abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91141414
Hallo,

Ik ben een hoogopgeleide, geboren en getogen Wereldstaatsburger (voorzover dat bestaat ;) )

Ik heb tevens van een vroegere generatie kunnen genieten waar men zich in een tijd van voorspoed waande, waar men zich in de omgang vrij voelde, om overal naartoe te gaan waar men zich wilde. Om jou een betere beeld te geven van de wereld waarop ik doel gebruik ik de volgende voorbeelden:

Een wereld waar je bijna overal op reis kon gaan (op een paar bijna constant-blijvende wereldlanden na) zonder te vrezen voor je veiligheid, of je je overmatige geldzorgen te maken.

Waar mensen op straat jou de weg wezen mocht je dat nodig hebben. Waar je een vriendelijk glimlach kon verwachten van een hotelreceptioniste, en waar je bagage bijna meteen gegrepen werd door een paraat staande portier.

Waar mensen durfden om zich heen te kijken in een trein of bus, en aarzelden niet om jou aan te spreken om de gezelligheid. Waar heus niemand zijn neus in een of andere flitsende elektronische mobiel of netbook bleef steken.

Waar je werd aangesproken met termen als "Heer" of "Dokter" ipv "kerel", "man" of "heej".

Die tijden zijn zalig des te meer omdat je dat heel erg zelden meemaakt tegenwoordig.

Ik heb het over de gehele samenleving, over alle aspecten die je je in kan beelden. Van mensen die niet weten hoe ze een formele brief op moeten stellen, als voorbeeld de geldschieter die enkel de applicatie langs stuurt zonder inleiding, uitleg, of een welkombericht.

Tot financiële adviseurs die zich afvragen wat jij in hemelsnaam kan bedoelen als je het woord "BVN" gebruikt.

Waar je onvoorstelbaar moeilijk een actuele levende persoon aan de lijn kan krijgen als je je ISP met vragen over jouw account wilt bellen zonder eerst tientallen geautomatiseerde menu's door te lopen.

Jullie snappen mijn trant wel. Wat is er mis gegaan dat jongeren van tegenwoordig nogal onbeleefd, ongeschoold, en rechtuit agressief overkomen?

En voor de duidelijkheid, ja, dit betreft wel degelijk een klacht maar doordat ik enkele serieuze reacties terug wil krijgen, heb ik gekozen om hem niet in KLB te plaatsen.
  maandag 10 januari 2011 @ 23:06:10 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_91141529
Ik vind dit allemaal nogal vergezocht.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_91141630
Terechte klacht

25 jaar geleden had de tmobile klantenservice nog goede behulpzame medewerkers als je belde

tegenwoordig niet meer :S
pi_91141728
De wereld veranderd continu, 10 jaar geleden was anders dan 20, en 100 jaar geleden was anders dan 50 jaar geleden. Het zou raar zijn om te verwachten dat de wereld niet meer veranderd...
pi_91141772
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:06 schreef SpecialK het volgende:
Hoi, dat mag jij vinden :D
pi_91141829
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:09 schreef ABombali het volgende:
De wereld veranderd continu, 10 jaar geleden was anders dan 20, en 100 jaar geleden was anders dan 50 jaar geleden. Het zou raar zijn om te verwachten dat de wereld niet meer veranderd...
Maar wat doe je als je de veranderingen niet bij kan houden? of ze niet leuk vindt?
pi_91143154
Ergens snap ik waar je op doelt, maar dat zijn tijden die allang vervlogen zijn. Dat is niet vreemd, je kunt de tijd van toen ook niet meer vergelijken met 1800 en 1800 niet met de gouden eeuw.

De samenleving wordt anders en daarin moet iedereen zich een plaats geven :) Ook in het bedrijfsleven zijn nog genoeg hotels te vinden waar een glimlach te vinden is en er zijn nog ISP's die wel van menselijk contact houden. Je zult ze alleen moeten zien te vinden, zoals dat vroeger niet anders was, alleen makkelijker omdat iedereen zich in dezelfde kringen ophield.

Dat mensen nu minder goed formele brieven op kunnen stellen e.d. waag ik te betwijfelen. Je hebt daar neem ik aan geen cijfers voor: alleen een gevoel. Je komt er nu alleen eerder mee in aanraking doordat lijntjes tussen mensen en tussen bedrijven korter worden: Het is eenvoudiger een e-mail te sturen met je CV dan deze op de post te moeten doen en met de hand te moeten schrijven. Vroeger was men bijvoorbeeld veel meer laaggeletterd dan nu, en daar zijn bij het CBS cijfers voor te vinden :)

Mijn idee: Je let teveel op de negatieve aspecten van deze samenleving door deze te vergelijken met de positieve punten die je bijstaan van tig jaar geleden. Ook in die tijd waren er zaken minder goed, en die zullen nu beter zijn: alleen valt dat niet op :)
pi_91143722
Terechte klacht, de huidige generatie jongeren is niks.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 07:34:53 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91149350
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:06 schreef SpecialK het volgende:
Nou, niet echt. Het is wel degelijk een ontwikkeling die er echt is. Vroeger moest ik (tijdens mijn bijbaan in de super) mensen aanspreken met meneer of mevrouw en met U aanspreken. Tegenwoordig zeggen ze gewoon je en jij.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 07:36:55 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_91149367
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:34 schreef MWP het volgende:
Dat mensen nu minder goed formele brieven op kunnen stellen e.d. waag ik te betwijfelen. Je hebt daar neem ik aan geen cijfers voor: alleen een gevoel. Je komt er nu alleen eerder mee in aanraking doordat lijntjes tussen mensen en tussen bedrijven korter worden: Het is eenvoudiger een e-mail te sturen met je CV dan deze op de post te moeten doen en met de hand te moeten schrijven. Vroeger was men bijvoorbeeld veel meer laaggeletterd dan nu, en daar zijn bij het CBS cijfers voor te vinden :)
Toch deel ik de mening dat het grootste deel van de huidige afstudeerders slechts met moeite een behoorlijke (handgeschreven) brief kunnen produceren.

Als ik bijvoorbeeld zie met welk taalniveau ze van het MBO afkomen dan schrik ik daar weleens van.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_91149461
Bel het Guiness book of records, volgens mij ben je de oudste mens ter wereld....
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_91149464
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 07:36 schreef sanger het volgende:

[..]

Toch deel ik de mening dat het grootste deel van de huidige afstudeerders slechts met moeite een behoorlijke (handgeschreven) brief kunnen produceren.

Als ik bijvoorbeeld zie met welk taalniveau ze van het MBO afkomen dan schrik ik daar weleens van.
Als ik dan zie met welk taalniveau een "hoogopgeleide" met moeite een behoorlijke (handgetypte) openingpost produceert, dan schrik ik daar net zo hard van.

Zonder als taalnazi over te willen komen: menig zinsdeel leest gewoon voor geen meter (google-translate-alike idd).

[ Bericht 0% gewijzigd door r_one op 11-01-2011 07:55:56 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_91149613
Voor een "hoogopgeleide, geboren en getogen Wereldstaatsburger" vind ik dat jouw blik op de 'wereld' wel heel erg beperkt is tot Nederland.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_91149684
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 07:36 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat zie je zelfs al op Fok!. Als men in een normale post al geen d-tjes en t-jes uit elkaar kan houden, dan vermoed ik dat het bij belangrijkere communicatie al niet veel beter zal gaan.
Maar ik mag daar niks meer van zeggen, heb ik begrepen.
pi_91150338
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 08:10 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Dat zie je zelfs al op Fok!. Als men in een normale post al geen d-tjes en t-jes uit elkaar kan houden, dan vermoed ik dat het bij belangrijkere communicatie al niet veel beter zal gaan.
D`s en T`s zijn ook mijn grootste nachtmerrie helaas :(
pi_91150665
Ik vind echt dat horecamedewerkers nergens zo onbeschoft zijn als in Nederland :@

[ Bericht 71% gewijzigd door lezzer op 11-01-2011 12:56:49 ]
pi_91150827
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 08:10 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Daar gaat het topic tenslotte niet over.

TS heeft gelijk, maar dat is iets dat blijkbaar al jaren zo werkt, door heel de maatschappij.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_91151774
quote:
Op dinsdag 11 januari 2011 09:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Daar gaat het topic tenslotte niet over.

TS heeft gelijk, maar dat is iets dat blijkbaar al jaren zo werkt, door heel de maatschappij.
Je hebt gelijk, en Ts blijkbaar ook
pi_91152429
quote:
Jullie snappen mijn trant wel. Wat is er mis gegaan dat jongeren van tegenwoordig nogal onbeleefd, ongeschoold, en rechtuit agressief overkomen?
Wat is er mis gegaan dat ouderen tegenwoordig in de belachelijke veronderstelling zijn dat respect vanzelfsprekend en éénrichtingsverkeer is?

Kijk ik vind het hartstikke knap als je 65 bent geworden maar dat is nou niet bepaald een bijzondere verdienste, geeft je in ieder geval niet het recht om voor te dringen en, erger, mensen je mening te moeten opleggen omdat het "vroeger" nou eenmaal beter was.
Dan vraag ik me af waar die normen en waarden waren toen 99% van de bevolking met de klauw in de lucht stond te kijken wat een mooie auto's die duitsers toch hadden (Jules Deelder). Wat was er toen mis met de mensen? Hoe goed was het met de moraal als we al eeuwen geleden schepen vol Afrikanen als slaven verscheepten? Wat was er toen mis met de mensen?

Kom aub niet moraliserend lopen doen, het onbegrip en verschil tussen generaties is niet iets van de laatste paar jaar. (Nozems, Beatless, punkers, rockers, gabbers etc etc werden destijds ook "veroordeeld" en deze mensen hekelen nu de jeugd van tegenwoordig) Het feit dat u (:)) uit nostalgie dit soort gevoelens heeft duidt op het gebrek aan realiteitszin en relativeringsvermogen. Het feit dat de verandering nu sneller komt doordat alles een paar tandjes sneller draait maakt het misschien wat duidelijker maar nog niet iets van deze jaren..
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
pi_91152806
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 09:14 schreef lezzer het volgende:
Ik vind echt dat horecamedewerkers nergens zo onbeschoft zijn als in Nederland :@
Eensch. Laatst waren wij een dagje uit in onze wonderschone hoofdstad en gingen we lunchen.
Na twintig minuten voor Jan met de korte achternaam te hebben gewacht zijn we weggelopen, ze kunnen me wat.
Maar ja, dat was dan wel een vrouw van mid-veertig waar een jongen van beneden de dertig wegloopt, dus ik zal wel die jeugdige klerelijer zijn die geen fatsoen heeft.

Eerlijk gezegd is het heel simpel; de jeugd van tegenwoordig is ontspoort omdat de ouders het kennelijk niet meer nodig vinden op te voeden.
Hand in eigen boezem, einde discussie.
Even a broken clock is right twice a day.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:54:10 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_91157993
De OP schetst imo een beeld van vroeger dat volgens mij niet overeenstemt met de werkelijkheid. Veel te rooskleurig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_91158120
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 12:54 schreef Lienekien het volgende:
De OP schetst imo een beeld van vroeger dat volgens mij niet overeenstemt met de werkelijkheid. Veel te rooskleurig.
Eens, het hele epistel klaagt over de huidige tijd. En omdat klagen makkelijker wordt als je kan vergelijken, haalt TS 'vroeger' erbij.
pi_91158440
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 09:14 schreef lezzer het volgende:
Mijn vriend werkt in de Horeca, en ik kan je zeggen dat hij zeer professioneel en zeer netjes is, echter wel eens gedacht hoe hard je in sommige horeca moet werken, voor een hongerloontje (8 euro per uur). Daarnaast ook wel eens gekeken hoe onbeschoft klanten zijn? Nog maar niet te spreken dat Nederlanders nauwelijks fooi geven, hoe vaak zie ik niet dat iemand een rekening heeft van bijvoorbeeld 61.20, en dan 62 euro betaald en dan ze 80 centen terug wil, niet te geloven gewoon.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:11:55 #24
217128 Gummibeer79
Woordenbroekenlol
pi_91158623
Helaas terechte klacht:

Het moet allemaal efficienter en dat betekent helaas egoistischer.
Alles wordt berekend naar opbrengst versus kosten.

Soms zou je willen dat mensen vanzelfsprekend dat extra stukje service zouden verlenen.

Helaas leven we daarvoor in een té onpersoonlijke en té berekende maatschappij
Ik ben een eckte rapnegert
pi_91158730
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:11 schreef Gummibeer79 het volgende:
Helaas terechte klacht:

Het moet allemaal efficienter en dat betekent helaas egoistischer.
Alles wordt berekend naar opbrengst versus kosten.

Soms zou je willen dat mensen vanzelfsprekend dat extra stukje service zouden verlenen.

Helaas leven we daarvoor in een té onpersoonlijke en té berekende maatschappij
Dan doemt de vraag op: Wat doe JIJ om dit te veranderen? Want klagen is te makkelijk, het gaat erom dat je er wat aan wilt doen om het te veranderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')