abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90757213
Ik wil graag mijn lelijke, vuilwitte jaren-80-schakelmateriaal +wcd's vervangen. Vandaag bij Gamma wezen kijken en ik wil graag zilvergrijs of antraciet materiaal. Maar: ik zou graag alleen de plastic frontjes willen, want met het gedeelte dat in de muur zit is helemaal niks mis.

Waar kun je dit spul los kopen? Ik heb namelijk geen zin om acht euro te betalen voor een product waarvan ik de helft helemaal niet nodig heb.
  zondag 2 januari 2011 @ 19:24:24 #2
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_90757337
Bij de hornbach kun je het spul wel los verkrijgen.

Maar of het dan past is dan de grote vraag ;)
pi_90757357
Gaat me trouwens vooral om de frontjes van de wcd's, want kan natuurlijk zijn dat de frontjes van een lichtschakelaar niet passen op wat ik nu heb.
pi_90757377
quote:
1s.gif
Op zondag 2 januari 2011 19:24 schreef Keiichi het volgende:
Bij de hornbach kun je het spul wel los verkrijgen.

Maar of het dan past is dan de grote vraag ;)
Ik kan het oude materiaal meenemen. :)
pi_90757562
Is leuk bedacht, maar dat gaat niet zo 1-2-3.

In bijna alle gevallen betekend het ook dat je het binnenwerk moet vervangen.

Zeker voor WCDs is dit alleen maar verstandig, aangezien de "veerkracht"
in de loop der jaren achteruitgaat waardoor het contact met de stekkers minder word.

Alleen bij een aantal merken, als we het over recente series hebben (na 2000 zeg maar),
hoef je alleen maar de afdekramen en wippen te vervangen, het binnenwerk is hetzelfde.

Dit geld voornamelijk voor Busch-Jaeger, Berker, JUNG, etc.

De "basiscomponenten" tussen de "standaard" serie en de "luxere" series zijn hetzelfde;
alleen de afdekramen / wippies zijn verschillend maar passen hier wel op.
pi_90757717
quote:
1s.gif
Op zondag 2 januari 2011 19:30 schreef naaa het volgende:
Is leuk bedacht, maar dat gaat niet zo 1-2-3.

In bijna alle gevallen betekend het ook dat je het binnenwerk moet vervangen.

Zeker voor WCDs is dit alleen maar verstandig, aangezien de "veerkracht"
in de loop der jaren achteruitgaat waardoor het contact met de stekkers minder word.

Alleen bij een aantal merken, als we het over recente series hebben (na 2000 zeg maar),
hoef je alleen maar de afdekramen en wippen te vervangen, het binnenwerk is hetzelfde.

Dit geld voornamelijk voor Busch-Jaeger, Berker, JUNG, etc.

De "basiscomponenten" tussen de "standaard" serie en de "luxere" series zijn hetzelfde;
alleen de afdekramen / wippies zijn verschillend maar passen hier wel op.
Ik heb eerder alleen frontjes vervangen (in vrijwel identieke woning) en dat paste wel gewoon, maar ik neem het oude spul wel gewoon mee, dan weet ik het zeker.

Busch-Jaeger heeft het mooiste spul vind ik als ik op internet rondkijk.
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:39:42 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_90757944
Kijk voor die tijd wel even wat voor merk materiaal je nu hebt; dan is er een kleine kans dat het uberhaupt trouwens gaat passen; wat dat betreft heeft naaa het wel goed, het pas zo één twee drie niet en vaak moet je het binnenwerk ook vervangen.

Op internet is trouwens veel meer schakelmateriaal te bestellen dan in een gemiddelde bouwmarkt. Bijvoorbeeld www.elektroonline.nl :)
pi_90758042
quote:
1s.gif
Op zondag 2 januari 2011 19:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Kijk voor die tijd wel even wat voor merk materiaal je nu hebt; dan is er een kleine kans dat het uberhaupt trouwens gaat passen; wat dat betreft heeft naaa het wel goed, het pas zo één twee drie niet en vaak moet je het binnenwerk ook vervangen.

Op internet is trouwens veel meer schakelmateriaal te bestellen dan in een gemiddelde bouwmarkt. Bijvoorbeeld www.elektroonline.nl :)
Ja, die site had ik ook al gevonden. Alleen op afstand weet ik helemaal niet of het gaat passen. :P
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 19:46:57 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_90758242
Kun je hier eens een duidelijke foto plaatsen van jou oude schakelmateriaal ? :)
pi_90758324
quote:
1s.gif
Op zondag 2 januari 2011 19:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Kun je hier eens een duidelijke foto plaatsen van jou oude schakelmateriaal ? :)
Oeh, ga ik even zoeken, zit ergens in een doos, alles is eraf nu. :)
pi_90759419
quote:
1s.gif
Op zondag 2 januari 2011 19:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Foto 1

Foto 2
pi_90759470
Die lichtknopjes linksonder zijn afwijkend van de rest, rest lijkt allemaal origineel bij de woning te horen.
pi_90760101
Het hoekige schakelmateriaal herken ik, zat ook in mijn woning (bj 73).
Kans dat daar wat bij gaat passen is miniem.
Ik heb nagenoeg allles vervangen door eenvoudig BJ schakelmateriaal.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_90760147
Nou ja, anders maar hele setjes kopen, maar ik vind het vrij prijzig spul...
  Moderator zondag 2 januari 2011 @ 22:34:51 #15
92034 crew  Vonkenboer
pi_90769648
Hier hebben we pas geleden alle kapjes van het schakelmateriaal in een emmer met bleek gezet en dat een dag laten staan, ze zijn er welliswaar wat "mat" uitgekomen maar ze zijn wel wit in tegenstelling tot het vieze verkleurde geel wat ze waren. Misschien is dat een optie, ik weet natuurlijk niet of dat op al het materiaal goed werkt en/of er geen soorten schakelmateriaal zijn waarvan de kappen op die manier erg aangetast worden door het bleek. :)

Maar dat is een overweging die je zelf maken moet ;)

Dat vierkante schakelmateriaal vind je zo ie zo niet meer in de winkel aangezien dat zoals anderen al zeiden ergens uit de jaren 70/80 stamt, dat kapje voor de cai wandcontactdoos ga je ook niet vinden dat is bijna uit dezelfde tijd ;) 80/90r jaren, dat kapje van een dubbele wandcontactdoos ga je los ook niet vinden.

Die dubbele knoppen zijn standaard bush en jaeger evenals dat dubbele raam met telefoonaansluitingen die zijn eventueel nog wel los te krijgen :) w/
pi_90770415
Ik heb ze al een keer in de bleek gezet, maar ik vind de stijl gewoon heel lelijk...

Ik denk dat ik dan toch maar hele nieuwe setjes koop. :Y
pi_90859401
Is het schakelmateriaal bij Hornbach trouwens substantieel voordeliger dan bij Gamma (hebben ze bv een eigen merk?)? Ik heb van Gamma een bon voor 10% korting, dus wilde ze daarmee gaan halen.
pi_90876084
Ik heb onlangs al mijn schakelmateriaal vervangen met GIRA Event zandkleur/creme:

http://www.electroshop.nl(...)ear-zandkleur-creme/

Ziet er erg mooi uit (ik heb 9001 muren). Wel heb ik het binnenwerk moeten vervangen, maar die kan ik volgende keer laten zitten als ik de frontjes wil veranderen want het basismateriaal is hetzelfde voor de verschillende frontjes zoals Naaa zegt.
pi_90880955
quote:
1s.gif
Op woensdag 5 januari 2011 12:23 schreef orpheus75 het volgende:
(ik heb 9001 muren).
In wat voor een villa woon jij?!?!?!! :o :o :o
pi_90883490
Hihi, ik denk dat orpheus75 het RAL-kleurnummer van zijn wanden bedoelt.
pi_90892705
Leuk bedacht :-) ik bedoelde inderdaad de kleur.
pi_90896061
Ik vind het niet zo mooi, dat GIRA-spul...

Ik vind dit mooi: http://www.schakelmateriaal.net en dan de zwart/zilver.

Gaat alleen niet passen; ze hebben alleen enkele wcd's en wij hebben dubbele wcd's die in één inbouwdoos zitten. -O-
  Moderator woensdag 5 januari 2011 @ 20:50:25 #23
92034 crew  Vonkenboer
pi_90902296
Moet je eens rondneuzen of die toevallig ook zonder randaarde in dubbele uitvoering te krijgen zijn.

Zo ie zo moet je even oppassen dat je niet per ongeluk geaarde wandcontactdozen neemt terwijl je helemaal geen aarde hebt; het is namelijk niet toegestaan om geaarde wandcontactdozen op plekken te monteren waar je uberhaupt geen aarde hebt / aardedraad kunt aansluiten. :)
pi_90904096
quote:
1s.gif
Op woensdag 5 januari 2011 20:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Moet je eens rondneuzen of die toevallig ook zonder randaarde in dubbele uitvoering te krijgen zijn.

Zo ie zo moet je even oppassen dat je niet per ongeluk geaarde wandcontactdozen neemt terwijl je helemaal geen aarde hebt; het is namelijk niet toegestaan om geaarde wandcontactdozen op plekken te monteren waar je uberhaupt geen aarde hebt / aardedraad kunt aansluiten. :)
En wie komt dat controleren, de aardingspolitie? :+ :*

Ik wist niet dat dat niet mocht. De Chinezen die hiervoor in dit huis woonden deden niets anders. :') Maar die hebben sowieso rare dingen gedaan. Er zijn een paar wcd's die ik niet vertrouw (wasmachine onder stroom... :? ), de wasmachine-aansluiting heeft geen stroom (ergens afgetapt om een wcd aan te hangen? :? ), aardingsdraad verkeerde kleur maar gemarkeerd met stickertjes en meer van dat soort geintjes. :')
pi_90904125
Maarreh, enig idee welk merk dat is dan, op die website? Heb het nog nergens anders gezien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop