Nee dus. Jij vraagt huurtorslag aan. Dat impliceert dys dat jij de huurder benr van een zelfstandige woning. Je huisgenoot woont strikt genomen wel op kamers.quote:dus ik woon strikt genomen op kamers
Ik ben geen hoofdhuurder ofzo, al ben ik wel degene die elke maand het hoofdbedrag overmaakt. We zijn samen geregistreerd als huurder en hebben onderling een bedrag afgesproken dat ik voor mijn rekening neem en dat hij voor zijn rekening neemt. Omdat ik de grootste ruimte bewoon, betaal ik de meeste huur op dit moment.quote:Op woensdag 5 januari 2011 09:57 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Nee dus. Jij vraagt huurtorslag aan. Dat impliceert dys dat jij de huurder benr van een zelfstandige woning. Je huisgenoot woont strikt genomen wel op kamers.
Ja maar dat zou fraude zijn, want ik betaal zelf niet het volledige bedrag.quote:Op woensdag 5 januari 2011 10:45 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Als je toeslag aan kan vragen moet je wel het volledige bedrag opgeven denk ik.
Nee geen fraude, dat is gewoon de kale huur. Ik weet alleen niet zo goed hoe jouw huisgenoot in dit plaatje past. Mijn vriend heeft het volledige huurbedrag opgegeven ondanks dat ik de helft betaal, maar ik ben wel zijn toeslagspartner.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja maar dat zou fraude zijn, want ik betaal zelf niet het volledige bedrag.
Ik zou ook denken dat hij best als haar toeslagpartner kan gelden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:04 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Nee geen fraude, dat is gewoon de kale huur. Ik weet alleen niet zo goed hoe jouw huisgenoot in dit plaatje past. Mijn vriend heeft het volledige huurbedrag opgegeven ondanks dat ik de helft betaal, maar ik ben wel zijn toeslagspartner.
(overigens wordt je na een half jaar samenwonen automatisch toeslagspartners, dus ik weet niet hoe dat in jullie situatie geld.
Nadeel is dan wel dat beide inkomens meetellen en dat levert dan w.s. minder op aan huurtoeslag.quote:Wie is mijn toeslagpartner?
Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:
• U hebt een huisgenoot aangewezen als fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
• U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
• U hebt samen een kind.
• 1 van u heeft een kind van de ander erkend.
• U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
• U bent pensioenpartners.
• U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.
Let op!
De voorwaarden in deze lijst staan op volgorde van belangrijkheid. Dus woont u bijvoorbeeld met 2 mensen in 1 huis en hebt u met de 1 een kind en met de ander een koopwoning? Dan is degene met wie u een kind hebt, uw toeslagpartner.
Ik voldoe niet aan deze voorwaarden
Soms voldoet u niet aan 1 van deze voorwaarden, maar hebt u toch een toeslagpartner. Dit is het geval als u samenwoont met bijvoorbeeld een broer, zus, vriend of vriendin. Die persoon is dan uw toeslagpartner als u in het jaar waarvoor u toeslag aanvraagt voldoet aan de volgende voorwaarden:
[*]U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op het zelfde adres ingeschreven.
[*]U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
[*]U bent allebei 18 jaar of ouder.
En daarmee moet je met je zorgtoeslag ook rekening houden!quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:28 schreef heaven7 het volgende:
Als je een huishouden deelt ben je toeslagpartnerOf je nou wel of niet een relatie hebt oid.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:29 schreef Viking84 het volgende:
Wat word precies verstaan onder 'een huishouden delen'? Het enige wat we delen is de huur, verder doen we alles apart (maar dat valt ook onmogelijk aan te tonen).
quote:U hebt een gezamenlijke huishouding als u:
• langer dan 6 maanden op hetzelfde adres woont met iemand van 18 jaar of ouder
• allebei op dit adres staat ingeschreven voor elkaar zorgt. U deelt bijvoorbeeld de kosten van de huishouding en doet allebei huishoudelijke taken.
Nou lekker dan. Waarom zetten ze dát dan niet gewoon op de site, want dan ben je bijna altijd elkaars toeslagpartner als je als twee volwassenen in één huis woont.quote:
Maar dat staat ook gewoon op de site. Daar heb ik het ook vandaan.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:22 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nou lekker dan. Waarom zetten ze dát dan niet gewoon op de site, want dan ben je bijna altijd elkaars toeslagpartner als je als twee volwassenen in één huis woont.
Kunnen we wel allebei huurtoeslag aanvragen?
(en ik spotte een d/t-fout)
Zowel mijn huisgenoot als ik hebben ons er meerdere keren in verdiept en het stukje dat jij postte ben ik nog nooit tegengekomen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat staat ook gewoon op de site. Daar heb ik het ook vandaan.
Voor jullie samen hè. Het gaat per woning, niet per persoon. De hoofdhuurder vraagt in principe aan, en in die berekening worden toeslagpartners meegenomen (dat geef je zelf op).quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:47 schreef Viking84 het volgende:
Als ik het uitreken met zijn gegevens als toeslagpartner erbij, dan kom ik op ¤ 132 euro uit. Dat is dan voor mij of is dat voor ons? (en krijgt hij dus apart huurtoeslag als hij het aanvraagt?)
http://www.toeslagen.nl/quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:45 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zowel mijn huisgenoot als ik hebben ons er meerdere keren in verdiept en het stukje dat jij postte ben ik nog nooit tegengekomen.
Ik denk dat het het handigst is als we zelf even contact opnemen met de Belastingdienst om te vragen hoe het nu precies zit.
Whehe.quote:Op woensdag 5 januari 2011 13:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
http://www.toeslagen.nl/
Zie rechts, begrippenlijst.
Enkel de hoofdhuurder kan huurtoeslag aanvragen. Degene op wiens naam het huurcontract staat dus. Dat jij geen toeslagpartner bent is niet relevant. En het moet wel een zelfstandige woning zijn.quote:Op woensdag 5 januari 2011 11:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja maar dat zou fraude zijn, want ik betaal zelf niet het volledige bedrag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |