Als ik dit zo lees, dan is het niet zo zeer de acteerstijl waar je je niet in kan inleven, maar vind je sommige oude films gewoon goed en andere niet...net zoals je dat hebt bij moderne films.quote:Op donderdag 10 februari 2011 11:42 schreef picodealion het volgende:
Ik herken een boel uit dit topic. Heel erg veel oude films heb ik nog niet gezien, maar ik merk wel dat ik al snel interesse kwijtraak om de een of andere reden. Voornamelijk omdat ik me totaal niet kan herkennen/inleven in de acteerstijl van destijds, denk ik.
Het is ook niet alsof het me te langzaam gaat (zoals eerder aangekaart door iemand hier), moderne films als 21 Grams, Eyes Wide Shut, The Secret Life of Words gaan ook niet bepaald snel en kan ik absoluut waarderen. Ook bijv. 2001: A Space Odyssey vond ik een zeer prima film, ondanks dat die ook al aardig oud is.
Neem nou Seven Samurai (1954), ik snap echt niet waarom iedereen die zo goed vindt. Het verhaal was misschien destijds nog vrij spannend/origineel, maar het acteerwerk gaat echt helemaal nergens over. Vooral die oude vent die constant zit te huilen, wat heb ik me daar aan geërgerd zeg. Films als Spartacus en Casablanca kunnen me ook totaal niet boeien, ik verveel me gewoon dood. Rear Window en 12 Angry Men vond ik dan wél weer erg goed,.
Hmm, misschien heb je wel gewoon gelijk. Ik ga in elk geval gewoon rustig door met oude films kijken, misschien is het gewoon een overblijfsel van toen ik 18 was en dacht dat alle oude films kut zijn. Blijkbaar hou je toch lang vast aan zo'n idee, ookal verandert je smaak (en hoeveelheid films die je hebt gezien) met de jaren.quote:Op donderdag 10 februari 2011 12:07 schreef Mike het volgende:
[..]
Als ik dit zo lees, dan is het niet zo zeer de acteerstijl waar je je niet in kan inleven, maar vind je sommige oude films gewoon goed en andere niet...net zoals je dat hebt bij moderne films.
Dat je Seven Samurai niet goed vindt, zou ook bv kunnen liggen aan het feit dat het een Japanse film is. De acteerstijl in die films is over het algemeen heel anders dan die in Europese/Amerikaanse films. Als je niet tegen hard geschreeuw kunt over eergevoel, dan kun je sowieso al de meeste Japanse films overslaan.
De film is uit 1967, dus het had gekundquote:Op donderdag 10 februari 2011 17:24 schreef picodealion het volgende:
Het eerste wat ik las in die titel was "Alan Rickman" (combo van 2 voornamen) en dacht 'die is toch nog niet zó oud?'
Beetje paternalistische houding dit. Feit is dat filmmakers steeds betere middelen hebben om mooie films te maken. Jammer genoeg benutten ze die niet altijd, of iig niet op de juiste manierquote:Op vrijdag 7 januari 2011 23:55 schreef GGMM het volgende:
Later als je oud bent ga je hier anders over denken, nu kan je beter Die Hard gaan kijken, no offence.
Niets bijzonder eigenlijk. Net als nu werd ook vroeger af en toe eens een goede film gemaakt.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 23:54 schreef Dj_Day-V het volgende:
Mijn vraag is dus wat maakt deze films zo goed?
Dan zit je toch naar opgenomen toneel te kijken, en niet naar het medium "film".quote:Op vrijdag 7 januari 2011 23:58 schreef Dagonet het volgende:
Ik vind oude films juist vaak goed omdat het meer om het acteerwerk gaat
Dat is jammer. Ik zie af en toe films die nog steeds niet geëvenaard zijn. Zowel op regie, decor, acteer en belichting en script. *kuchHitchcock*quote:Op zondag 13 februari 2011 23:12 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Beetje paternalistische houding dit. Feit is dat filmmakers steeds betere middelen hebben om mooie films te maken. Jammer genoeg benutten ze die niet altijd, of iig niet op de juiste manier![]()
Hoe meer ik films kijk, hoe groter mijn afkeer jegens oude films wordt. Ik zie mijzelf niet zo snel niet naar iets van voor 1970 kijken...
Klopt. Vroeger (ugh nu klink ik oud) vond ik die klassiekers ook saai. Maar nu als doorgewinterde filmkijker kan ik ze waarderen. Veel classics focussen ook op volwassen themas welke gebaseerd zijn op levens ervaring. Zo zal een film als Tokyo Story door veel jonge mensen (damn doe ik het weer) als saai worden ervaren maar ik vind het een hele mooie film juist omdat het het leven van verschillende generaties mensen onder de loep neemt.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 11:23 schreef Fantastique het volgende:
[..]
Ja precies. En je als je niet van oude films houdt, dan is dat toch prima. Misschien ga je er later wel van houden en als dat niet zo is dan is dat ook niet erg.
Nou moet ik zeggen dat ik Rear Window ook zeer geslaagd vind. Maar dat komt vooral door het concept.quote:Op zondag 13 februari 2011 23:48 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat is jammer. Ik zie af en toe films die nog steeds niet geëvenaard zijn. Zowel op regie, decor, acteer en belichting en script. *kuchHitchcock*
Maar dat is nou juist de kunst, denk ik. Ondanks dat die dingen nu beter worden, toch een film uit die tijd ziet met die tijd in je achterhoofd. Zoals ik al postte heb ik daar ook moeite mee, maar bij een film als Rear Window had ik geen moderne toeters en bellen nodig om me in te leven.quote:Op maandag 14 februari 2011 00:13 schreef Bonzai. het volgende:
[..]
Nou moet ik zeggen dat ik Rear Window ook zeer geslaagd vind. Maar dat komt vooral door het concept.
Eerlijk is eerlijk, die punten die jij hierboven opsomt worden over het algemeen steeds beter...
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:55 schreef speknek het volgende:
Een belangrijke vraag is dus, wanneer heb je Star Wars of Blade Runner gezien?
(overigens vind ik zelf Blade Runner dan wel redelijk goed oud geworden)
quote:
quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:12 schreef vinnypassy het volgende:
[..]
Waarom is dat belangrijk? Als je films een beetje wilt kunnen waarderen, moet je ze toch ook in tijdsperspectief kunnen plaatsen? Sterker, ik denk dat dat één van de belangrijkste punten is om ook over oudere films een mening te kunnen hebben.
[...]
Het enige waarmee ik het eens ben, is dat films evolueren. Transformers kunnen sommigen nu als betere film dan Blade Runner zien, terwijl dit nooit het geval kan zijn als je beide films in tijdsperspectief plaatst.
Ook hier geldt bij nader inzien denk ik dat ik (door het gebrek aan inzicht in/kennis over de jaren 80 en de films die daarbij horen) gewoon moeite heb me in te leven in het verhaal. Ik word afgeleid door de manier van acteren, de cliché's, de special effects. Ik ben me constant bewust van het feit dat ik een oude film kijk, terwijl ik daar bij A Clockwork Orange of Full Metal Jacket amper bij stilsta.quote:Op zondag 13 februari 2011 02:18 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik denk dat het te maken heeft met of je je überhaupt kan inleven in de tijdsgeest. Ik ben 25, kwam pas op een leeftijd dat ik films (muv Disney) kon waarderen tegen het eind van de jaren 90. Dat ik zulke films nog eens een decennium later zie helpt ook niet wat dat betreft.
Ik weet genoeg over de vroegere jaren van de filmgeschiedenis om iets ouds als Duck Soup of Rear Window te kunnen waarderen in hun tijdsgeest (tegenwoordig zouden beide films niet meer kunnen in hun huidige vorm, maar ik geniet er desalniettemin van), maar in de jaren '80 heb ik amper inzicht. Een uitspraak als 'voor die tijd is het vul maar in' kan ik weinig mee, omdat ik die tijd niet ken. Bij films als Back to the Future, The Shining, Full Metal Jacket, om maar wat te noemen, heb ik da niet nodig om ervan te genieten omdat ze genoeg andere dingen hebben die nu ook nog stand houden. Veel films zullen dus aan me voorbijgaan zolang ze zoveel hangen aan die tijdsgeest en ik daar weinig over weet.
Met de post van Speknek in mijn achterhoofd ga ik hem nog eens kijken, en waarschijnlijk zie ik het dan ook heel anders.
Tof verhaal, maar ik vraag me wel af wat je verstaat onder 'tijdgeest'.quote:Op maandag 14 februari 2011 09:34 schreef picodealion het volgende:
[..]
Maar dat is nou juist de kunst, denk ik. Ondanks dat die dingen nu beter worden, toch een film uit die tijd ziet met die tijd in je achterhoofd. Zoals ik al postte heb ik daar ook moeite mee, maar bij een film als Rear Window had ik geen moderne toeters en bellen nodig om me in te leven.
Uiteindelijk denk ik dat dat een belangrijk onderdeel is: ben je in staat je in te leven, ondanks de achterhaalde techniek? Een goede film uit de jaren 40 of 50 krijgt me echt nog wel zo ver, terwijl er ook films van afgelopen jaar zijn waar ik me niet in kan inleven. Zie ook: Suspension of disbelief.
En nog een stukje van een discussie in een ander topic, waarin ik aangeef dat ik Star Wars en Blade Runner niet kan waarderen:
[..]
[..]
[..]
[..]
Ook hier geldt bij nader inzien denk ik dat ik (door het gebrek aan inzicht in/kennis over de jaren 80 en de films die daarbij horen) gewoon moeite heb me in te leven in het verhaal. Ik word afgeleid door de manier van acteren, de cliché's, de special effects. Ik ben me constant bewust van het feit dat ik een oude film kijk, terwijl ik daar bij A Clockwork Orange of Full Metal Jacket amper bij stilsta.
De laatste alinea vat het wel een beetje samen denk ik, namelijk mijn vermogen om me erin in te leven of niet. Ik heb het blijkbaar niet nodig de jaren 70 te kennen om ACO te waarderen. Volgens speknek en anderen zou ik wellicht Blade Runner wel beter waarderen als ik de jaren 80 beter kende.quote:Op maandag 14 februari 2011 09:52 schreef Frollo het volgende:
[..]
Tof verhaal, maar ik vraag me wel af wat je verstaat onder 'tijdgeest'.
Je zegt dat je sommige films wél los kunt zien van de tijdgeest en andere niet. Dat snap ik. Maar dan noem je A Clockwork Orange als voorbeeld van die eerste categorie en dan valt mijn bek open. Als er één film is die in alle opzichten (styling, kleding, make-up, muziek) de jaren 70 ademt, is het ACO wel.
En dat terwijl ik Blade Runner en Star Wars juist weer schoolvoorbeelden vind van tijdloze films.
Grappig hoe opvattingen kunnen verschillen.
Ik vond Rear Window ook zeer geslaagd. Maar om nu te zeggen dat het qua decor ongeëvenaard was... de hele setting was welliswaar gebouwd maar het zag er niet uit. Voor die tijd misschien wel.quote:Op zondag 13 februari 2011 23:48 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat is jammer. Ik zie af en toe films die nog steeds niet geëvenaard zijn. Zowel op regie, decor, acteer en belichting en script. *kuchHitchcock*
Je weet ook dat Hitchcock zo punctueel en professioneel was dat de hele set, dus alle zichtbare kamers stromend water hadden, alles er op en er aan? Het waren compleet leefbare appartementen. Verder was het best revolutionair, die hele set.. met die regenscène 's nachts.. de overgang van dag naar nacht etc.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:55 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Ik vond Rear Window ook zeer geslaagd. Maar om nu te zeggen dat het qua decor ongeëvenaard was... de hele setting was welliswaar gebouwd maar het zag er niet uit. Voor die tijd misschien wel.
Oh, wow! Dat wist ik niet. Maar ik vraag me dan af waarom ze niet een dergelijke locatie hebben gescout, en daarbij eventueel zelf kleine aanpassingen hadden gemaakt. Want nu is dan zeg maar echt alles zelf gebouwd!quote:Op maandag 14 februari 2011 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je weet ook dat Hitchcock zo punctueel en professioneel was dat de hele set, dus alle zichtbare kamers stromend water hadden, alles er op en er aan? Het waren compleet leefbare appartementen. Verder was het best revolutionair, die hele set.. met die regenscène 's nachts.. de overgang van dag naar nacht etc.
Controle. In de studio kun je een hele set maken zoals je zelf wil, kun je doen alsof het nacht is zonder om drie uur 's nachts te filmen, en kun je het laten regenen wanneer je wil, of juist niet. Ook moet er maar net een blok met huizen vrijstaan, waar je als filmmaker een paar weken in kan. Het realisme boet dan misschien een beetje in, maar daar ging het Hitchcock niet om. Die wilde juist claustrofobie, en dat kreeg hij op een set.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:21 schreef Robby87 het volgende:
[..]
Oh, wow! Dat wist ik niet. Maar ik vraag me dan af waarom ze niet een dergelijke locatie hebben gescout, en daarbij eventueel zelf kleine aanpassingen hadden gemaakt. Want nu is dan zeg maar echt alles zelf gebouwd!
Tijdloos kun je ook op meerdere manieren interpreteren, denk ik. ACO vind ik namelijk ook tijdloos, in die zin dat het een film is die waarschijnlijk nooit en te nimmer zijn kracht zal verliezen. Aan de andere kant is hij niet tijdloos, omdat de film inderdaad wel echt een jaren '70 sfeer uitademt.quote:Op maandag 14 februari 2011 10:01 schreef picodealion het volgende:
[..]
De laatste alinea vat het wel een beetje samen denk ik, namelijk mijn vermogen om me erin in te leven of niet. Ik heb het blijkbaar niet nodig de jaren 70 te kennen om ACO te waarderen. Volgens speknek en anderen zou ik wellicht Blade Runner wel beter waarderen als ik de jaren 80 beter kende.
Ik snap dat ACO voor mensen die de jaren 70 actief hebben beleefd waarschijnlijk heel andere associaties leggen door de hele sfeer die het uitstraalt, maar voor mij leidt de sfeer niet af van het verhaal en kan ik er dus gewoon van genieten.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind "tijdloos" altijd zo'n nutteloos begrip. Elke film is een product van zijn tijd. Zeker science-fiction. Dat A Clockwork Orange zo overduidelijk uit de jaren '70 komt, is juist de kracht van de film. Net zoals Blade Runner overduidelijk uit de jaren '80 komt, of Metropolis uit de jaren '20. Maar goed, mensen die daar niet tegen kunnen, zullen het eerder "gedateerd" noemen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:20 schreef vinnypassy het volgende:
[..]
Tijdloos kun je ook op meerdere manieren interpreteren, denk ik. ACO vind ik namelijk ook tijdloos, in die zin dat het een film is die waarschijnlijk nooit en te nimmer zijn kracht zal verliezen. Aan de andere kant is hij niet tijdloos, omdat de film inderdaad wel echt een jaren '70 sfeer uitademt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |