abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90757489
Hallo,

Hopelijk post ik dit topic op de goede plaats.

Ik zal me even voorstellen. Ik ben 20 jaar, woon in Overijssel en heb een progressieve spierziekte. Vanaf mijn tiende levensjaar kan ik niet meer lopen en ben ik afhankelijk van mijn electrische rolstoel.

Ik heb een redelijk ingewikkelde vraag. Aankomende week wordt naar alle waarschijnlijkheid mijn eerste auto (bus) afgeleverd. Deze bus is volledig aangepast zodat ik zelf met mijn rolstoel achter het stuur kan rijden, om vervolgens met een joy-stickje mijn auto te besturen. De auto waar ik in ga rijden is een Mercedes Sprinter 211 CDI met een gewicht van 2100+ kilo. Zoals je zult begrijpen, is een verzekering voor een bus voor een 20 jarige relatief prijzig. Na wat berekeningen op Independer.nl kom ik uit op een maandbedrag van +- ¤ 250 aan verzekering per maand. Indien ik lichamelijk gezond was geweest had ik uiteraard óf geen auto nodig gehad voor school, óf een goedkoop autotje gekocht ivm de hoge kosten. (er is geen instantie die dit voor mij gaat betalen zoals een UWV aangezien ik de auto zelf aanschaf en de aanpassing door het UWV vergoed wordt.)

Is er kwa verzekering een speciale regeling voor dit soort uitzonderlijke gevallen of moet ik als 20-jarige daadwerkelijk ¤ 250 aan verzekering betalen?

Als de bus op mijn vaders naam zou staan wordt het maandelijkse bedrag zo'n 220 minder, echter lees ik overal op internet dat dit niet meer toegestaan is?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_90757559
Heel veel jongeren hebben de auto op naam van de ouders staan.
Dit levert meestal geen problemen op, maar omdat jij een aangepaste bus krijgt denk ik niet dat de verzekering daarin trapt.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_90757586
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:29 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Heel veel jongeren hebben de auto op naam van de ouders staan.
Dit levert meestal geen problemen op, maar omdat jij een aangepaste bus krijgt denk ik niet dat de verzekering daarin trapt.
Dit dus inderdaad. Verder denk ik ook niet dat iemand dit voor je gaat vergoeden.
pi_90757744
Nee, verzekeren op mijn vaders naam wordt het waarschijnlijk inderdaad niet. De bus is volledig voor mij aangepast. Er zit dan ook geen bestuurdersstoel in. Het gaat er mij niet om op wie zijn naam de verzekering staat, maar om het feit of hier een speciale regeling voor is. Het lijkt me namelijk redelijk oneerlijk dat ik noodgedwongen 250 per maand betaal, terwijl ik zelf niet kies voor mijn situatie en zelf nooit een auto zou kopen met een dermate hoge verzekering.
pi_90757792
Vraag het anders aan het bedrijf dat de bus voor je aanpast? Die hebben daar vast ervaring mee..
En anders kijken of de gemeente of je verzekering(ziektekosten) mee willen betalen.
dag
pi_90757838
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:34 schreef wieltjes het volgende:
Nee, verzekeren op mijn vaders naam wordt het waarschijnlijk inderdaad niet. De bus is volledig voor mij aangepast. Er zit dan ook geen bestuurdersstoel in. Het gaat er mij niet om op wie zijn naam de verzekering staat, maar om het feit of hier een speciale regeling voor is. Het lijkt me namelijk redelijk oneerlijk dat ik noodgedwongen 250 per maand betaal, terwijl ik zelf niet kies voor mijn situatie en zelf nooit een auto zou kopen met een dermate hoge verzekering.
Ik wil niet lullig zijn, maar je kiest er toch wel zelf voor om een auto te kopen? Ik snap dat dat je vrijheid nogal verhoogd, maar je zou in principe ook zonder kunnen.

Maar om je toch wat hoop te geven, bel eens met je zorgverzekering of de gemeente, die kunnen dit vast wel vertellen aan je.
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:37:22 #7
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_90757961
Ja, uiteraard ga ik hier morgen met verschillende instanties over bellen.

@ Dennis101. Dit is wel erg makkelijk gezegd. Het is behoorlijk moeilijk om via het openbaar vervoer van huis op school te komen. Daarom worden dit soort bussen vergoed. Daarnaast ben ik niet in staat om even op de fiets te stappen om snel bij vrienden te komen. (een rolstoel gaat helaas geen 16-18 km/pu). Mijn ouders brengen mij op mijn 20ste overal heen waar ik moet zijn. Geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Ik ga mijn ouders niet vragen om mij midden in de nacht op te komen halen uit een Café...
pi_90757980
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:39 schreef wieltjes het volgende:
Ja, uiteraard ga ik hier morgen met verschillende instanties over bellen.

@ Dennis101. Dit is wel erg makkelijk gezegd. Het is behoorlijk moeilijk om via het openbaar vervoer van huis op school te komen. Daarom worden dit soort bussen vergoed. Daarnaast ben ik niet in staat om even op de fiets te stappen om snel bij vrienden te komen. (een rolstoel gaat helaas geen 16-18 km/pu). Mijn ouders brengen mij op mijn 20ste overal heen waar ik moet zijn. Geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Ik ga mijn ouders niet vragen om mij midden in de nacht op te komen halen uit een Café...
Daarom zeg ik ook, ik snap dat het je vrijheid nogal vergroot.
pi_90757981
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:37 schreef jitzzzze het volgende:
En verzekeren op naam van papa en jezelf als hoofdbestuurder opgeven?
Is dit mogelijk?
pi_90757997
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:40 schreef wieltjes het volgende:

[..]

Is dit mogelijk?
Jup, ik weet alleen niet of het heel veel premie zal schelen.
pi_90758026
Ok, bedankt voor jullie reacties. Dit neem ik morgen even mee in mijn vragen aan de verzekeraar.
pi_90758066
ik zou in dit specifieke geval contact opnemen met een verzekeringstussen persoon, er zou zomaar een regeling kunnen zijn, waarin jij een (jaarlijkse) test afneemt om te laten zien dat je goed in staat bent het voertuig te besturen, en de hoge kosten ineens veel lager kunnen zijn.
Signature:
(max. 4 regels)
pi_90758072
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:41 schreef wieltjes het volgende:
Ok, bedankt voor jullie reacties. Dit neem ik morgen even mee in mijn vragen aan de verzekeraar.
Nog een tip, kijk hier eens: http://www.kiesautoverzekering.nl/

Die zijn vaak nog een stuk goedkoper dan de goedkoopste op independer.
  zondag 2 januari 2011 @ 19:43:10 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_90758084
Ben ik de enige die hierbij aan het veiligheidsaspect denkt? Als jij met een joystickje 2100 kg moet besturen, dan wordt de kans aardig groot dat je gezonde mensen ook in een rolstoel rijdt!
Hebben ze daar geen 45 km karretjes voor uitgevonden?
censuur :O
pi_90758100
Veel succes! Belachelijk dat je zo'n grote poot wordt uitgedraaid :N
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:43:45 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_90758105
quote:
Op zondag 2 januari 2011 19:40 schreef wieltjes het volgende:

[..]

Is dit mogelijk?
Ja, je mag iemand anders als hoofdbestuurder opgeven. Of het in jouw geval kan en geld scheelt dat moet je natuurlijk aan een verzekeringsmaatschappij vragen :)
pi_90758113
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:43 schreef RemcoDelft het volgende:
Ben ik de enige die hierbij aan het veiligheidsaspect denkt? Als jij met een joystickje 2100 kg moet besturen, dan wordt de kans aardig groot dat je gezonde mensen ook in een rolstoel rijdt!
Is die kans groter dan dan iemand die met een stuur rijdt?
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:44:26 #19
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_90758136
quote:
Op zondag 2 januari 2011 19:43 schreef RemcoDelft het volgende:
:')
pi_90758257
quote:
Jij denkt dat een rijbewijs halen voor minder valide mensen easy is? Of dat zo'n aangepaste auto niet gekeurd wordt? 8)7 8)7
dag
pi_90758266
quote:
Pardon? Ik kan erg veel hebben maar wat je nu zegt gaat wel erg ver. Duidelijk (logisch ook) heb je nooit zoiets dergelijks gezien. Ik heb hier uiteraard mijn rijbewijs in gehaald en rijd stabieler dan iedereen die mij ooit gereden heeft. Juist omdat ik voorzichter ben ivm mijn situatie. 45 km autotjes? wat een lachwekkende reactie. Ik ben nieuw op dit forum maar sta volledig in mijn recht om te zeggen dat dit echt te belachelijk voor woorden is. Ongelofelijk, dit soort mensen zitten helaas ook op fora.
  zondag 2 januari 2011 @ 19:47:35 #22
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_90758273
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Is die kans groter dan dan iemand die met een stuur rijdt?
Er is ongetwijfeld een reden dat normale auto's geen joystick hebben...
censuur :O
pi_90758321
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 19:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat hadden ze nog niet in de jaren 0 van de vorige eeuw namelijk... En als hij ook nog zijn rijbewijs in die auto gehaald heeft zie ik helemaal niet in waar je het over hebt. Beetje kansloze opmerking van je.
pi_90758376
quote:

[..]

Dat klopt. De aanpassing aan mijn bus kost ¤ 68.000,- is gekeurd door tientallen instanties en deze bussen rijden overal in Nederland op de weg. Eigenlijk gaat mijn vraag hier ook totaal niet over maargoed. Het blijft een discussie.
pi_90758473
quote:

[..]

die auto's worden uitgebreid gekeurd, getest en er wordt een rijexamen in afgelegd onder toezicht van het CBR. En waarom er in dit geval een joystick wordt ingebouwd, waarschijnlijk omdat normaal sturen niet mogelijk is. Die joystick stuurt hydraulisch het stuursysteem aan waarschijnlijk, het enige verschil is dat het stuur niet rond is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')