeg ik nog niet overtuigd
Misschien is het niet mogelijk, bestaat het gewoonweg niet, een geloof waarin gelijkheid tussen man en vrouw ook mogelijk is.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:08 schreef Kees22 het volgende:
Het belangenverschil tussen vrijheid van godsdienst en gelijkheid van de geslachten is een lastig terrein. Ik schuif gaandeweg op naar het laatste, maar heb daar eigenlijk geen goede reden voor. Er zou een derde argument moeten zijn dat de twee tegenstrijdige te boven gaat.
Precies het word in de hersens van kleine kinderen gestampt.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:39 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Misschien is het niet mogelijk, bestaat het gewoonweg niet, een geloof waarin gelijkheid tussen man en vrouw ook mogelijk is.
Daarom vrijheid van godsdienst is er in den beginneook eigenlijk niet, als je als klein kind word geindoctrineerd
het is toch logisch dat de ouders kiezen hun kinderen te leren waar ze zelf heilig in geloven?quote:Op zondag 16 januari 2011 11:59 schreef henk003 het volgende:
Precies het word in de hersens van kleine kinderen gestampt.
En zo kan je dus eigelijk toch niet kiezen je groeit ermee op.
Bij sommige werkt dat zo ja.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:17 schreef opastokvis het volgende:
[..]
het is toch logisch dat de ouders kiezen hun kinderen te leren waar ze zelf heilig in geloven?
voor hen is dát de waarheid.
en dat je niet kunt kiezen slaat nergens op, ik ben ook gelovig opgevoed.
op een bepaalde leeftijd kun je toch zelf bedenken of je wat met deze opvoeding gaat doen of dat het totaal niets voor jou is?
het is wel zo dat het heel moeilijk kan zijn, omdat je familie/vrienden etc. allemaal wel op die manier tegen het leven aan kijken, maar het is echt niet zo dat je geen keuze hebt. (iig niet in Nederland.)
Zelfs wonen in een gemeente waar er een bepaalde godsdienst overheerst is het reeds moeilijk. Naast het lijntje lopen en je wordt, in het beste geval, met de nek aangekeken. Voor die 'andere' keuze betaal je een hoge prijs.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:50 schreef henk003 het volgende:
[..]
Bij sommige werkt dat zo ja.
Maar als je ouders streng Islamitisch zijn of christelijk dan word het toch wel wat moeilijker om je eigen keus te maken niet dan ?
nee.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:50 schreef henk003 het volgende:
Bij sommige werkt dat zo ja.
Maar als je ouders streng Islamitisch zijn of christelijk dan word het toch wel wat moeilijker om je eigen keus te maken niet dan ?
Ik denk dat de meeste islamitische vaders en moeders ook niet zomaar mensen vermoorden hoor.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:25 schreef opastokvis het volgende:
[..]
nee.
mijn ouders zijn streng christelijk.
natuurlijk is het lastig om tegen ze in te gaan.
natuurlijk gaan ze je proberen om te praten, omdat zij er echt werkelijk in geloven.
maar mensen die er niet tegenin gaan laten zich sowieso leven. of ze nu gelovig zijn of niet.
Als je het nieuws hebt gevolgd weet je dat de huiswaarde al met 25% is gedaald.quote:Op woensdag 12 januari 2011 21:03 schreef Nuchterheid het volgende:
Mensen die er geen probleem mee hebben![]()
Totdat ze hun huiswaarde met minimaal 25% zien dalen.
wie heeft het waar over mensen vermoorden?quote:Op zondag 16 januari 2011 13:48 schreef MarMar het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste islamitische vaders en moeders ook niet zomaar mensen vermoorden hoor.
Het is alleen wel onzin om te beweren dat uit naam van het Christendom nooit mensen vermoord zijn... Dat weet je zelf hoop ik ook.
Overigens heeft dit helemaal niets meer te maken met het al dan niet plaatsen van een moskee imho.
lol oohh woord niet gelezen zie ik ... en zin raar opgevat... zich laten leven versus laten levenquote:Op zondag 16 januari 2011 14:47 schreef opastokvis het volgende:
[..]
wie heeft het waar over mensen vermoorden?![]()
Mohammed vergoddelijken? Hoezo dat?quote:Op zondag 16 januari 2011 01:59 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De hadith is slechts de handelswijze van de profeet. Die is niet gezaghebbend tenzij je Mohammed vergoddelijkt. Dat laatste is tegen de leer van de Koran. En dan maar klagen de Christenen Jezus vergoddelijken. Onlogisch.
De mate waarin je de handelswijze van de profeet Mohammed als de juiste propageert = de mate waarin je Mohammed als onfeilbaar ziet = de mate waarin hem vergoddelijkt.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:02 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Mohammed vergoddelijken? Hoezo dat?
Propageer ik dat Mohammed onfeilbaar is zodat hij goddelijk is, als ik zeg dat God zegt dat hij onfeilbaar is?quote:Op zondag 16 januari 2011 15:10 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De mate waarin je de handelswijze van de profeet Mohammed als de juiste propageert = de mate waarin je Mohammed als onfeilbaar ziet = de mate waarin hem vergoddelijkt.
Mohammed was mens. De waarheid van de Koran heeft hij van Allah (gezien vanuit de gelovigen). Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het gedrag van Mohammed zelf van grote waarde is. De Hadith is een vorm van persoonsverheerlijking / afgodderij.
Hetzelfde gebeurt imho ook vaak met Jezus. In iets andere bewoordingen, maar het komt op hetzelfde neer.quote:Op zondag 16 januari 2011 15:10 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De mate waarin je de handelswijze van de profeet Mohammed als de juiste propageert = de mate waarin je Mohammed als onfeilbaar ziet = de mate waarin hem vergoddelijkt.
Mohammed was mens. De waarheid van de Koran heeft hij van Allah (gezien vanuit de gelovigen). Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het gedrag van Mohammed zelf van grote waarde is. De Hadith is een vorm van persoonsverheerlijking / afgodderij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |