hallo medezieligers.
ik heb afgelopen week fibromyalgie gekregen en nu wachten op een afspraak bij een revalidatie-arts. Ben benieuwd of dat iets gaat helpen: ik hoop vooral op tips en trucs om het op slechte dagen het dagelijks leven gewoon door te zetten enzovoort.
Over aanpassingen en rolstoelen enzo: ik moet er niet aan denken, maar kan me goed voorstellen hoeveel het uit kan maken. Een applausje voor je dapperheid MinderMutsig, om het aan te gaan en door te zetten

fijn dat het zoveel verschil maakt!
verder blijf ik nogal piekeren eigenlijk over fibromyalgie, zo'n diagnose en hoe-nu-verder. Ik had het allemaal een beetje afgehouden omdat ik er niet in geloof: het is zo'n uitsluitdiagnose, niet duidelijk wat het is en er is geen behandeling voor. Maar als ik nu van andere mensen dingen lees, ook met de vermoeidheid en goede/slechte dagen... ik ben precies hetzelfde. Maar ja, het is niks... toch?
en dan ben ik (net als manda-rijn) nog zo jong... zo'n vage diagnose doet niks af aan de vreselijkheid van het gevoel zo weinig te kunnen! ik wil gewoon niet dat dit de rest van mijn leven doorgaat! ik word juf en wil gewoon voor de klas kunnen staan, later mama worden en weet ik veel wat nog meer. een scootmobiel of rolstoel past niet in dat plaatje, en zeker niet dat ik niet met een kleintje boodschappen kan doen of mijn klas aanmoedigen bij een sponsorloop. En schrijven, nakijken, tekenen op het bord... Dat moet toch gewoon.
En ik weet niet, niemand weet, hoe het verder gaat. Ik heb het idee dat het steeds minder gaat, en in dit tempo kan ik over tien jaar echt niks meer. Maar nog steeds heb ik goede en slechte dagen, en zelfs periodes waarin ik 'gewoon' fitness en fiets en loop en alles.
Maar ondertussen doe ik wel wat ik wil. De studie die ik wil en ik haal het ook nog, sta gewoon voor de klas (wel regelmatig zitten), zie vrienden enzovoort. Ik wordt alleen zo beperkt; lopen en staan kan gewoon niet lang.
Het is al fijn op die piekergedachten even op te schrijven/typen. Ik wil er andere mensen ook niet mee lastig vallen. Behalve de grapjes met vriendinnetjes dat ze elke keer de draaideur op de universiteit op langzaam draaien zetten, omdat ik gehandicapt ben, enzovoort. Dat maakt het ook wel weer grappig