abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 januari 2011 @ 19:14:04 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90805411
hee,

Sinds een tijdje heb ik een Samsung LED tv met DLNA / internet en de hele zooi erop. Hangt mooi in het netwerk. Ideaal. Zo kan ik bijvoorbeeld een .avi vanaf m'n laptop starten op de tv. (zonder HDMI-kabel dus, gewoon via het lan) ^O^

Voor zover ik nu zie werkt deze standaard functionaliteit van windows 7 niet helemaal top, want sommige avi's doen het niet. Ook mag je een bestand vanaf een andere locatie op het netwerk niet op die manier afspelen op het apparaat.

Nu wil ik deze functionaliteit verder uitwerken en het liefst op mijn ubuntu systeem.

Eerst heb ik Mediatomb geprobeerd, maar daarmee kon ik niks afspelen op de tv. Ik las later dat ik enkele regels had moeten toevoegen in een config-file. Dat was echter niet meer nodig, want na de installatie van PS3 Media Server (beide programma's via google opgespoord) denk ik vanuit ubuntu wel ongeveer dezelfde functionaliteit te hebben als vanuit windows 7. De avi die het in windows 7 niet deed, doet het nu wel vanaf PMS. PMS ziet er ook iets beter uit dan Mediatomb.

Het liefst zou ik ook gewoon dvd-bestanden afspelen op deze manier (wel of niet in ISO), maar dat lukt volgens mij niet met PMS. (iemand ervaring hiermee?)

Nu keek ik even op wikipedia (HIER) en nu zie ik onderaan heel veel verschillende mediaservers (ook cross-platform) staan. :D Bijvoorbeeld deze.

Wie kan mij iets verder op weg helpen in deze materie? Ik snap er zelf nog niet zoveel van. :7
heitieh
pi_90805459
Leuk, deze nieuwe technieken vind ik ook interessant. Ik lees even mee in dit topic. TVP.
pi_90807494
Zelf gebruiken wij hier upnp al jaren als middel ommuziek van de pc naar de stereo te streamen.

Mijn vader gebruikt daar Alegro voor (omdat itunes) en ik gebruik Fuppes die mij altijd erg goed bevallen is!
  maandag 3 januari 2011 @ 20:03:30 #4
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90807771
quote:
4s.gif Op maandag 3 januari 2011 19:58 schreef Thomashorst het volgende:
Zelf gebruiken wij hier upnp al jaren als middel ommuziek van de pc naar de stereo te streamen.

Mijn vader gebruikt daar Alegro voor (omdat itunes) en ik gebruik Fuppes die mij altijd erg goed bevallen is!
Wat voor content kun je dan afspelen? Alleen muziek, of ook films(zo ja wat voor types).
heitieh
pi_90808169
Ik kan met Fuppes ook video streamen naar onze mediaplayer, pakt heel erg veel formaten maar dit ligt ook aan de door jou geïnstalleerde codec's

http://fuppes.ulrich-voelkel.de/

Moet wel opmerken dat Mediatomb over het algemeen toch wel als een van de betere word gezien (samen met twonky en nog een aantal)
  maandag 3 januari 2011 @ 20:18:45 #6
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90808661
Is het mogelijk om dvd-bestanden (.vob of .iso) te streamen?
heitieh
pi_90808960
Nooit geprobeerd, heb op het moment ok geen bestanden op mijn pc.ik denk dat vob geen probleem word. ISO wel daar dit geemuleerd dient te worden
  maandag 3 januari 2011 @ 20:27:43 #8
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90809218
quote:
2s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:10 schreef Thomashorst het volgende:
Ik kan met Fuppes ook video streamen naar onze mediaplayer, pakt heel erg veel formaten maar dit ligt ook aan de door jou geïnstalleerde codec's

http://fuppes.ulrich-voelkel.de/

Moet wel opmerken dat Mediatomb over het algemeen toch wel als een van de betere word gezien (samen met twonky en nog een aantal)
ok, dus misschien toch maar weer mediatomb installeren en in de config-file de aanpassingen voor de samsung tv doen :P

edit: mediatomb is zowat de enige die niet in de lijst van wikipedia staat :')
heitieh
  maandag 3 januari 2011 @ 21:02:30 #9
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90811217
Ik heb een vergelijkbare setup..... nou ja, ongeveer. Ik heb een satelliet provider voor mijn televisiebenodigdheden, en ik heb twee televisies, elk met een decoder. Beide decoders zijn op netwerk/internet aangesloten, middels 1 module elders in het netwerk die de voor data geschikte coaxiale kabels die langs de twee TV's en de schotel gaan aan te sluiten op mijn netwerk met een ethernet kabel in mijn router.

De twee satelliet decoders zijn DLNA compatible, en vinden zelf DLNA servers op het netwerk. Ik heb aardig wat reviews gelezen, en heb uiteindelijk besloten voor een betaald product: Playon.TV

Deze software is geïnstalleerd op mijn altijd aanstaande Windows 7 PC, waarin 4 harde schijven zitten, waaronder een 2 TB schijf die ik een beetje als "dedicated" heb aangewezen voor media bestanden. Met behulp van de "LocalFiles" plugin kan ik vervolgens al die bestanden benaderen en afspelen. Werkt uitstekend, zelfs voor HD bestanden van 720p - Ik heb de 1080p bestanden nog niet geprobeerd, maar heb van het weekend samen met de vrouw gezellig een Harry Potter marathonnetje gedaan van de eerste 6 films. ;)

Het leuke van deze software is dat er ook een "UitzendingGemist" plugin voor is, wat voor mij in de VS enorm ideaal is. Ik kan nu met enkele afstandsbedieningknoppen "Boer Zoekt Vrouw" of Blik op de Weg" op de buis toveren..... of het 20:00 Journaal. Ook heb ik een plugin voor online TV stations. Ik heb hier bijvoorbeeld de Amerikaanse versie van CNN, maar kan met een plugin ook genieten van CNN International, BBC World, Sky News en diverse andere stations - en de kwaliteit is erg goed van die streams moet ik zeggen.

Maar ik doe het dus allemaal in een Windows omgeving. Wat voor software de DirecTV decoders draaien weet ik niet, maar alles speelt goed af op zowel de HDDVR in de woonkamer, als op de HD decoder in de bibliotheek-in-wording (moet nog wat klussen hier). Maar ik ben dus redelijk gecharmeerd van DLNA, en het was het mij wel waard om een degelijk programma te kopen om het allemaal goed werkend te krijgen. Maar ja, ik ben ook niet iemand waarbij iets perse gratis MOET, het mag best een beetje kosten als het me dat waard is.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 3 januari 2011 @ 21:07:52 #10
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90811477
quote:
99s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Is het mogelijk om dvd-bestanden (.vob of .iso) te streamen?
Met Playon.TV is het WEL mogelijk om .vob te spelen, maar NIET om .iso te spelen. Maar wederom, dat is een betaald product en draait onder Windows.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  maandag 3 januari 2011 @ 21:15:01 #11
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90811854
quote:
Op maandag 3 januari 2011 21:02 schreef maartena het volgende:
Ik heb een vergelijkbare setup..... nou ja, ongeveer. Ik heb een satelliet provider voor mijn televisiebenodigdheden, en ik heb twee televisies, elk met een decoder. Beide decoders zijn op netwerk/internet aangesloten, middels 1 module elders in het netwerk die de voor data geschikte coaxiale kabels die langs de twee TV's en de schotel gaan aan te sluiten op mijn netwerk met een ethernet kabel in mijn router.

De twee satelliet decoders zijn DLNA compatible, en vinden zelf DLNA servers op het netwerk. Ik heb aardig wat reviews gelezen, en heb uiteindelijk besloten voor een betaald product: Playon.TV

Deze software is geïnstalleerd op mijn altijd aanstaande Windows 7 PC, waarin 4 harde schijven zitten, waaronder een 2 TB schijf die ik een beetje als "dedicated" heb aangewezen voor media bestanden. Met behulp van de "LocalFiles" plugin kan ik vervolgens al die bestanden benaderen en afspelen. Werkt uitstekend, zelfs voor HD bestanden van 720p - Ik heb de 1080p bestanden nog niet geprobeerd, maar heb van het weekend samen met de vrouw gezellig een Harry Potter marathonnetje gedaan van de eerste 6 films. ;)

Het leuke van deze software is dat er ook een "UitzendingGemist" plugin voor is, wat voor mij in de VS enorm ideaal is. Ik kan nu met enkele afstandsbedieningknoppen "Boer Zoekt Vrouw" of Blik op de Weg" op de buis toveren..... of het 20:00 Journaal. Ook heb ik een plugin voor online TV stations. Ik heb hier bijvoorbeeld de Amerikaanse versie van CNN, maar kan met een plugin ook genieten van CNN International, BBC World, Sky News en diverse andere stations - en de kwaliteit is erg goed van die streams moet ik zeggen.

Maar ik doe het dus allemaal in een Windows omgeving. Wat voor software de DirecTV decoders draaien weet ik niet, maar alles speelt goed af op zowel de HDDVR in de woonkamer, als op de HD decoder in de bibliotheek-in-wording (moet nog wat klussen hier). Maar ik ben dus redelijk gecharmeerd van DLNA, en het was het mij wel waard om een degelijk programma te kopen om het allemaal goed werkend te krijgen. Maar ja, ik ben ook niet iemand waarbij iets perse gratis MOET, het mag best een beetje kosten als het me dat waard is.
Klinkt erg goed allemaal. Die functionaliteit zoek ik dus eigenlijk ook :)

In hoeverre bapaalt de software van de ontvanger van de stream (bij mij dus de tv) de mogelijkheden? Wat ik me afvraag is welk deel van het afspelen doet de tv en welk deel de media-server...
heitieh
  maandag 3 januari 2011 @ 21:18:51 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90812077
Btw... mediatomb weer geinstalleerd en draait. Alleen de tv geeft bij het afspelen van een avi weer aan dat het mediatype niet ondersteund wordt. Heb al aanpassingen gedaan in de config-file. Tot nu toe is mediatomb het niet voor mij :P
heitieh
  maandag 3 januari 2011 @ 22:15:41 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90815296
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 21:15 schreef Joooo-pi het volgende:
In hoeverre bapaalt de software van de ontvanger van de stream (bij mij dus de tv) de mogelijkheden? Wat ik me afvraag is welk deel van het afspelen doet de tv en welk deel de media-server...
De ontvanger moet in ieder geval krachtig genoeg zijn (ingebouwde CPU) om de aangeleverde stream te kunnen afspelen, maar bij DLNA gaat dat meestal wel goed. Bij de Playon.tv software die ik gebruik is het voornamelijk de server die fatsoenlijke specs moet hebben.... een beetje Core 2 Duo die HD kan decoden naar een DLNA compatible stream is wel vereist, tenzij je alleen maar divxjes wil afspelen, die op een fatsoenlijk HD scherm totaal niet tot hun recht komen natuurlijk.... net zoals je geen VHS videobanden gaat afspelen, wil je voor een setup als deze natuurlijk op z'n minst 720p .mkv bestanden afspelen. :Y

Ik liet bijv. per ongeluk Civ 5 draaien op mijn PC toen ik op de bank zat voor een filmpje, en elke 5 minuten ongeveer stotterde de film, gewoon omdat de computer bezig was met Civ 5. (Ook al nam ik geen beurten in het spel, een spel neemt per definitie een flinke hap CPU in).

Met betrekking tot bovenstaande post over de niet-ondersteunde .avi file..... het kan ook goed liggen aan de codecs op je server machine. Kijk, onder Linux nemen de meeste gebruikers genoegen met iets als VLC of MPlayer/GMPlayer, omdat deze EIGEN codecs heeft ingebouwd en vrijwel alles afspeelt. Maar voor een DLNA server moet je de codecs afzonderlijk en goed geïnstalleerd hebben, en dat kan onder Linux nog wel eens zorgen voor barstende koppijn. :D

Zie hier bijv: http://news.softpedia.com(...)in-Linux-39555.shtml

Heb je een 64bit versie van Linux, en moet je 32bit codecs installeren, dan moet je geloof ik weer van alles extra doen om dat weer goed werkend te krijgen..... Eerlijkheid gebied te zeggen dat (uitgezonderd mijn werk waar ik bijna dagelijks wel iets met linux doe) dat ik mijn laatste Ubuntu 10.04 installatie een maand of 6 geleden schreeuwend en schoppend de deur uit heb getrapt. ;) - Juist omdat als je iets wil dat buiten de door de repository aangeraden software valt, je altijd weer moet vechten met commandlines, config files, zelf compileren, en andere lastgheden. Maar dat geheel terzijde natuurlijk verder - ALS je het eenmaal goed voor elkaar hebt is Linux natuurlijk ook een prima DLNA server (Ik heb geen ervaring echter met DLNA software voor Linux.)
-
pi_90816190
Oh ik lees ook even mee... Ben hier ook een tijd mee bezig geweest en wilde ook ISO's afspelen.. Dacht dat t met die PS3 server wel ging... Alleen trok m'n laptop of LAN dat niet...
  maandag 3 januari 2011 @ 22:51:41 #15
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90817434
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 22:30 schreef vanBoeschoten het volgende:
Oh ik lees ook even mee... Ben hier ook een tijd mee bezig geweest en wilde ook ISO's afspelen.. Dacht dat t met die PS3 server wel ging... Alleen trok m'n laptop of LAN dat niet...
PS3 server keek wel netjes in de ISO en toonde en aantal keren title1, title2 en title3 en op een gegeven moment kreeg ik wel de anti-piracy warning in beeld, wat hoopvol was. Daarna kon ik geen beeld meer krijgen.

Ik blijf wat proberen en kijken wat voor tips er nog meer in dit topic komen.

@maartena
Ik draai 32bit systeem, dus dat scheelt. Verder blijf ik graag op ubuntu omdat ik daar mijn ipv6 newsservertjes netjes heb lopen. Dit kan echter ook wel in windows, en ik heb een dualboot, dus dat blijft ook altijd een optie.
heitieh
  dinsdag 4 januari 2011 @ 00:43:27 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90822479
Met Ubuntu kan ik je helaas verder niet helpen, maar wellicht heb je al wat kunnen vinden over codec installaties in Linux etc.
-
  dinsdag 4 januari 2011 @ 02:39:45 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90824180
Ik heb trouwens even een diagrammetje gemaakt.... voor een ander forum waar ik lid van ben in de VS, maar wellicht ook toepasselijk op dit topic vanwege DLNA. DirecTV is een Amerikaanse satellietprovider, even voor de duidelijkheid.

[ Bericht 3% gewijzigd door maartena op 04-01-2011 21:03:44 ]
-
  dinsdag 4 januari 2011 @ 09:08:50 #18
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90826037
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 02:39 schreef maartena het volgende:
Ik heb trouwens even een diagrammetje gemaakt.... voor een ander forum waar ik lid van ben in de VS, maar wellicht ook toepasselijk op dit topic vanwege DLNA. DirecTV is een Amerikaanse satellietprovider, even voor de duidelijkheid.

[ afbeelding ]
Ziet er goed uit!

Bedankt voor je info!
heitieh
  dinsdag 4 januari 2011 @ 13:18:19 #19
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_90833190
Bij mijn Samsung TV werkt DLNA alleen goed als de TV in dezelfde router/switch geprikt zit als de PC. Er mag dus geen extra switch tussen zitten.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  dinsdag 4 januari 2011 @ 16:37:22 #20
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90840763
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef Clupea het volgende:
Bij mijn Samsung TV werkt DLNA alleen goed als de TV in dezelfde router/switch geprikt zit als de PC. Er mag dus geen extra switch tussen zitten.
Dat is vreemd..... in principe is het DLNA protocol helemaal niet op de hoogte van hoe de route van/naar de TV gaat, zelfs TCP/IP zelf als basis protocol weet binnen een netwerk niet over hoeveel switches het gaat. Switching/routing gaat over de laagste protocol laag, en geen enkel protocol zou daar iets mee te maken moeten hebben.

Ik bedoel, die van mij gaat van computer naar switch 1, dan met cat5 naar switch 2, van die switch naar een "DECA" (een DirecTV apparaatje die je netwerk aansluit op de coax kabels in je huis), en vanaf daar door een coax-splitter naar de DLNA receivers.

Als dat bij jou niet werkt, dan denk ik eerder dat je een goedkope/slechte switch hebt, die bepaalde streaming niet goed afhandelt.
-
  dinsdag 4 januari 2011 @ 16:46:31 #21
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90841130
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 09:08 schreef Joooo-pi het volgende:
Ziet er goed uit!

Bedankt voor je info!
Geen probleem, en dank je.

Leuke bijkomstigheid van die setup is dat ik op de niet-DVR ontvanger (de H21) de DVR over het DECA netwerk kan benaderen, en opgenomen programma's (in full HD) kan afspelen. (MRV, or "Multi Room Viewing") Tevens heb ik op mijn PC een programma waarmee ik de DVR kan benaderen, en hetzelfde kan doen. Dus het werkt allemaal twee kanten op, best een heel slimme setup die DirecTV me geleverd heeft. :Y

Ik heb verder op WINDOWS wel allerlei DLNA servers getest, maar heb dus uiteindelijk gekozen voor PlayOn.TV

[ Bericht 3% gewijzigd door maartena op 04-01-2011 21:05:10 ]
-
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:22:57 #22
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90859053
Had weer ff een DVD'tje binnengehaald en geprobeerd met PS3 media server. De map VIDEO_TS bevat diverse .VOB bestanden, waarvan op de tv alleen die afgespeeld werden die een filmtrailer bevatten 8)7

De hoofdfilm kon dus niet afgespeeld worden...

Iemand enig idee hoe dat kan?
heitieh
  dinsdag 4 januari 2011 @ 22:51:28 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_90860707
Lijkt me dat de VOB support niet overweg kan met een DVD die meerdere films bevat.... de trailers zullen waarschijnlijk als eerste worden aangesproken in de VOB

Ik zou toch eens moeten testen of mijn setup met PlayOn daar beter meer overweg kan.... Maar ik download meestal alleen de 720p H.264 bestanden, die zijn imho beter van kwaliteit dan DVD, en ongeveer gelijk qua grootte.

Zou ik wel eerst even een DVDtje moeten downloaden. ;)

EDIT: - Ik heb even research gedaan..... de manier waarop DLNA werkt is dat het de codecs gebruikt die op de PC aanwezig zijn, en vervolgens LIVE de boel decodeerd naar een videostream die je DLNA apparaat kan afspelen. De support voor chapters, etc, is hierbij niet inbegrepen.

Je hebt dus in dit geval de volgende keuzes, als je met DLNA wil werken:

1) download de film in een andere bestandsvorm. (MKV voor 720p HD bijv.)
2) download een "geripte" DVD met ALLEEN de film, zonder menu's, extra's, trailers, etc.
3) Pas de DVD zelf aan met iets als DVDShrink, en sloop de trailers eruit.

[ Bericht 36% gewijzigd door maartena op 04-01-2011 23:01:19 ]
-
  dinsdag 4 januari 2011 @ 23:01:06 #24
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90861218
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:51 schreef maartena het volgende:
Lijkt me dat de VOB support niet overweg kan met een DVD die meerdere films bevat.... de trailers zullen waarschijnlijk als eerste worden aangesproken in de VOB

Ik zou toch eens moeten testen of mijn setup met PlayOn daar beter meer overweg kan.... Maar ik download meestal alleen de 720p H.264 bestanden, die zijn imho beter van kwaliteit dan DVD, en ongeveer gelijk qua grootte.

Zou ik wel eerst even een DVDtje moeten downloaden. ;)
Misschien had ik die trailerbestanden weg moeten gooien, dan? :P

Maar ik kan het met die film niet meer proberen, want ik heb em gekeken met een HDMI kabel vanaf mijn laptop en de film was niet om aan te gluren :') Dus meteen alles weggegooid _O-

(ps, het was Grown-ups)

Ik ga deze week weer verder proberen, evt. met andere media servers :P
heitieh
  dinsdag 4 januari 2011 @ 23:02:26 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_90861281
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 22:51 schreef maartena het volgende:

...

EDIT: - Ik heb even research gedaan..... de manier waarop DLNA werkt is dat het de codecs gebruikt die op de PC aanwezig zijn, en vervolgens LIVE de boel decodeerd naar een videostream die je DLNA apparaat kan afspelen. De support voor chapters, etc, is hierbij niet inbegrepen.

Je hebt dus in dit geval de volgende keuzes, als je met DLNA wil werken:

1) download de film in een andere bestandsvorm. (MKV voor 720p HD bijv.)
2) download een "geripte" DVD met ALLEEN de film, zonder menu's, extra's, trailers, etc.
3) Pas de DVD zelf aan met iets als DVDShrink, en sloop de trailers eruit.

goeie edit ^O^
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')