Wat voor content kun je dan afspelen? Alleen muziek, of ook films(zo ja wat voor types).quote:Op maandag 3 januari 2011 19:58 schreef Thomashorst het volgende:
Zelf gebruiken wij hier upnp al jaren als middel ommuziek van de pc naar de stereo te streamen.
Mijn vader gebruikt daar Alegro voor (omdat itunes) en ik gebruik Fuppes die mij altijd erg goed bevallen is!
ok, dus misschien toch maar weer mediatomb installeren en in de config-file de aanpassingen voor de samsung tv doenquote:Op maandag 3 januari 2011 20:10 schreef Thomashorst het volgende:
Ik kan met Fuppes ook video streamen naar onze mediaplayer, pakt heel erg veel formaten maar dit ligt ook aan de door jou geïnstalleerde codec's
http://fuppes.ulrich-voelkel.de/
Moet wel opmerken dat Mediatomb over het algemeen toch wel als een van de betere word gezien (samen met twonky en nog een aantal)
Met Playon.TV is het WEL mogelijk om .vob te spelen, maar NIET om .iso te spelen. Maar wederom, dat is een betaald product en draait onder Windows.quote:Op maandag 3 januari 2011 20:18 schreef Joooo-pi het volgende:
Is het mogelijk om dvd-bestanden (.vob of .iso) te streamen?
Klinkt erg goed allemaal. Die functionaliteit zoek ik dus eigenlijk ookquote:Op maandag 3 januari 2011 21:02 schreef maartena het volgende:
Ik heb een vergelijkbare setup..... nou ja, ongeveer. Ik heb een satelliet provider voor mijn televisiebenodigdheden, en ik heb twee televisies, elk met een decoder. Beide decoders zijn op netwerk/internet aangesloten, middels 1 module elders in het netwerk die de voor data geschikte coaxiale kabels die langs de twee TV's en de schotel gaan aan te sluiten op mijn netwerk met een ethernet kabel in mijn router.
De twee satelliet decoders zijn DLNA compatible, en vinden zelf DLNA servers op het netwerk. Ik heb aardig wat reviews gelezen, en heb uiteindelijk besloten voor een betaald product: Playon.TV
Deze software is geïnstalleerd op mijn altijd aanstaande Windows 7 PC, waarin 4 harde schijven zitten, waaronder een 2 TB schijf die ik een beetje als "dedicated" heb aangewezen voor media bestanden. Met behulp van de "LocalFiles" plugin kan ik vervolgens al die bestanden benaderen en afspelen. Werkt uitstekend, zelfs voor HD bestanden van 720p - Ik heb de 1080p bestanden nog niet geprobeerd, maar heb van het weekend samen met de vrouw gezellig een Harry Potter marathonnetje gedaan van de eerste 6 films.
Het leuke van deze software is dat er ook een "UitzendingGemist" plugin voor is, wat voor mij in de VS enorm ideaal is. Ik kan nu met enkele afstandsbedieningknoppen "Boer Zoekt Vrouw" of Blik op de Weg" op de buis toveren..... of het 20:00 Journaal. Ook heb ik een plugin voor online TV stations. Ik heb hier bijvoorbeeld de Amerikaanse versie van CNN, maar kan met een plugin ook genieten van CNN International, BBC World, Sky News en diverse andere stations - en de kwaliteit is erg goed van die streams moet ik zeggen.
Maar ik doe het dus allemaal in een Windows omgeving. Wat voor software de DirecTV decoders draaien weet ik niet, maar alles speelt goed af op zowel de HDDVR in de woonkamer, als op de HD decoder in de bibliotheek-in-wording (moet nog wat klussen hier). Maar ik ben dus redelijk gecharmeerd van DLNA, en het was het mij wel waard om een degelijk programma te kopen om het allemaal goed werkend te krijgen. Maar ja, ik ben ook niet iemand waarbij iets perse gratis MOET, het mag best een beetje kosten als het me dat waard is.
De ontvanger moet in ieder geval krachtig genoeg zijn (ingebouwde CPU) om de aangeleverde stream te kunnen afspelen, maar bij DLNA gaat dat meestal wel goed. Bij de Playon.tv software die ik gebruik is het voornamelijk de server die fatsoenlijke specs moet hebben.... een beetje Core 2 Duo die HD kan decoden naar een DLNA compatible stream is wel vereist, tenzij je alleen maar divxjes wil afspelen, die op een fatsoenlijk HD scherm totaal niet tot hun recht komen natuurlijk.... net zoals je geen VHS videobanden gaat afspelen, wil je voor een setup als deze natuurlijk op z'n minst 720p .mkv bestanden afspelen.quote:Op maandag 3 januari 2011 21:15 schreef Joooo-pi het volgende:
In hoeverre bapaalt de software van de ontvanger van de stream (bij mij dus de tv) de mogelijkheden? Wat ik me afvraag is welk deel van het afspelen doet de tv en welk deel de media-server...
PS3 server keek wel netjes in de ISO en toonde en aantal keren title1, title2 en title3 en op een gegeven moment kreeg ik wel de anti-piracy warning in beeld, wat hoopvol was. Daarna kon ik geen beeld meer krijgen.quote:Op maandag 3 januari 2011 22:30 schreef vanBoeschoten het volgende:
Oh ik lees ook even mee... Ben hier ook een tijd mee bezig geweest en wilde ook ISO's afspelen.. Dacht dat t met die PS3 server wel ging... Alleen trok m'n laptop of LAN dat niet...
Ziet er goed uit!quote:Op dinsdag 4 januari 2011 02:39 schreef maartena het volgende:
Ik heb trouwens even een diagrammetje gemaakt.... voor een ander forum waar ik lid van ben in de VS, maar wellicht ook toepasselijk op dit topic vanwege DLNA. DirecTV is een Amerikaanse satellietprovider, even voor de duidelijkheid.
[ afbeelding ]
Dat is vreemd..... in principe is het DLNA protocol helemaal niet op de hoogte van hoe de route van/naar de TV gaat, zelfs TCP/IP zelf als basis protocol weet binnen een netwerk niet over hoeveel switches het gaat. Switching/routing gaat over de laagste protocol laag, en geen enkel protocol zou daar iets mee te maken moeten hebben.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef Clupea het volgende:
Bij mijn Samsung TV werkt DLNA alleen goed als de TV in dezelfde router/switch geprikt zit als de PC. Er mag dus geen extra switch tussen zitten.
Geen probleem, en dank je.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 09:08 schreef Joooo-pi het volgende:
Ziet er goed uit!
Bedankt voor je info!
Misschien had ik die trailerbestanden weg moeten gooien, dan?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:51 schreef maartena het volgende:
Lijkt me dat de VOB support niet overweg kan met een DVD die meerdere films bevat.... de trailers zullen waarschijnlijk als eerste worden aangesproken in de VOB
Ik zou toch eens moeten testen of mijn setup met PlayOn daar beter meer overweg kan.... Maar ik download meestal alleen de 720p H.264 bestanden, die zijn imho beter van kwaliteit dan DVD, en ongeveer gelijk qua grootte.
Zou ik wel eerst even een DVDtje moeten downloaden.
goeie editquote:Op dinsdag 4 januari 2011 22:51 schreef maartena het volgende:
...
EDIT: - Ik heb even research gedaan..... de manier waarop DLNA werkt is dat het de codecs gebruikt die op de PC aanwezig zijn, en vervolgens LIVE de boel decodeerd naar een videostream die je DLNA apparaat kan afspelen. De support voor chapters, etc, is hierbij niet inbegrepen.
Je hebt dus in dit geval de volgende keuzes, als je met DLNA wil werken:
1) download de film in een andere bestandsvorm. (MKV voor 720p HD bijv.)
2) download een "geripte" DVD met ALLEEN de film, zonder menu's, extra's, trailers, etc.
3) Pas de DVD zelf aan met iets als DVDShrink, en sloop de trailers eruit.
yes, op zich denk ik dat het dus met PS3 media server aardig kan werken...quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:03 schreef maartena het volgende:
Lees even de edit....
Ik zou gewoon geen DVD's meer downloaden, maar betere kwaliteit MKV bestanden, die in 1280x720 resolutie draaien ipv de DVD resolutie van 720x480.... (voor NTSC films, PAL is x576)
Nee, de Samsung is een full-hd LED tv.quote:Tenzij je nog zo'n ouderwetse 20e eeuwse bokaal-buis hebt natuurlijk.
quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:05 schreef Joooo-pi het volgende:
yes, op zich denk ik dat het dus met PS3 media server aardig kan werken...
Dan moet je sowieso geen DVD's meer willen afspelen eigenlijk...... Ik heb ook nog geen BluRay speler hoorquote:Nee, de Samsung is een full-hd LED tv.
De grap is dat ik ook geen PS3 heb.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:10 schreef maartena het volgende:
[..]Ik zie niet in waarom niet. Ik heb zelf danwel geen PS3, maar dat lijkt me prima werken als je die wel hebt.
Ha, dat wordt leuk, als ik dit een beetje onder de knie krijgquote:[..]
Dan moet je sowieso geen DVD's meer willen afspelen eigenlijk...... Ik heb ook nog geen BluRay speler hoormaar voor de bovenstaande setup rond was knoopte ik gewoon een laptop aan de PC, en speelde zo .MKV bestanden af.
Sowieso heb ik iets van 120 HD kanalen in 1080i, dus je raakt al vrij snel verwend aan HD.... DivX, en zelfs gewone DVD worden dan al snel als minderwaardig geacht.![]()
Yep, bij het testen van DLNA software kwam ik die ook al tegen. Maar voor mij was UitzendingGemist ook best wel een belangrijk onderdeel.... ik gebruik het niet supervaak, maar PlayOn heeft er een plugin voor. Zo volg ik vanuit de VS toch Boer Zoekt Vrouw, kijk ik af en toe Blik op de Weg, en een Journaal zo af en toe.....quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:17 schreef Joooo-pi het volgende:De grap is dat ik ook geen PS3 heb.
PS3 mediaserver draait onder linux en kan ook andere apparaten (bijv. een tv) aansturen
Yep.... had hier in het weekend van nieuwjaarsdag een Harry Potter marathonnetje, eerste 6 films in 720p..... ziet er inderdaad erg leuk uit, ik hoef niet eens meer een andere afstandsbediening op te zoeken, want dat DLNA gebeuren is gewoon een menu optie in de DirecTV decoder.quote:Ha, dat wordt leuk, als ik dit een beetje onder de knie krijg
Toch niet helemaal... Bij switching zit je op layer 2 en bij routing op layer 3 van het OSI-model. Nu zou dat in principe nog steeds niets uit moeten maken voor DLNA-gebruik, tenzij samsung zich toch stiekem niet helemaal aan het protocol heeft gehouden. De router zal dan waarschijnlijk niet als een switch, maar als hub zich gedragen bij de LAN-kant. Waarom?? Geen idee, want het kan prima volgens de regeltjes functioneren. Is er geen firmware-update voor je tv beschikbaar?quote:Op dinsdag 4 januari 2011 16:37 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat is vreemd..... in principe is het DLNA protocol helemaal niet op de hoogte van hoe de route van/naar de TV gaat, zelfs TCP/IP zelf als basis protocol weet binnen een netwerk niet over hoeveel switches het gaat. Switching/routing gaat over de laagste protocol laag, en geen enkel protocol zou daar iets mee te maken moeten hebben.
Ik bedoel, die van mij gaat van computer naar switch 1, dan met cat5 naar switch 2, van die switch naar een "DECA" (een DirecTV apparaatje die je netwerk aansluit op de coax kabels in je huis), en vanaf daar door een coax-splitter naar de DLNA receivers.
Als dat bij jou niet werkt, dan denk ik eerder dat je een goedkope/slechte switch hebt, die bepaalde streaming niet goed afhandelt.
Wat een klok-klepel verhaal. DLNA werkt gewoon via IP, en heeft met de onderliggende lagen geen fluit te maken. Als je TV de DLNA server of die machine waarop 'ie draait kan zien kan 'ie ook gewoon data ontvangen. Als 'ie klaagt dat hij het invoerformaat niet snapt betekent dat ook gewoon letterlijk dat 'ie het invoerformaat niet snapt. De meeste TVs zijn nogal beperkt en snappen alleen MPEG 2 en 4.quote:Op woensdag 5 januari 2011 12:01 schreef kroegtijger het volgende:
Toch niet helemaal... Bij switching zit je op layer 2 en bij routing op layer 3 van het OSI-model. Nu zou dat in principe nog steeds niets uit moeten maken voor DLNA-gebruik, tenzij samsung zich toch stiekem niet helemaal aan het protocol heeft gehouden. De router zal dan waarschijnlijk niet als een switch, maar als hub zich gedragen bij de LAN-kant. Waarom?? Geen idee, want het kan prima volgens de regeltjes functioneren. Is er geen firmware-update voor je tv beschikbaar?
Ik begin de werking van het concept een beetje te snappenquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:00 schreef Catbert het volgende:
Het probleem van DLNA is dat je TV dan misschien wel DLNA support, maar veel codecs dus gewoon niet kan decoden. M'n Sony Bravia is wat dat betreft ook behoorlijk beperkt. Dit betekent dat de DLNA server de bestanden moet transcoden (omzetten) naar het formaat dat je TV wel snapt, en dat is nogal CPU-intensief. PS3server kan dit bijvoorbeeld, maar veel DLNA servers doen niet aan transcoden.
heb zelf wel PS3Server aan de gang gehad een paar keer maar nu doet 'ie het opeens niet meer. Erg wazig en ben het geneuzel ook zat. Ga binnenkort als m'n bonus binnen is een HD dune kopen.
Hoe weet de media server welke formaten "server-side" gedecode moeten worden en welke "client-side"?quote:[..]
Wat een klok-klepel verhaal. DLNA werkt gewoon via IP, en heeft met de onderliggende lagen geen fluit te maken. Als je TV de DLNA server of die machine waarop 'ie draait kan zien kan 'ie ook gewoon data ontvangen. Als 'ie klaagt dat hij het invoerformaat niet snapt betekent dat ook gewoon letterlijk dat 'ie het invoerformaat niet snapt. De meeste TVs zijn nogal beperkt en snappen alleen MPEG 2 en 4.
quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:10 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik begin de werking van het concept een beetje te snappen
Niet. Dat moet je zelf instellen. Nog best een complex kutwerk ook, en in mijn geval deed 'ie het niet meer toen ik m'n server gereboot had dus had ik zo iets van "laatmaar"quote:Hoe weet de media server welke formaten "server-side" gedecode moeten worden en welke "client-side"?
Dat ligt inderdaad aan de "zendende" kant, niet aan de "ontvangende". De PlayOn software die ik gebruik heeft tot nu toe alles weten te decoden wat ik er tegenaan geslingerd heb, dus dat werkt in ieder geval behoorlijk goed. De website van de software geeft ook netjes aan welke formaten ondersteund worden, en dat is een flinke waslijst.quote:Op woensdag 5 januari 2011 15:00 schreef Catbert het volgende:
Het probleem van DLNA is dat je TV dan misschien wel DLNA support, maar veel codecs dus gewoon niet kan decoden. M'n Sony Bravia is wat dat betreft ook behoorlijk beperkt. Dit betekent dat de DLNA server de bestanden moet transcoden (omzetten) naar het formaat dat je TV wel snapt, en dat is nogal CPU-intensief. PS3server kan dit bijvoorbeeld, maar veel DLNA servers doen niet aan transcoden.
Raar. Is dat de enige software die je geprobeerd hebt? Ik kreeg zelf PS3Server helemaal niet aan de gang eigenlijk..... het draait namelijk ook op Windows. TVirsity (ook gratis) en PlayOn (niet gratis) kreeg ik wel goed aan de gang, en daarvan bleef eigenlijk PlayOn alleen feilloos en zonder fouten draaien......quote:heb zelf wel PS3Server aan de gang gehad een paar keer maar nu doet 'ie het opeens niet meer. Erg wazig en ben het geneuzel ook zat. Ga binnenkort als m'n bonus binnen is een HD dune kopen.
Ja, DLNA werkt of wel, of het werkt niet.... sommige oudere switches kunnen niet echt goed omgaan met streaming media, maar dat merk je gauw genoeg. Mijn netwerk is overigens niet eens Gigabit, beide switches op het diagram zijn 100 Mbit/s switches.quote:Wat een klok-klepel verhaal. DLNA werkt gewoon via IP, en heeft met de onderliggende lagen geen fluit te maken. Als je TV de DLNA server of die machine waarop 'ie draait kan zien kan 'ie ook gewoon data ontvangen. Als 'ie klaagt dat hij het invoerformaat niet snapt betekent dat ook gewoon letterlijk dat 'ie het invoerformaat niet snapt. De meeste TVs zijn nogal beperkt en snappen alleen MPEG 2 en 4.
Dat signaal is gewoon een MPEG2/4/whatever stream die je TV om moet kunnen zetten. Een TV is danook een stuk simpeler kwa codecs die gesupport worden dan een mediastreamer meestal is. Die doet dan het werk van DLNA client en stuurt de output gewoon via HDMI naar je TV die daar zelf niks aan hoeft te decoden.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:27 schreef maartena het volgende:
Dat ligt inderdaad aan de "zendende" kant, niet aan de "ontvangende". De PlayOn software die ik gebruik heeft tot nu toe alles weten te decoden wat ik er tegenaan geslingerd heb, dus dat werkt in ieder geval behoorlijk goed. De website van de software geeft ook netjes aan welke formaten ondersteund worden, en dat is een flinke waslijst.
Nou, het punt is dus dat dat signaal alsnog een MPEG stream is. PS3server transcode een MKV dan naar MPEG2 om je TV dan weer die MPEG2 stream te laten decoden naar beeld. Dus die DLNA client moet nog best slim zijn. En daar zit ook het probleem met DLNA: in de specificatie is niet tot nauwelijks vastgelegd wat een client moet kunnen: in het geval van een TV als DLNA client moet je vrijwel altijd transcoden.quote:De ontvangende kant hoeft niet zo slim en/of sterk te zijn.... die krijgt gewoon een "signaal" aangeleverd van de DLNA server, en speelt het af.
Windows Media Player kan ook als DLNA server gebruikt worden maar die transcode niet. PS3 server is de enige die ik gebruikt heb die ook transcode. Maar regelmatig is die weer niet zichtbaar voor de TV enzo, dus ik was er een beetje klaar mee. Zoals ik al zei ga ik een HD dune smart kopen. Ben ik van dat geneuzel af.quote:Raar. Is dat de enige software die je geprobeerd hebt? Ik kreeg zelf PS3Server helemaal niet aan de gang eigenlijk..... het draait namelijk ook op Windows. TVirsity (ook gratis) en PlayOn (niet gratis) kreeg ik wel goed aan de gang, en daarvan bleef eigenlijk PlayOn alleen feilloos en zonder fouten draaien......
De verbinding is gewoon een IP verbinding, niks bijzonders aan. Als je switch daar een probleem geeft, heb je een brakke switch. Zolang je TV je DLNA server ziet kan 'ie daar data van ontvangen. Of die data het juiste formaat heeft is een 2e, voor de meeste TVs zul je veel formaten (MKV bijvoorbeeld) moeten transcoden.quote:Ja, DLNA werkt of wel, of het werkt niet.... sommige oudere switches kunnen niet echt goed omgaan met streaming media, maar dat merk je gauw genoeg. Mijn netwerk is overigens niet eens Gigabit, beide switches op het diagram zijn 100 Mbit/s switches.
Als ie klaagt over invoerformaten, dan heeft dat inderdaad meer te maken met codecs etc, dan met een goede verbinding tussen client en host.
zodra je met het TCP/IP-protocol te maken hebt, heb je automatisch ook al te maken met de layers uit OSIquote:Op woensdag 5 januari 2011 15:00 schreef Catbert het volgende:
heb zelf wel PS3Server aan de gang gehad een paar keer maar nu doet 'ie het opeens niet meer. Erg wazig en ben het geneuzel ook zat. Ga binnenkort als m'n bonus binnen is een HD dune kopen.
[..]
Wat een klok-klepel verhaal. DLNA werkt gewoon via IP, en heeft met de onderliggende lagen geen fluit te maken. Als je TV de DLNA server of die machine waarop 'ie draait kan zien kan 'ie ook gewoon data ontvangen. Als 'ie klaagt dat hij het invoerformaat niet snapt betekent dat ook gewoon letterlijk dat 'ie het invoerformaat niet snapt. De meeste TVs zijn nogal beperkt en snappen alleen MPEG 2 en 4.
Dat zegt dus helemaal niet dat er wel verbinding wordt gemaakt, dat verzin jij er even bij ofzo. Aangezien er bij gebruik van meerdere switches dus kennelijk wel een probleem ontstaat lijkt het daarmee dus juist wel voor de hand te liggen dat het een probleem in traffic is, waardoor dus het OSI-model om de hoek komt kijken.quote:Op dinsdag 4 januari 2011 13:18 schreef Clupea het volgende:
Bij mijn Samsung TV werkt DLNA alleen goed als de TV in dezelfde router/switch geprikt zit als de PC. Er mag dus geen extra switch tussen zitten.
De IP stack heeft maar 4 lagen, en heeft ook niks met OSI te maken. Als op je opleiding iets anders beweerd is, zou ik m'n lesgeld terug gaan vragen. Het ethernetgeneuzel onder IP daar ziet een applicatie die IP gebruikt niks van. Dus als je TV je DLNA server ziet, kan 'ie daar mee communiceren. Dan is er dus niks mis met je netwerk.quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:28 schreef kroegtijger het volgende:
zodra je met het TCP/IP-protocol te maken hebt, heb je automatisch ook al te maken met de layers uit OSIDaarbij was de probleemstelling als volgt:
Klopt inderdaad, en dat is dus waarom ik verwees richting het OSI-model; switching gebeurt op layer 2 van dat model. Gaat er ergens iets fout in je traffic op die switch, dan heeft dat dus met layer 2 te maken. Wat de oorzaak is, daar hebben we het nog niet over gehad. Kan inderdaad een rotte switch zijn, maar kan ook een brakke stack zijn waarin de headers niet geheel volgens de standaard zijn toegepast. Heb dat in de praktijk ook al wel mogen ondervinden en was vaak via firmware/software-updates op te lossen.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:27 schreef maartena het volgende:
[..]
--knip--
Ja, DLNA werkt of wel, of het werkt niet.... sommige oudere switches kunnen niet echt goed omgaan met streaming media, maar dat merk je gauw genoeg. Mijn netwerk is overigens niet eens Gigabit, beide switches op het diagram zijn 100 Mbit/s switches.
Dat klopt ook inderdaad, maar dan heb je dus al verbindingquote:Als ie klaagt over invoerformaten, dan heeft dat inderdaad meer te maken met codecs etc, dan met een goede verbinding tussen client en host.
Volgens mij mis je een klein beetje het idee van het OSI-model. Daarnaast is er nog steeds niet gesteld dat je TV de server ziet; zn post impliceerde eerder zelfs dat deze dat helemaal niet ziet. Zodra je er een switch tussen harkt werkt het niet meer. Daar switching op layer 2 plaatsvindt lijkt het toch echt dat het daar ergens fout gaat. Of dat nu vanuit de TV of vanuit de switch fout gaat is daarmee nog niet bekend, maar dat het in layer2 al fout gaat moge duidelijk zijn dan. En dan hebben we nog niet eens over het protocol gesproken (immers, layer2 is alleen maar de datalink-laag. De header van het package wordt bekeken en naar de juiste poort toe geschopt; is nog steeds protocol-onafhankelijk)quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:38 schreef Catbert het volgende:
[..]
De IP stack heeft maar 4 lagen, en heeft ook niks met OSI te maken. Als op je opleiding iets anders beweerd is, zou ik m'n lesgeld terug gaan vragen. Het ethernetgeneuzel onder IP daar ziet een applicatie die IP gebruikt niks van. Dus als je TV je DLNA server ziet, kan 'ie daar mee communiceren. Dan is er dus niks mis met je netwerk.
Nee hoor, maar OSI is theorie, geen praktijk. Helaas wordt het op veel MBO instellingen als een soort wet gepresenteerd. Ik neem aan dat je het boek van Tanenbaum gelezen hebt?quote:Op woensdag 5 januari 2011 17:58 schreef kroegtijger het volgende:
Volgens mij mis je een klein beetje het idee van het OSI-model.
Ja, het is natuurlijk wel zo dat de client ook wat werk moet verrichten.quote:Op woensdag 5 januari 2011 16:36 schreef Catbert het volgende:
Nou, het punt is dus dat dat signaal alsnog een MPEG stream is. PS3server transcode een MKV dan naar MPEG2 om je TV dan weer die MPEG2 stream te laten decoden naar beeld. Dus die DLNA client moet nog best slim zijn. En daar zit ook het probleem met DLNA: in de specificatie is niet tot nauwelijks vastgelegd wat een client moet kunnen: in het geval van een TV als DLNA client moet je vrijwel altijd transcoden.
PlayOn transcode ook, en doet het behoorlijk goed imho. Tot nu toe werkt het allemaal feilloos, ondanks dat DLNA heel nieuwe technologie is..... de software wordt ook constant ge-update, sinds dat ik de software in December heb gekocht, zijn er alweer 3 nieuwe versies/updates verschenen, die overigens geheel stil in de achtergrond geïnstalleerd worden..... als de PC niet gebruikt wordt.quote:Windows Media Player kan ook als DLNA server gebruikt worden maar die transcode niet. PS3 server is de enige die ik gebruikt heb die ook transcode. Maar regelmatig is die weer niet zichtbaar voor de TV enzo, dus ik was er een beetje klaar mee. Zoals ik al zei ga ik een HD dune smart kopen. Ben ik van dat geneuzel af.
Precies. En er zijn nogal wat switches die - ondanks de degelijkheid van de merknaam - nog steeds niet goed om kunnen gaan met dergelijk streaming verkeer, en tegelijkertijd ook al je torrents fatsoenlijk naar je internet verbinding routen.quote:De verbinding is gewoon een IP verbinding, niks bijzonders aan. Als je switch daar een probleem geeft, heb je een brakke switch.
En zoals ik al zei: PlayOn op mijn Windows 7 Ultimate machine met een goede 3 TB aan opslagruimte..... doet dat heel erg prima. Sterk stukje software als je het mij vraagt, maar ja..... het gaat tegen de meest heilige levenswijzes van de Nederlander in, je moet het namelijk kopen.quote:Zolang je TV je DLNA server ziet kan 'ie daar data van ontvangen. Of die data het juiste formaat heeft is een 2e, voor de meeste TVs zul je veel formaten (MKV bijvoorbeeld) moeten transcoden.
OSI geen praktijk?? Layer-8 opmerkingquote:Op woensdag 5 januari 2011 18:10 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nee hoor, maar OSI is theorie, geen praktijk. Helaas wordt het op veel MBO instellingen als een soort wet gepresenteerd. Ik neem aan dat je het boek van Tanenbaum gelezen hebt?
Kopen kan altijd nogquote:Op woensdag 5 januari 2011 19:05 schreef maartena het volgende:
[..]
.. Sterk stukje software als je het mij vraagt, maar ja..... het gaat tegen de meest heilige levenswijzes van de Nederlander in, je moet het namelijk kopen.
Er zit een 14-day trial bij PlayOn.... was voor mij genoeg om te testen en te beslissen.quote:
Meestal is het de CPU aan de server kant. 1080p live decoden in een DLNA signaal kost verrekt veel CPU kracht, en als je machientje een jaar of 3 of 4 oud is..... dan kan ie nog wel eens achter lopen.quote:Op donderdag 6 januari 2011 18:42 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb al een aantal harry potters binnen. Met zijn MKV bestanden met 1080p resolutie.
Deze heb ik nu getest op mijn tv vanaf de PS3 server. En het werkt
echter, na enkele minuten ging de film haperen. Dan verschijnt bovenin de melding "afspelen voorbereiden..." en dan gaat'ie weer verder. Nu is het natuurlijk de vraag waardoor dit veroorzaakt wordt...
Ah, wederom goeie tipsquote:Op donderdag 6 januari 2011 19:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Meestal is het de CPU aan de server kant. 1080p live decoden in een DLNA signaal kost verrekt veel CPU kracht, en als je machientje een jaar of 3 of 4 oud is..... dan kan ie nog wel eens achter lopen.
Een tweede probleem is of PS3 Server wel "dual core aware" is, of dat ie met slechts 1 core werkt. Playon werkt op beide cores.
Ter vergelijking: Ik heb een Core 2 Duo E6600 @2.4 Ghz die het werk voor me doe, en met een 720p MKV hebben beide cores zo ong. 40% utilization. (wat eigenlijk neerkomt op 40% in totaal natuurlijk, maar netjes verdeeld over de twee cores). Een 1080p film decoden kost natuurlijk wat meer CPU kracht, en ik denk zelf dat een Core 2 Duo E6600 in mijn geval daar echt bijna de volledige CPU voor nodig zal hebben, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nog geen 1080p heb geprobeerd. Heeft ook deels met de grootte van de bestanden te maken, een 720p film is een GB of 6, een 1080p film is een GB of 25.
Verder kan het je netwerk zijn..... 1080p streamen over een netwerk waar ook tal van allerlei ander traffic op loopt, kan problemen geven. Zeker als je flinke downloads hebt lopen op hetzelfde moment. Ik heb zelf slechts een 100 Mbit/s netwerk.... ik heb wel een Gbit/s switch trouwens, maar moet er nog 1 bijkopen om het echt allemaal 1 Gbit/s te maken, en dan nog wil ik twee WAP's in het huis houden, dus voorlopig laat ik het even op 100 Mbit/s. 720p werkt prima op 100 Mbit/s, maar voor 1080p - alhoewel theoretisch mogelijk - is 100 Mbit/s gewoon niet genoeg om het bij te houden.
Ook schijfactiviteit kan een oorzaak zijn... Ik heb voor mijn media drive een FYSIEKE 2 TB gekozen die nergens anders voor dient dan de opslag van video materiaal, en verder alleen een wekelijkse backup naar toe geschreven wordt. Gebruik je een drive die ook al in gebruik is door het OS, dan kan dat best wat probleempjes geven. Je OS is namelijk altijd bezig: syslogje daar bijwerken, module hier laden, module daar stoppen, etc....Mijn systeem heeft 4 schijven: 1x 250 Gb voor het OS & apps, 1x 250 Gb voor games, temp, pagefile, en losse programma's, 1x 1 TB voor downloads en 1x 2TB voor pure opslag en "bewaar" films. Ik hou dus het downloaden gescheiden van de opslag, zodat deze elkaar niet dwars liggen..... als je 4 films tegelijk download is je schijf nogal BEZIG namelijk, en dan speel ik het liever af van de andere schijf die op dat moment niets doet.
Ja, dat is ook niet zo duidelijk wat mij betreft. Ik gebruik nu dus Ps3 server, die ook de daadwerkelijke transcoding doet. Dat is ook duidelijk te zien in de systemload.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:10 schreef Vandaahl het volgende:
in dit topic moet je wel opletten dat sommige users het over een transcodende (?) DLNA server hebben
en sommigen het over een data DLNA server hebben (waar de CPU dus geen beeld hoeft te bewerken)
een data DLNA server moet je meer als een FTP server zien waar te tv de data omzet in beeld.
een transcodende DLA server is zelf de bron van je videobeeld is (zeg maar zoiets als je computer aansluiten op je TV en dan een film afspelen)
beetje simpel gezegd allemaal
maar mischien beter begrijpelijk voor de niet-techneuten
Ik denk dat het grootste probleem niet de codecs is.... maar het feit dat een DVD bestand uit hoofdstukken bestaat, en DLNA daar geen meter van snapt.quote:Op donderdag 6 januari 2011 22:27 schreef Joooo-pi het volgende:
Op dit moment lukt dvd-bestanden (.vob) bij mij nog niet. Ga nog kijken of dat met codecs is op te lossen.
Oh, ok. Je zou zeggen, zolang PS3 server het snapt zou het goed moeten zijn.quote:Op donderdag 6 januari 2011 23:45 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat het grootste probleem niet de codecs is.... maar het feit dat een DVD bestand uit hoofdstukken bestaat, en DLNA daar geen meter van snapt.
Zoals maartena al aangaf; het ding begrijpt dr geen donder vanquote:Op vrijdag 7 januari 2011 11:31 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Oh, ok. Je zou zeggen, zolang PS3 server het snapt zou het goed moeten zijn.
Op de tv zie ik in zo'n geval wel title1, title2 enz. staan. Bij selecteren duurt het heel lang en uiteindelijk komt er niks. De tv is dan ook even helemaal geblokkeerd en wil niet eens op stand-byOok een keer ging'ie spontaan uit
Een verkapte "commercial break" dusquote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:45 schreef maartena het volgende:
Nou, toch even snel getest.... maar 1080p is net iets te veel. Als ik em start, hapert ie na 10 seconden al.... als ik echter even PAUZEER voor een paar minuutjes, dan gaat het waarempel voor een minuut of 15 goed. Wat ik denk is dat de server gewoon doorgaat met transcoden, en je daardoor een "buffer" bouwt. Maar om nu een film met 2 minuten pauze elke 10 minuten te gaan kijken, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Weet je zeker dat het aan de resources van je machine ligt en niet aan je netwerk-snelheid? Of zit je al overal op gigabit? (en kan je tv of ander device maar tot max 100mbit?). Het kan ook een brakke switch zijn oid natuurlijk. Als er een managed switch in staat, kun je dan de traffic monitoren? Op je pc kan je natuurlijk ook even je resources, en dan met name CPU monitoren; piekt die continue richting de 100%? Of hou je daar over?quote:Ik weet nu wel dat ik het voor films gewoon bij 720p moet houden, en dat ziet er ook nog steeds verdomde geil uit, en 10x beter dan DVD.
Volgens mij zou 100Mbit wel genoeg moeten zijn, kijk maar es naar mijn systemmonitor in een paar posts hierbovenquote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:12 schreef kroegtijger het volgende:
[..]
Een verkapte "commercial break" dus
[..]
Weet je zeker dat het aan de resources van je machine ligt en niet aan je netwerk-snelheid? Of zit je al overal op gigabit? (en kan je tv of ander device maar tot max 100mbit?). Het kan ook een brakke switch zijn oid natuurlijk. Als er een managed switch in staat, kun je dan de traffic monitoren? Op je pc kan je natuurlijk ook even je resources, en dan met name CPU monitoren; piekt die continue richting de 100%? Of hou je daar over?
CPU zit op 80% per core, dus 80% in totaal.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:12 schreef kroegtijger het volgende:
Weet je zeker dat het aan de resources van je machine ligt en niet aan je netwerk-snelheid? Of zit je al overal op gigabit? (en kan je tv of ander device maar tot max 100mbit?). Het kan ook een brakke switch zijn oid natuurlijk. Als er een managed switch in staat, kun je dan de traffic monitoren? Op je pc kan je natuurlijk ook even je resources, en dan met name CPU monitoren; piekt die continue richting de 100%? Of hou je daar over?
Als je 100MBit daadwerkelijk die snelheid haalt wel ja... maar als je switch op 40% al over zn nek gaat wegens rotte firmware oid, dan kan je daar lelijk de mist op in gaanquote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:24 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Volgens mij zou 100Mbit wel genoeg moeten zijn, kijk maar es naar mijn systemmonitor in een paar posts hierboven
Tenzij je TV een buffer opbouwt natuurlijk; de client-kant buffert ook altijd wel iets. Maar 80% is al dermate hoog dat zodra bijvoorbeeld je virusscanner, of windows update even aanspraak op de resources maakt je al een hapering voor je kiezen krijgt; enigszins vooruit rekenen zit er al helemaal niet in.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 21:31 schreef maartena het volgende:
[..]
CPU zit op 80% per core, dus 80% in totaal.De reden waarom ik denk dat de netwerk capaciteit voldoende is, is voornamelijk omdat als ik pauzeer, het wel goed gaat.... er is dan een buffer opgebouwd aan al getrans-code materiaal wat alleen nog maar verzonden hoeft te worden.
Lijkt inderdaad dan je CPU... weinig alternatieven behalve een hardware-upgrade dan.quote:Ook de andere kant op gaat alles goed: Ik kan 1080i (hoger speelt Amerikaanse TV niet af) opgenomen materiaal van de DVR spelen op mijn computer zonder enig probleem.
Alhoewel er zo'n 20% CPU kracht overblijft, denk ik dat de CPU gewoon niet genoeg kracht heeft om alles live in 1080p te decoden.... Ik kan wel wat kwaliteits-instellingen aanpassen trouwens, deze staan nu op "auto"... maar als ik ga morrelen met de kwaliteit kan ik net zo goed 720p afspelen op hoge kwaliteit, dat gaat wel goed en is net zo strak.
1080p is trouwens +/- 30 Mbit/s met de lichtste, niet voor het menselijk oog waarneembare DV compressie. Een Bluray disc heeft 40 Mbit/s bitrate. Uncompressed raw 1080p ligt in de enkele Gbit/s, en kan zelfs met een 1 Gbit/s netwerk niet gestreamed worden.
Nee, ik ben er vrij zeker van dat de CPU de beperkende factor is in dit geval..... maar ja, ik verwachte ook geen wonderen van een CPU uit 2007 eigenlijk. Afspelen gaat natuurlijk perfect, maar transcoden is natuurlijk heel wat intensiever.
Maar niet alles is te vinden in HD.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 16:23 schreef maartena het volgende:
Gewoon met AutoGK rippen idd
Maar zoals ik eerder ook al aangaf, je kunt dan net zo goed de bluray versie in 720p of zo downloaden, dat gaat vaak sneller dan rippen, en is betere kwaliteit.
Overigens speelt PlayOn ook DivX heel goed af, het lijkt wel of ie ze een beetje "upconvert" alhoewel een kwaliteits-verbetering natuurlijk niet mogelijk is. Maar gisteren wat afleveringen zitten kijken van een wat oudere serie, van voor het HD/bluray tijdperk, en dat ziet er toch nog vrij strak uit.
"Goed te doen" zoals men dat zegt.
Verder ga ik van het weekend even klungelen met 1080p. Heb vannacht even snel alle 6 Star wars films binnen gejengeld in 1080p, eens zien of mijn machientje dat aan kan.....
Je kunt ze daarna natuurlijk gewoon rippen naar een .aviquote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:59 schreef Joooo-pi het volgende:
Maar niet alles is te vinden in HD.
Ben nu weer 3 DVD's aan het downloaden. Alledrie muziekdvd's, maar die vind ik dan niet in HD.
Zit ik weer met hetzelfde
Klopt, dat komt hopelijk nogquote:Op zondag 9 januari 2011 17:58 schreef maartena het volgende:
Leuk
Voor mij alleen een gemis dat Serviio geen online media ondersteund.... en met PlayOn.TV kan ik bijv. Uitzendinggemist streamen alsmede een set online TV kanalen.
Het is hier ook niet zo'n probleem, wij kijken wel regelmatig films zonder ondertiteling, maar het is handig voor de niet ge-oefende Engelsspreker. Hoef je minder scherp op te letten. Daarnaast heb je ook vaak niet-Engelse stukjes, zoals bijvoorbeeld in avatar de na'avi native language.quote:Op maandag 10 januari 2011 03:43 schreef maartena het volgende:
Ondertiteling zit ook alleen maar in de weg, dat vind ik niet zo erg..... ik spreek namelijk vloeiend engels.
Het nadeel bij mijn Samsung C6000 is dat hij via DLNA de mkv's niet afspeelt..quote:Op dinsdag 4 januari 2011 23:03 schreef maartena het volgende:
Lees even de edit....
Ik zou gewoon geen DVD's meer downloaden, maar betere kwaliteit MKV bestanden, die in 1280x720 resolutie draaien ipv de DVD resolutie van 720x480.... (voor NTSC films, PAL is x576)
Tenzij je nog zo'n ouderwetse 20e eeuwse bokaal-buis hebt natuurlijk.
De mediaserver converteert (transcode) het bestand in kwestie naar een formaat dat de tv kan afspelen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 20:27 schreef tsijben het volgende:
Er is nu iets dat ik niet goed snap over DNLA, maakt het dus wat uit welke software je op je pc hebt?
Ik was in de waan dat de tv gewoon de harde-schijf van de pc 'gebruikt' om hier de film van te downloaden, in zijn eigen buffer te zetten en dan af te spelen.
De nederlandse wiki had er niet echt wat over, en de engelse begrijp ik helaas even niet
[..]
Welk OS en welke DLNA mediaserver ???quote:Het nadeel bij mijn Samsung C6000 is dat hij via DLNA de mkv's niet afspeelt..
Tamelijk hilarisch aangezien het via USB gewoon wel gaat en ik ze ook gewoon op de pc kan afspelen.
Nóg leuker wordt dat wanneer ik .avi achter de bestandsnaam zet, dat hij de blurays dan wel afspeelt.
PS. Welke tv is het eigenlijk? Want volgens mij heb ik dezelfde en dan ga ik dit topic sowieso goed volgen.
DVD formaat is veel beschikbaar als download, daarom handig dat het afgespeeld kan worden.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 22:36 schreef tsijben het volgende:
Ik gebruik hiervoor Windows 7 met hun standaard mediasoftware (Windows Media Player blijkbaar)..
Maar de EU40C6000 geeft ook aan dat MKV's alleen via de USB werken.
Heel stom en tegelijkertijd weer leuk dan wel dat .avi erachter zetten alles oplost
De volgende vrije dagen ga ik ervoor zorgen dat ondertiteling werkt!
edit:
Zojuist even Serviio gedownload, de MKV's hoeven nu niet aangepast te worden
Morgenavond dan toch effe naar de SRT kijken, dit hoort het blijkbaar te doen door in Serviio het juiste profiel te kiezen én door de SRT dezelfde naam te geven.
Daarnaast snap ik het dvd-verhaal trouwens niet, welke toegevoegde waarde heeft dat? Waarom dus niet direct downloaden als één filmbestand? Die hoofdstukindeling is toch niet zo belangrijk..
PS. Maakt het wat uit of ik voor de DLNA een cat5 of cat6 gebruik? (met een gigabit router)
Leve de ssh-client op mijn android...quote:Op maandag 7 februari 2011 01:06 schreef tsijben het volgende:
Ahaa, mooi dat die 100 mbit werkt.
Vanavond trouwens de SRT getest, en het werkt perfect.
Gewoon zelfde naam geven met .SRT en Serviio zet het onder de film er bij.
Uiteraard wel altijd op de pc kijken of het de goede isde eerste keer mocht ik terug de trappen op om zo andere subs te pakken.
Hier idem. De DECA die ik gebruik om mijn coaxiaal aangesloten satellietreceivers op het netwerk (en internet) te krijgen, is 200 Mbit/s maar half duplex (want tja... coaxiale kabel). Effectief is dat dus ook 100 Mbit/s, en HD in 1080p speelt prima af. Alleen als mijn PC tijdens het afspelen zelf een taak gaat uitvoeren (zoals de wekelijkse backup, scheduled defrags, dat soort zaken) dan kan ik het beter bij 720p houden.quote:
Hoi Machado,quote:Op dinsdag 6 september 2011 18:47 schreef Machado het volgende:
Hallo Joooo-pi,
Ik een Synology NAS DS211-J gekoppeld aan een samsung led tv via DLNA en loop tegen allemaal problemen aan wanneer ik een film wil afspelen.
Ik heb helaas niet veel/geen verstand van linux taal en weet dus niet hoe ik Serviio moet installeren.
Zou jij mij misschien kunnen helpen met het configureren van Serviio op mijn Synology NAS DS211J?
M.v.g.
Machado
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.heitieh
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |