abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91060074
Een goedemiddag,

Ik heb een Opel Astra uit 96 benzine.
Ik wil namelijk koelvloeistof bijvullen maar weet niet zeker waar ik deze moet bijvullen.



Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank.
  zondag 9 januari 2011 @ 12:19:47 #2
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_91060290
en waarom wil je dan koelvloeistof bijvullen?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 9 januari 2011 @ 12:21:22 #3
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_91060331
Als je niet weet waar het zit, weet je toch ook niet of je te kort komt?
pi_91060402
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:21 schreef TeleluvR het volgende:
Als je niet weet waar het zit, weet je toch ook niet of je te kort komt?
Misschien raakt zijn motor wel steeds oververhit??
pi_91060422
Hij "wil" het gewoon. "Dwangmatig koelvloeistofbijvul-syndroom" noem je dat.

Maarreh.....al eens gebruik gemaakt van google ?
pi_91060450
als je niet weet waar je koelvloeistof moet bijvullen moet je er vanaf blijven stomgeboren en nooit wat bijgeleerd
pi_91060541
Meestal vul je de radiator
pi_91060546
Vaak zit de vuldop op de radiator. Bij mij mijn auto zit er een apart reservoir waar de afbeelding van een thermometer op staat. Als je het echt niet zeker weet vraag anders een buurman ofzo voordat je vloeistof bij de remolie of motorolie ingooit.
pi_91060590
Het zou mooi zijn als autofabrikanten een soort van naslagwerkje zouden maken, waar al die dingen instaan met duidelijke plaatjes, waar je olie, koelvloeistof, enz in moet. Waar alle lampjes en knopjes voor dienen e.d. Je zou het misschien een "instructieboekje" kunnen noemen. Helemaal handig zou het zijn als zoiets ook via internet beschikbaar zou zijn.Via een zoeksite of zo. Of ben ik nu onrealistisch? ;)
...
  zondag 9 januari 2011 @ 12:32:31 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_91060659
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:30 schreef Garbageman het volgende:
Of ben ik nu onrealistisch? ;)
Wil je een eerlijk of een oprecht antwoord?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_91060679
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:30 schreef Garbageman het volgende:
Het zou mooi zijn als autofabrikanten een soort van naslagwerkje zouden maken, waar al die dingen instaan met duidelijke plaatjes, waar je olie, koelvloeistof, enz in moet. Waar alle lampjes en knopjes voor dienen e.d. Je zou het misschien een "instructieboekje" kunnen noemen. Helemaal handig zou het zijn als zoiets ook via internet beschikbaar zou zijn.Via een zoeksite of zo. Of ben ik nu onrealistisch? ;)
_O-

Bij mijn auto staat het gewoon goed aangegeven op alle vuldoppen
- koelvloeistof: afbeelding thermometer
- ruitenwisservloeistof: afbeelding ruitenwisser
- motorolie: afbeelding oliekannetje met een drupje er aan (net als lampje op dashbord)
- remolie: weet ik eigenlijk niet
pi_91060693
Rechtsboven zit de dop. Pas op met losdraaien want de kans bestaat dat de dop door je motorkap heen vliegt.
pi_91060772
Tip: niet doen als de motor warm is...

Verder: RTFM, er zit een boekje bij die auto!
Whatever...
  zondag 9 januari 2011 @ 12:38:02 #14
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91060867
En ik wil ook wel eens weten waarom het bijgevuld moet worden. Het is een gesloten systeem, koelvloeistof verbruiken doe je niet, dus moet er al wat mis zijn in het blok.
pi_91062354
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:38 schreef glasbak het volgende:
En ik wil ook wel eens weten waarom het bijgevuld moet worden. Het is een gesloten systeem, koelvloeistof verbruiken doe je niet, dus moet er al wat mis zijn in het blok.
Lekkage misschien? En als er veel druk in het systeem komt (doordat de koelvloeistof oververhit raakt) dan zit er bovenin een uitlaat waardoor er dan koelvloeistof weg kan lekken om te voorkomen dat de druk te hoog wordt in het systeem.
pi_91062732
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:25 schreef onzichtbare het volgende:
als je niet weet waar je koelvloeistof moet bijvullen moet je er vanaf blijven stomgeboren en nooit wat bijgeleerd
En dank je wel he.
pi_91062898
Motor wordt inderdaad erg heet. Wel onder 100 graden. Als ik mijn verwarming opendraai (warm dus) en volle bak laat blazen dan gaat mijn temperatuurmeter naar beneden. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.
pi_91062909
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 12:30 schreef Garbageman het volgende:
Het zou mooi zijn als autofabrikanten een soort van naslagwerkje zouden maken, waar al die dingen instaan met duidelijke plaatjes, waar je olie, koelvloeistof, enz in moet. Waar alle lampjes en knopjes voor dienen e.d. Je zou het misschien een "instructieboekje" kunnen noemen. Helemaal handig zou het zijn als zoiets ook via internet beschikbaar zou zijn.Via een zoeksite of zo. Of ben ik nu onrealistisch? ;)
Die dingen bestaan gewoon. Vaak kun je zelf al heel veel zonder een garage te hoeven bezoeken.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_91064087
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 13:32 schreef Antaris het volgende:
Motor wordt inderdaad erg heet. Wel onder 100 graden. Als ik mijn verwarming opendraai (warm dus) en volle bak laat blazen dan gaat mijn temperatuurmeter naar beneden. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Dat had ie van mij ook eens, toen sloeg die een keer af, omdat ie alle kvs had opgezopen, en toen ik die weer bijgevuld had was er niets aan de hand! auto bestaat nu echter niet meer
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  zondag 9 januari 2011 @ 14:27:58 #20
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_91065211
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 13:32 schreef Antaris het volgende:
Motor wordt inderdaad erg heet. Wel onder 100 graden. Als ik mijn verwarming opendraai (warm dus) en volle bak laat blazen dan gaat mijn temperatuurmeter naar beneden. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Dat is wel de bedoeling. Waar denk je dat de warme lucht vandaan komt: uit/van de motor!
  zondag 9 januari 2011 @ 14:42:32 #21
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91065822
De bedrijfstemperatuur van een gezonde motor ligt meestal tussen de 80 en 100 graden..
  zondag 9 januari 2011 @ 14:43:31 #22
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91065876
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 13:32 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Die dingen bestaan gewoon. Vaak kun je zelf al heel veel zonder een garage te hoeven bezoeken.
Jij ben verkouden zeker?
  zondag 9 januari 2011 @ 14:48:54 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_91066093
De gele dop rechtsboven op de foto, er staan 2 streepjes op het reservoir; de onderste is het niveau als hij koud is... :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 9 januari 2011 @ 14:49:25 #24
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91066116
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 13:17 schreef kijkmij het volgende:

[..]

Lekkage misschien? En als er veel druk in het systeem komt (doordat de koelvloeistof oververhit raakt) dan zit er bovenin een uitlaat waardoor er dan koelvloeistof weg kan lekken om te voorkomen dat de druk te hoog wordt in het systeem.
En na het weglekken komt dat in een expansievat waardoor je altijd een reserve voorraad vloeistof hebt. Als na de oververhitting de motor weer afkoelt, zuigt de onderdruk in het koelsysteem de weggelopen vloeistof weer terug. Dit is ook de rede dat een expansievat bij een afgekoelde motor altijd half vol moet zijn zodat er ruimte is om de overtollige vloeistof op te vangen. De aanzuigslang moet altijd in de vloeistof hangen om lucht in het systeem te voorkomen.

Als er een koelvloeistoftekort is zou dat inderdaad kunnen duiden op een lekkage van (kachel)radiateur, slangen en in het ergste geval de koppakking..
  zondag 9 januari 2011 @ 14:56:34 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_91066432
Dit is een C20NE blok, lijkt me heel ernstig sterk dat daarvan de koppakking eruit ligt; die dingen zijn onverwoestbaar ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_91066449
je moet de 710 dop hebben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_91067057
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:43 schreef glasbak het volgende:

[..]

Jij ben verkouden zeker?
Want? Als je gewoon zoekt op service, user of repair manual dan krijg je gewoon een uitgebreide handleiding. En dan kun je gewoon zelf je bougies, remschijven of dynamo vervangen. Voor wat het waard is natuurlijk.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_91069624
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:48 schreef Sounddragon het volgende:
De gele dop rechtsboven op de foto, er staan 2 streepjes op het reservoir; de onderste is het niveau als hij koud is... :)
Ik heb net gekeken en vloeistof komt tot aan het koude niveau. Neem aan dat er voldoende in zit?

p.s. ik snap heus wel dat warme lucht niet van de uitlaat komt.
  zondag 9 januari 2011 @ 16:30:48 #29
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91070601
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 15:09 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Want? Als je gewoon zoekt op service, user of repair manual dan krijg je gewoon een uitgebreide handleiding. En dan kun je gewoon zelf je bougies, remschijven of dynamo vervangen. Voor wat het waard is natuurlijk.
Nou, hoe zal ik het zeggen.. Het is niet dat hij garbageman heet, maar er druipt zoveel sarcasme van die post af, dat ik het hier zelfs kan ruiken. En aangezien jij (denk ik) verkouden bent, kan jij dat dus niet.
  zondag 9 januari 2011 @ 16:32:10 #30
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91070655
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:08 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ik heb net gekeken en vloeistof komt tot aan het koude niveau. Neem aan dat er voldoende in zit?

p.s. ik snap heus wel dat warme lucht niet van de uitlaat komt.
Dan zit er voldoende in ja. Dus waarom zou je hem bij willen vullen?
pi_91070953
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:30 schreef glasbak het volgende:

[..]

Nou, hoe zal ik het zeggen.. Het is niet dat hij garbageman heet, maar er druipt zoveel sarcasme van die post af, dat ik het hier zelfs kan ruiken. En aangezien jij (denk ik) verkouden bent, kan jij dat dus niet.
Bedankt dokter, ik ben genezen. :')
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 9 januari 2011 @ 16:42:14 #32
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91071106
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:38 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Bedankt dokter, ik ben genezen. :')
Geen dank, ik stuur wel een rekening :P
pi_91071326
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:32 schreef glasbak het volgende:

[..]

Dan zit er voldoende in ja. Dus waarom zou je hem bij willen vullen?
Mijn temperatuurmeter blijft in het blauw ook als ik allang op de snelweg rijd.
Als ik mijn verwarming open draai dan blaast ie alleen maar koude lucht. Maar lucht wat naar m'n ramen gaat is wel warm (boven op m'n dashboard en zijkanten).
Persoonlijk dacht ik dat koelvloeistof net als olie na verloop van tijd opraakt.
pi_91071448
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:56 schreef densmee het volgende:
je moet de 710 dop hebben
Die grap is al oud, en ook nog eens de verkeerde - hij zoekt koelvloeistof, dat kun je beter niet bij de 710 gooien.
  zondag 9 januari 2011 @ 17:16:21 #35
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_91072603
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:47 schreef Antaris het volgende:

[..]

Mijn temperatuurmeter blijft in het blauw ook als ik allang op de snelweg rijd.
Als ik mijn verwarming open draai dan blaast ie alleen maar koude lucht. Maar lucht wat naar m'n ramen gaat is wel warm (boven op m'n dashboard en zijkanten).
Persoonlijk dacht ik dat koelvloeistof net als olie na verloop van tijd opraakt.
Gevalletje defecte thermostaat lijkt mij.
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
  zondag 9 januari 2011 @ 18:12:59 #36
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_91075103
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:47 schreef Antaris het volgende:

[..]

Mijn temperatuurmeter blijft in het blauw ook als ik allang op de snelweg rijd.
Als ik mijn verwarming open draai dan blaast ie alleen maar koude lucht. Maar lucht wat naar m'n ramen gaat is wel warm (boven op m'n dashboard en zijkanten).
Persoonlijk dacht ik dat koelvloeistof net als olie na verloop van tijd opraakt.
dat klinkt als een bezoekje aan de garage. Je thermostaat staat continu open, daardoor wordt de motor teveel gekoeld en haalt ie zijn eigen bedrijfstemperatuur niet eens.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 9 januari 2011 @ 18:26:20 #37
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_91075666
Inderdaad, dat lijkt me dan de meest voor de hand liggende optie ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 9 januari 2011 @ 21:05:42 #38
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_91085837
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 13:32 schreef Antaris het volgende:
Motor wordt inderdaad erg heet. Wel onder 100 graden. Als ik mijn verwarming opendraai (warm dus) en volle bak laat blazen dan gaat mijn temperatuurmeter naar beneden. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 16:47 schreef Antaris het volgende:

[..]

Mijn temperatuurmeter blijft in het blauw ook als ik allang op de snelweg rijd.
Als ik mijn verwarming open draai dan blaast ie alleen maar koude lucht. Maar lucht wat naar m'n ramen gaat is wel warm (boven op m'n dashboard en zijkanten).
Persoonlijk dacht ik dat koelvloeistof net als olie na verloop van tijd opraakt.
:?
pi_91087084
Ik weet het, het klinkt een beetje vaag.
Eerst werd de temperatuur v/d motor erg hoog.
Afgelopen week ging de temperatuur/meter helemaal niet meer omhoog.
Dus ik dacht dat het te maken had met koelvloeistof.
pi_91087157
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 18:12 schreef lipje het volgende:

[..]

dat klinkt als een bezoekje aan de garage. Je thermostaat staat continu open, daardoor wordt de motor teveel gekoeld en haalt ie zijn eigen bedrijfstemperatuur niet eens.
Maar kan ik nog wel gewoon rijden?
  zondag 9 januari 2011 @ 21:24:05 #41
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_91087352
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 21:21 schreef Antaris het volgende:

[..]

Maar kan ik nog wel gewoon rijden?
gezien je niet al te veel wilt vervangen, zou ik niet te lang wachten met repareren en doorrijden
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')