Ze zijn toch op een gegeven moment overgegaan op gebruik van schuim? In sloten en de grond terechtgekomen btw.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:20 schreef made het volgende:
Wat ik mij afvraag hoeveel blus water er in het begin gewoon het riool / rivier oid ingestroomd is.
ff snel rekenen :
1 waterkanon doet ongeveer 2000 liter water per minuut doorvoeren.
Ze hebben 30 uur staan blussen.
Dat is dus ff snel gerekend 3.5 miljoen liter water........
En volgens mij stond er geen 1.....
Nee, maar dat was ook al bekend.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:36 schreef made het volgende:
Klopt, maar toch vraag ik het me af.
Het kan nooit gezond zijn wat daar allemaal de grond / riool / water in is gelopen...
Ondertussen regio Zuid-Holland-Zuid die een bewonersbijeenkomst niet nodig vindt omdat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomenquote:Het AD liet vandaag een onderzoek uitvoeren op de vrijgegeven lijst met de bij het bedrijf opgeslagen stoffen door toxicoloog professor Jos Kleinjans, verbonden aan de universiteit van Maastricht. Deze stelde: Er staan stoffen op die ik liever niet had gezien, omdat die nog altijd bij brand gevaarlijk en risicovol zijn voor de gezondheid.
Volgens de overheid zouden gevaarlijke stoffen meteen zijn verbrand, echter in de wolk waren stoffen aanwezig als componenten van zware metalen, tetra (kankerverwekkend) en xyleen. Ook lag er op het terrein van Chemie-Pack dimethylaniline, dat bij verbranding voor giftige stoffen zorgt.
Getuigen beweren dat op het buitenterrein van Chemie-Pack chemische stoffen gewoon werden overgegoten, waarbij ook gemorst werd en derhalve regelgeving niet zou worden opgevolgd.
Volgens medewerkers van het bedrijf is de brand ontstaan tijdens het afvullen van een lading; Een vonk zou een ontvlambare stof in brand hebben gezet.
Lees die linkjes van hierboven voor de grap even. Die kerstpakketten zijn vermakelijk, maar er staat zo veel meer op, dat is alleen te ingewikkeld voor veel mensen, ook voor mij btw. Vandaar dat media nu deskundigen laten onderzoeken en dan blijkt wel degelijk dat die stoffen van belang zijn.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:46 schreef Auti het volgende:
Wat ik grappig vind is dat er heel veel gedoe was om die lijst. Men moest en zou inzage hebben in die lijst. Nu is die lijst er, en waar maken de meeste mensen zich druk om; om 75 kerstpakketten
Ik zei het al eerder, en de lijst bevestigd het.. ik zou mij drukker maken om alle verbrande kunststoffen.. al die pcb's. Het had net zo goed een kunststof kozijnen fabriek kunnen zijn, had je ook een vreselijke wolk gehad.
Ook smerig dat de volkskrant foto's manipuleert.
Ik volg alles en heb dus die hele lijst ook gelezen.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:48 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Lees die linkjes van hierboven voor de grap even. Die kerstpakketten zijn vermakelijk, maar er staat zo veel meer op, dat is alleen te ingewikkeld voor veel mensen, ook voor mij btw. Vandaar dat media nu deskundigen laten onderzoeken en dan blijkt wel degelijk dat die stoffen van belang zijn.
Ah ja, dat ben ik met je eens inderdaad. Ik dacht dat je bedoelde dat die chemische stoffen er niet toe doen qua eventueel gevaar voor gezondheid. Ik vind het ook echt heel boeiend, heb er superweinig verstand van, maar dit is wel de manier om over dit soort dingen te leren voor mij.quote:Op maandag 10 januari 2011 11:55 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik volg alles en heb dus die hele lijst ook gelezen.
Wat ik bedoel is dat er massaal werd geroepen om die lijst. Nu is die lijst er en valt iedereen over de kerstpakketten of leiding- danwel demi-water. En hoe dat water dan ligt opgeslagen.
Dat vind ik gewoon grappig om te zien.
Hier in huis is er veel ervaring met brand en een redelijke ervaring met chemische troep, dan is het allemaal erg interessant om te volgen.
Tot een zeker niveau doel ik wel zeker ook op dat de chemische stoffen , en dan bedoel ik de stoffen die er lagen, er minder toe doen. Want, heeeeeel verhaal.. Met ook zeker een aantal "ja maar'tjes" .. Mijn punt was en is dat er veel narigheid is vrijgekomen bij de verbranding van..quote:Op maandag 10 januari 2011 12:00 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Ah ja, dat ben ik met je eens inderdaad. Ik dacht dat je bedoelde dat die chemische stoffen er niet toe doen qua eventueel gevaar voor gezondheid. Ik vind het ook echt heel boeiend, heb er superweinig verstand van, maar dit is wel de manier om over dit soort dingen te leren voor mij.
Bronquote:Drinkwater Moerdijk niet vervuild
Uitgegeven: 10 januari 2011 14:20
Laatst gewijzigd: 10 januari 2011 16:27
MOERDIJK - Het drinkwater in en rondom Moerdijk, waar woensdag een hevige brand woedde, is niet verontreinigd. Dat bevestigde een woordvoerster van waterleverancier Brabant Water nadat maandag uitslagen van eerste tests waren binnengekomen.
© NU.nl/Paul SchrandtVrijdag werd bekend dat de sloten rondom het door brand verwoeste bedrijf Chemie-Pack in Moerdijk zwaar verontreinigd zijn met onder meer benzeen, naftaleen en tolueen, afkomstig uit de afgebrande fabriek.
Het drinkwater wordt door Brabant Water echter gewonnen op 200 meter diepte.
Controle
''We hebben ter geruststelling van de burgers het grondwater extra gecontroleerd. Maar zoals blijkt uit de eerste tests is er niets met de kwaliteit van het water aan de hand'', aldus de zegsvrouw.
Volgens de waterleverancier kunnen de effecten van de brand ook nog geen invloed hebben op het grondwater. ''Daar gaan jaren overheen", aldus de zegsvrouw.
Brabant Water blijft de komende maanden het water in het gebied extra controleren. ''Maar ook de gevolgen op de lange termijn van de verontreinigde bodem houden we scherp in de gaten", verzekerde de woordvoerster.
Opstelten
Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie vindt dat de chemiebrand in Moerdijk een ramp kan worden genoemd.
Dat zei de minister maandag toen hij samen met zijn collega Edith Schippers van Volksgezondheid in Moerdijk poolshoogte nam. Opstelten zei maar weinig branden te kennen met zo'n impact.
Opstelten en Schippers kwamen in het gebied niet uit de auto. Dat was omdat ze volgens Opstelten alleen een overzicht wilden van de situatie ter plekke.
''We willen ook de mensen die er aan het werk zijn niet voor de voeten lopen.'' Het bezoek van de twee ministers was een echt bliksembezoek. De twee waren binnen een halfuur weer weg uit het getroffen gebied.
Transparantie
Opstelten legde nogmaals de nadruk op openheid en transparantie. ''De belangen van de hulpverleners en de bevolking staan nu voorop. Wat we hebben gezien is heel heftig.''
Hij wilde nog niet reageren op klachten over de hulpverlening. Daarvoor wilde hij eerst de uitslagen van de diverse onderzoeken afwachten.
© ANP
Dit vind ik wel leuk, tegen iedereen zeggen dat alles goed is en zelf niet de ballen hebben de auto uit te komen.quote:Opstelten en Schippers kwamen in het gebied niet uit de auto. Dat was omdat ze volgens Opstelten alleen een overzicht wilden van de situatie ter plekke.
oftewel, over een paar jaar als iedereen denkt dat er niks meer aan de hand is wordt er vervuild water gedronken. als we niet oppassen. En aangezien de ministers lekker in hun auto zeggen dat er niks aan de hand is, verwacht ik niet dat er nog iemand op de goede plek er aan denkt dat dit water vervuild kan zijn.quote:
Het terrein van Chemie-Pack is wel degelijk flink vervuild, en er is niemand die dat ontkent. Dus uitstappen uit het busje betekent contact met het vervuilde terrein, dus het dragen van beschermende kleding neem ik aan. Lijkt me nogal overbodig om alleen een paarse sloot te bezichtigen, iets wat ook prima vanuit een busje kan.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:39 schreef CyclingGirl het volgende:
Als dat zo is dan moeten ze zich schamen. Want er is toch niets aan de hand? Waarom dan niet even uitstappen en bij de paarse sloot kijken?
Ik heb niet meegekeken, wel twee puntjes:quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:16 schreef raistlin6 het volgende:
Persconferentie Moerdijk: adviezen RIVM
Voor de mensen die hebben meegekeken en geluisterd, ben ik iets vergeten of staat er een fout in?
Is er letterlijk gezegd "hoge concentratie", niet iets als "verhoogde concentratie"? Dat maakt namelijk best wel een verschil.quote:Bij Strijen-Sas is een hoge concentratie gevonden van dioxines in de grond.
Thanks sowieso. Ze hebben beide gezegd, ik weet niet precies welke het is. Wel was het op meer plekken verhoogd, met de piek qua monsters die ze hebben genomen bij Strijensas.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:37 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb niet meegekeken, wel twee puntjes:
Strijen-Sas -> Strijensas
En:
[..]
Is er letterlijk gezegd "hoge concentratie", niet iets als "verhoogde concentratie"? Dat maakt namelijk best wel een verschil.
nu.nl heeft het in ieder geval over "een hogere concentratie dan normaal".quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:38 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Thanks sowieso. Ze hebben beide gezegd, ik weet niet precies welke het is. Wel was het op meer plekken verhoogd, met de piek qua monsters die ze hebben genomen bij Strijensas.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |