abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92757725
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 09:52 schreef Frollo het volgende:

[..]

Tof verhaal, maar ik vraag me wel af wat je verstaat onder 'tijdgeest'.

Je zegt dat je sommige films wél los kunt zien van de tijdgeest en andere niet. Dat snap ik. Maar dan noem je A Clockwork Orange als voorbeeld van die eerste categorie en dan valt mijn bek open. Als er één film is die in alle opzichten (styling, kleding, make-up, muziek) de jaren 70 ademt, is het ACO wel.
En dat terwijl ik Blade Runner en Star Wars juist weer schoolvoorbeelden vind van tijdloze films.

Grappig hoe opvattingen kunnen verschillen. :D
De laatste alinea vat het wel een beetje samen denk ik, namelijk mijn vermogen om me erin in te leven of niet. Ik heb het blijkbaar niet nodig de jaren 70 te kennen om ACO te waarderen. Volgens speknek en anderen zou ik wellicht Blade Runner wel beter waarderen als ik de jaren 80 beter kende.

Ik snap dat ACO voor mensen die de jaren 70 actief hebben beleefd waarschijnlijk heel andere associaties leggen door de hele sfeer die het uitstraalt, maar voor mij leidt de sfeer niet af van het verhaal en kan ik er dus gewoon van genieten.
pi_92761856
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 23:48 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dat is jammer. Ik zie af en toe films die nog steeds niet geëvenaard zijn. Zowel op regie, decor, acteer en belichting en script. *kuchHitchcock*
Ik vond Rear Window ook zeer geslaagd. Maar om nu te zeggen dat het qua decor ongeëvenaard was... de hele setting was welliswaar gebouwd maar het zag er niet uit. Voor die tijd misschien wel.
pi_92762417
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 11:55 schreef Robby87 het volgende:

[..]

Ik vond Rear Window ook zeer geslaagd. Maar om nu te zeggen dat het qua decor ongeëvenaard was... de hele setting was welliswaar gebouwd maar het zag er niet uit. Voor die tijd misschien wel.
Je weet ook dat Hitchcock zo punctueel en professioneel was dat de hele set, dus alle zichtbare kamers stromend water hadden, alles er op en er aan? Het waren compleet leefbare appartementen. Verder was het best revolutionair, die hele set.. met die regenscène 's nachts.. de overgang van dag naar nacht etc.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_92762865
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Je weet ook dat Hitchcock zo punctueel en professioneel was dat de hele set, dus alle zichtbare kamers stromend water hadden, alles er op en er aan? Het waren compleet leefbare appartementen. Verder was het best revolutionair, die hele set.. met die regenscène 's nachts.. de overgang van dag naar nacht etc.
Oh, wow! Dat wist ik niet. Maar ik vraag me dan af waarom ze niet een dergelijke locatie hebben gescout, en daarbij eventueel zelf kleine aanpassingen hadden gemaakt. Want nu is dan zeg maar echt alles zelf gebouwd!
  maandag 14 februari 2011 @ 17:20:21 #230
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_92776043
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 12:21 schreef Robby87 het volgende:

[..]

Oh, wow! Dat wist ik niet. Maar ik vraag me dan af waarom ze niet een dergelijke locatie hebben gescout, en daarbij eventueel zelf kleine aanpassingen hadden gemaakt. Want nu is dan zeg maar echt alles zelf gebouwd!
Controle. In de studio kun je een hele set maken zoals je zelf wil, kun je doen alsof het nacht is zonder om drie uur 's nachts te filmen, en kun je het laten regenen wanneer je wil, of juist niet. Ook moet er maar net een blok met huizen vrijstaan, waar je als filmmaker een paar weken in kan. Het realisme boet dan misschien een beetje in, maar daar ging het Hitchcock niet om. Die wilde juist claustrofobie, en dat kreeg hij op een set.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:20:39 #231
313219 vinnypassy
Everything is in our mind.
pi_92879584
quote:
14s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:01 schreef picodealion het volgende:

[..]

De laatste alinea vat het wel een beetje samen denk ik, namelijk mijn vermogen om me erin in te leven of niet. Ik heb het blijkbaar niet nodig de jaren 70 te kennen om ACO te waarderen. Volgens speknek en anderen zou ik wellicht Blade Runner wel beter waarderen als ik de jaren 80 beter kende.

Ik snap dat ACO voor mensen die de jaren 70 actief hebben beleefd waarschijnlijk heel andere associaties leggen door de hele sfeer die het uitstraalt, maar voor mij leidt de sfeer niet af van het verhaal en kan ik er dus gewoon van genieten.
Tijdloos kun je ook op meerdere manieren interpreteren, denk ik. ACO vind ik namelijk ook tijdloos, in die zin dat het een film is die waarschijnlijk nooit en te nimmer zijn kracht zal verliezen. Aan de andere kant is hij niet tijdloos, omdat de film inderdaad wel echt een jaren '70 sfeer uitademt. :)
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:56:21 #232
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_92881945
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:20 schreef vinnypassy het volgende:

[..]

Tijdloos kun je ook op meerdere manieren interpreteren, denk ik. ACO vind ik namelijk ook tijdloos, in die zin dat het een film is die waarschijnlijk nooit en te nimmer zijn kracht zal verliezen. Aan de andere kant is hij niet tijdloos, omdat de film inderdaad wel echt een jaren '70 sfeer uitademt. :)
Het kan aan mij liggen, maar ik vind "tijdloos" altijd zo'n nutteloos begrip. Elke film is een product van zijn tijd. Zeker science-fiction. Dat A Clockwork Orange zo overduidelijk uit de jaren '70 komt, is juist de kracht van de film. Net zoals Blade Runner overduidelijk uit de jaren '80 komt, of Metropolis uit de jaren '20. Maar goed, mensen die daar niet tegen kunnen, zullen het eerder "gedateerd" noemen.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')