abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90937566
Right, ik heb een baan aangeboden gekregen, maar een salaris aanbod wat net boven de 33.000 E per jaar uitkomt.
Op zich niets mis mee, behalve dat ik nu in het buitenland woon, en ik geen woonruimte in de stad heb waar de baan is.

De regels wat betreft het huren van een woning zijn per 1-januari veranderd; als je boven de grens van 33k E zit, dan kan je alleen maar vrije-sector woningen krijgen, wat betekend dat het woningen van 650E of meer (kaal) per maand. Alles wat onder de 650E zit mág je niet huren als je boven de 33k zit.

Voor de vrije sector zit je echter met het probleem dat de maximale (bruto)huur 1/3e van het netto salaris moet zijn, of het bruto salaris moet meer dan 4.5x de bruto huur zijn. Ik heb een paar woningbouwcoorperaties opgebeld, en deze eisen zijn redelijk streng - over een paar tientjes zeuren ze niet, maar als het verschil richting de 100E gaat dan is het 'computer says no'.

Nu is de vraag: Ben ik niet beter af om een salaris wat precies op die 33k grens te vragen? De baan is aan de uni, waar ze een versneld traject hebben om een sociale huurwoning te vinden. Ik kan natuurlijk ook vragen voor meer salaris (wat ik iig wel wil proberen), maar ik denk dat het ietwat optimistisch is om het salaris van ~2000 netto naar 2400 netto te krijgen...
Baggers can't be choosers
pi_90937752
Welk peiljaar houdt de WBV aan? Gaan ze uit van het verzamelinkomen? Zo ja, heb je aftrekposten?
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  donderdag 6 januari 2011 @ 16:53:07 #3
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90938083
Dat is knap lullig inderdaad.

Is het niet mogelijk om op een verkapte manier je salaris lager uit te laten komen of bijv. je salaris in jaar 2 iets te verhogen en nu iets lager houden?

Dus, nu ipv 33k, een salaris van 32k en het vanaf het jaar erna weer gelijktrekken en dat jaartje compenseren? Dan heb je een jaar een lager inkomen om zo een woning te vinden en daarna heb je die woning en kan je meer verdienen en je salaris weer gelijk trekken :)

Desnoods kost het je een paar honderdjes eenmalig; dat verdien je wel terug in de besparing van je huisje.

Wat ik bedoel in cijfers:

Aangeboden salaris: 33k
Aangeboden salaris volgend jaar: 33k + 2% = 33.660

En dan nu proberen: 32k en (eenmalig) salarisverhoging na 1 jaar tot dezelfde 33.360 en prestatie bonus van bijv 1000 euro te bepalen in jaar 2.
Ook hoi !
  donderdag 6 januari 2011 @ 16:53:52 #4
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_90938120
Hoe snel is een versneld traject? Normaal gesproken moet je echt jaren en jaren op de wachtlijst staan voordat je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Stel dat dat in zo'n versneld traject gehalveerd wordt, dan zul je tegen die tijd wellicht sowieso al meer verdienen dan 33.000. Beetje zonde om dan nu lager in te zetten.
pi_90939069
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 16:53 schreef Hephaistos. het volgende:
Hoe snel is een versneld traject? Normaal gesproken moet je echt jaren en jaren op de wachtlijst staan voordat je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning. Stel dat dat in zo'n versneld traject gehalveerd wordt, dan zul je tegen die tijd wellicht sowieso al meer verdienen dan 33.000. Beetje zonde om dan nu lager in te zetten.
Die vraag heb ik dus ook aan de uni gesteld :).

Voor de duidelijkheid, het aanbod is nu ~37k, geen 33k - toch wel een beetje verschil, maar het is toch te weinig om een vrije-sector woning te krijgen (ik heb er 1 gevonden - in de bijlmer... - baan is in amsterdam...).

quote:
Desnoods kost het je een paar honderdjes eenmalig; dat verdien je wel terug in de besparing van je huisje.
Half waar. Een (vrije sector) woning van 700E is (neem ik aan) mooier dan een sociale huurwoning van 400E, wat je ook moet meetellen.

quote:
Welk peiljaar houdt de WBV aan? Gaan ze uit van het verzamelinkomen? Zo ja, heb je aftrekposten?
Er wordt (IIRC) van het belastbaar inkomen uitgegaan, en als ik de blabla op woningnet goed begreep dan gaan ze bij een nieuwe inschrijving van je huidige contract uit... Geen idee welk jaar ze als pijljaar nemen. Ik ga het eens uitzoeken. :)
pi_90939486
Gewoon idd salaris van 33k pakken. Woning betrekken en vervolgens salarisverhoging krijgen.
Kunnen ze niks meer.

opgelost, slotje :)
pi_90940180
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 17:20 schreef FortunaHome het volgende:
Gewoon idd salaris van 33k pakken. Woning betrekken en vervolgens salarisverhoging krijgen.
Kunnen ze niks meer.

opgelost, slotje :)
En het is zo gemakkelijk een sociale huurwoning in Amsterdam te vinden als starter :')
(Er is dus wel hulp van de uni, maar geen idee hoe lang die wachtlijst is)

Maar zien in hoeverre ik het eea eruit kan onderhandelen...
pi_90943544
quote:
Er wordt (IIRC) van het belastbaar inkomen uitgegaan, en als ik de blabla op woningnet goed begreep dan gaan ze bij een nieuwe inschrijving van je huidige contract uit... Geen idee welk jaar ze als pijljaar nemen. Ik ga het eens uitzoeken. :)
Ze bedoelen waarschijnlijk belastbaar loon (als je geen aangifte inkomstenbelasting doet) of verzamelinkomen (als je wel aangifte doet). In het laatste geval zou je door aftrekposten theoretisch gezien onder de ¤ 33.000 kunnen komen.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  donderdag 6 januari 2011 @ 18:56:25 #9
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90943978
quote:
Half waar. Een (vrije sector) woning van 700E is (neem ik aan) mooier dan een sociale huurwoning van 400E, wat je ook moet meetellen.

Dat hoeft niet, maar is wel goed mogelijk. Sommige sociale huurwoningen worden goedkoop aangeboden terwijl ze qua puntentelling best een vrije sector woning kunnen zijn.
Ook hoi !
pi_90944407
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:48 schreef Kimbell het volgende:

[..]

Ze bedoelen waarschijnlijk belastbaar loon (als je geen aangifte inkomstenbelasting doet) of verzamelinkomen (als je wel aangifte doet). In het laatste geval zou je door aftrekposten theoretisch gezien onder de ¤ 33.000 kunnen komen.
Wat voor aftrekposten zit je dan aan te denken? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
pi_90946066
Je kan een dure studie doen, 5k ergens een MBA ofzo.
  donderdag 6 januari 2011 @ 19:55:19 #12
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_90946875
Ga minder werken.
opgezegd@fok.nl
pi_90948707
Als je nu dat salaris niet pakt is het lastiger om later bij een andere werkgever te onderhandelen over je salaris omdat je niet 37k¤ als referentiepunt hebt (dit dus als je niet wat langer bij de aankomende werkgever blijft). Het gat tussen het salaris wat je dan zou willen en wat je werkelijk verdiende wordt dan wel erg groot, en soms kan een werkgever vragen wat je (aantoonbaar) eerder verdiende.

(Het staat je vrij om daar aan mee te werken, maar als je het niet laat zien dan kunnen ze betwijfelen aan het waarheidsgehalte van het salaris dat je opgeeft).
  donderdag 6 januari 2011 @ 21:00:46 #14
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90950176
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 19:55 schreef FoXje het volgende:
Ga minder werken.
Hmm, wellicht paar maandjes deeltijd werken en zodra je een woning hebt fulltime ?

Vermoed dat de wbv een salarisstrook vraagt. Als die nu eens gebaseerd is op bijv. een 32-urige werkweek zit je rond die 33k per jaar.
Ook hoi !
  vrijdag 7 januari 2011 @ 09:51:45 #15
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_90966252
Kan je niet een variabel deel laten inbouwen in je contract?
Volgens mij betreft de inkomenstoetsing alleen je vaste maandloon.
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_90966932
Ik zou zeker gewoon die 37000 pakken.

Particulier kan je altijd huren toch? Op dit moment staan er zeer veel huizen te koop (leeg). Kijk in een beetje onaantrekkelijke randgemeente welke huizen er te koop staan, en bel de makelaar of er niet de optie is het huis te huren.

Of ga ergens in een kamer zitten van 3-400 euro per maand. Even afzien tot je weer een stapje maakt in je loon. Ondertussen geld sparen voor een koophuis.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 10:41:01 #17
322331 DoimuN
Nee, het boeit me niets!
pi_90967620
Waarom probeer je die regel te onderduiken? Het is niet zo dat je maar een paar honderd euro meer gaat verdienen, je gaat er echt flink overheen. Wat je nu aan het doen bent is gewoon fraude.
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
Op naar de sterren en daar voorbij!
pi_90970044
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:41 schreef DoimuN het volgende:
Waarom probeer je die regel te onderduiken? Het is niet zo dat je maar een paar honderd euro meer gaat verdienen, je gaat er echt flink overheen. Wat je nu aan het doen bent is gewoon fraude.
Nee hoor, als ik vraag om een contract van 33k + een bonus, of bv. zorg dat ik 5k per jaar van de belasting af kan trekken, of vrijwillig geld inlever, dat is dit absoluut geen fraude. Fraude zou zijn als ik een contract van 33k kreeg, en onder de tafel geld toegeschoven kreeg - maar die aanbieding heb ik tot nu toe niet gekregen... ;)

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:17 schreef brulaap112 het volgende:
Ik zou zeker gewoon die 37000 pakken.

Particulier kan je altijd huren toch? Op dit moment staan er zeer veel huizen te koop (leeg). Kijk in een beetje onaantrekkelijke randgemeente welke huizen er te koop staan, en bel de makelaar of er niet de optie is het huis te huren.

Of ga ergens in een kamer zitten van 3-400 euro per maand. Even afzien tot je weer een stapje maakt in je loon. Ondertussen geld sparen voor een koophuis.
Ik denk dat dit de beste oplossing is, ik ga in ieder geval proberen nog iets meer eruit te onderhandelen, en maar zien waar ik uit kom. Blijven steken op 33k heeft eigenlijk weinig voordelen...
pi_90974446
Ik weet het niet hoor, maar is het niet zo dat je voor 1 april 2011 een inkomensverklaring over 2009 en na 1 april 2011 een inkomensverklaring over 2010 moet overleggen? Je salaris van de nieuwe baan zou dan nu nog niet van belang zijn.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 13:55:21 #20
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90975151
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 10:41 schreef DoimuN het volgende:
Dat is helemaal geen fraude, maar gebruik maken van de mogelijkheid die de wet biedt. Het zou pas fraude zijn op het moment dat TS aankomt met een salarisstrook van 33k die vervalst is.

Dit is gewoon creatief denken en helemaal niet verboden.
Ook hoi !
  vrijdag 7 januari 2011 @ 13:57:08 #21
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_90975223
Oh, misschien een tijd anti-kraak gaan zitten in een kantoorpand. D'r staat ontzettend veel leeg momenteel dus ik kan me voorstellen dat ze gebaat zijn bij iemand die langere tijd een pand wilt bewonen. Dan heb je in ieder geval iets.
Ook hoi !
  vrijdag 7 januari 2011 @ 13:58:26 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_90975272
Waarom zou je voor dat salaris terugkomen naar Nederland?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_90976346
Particulier huren. Ik ken genoeg mensen die het doen om die nieuwe regel te omzeilen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')