Ja, ik (of mijn ouders waren het toen nog) heb ook niet zo veel voor mijn matras betaald toen ik een nieuw bed nodig was. In ieder geval geen 1000 euro. Ik geloof dat het alles bij elkaar (bedframe, lattenbodem en matras) zo'n 500 euro en dat vond ik al veel geld. Ik was in ieder geval blij dat ik nog net 17 was en mijn ouders het nog voor mij wilden betalen, en nog een keer blij toen ik het bed mee mocht nemen toen ik het huis uit ging.
En dat matras is echt heel fijn

Nog absoluut geen problemen mee gehad, en ook als andere mensen komen slapen hoor ik altijd dat ik zo'n lekker matras heb (ik deel door ruimtegebrek en doordat ik mijn logés niet met een zelfopblaasbaar matje wil afschepen mijn tweepersoonsbed altijd met vriendinnen als ze komen logeren). En ik voel het verschil ook wel als ik eens bij vrienden blijf slapen.
Ik ben er dus erg tevreden mee en ervan overtuigd dat het de moeite waard is om een goed matras te kopen (en ja, dan ben je wat meer geld kwijt), maar dat 1000 euro echt niet nodig is om eraan uit te geven.
En inderdaad, dat is ook al eerder gezegd, als iemand anders het voor je betaalt, heb je uiteindelijk zelf niet veel te zeggen over de hoeveelheid geld die eraan uitgegeven wordt en moet je tevreden zijn met wat je krijgt. Ik denk dat je moeder ook weet dat het prettig is om een goed matras uit te kiezen, en dat ze waarschijnlijk ook wel een bewuste prijs/kwaliteitafweging maakt...