Gos, ik zie nu net dit topic pas...
Ik heb sinds kort een Quilt-borduurmachine. Een Juki HZL F600, met brede tafel:
![juki-HZLF-600-matri_2-max-w700_zps3rwaqmwt.jpg]()
Een geweldige machine, heb er al veel op genaaid, en ben nu bezig met quilten, al moet ik door andere tijdrovers nu even wat kalmer aan doen. Hij kan quilten én borduren, slechts vier fonts in de alfabetten maar dat is voorlopig voldoende. Er zitten ook nadelen aan deze machine:
- start langzaam. Geweldig als je delicaat spul aan het naaien bent, maar irritant als je snel wilt denderen.
- slechts 1 fontgrootte: 7 mm. Dus hoger dan 7mm worden je letters niet. Maar da's voor mij wel genoeg
De naaimachine kan ook deze steken maken, en onder meer daarom kocht ik hem:
![handlkqltst_zps5gfb0irq.png]()
Ik heb op internet dit gevonden:
Een gratis quiltpatronenmaker. Dat werkt goed!
Ik maakte er dit patroon mee, mijn eerste echte quilt, schematisch:
![Pinwheel%2030%20inch%20complete_zpsxbihwrzs.jpg]()
Het fijne van dit programma is dat je ook patroonstukjes kunt maken, en hij geeft dan ook meteen de meest ideale naai-werkvolgorde aan. Dus niet zelf puzzelen, maar lekker gelijk beginnen.
Toen maar begonnen met molentjes maken tot ik scheel zag, niet slecht voor het allereerste molentje ooit:
![P1010441_zpskzkx700m.jpg]()
Heel handig, dit tooltje, een mini-strijkijzer

tijdens het naaien te gebruiken, nu jah, vlak erna dan. Ik leg het strijkijzer met de enorme zool op een bordje, dat werkt prima en hoef niet telkens op te staan naar de strijkplank.
![mini01strijk_zpsy7fitocy.jpg]()
Makkelijk ter plekke te werken
![minitini_zpskoiayxhi.jpg]()
Ik ben dan nu zover:
![P1010445_zpspqp0kmmr.jpg]()
En in het midden zie je een wit vlak, met daarop in zilver onze namen en onze trouwdag geborduurd door de machine, dit is namelijk onze huwelijksquilt
Ik weet het, het hoort niet echt, het is niet des amishhhh om namen te borduren, maar ik geef altijd overal een eigen twist aan dus hier ook. Ik heb alleen niet genoeg energie om verder te gaan momenteel