Kijken of hij aan de eigenschappen van een cdf voldoet, en misschien wat invullen ja.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:47 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Algemeen vraagje. Als je een pdf of CDF van een X is gegeven en dan een Y die een functie is van X met de vraag wat de pdf of CDF van die Y is... nou dan zijn daar wel bepaalde technieken voor, maar hoe controleer je nu snel of je gevonden antwoord goed is? Door iets in te vullen ergens wellich?
Klopt niet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 18:55 schreef Siddartha het volgende:
Integraal(-2xe-x) wordt -2e-x+2xe-x.
Ah, ik zie het al. Ik had -2 uit de integraal gehaald, maar het tweede min-teken niet veranderd.quote:
Niet geheel waar... enigste wat fout is is dat ze vanquote:Op woensdag 26 januari 2011 18:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Alle tussenstappen in je screenshot zijn fout, alleen het eindantwoord klopt. Welke joker heeft dit geschreven?
Wat is wat?quote:Op woensdag 26 januari 2011 19:05 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Kijken of hij aan de eigenschappen van een cdf voldoet, en misschien wat invullen ja.
Als je 1 dobbelsteen hebt, kun 1 t/m 6 gooien, elk met evenveel kans. Heb je twee dobbelstenen, dan kun je ze, zoals bij Monopoly, bij elkaar optellen, maar je kunt ze ook met elkaar vermenigvuldigen. Dan gooi je minimaal 1 en maximaal 36, en nog wat waarden die daartussen zitten met een bepaalde kans.quote:Op woensdag 26 januari 2011 23:21 schreef TheLoneGunmen het volgende:
D'accord. Maar het product van stochasten>? Ik weet wel dat omdat ze onafhankelijk zijn, dat de verwachting dan gewoon het product van de verwachtingen is.... Maar de verdeling?En los daarvan, wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een product van onafhankelijke stochasten?
http://lmgtfy.com/?q=Ti-83+ERR%3AARCHIVEDquote:Op donderdag 27 januari 2011 13:18 schreef Dale. het volgende:
Vraagje... ik heb een probleem met me TI-83... Wanneer ik ALPHA - A. Dus de letter A typ op de TI83. dan krijg ik ERR:ARCHIVED... Ik heb hem al gereset maar het probleem blijft... iemand enig idee?
Hoe bedoel je domein? Hoezo mag het geen -1 zijn?quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:51 schreef Quyxz_ het volgende:
En even letten op het domein. (x=/=-1)
Zou je de uitwerking kunnen geven?quote:
Als je in je oorspronkelijke formule voor f(x) x=-1 invult, moet je door 0 delen en dat kan niet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:55 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Hoe bedoel je domein? Hoezo mag het geen -1 zijn?
"delen door nul is flauwekul"quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:57 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Als je in je oorspronkelijke formule voor f(x) x=-1 invult, moet je door 0 delen en dat kan niet.
quote:Op donderdag 27 januari 2011 17:59 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
"delen door nul is flauwekul"Tnx
Heb morgen een tentamen, dus zal nog wel met meer vragen komen.
jaquote:Op donderdag 27 januari 2011 18:14 schreef ajacied4lf het volgende:
Next!
2Log ( x - 3) + 2Log ( x - 1) = 3
Stap 1: 2Log ( x-3 * x - 1) = 3
Stap 2: 2Log ( x2 - x - 3x + 3) = 3
Klopt het tot nu toe?
x2-4x-5=(x+1)(x-5)=0, hieruit kan je makkelijk de nulpunten (x=-1 en x=5) aflezenquote:Op donderdag 27 januari 2011 19:05 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Haakjes? Heb daar nog problemen mee.
Daar ontbreken haakjes. En wat M.rak zegt.quote:
Ja. Maar merk op dat ook x > 3 moet zijn, zodat alleen de oplossing x = 5 voldoet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 19:07 schreef M.rak het volgende:
[..]
x2-4x-5=(x+1)(x-5)=0, hieruit kan je makkelijk de nulpunten (x=-1 en x=5) aflezen
Kan ook met de ABC formule toch? ( ABCquote:Op donderdag 27 januari 2011 19:07 schreef M.rak het volgende:
[..]
x2-4x-5=(x+1)(x-5)=0, hieruit kan je makkelijk de nulpunten (x=-1 en x=5) aflezen
2Log ( (x-3) * (x - 1)) = 3quote:[quote] Op donderdag 27 januari 2011 19:08 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Daar ontbreken haakjes. En wat M.rak zegt.
Dat kan ook ja, maar in principe lijkt het me makkelijker om te ontbindenquote:Op donderdag 27 januari 2011 19:32 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Kan ook met de ABC formule toch? ( ABC)
Die klopt helemaal.quote:[..]
2Log ( (x-3) * (x - 1)) = 3(?)
Ontbinden kan ik nietquote:Op donderdag 27 januari 2011 21:52 schreef M.rak het volgende:
[..]
Dat kan ook ja, maar in principe lijkt het me makkelijker om te ontbinden.
[..]
Die klopt helemaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb de kansverdeling
Nu moet ikberekenen. Nu weet ik echter niet goed hoe ik dit moet opzoeken in de tabel. Namelijk P=3/4 staat er niet direct in, indirect wel lijkt me. Hetzelfde geldt ook voor k=-1...
Nu zie ik boven de tabel, zie foto, Zo'n omrekening staan...... Nu wordt 0,6 gedeeld door 1.5, 0,6/1,5 = 0,4, en de 2 vermenigdvuldigd met 1,5 en vervolgens bij die 2 opgeteld. 2*1,5 + 2 = 5. En het teken draait om...
Nu is mijn vraag hoe doe ik dit voor P(Bin(5,3/4) <= 0) en P(Bin(5,3/4) <= -1)?
Ik heb bijvoorbeeld bij P(Bin(5,3/4) <= 0) = P(Bin(5;0,25) >= 0) ((3/4)/3 = 0,25 en 0 * 3 = 0) is dus 1 - P(Bin(5;0,25) <= 0)
ps. de goeie waardes zouden moeten zijn... P(Bin(5,3/4) <= 0) = 1 en P(Bin(5,3/4) <= -1) = 0,9990
[ Bericht 1% gewijzigd door Dale. op 27-01-2011 23:16:16 ]
Tuurlijk kun je dat wel. Je hebt:quote:
Dat maakt wel uit maar niet veel aangezien de afhankelijke variabele bij een reële functie van x gewoonlijk inderdaad wordt aangeduid met y. Het is iets handzamer qua notatie als je de inverse van een functie y = f(x) wil bepalen.quote:Nog even een vraagje, maakt het uit als je bij de inverse functie de f(x) verandert in y?
Die 1/4 komt van (1-p) gewoon? Maar dus... P(Bin(5,3/4) <= 0) = P(Bin(5,1/4) <= 5) en P(Bin(5,3/4) <= -1) = P(Bin(5,1/4) <= 4)... En dat klopt ook volgens de tabel.quote:Op donderdag 27 januari 2011 23:15 schreef GlowMouse het volgende:
Je zult wel X~BIN(5, 3/4) bedoelen. Aangezien X>=0 met kans 1, kun je volstaan met P(X<=0).
Definieer Y = 5-X. Dan Y~BIN(5,1/4).
Ik snap wel wat je moet doen, alleen zie ik dat niet zo snel.quote:Op donderdag 27 januari 2011 23:23 schreef Riparius het volgende:
[..]
Tuurlijk kun je dat wel. Je hebt:
(x + a)(x + b) = x2 + (a+b)x + ab
Als je dus x2 - 4x - 5 wil ontbinden, dan zoek je twee getallen waarvan de som -4 is en het product -5. Het is gemakkelijk te zien dat de gezochte getallen +1 en -5 zijn, zodat we dus hebben:
x2 - 4x - 5 = (x + 1)( x - 5)
[..]
Dat maakt wel uit maar niet veel aangezien de afhankelijke variabele bij een reële functie van x gewoonlijk inderdaad wordt aangeduid met y. Het is iets handzamer qua notatie als je de inverse van een functie y = f(x) wil bepalen.
Op de plek van de puntjes in mijn post 244. Daar staat geen 725.quote:Op donderdag 27 januari 2011 23:52 schreef TheLoneGunmen het volgende:
Ja maar dat snap ik niet met mijn pindabrein... wat je dan moet doen om uiteindelijk de kans te krijgen. Want dan moet je toch in zo'n standaard z tabel kijken, maar bij welke waarde? Niet 725 in ieder geval.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |