Met andere woorden; ik vind de aanwezigheid van mensen die moslim of niet moslim zijn vervelend in deze samenleving?quote:1 Ik vind dat de aanwezigheid van moslims en niet-moslims in Nederland negatieve gevolgen heeft voor de samenleving.
Het gaat om de combinatie van deze twee groepen zoals jij dit ervaart.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:06 schreef poldergeist het volgende:
[..]
Met andere woorden; ik vind de aanwezigheid van mensen die moslim of niet moslim zijn vervelend in deze samenleving?
Dus kortom mensen die iets zijn of niet zijn. Als ik kampers (die geen moslim zijn) vervelend vind, dan moet ik 'erg' invullen?
Het gaat er puur om elke stelling te beantwoorden zoals jij deze ervaart. Heb je ergens geen specifieke mening over, of vind je een vraag te moeilijk om te beantwoorden, of juist ongepast, kan je altijd voor de middelste optie kiezen.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:32 schreef novel het volgende:
Kan dit zo niet beantwoorden. Ook niet als je het over katholieken of een ander geloof zou hebben.
Hangt er van af wat ze vinden dat andere al dan niet gelovigen zouden moeten. En in hoeverre die rekening met hen moeten houden. En of ze dat dwingend willen opleggen.
Iemand mag van mij fundamentalist in wat dan ook zijn, als hij daar een ander maar niet mee lastig valt.
En ik heb bv. weer moeite met (gematigde) christenen/moslims die toch voor ons allemaal iets als abortus willen inperken.
En om het nog ingewikkelder te maken: ik wil ook best wel rekening met iemands geloofspraktijken
(bidden, feestdagen, niet drinken, hoofddoeken) houden, maar tot op zekere hoogte.
Kortom, die vragenlijst valt niet te beantwoorden. Tenminste niet op zo'n manier dat de antwoorden recht doen aan mijn opvattingen.
Of bedoel je met niet-moslims en moslims gewoon allochtonen? Kan ik ook niet zeggen, want ik vind ook niet alle autochtonen te pruimen.
Beetje erg troebele opzet. Wat je ook wilt onderzoeken, zo lukt dat niett.
Dan blijven er voor iedereen die in dit topic reageert alleen de middelste opties over. Dan heb je een totaal nietszeggend onderzoek gedaan.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:10 schreef MartijnRUG het volgende:
[..]
Het gaat er puur om elke stelling te beantwoorden zoals jij deze ervaart. Heb je ergens geen specifieke mening over, of vind je een vraag te moeilijk om te beantwoorden, of juist ongepast, kan je altijd voor de middelste optie kiezen.
Dat kan dus niet, omdat ik niet weet over welk soort moslims met welk soort opvatting je het hebt. Heb ik toch opgeschreven en uitvoerig geillustreerd? ,quote:Op zondag 2 januari 2011 17:10 schreef MartijnRUG het volgende:
[..]
Het gaat er puur om elke stelling te beantwoorden zoals jij deze ervaart. Heb je ergens geen specifieke mening over, of vind je een vraag te moeilijk om te beantwoorden, of juist ongepast, kan je altijd voor de middelste optie kiezen.
Dat is een behoorlijk stevige aanname, en ik hoop van harte dat dit niet het geval is. Aan de andere kant, als een resultaat wat hierop wijst uit de resultaten naar voren komt, zou dat dan niet juist erg interessant zijn?quote:Op zondag 2 januari 2011 17:16 schreef Haque het volgende:
Ik zou toch "moslim" en "nietmoslim" even definiëren. Veel mensen denken bij het woord moslim aan terroristen en dan krijg je ook een onderzoek van niets.
Correct, zowel culturele als religieuze achtergrond worden daarom ook meegenomen. Wij hebben nagedacht over de optie om 2 vragenlijsten te maken, maar vonden deze alsnog geschikt om ook door moslims te laten invullen. In principe kunnen zij de vragen prima beantwoorden, al is wellicht wat extra uitleg vereist.quote:Op zondag 2 januari 2011 17:18 schreef Oud_student het volgende:
Even een suggestie, zou je niet 2 apparte vragenlijsten maken:
1 voor moslims en 1 voor niet-moslims (onder de premisse dat je dit verschil wilt onderzoeken)
Overigens zul je per deelnemer de etniciteit en culturele/religieuze achtergrond moeten vaststellen om de resultaten te kunnen valideren
De vragen zoals deze de constructen meten zijn voldoende gevalideerd, het probleem met 'vragen wat je er van vindt' is juist dat deze niet of zeer moeilijk te kwantificeren zijn. Vandaar dat er over het algemeen voor deze manier wordt gekozen. Daarnaast zijn wij niet geinteresseerd in individuele resultaten, wij kijken naar de resultaten over de verschillende (groepen van) respondenten.quote:Op zondag 2 januari 2011 19:21 schreef deelnemer2 het volgende:
De narigheid met dit soort vragenlijsten is dat ze je niet eerlijk tegemoet treden. Ze vragen niet wat je ervan van vindt. Maar ze vuren een hele batterij vragen op je af, die achter je rug om worden geintepreteerd, op grond van een model dat jij niet mag weten. Het werkt als een soort leugen detector. Net als een persoonlijkheidstest.
Mijn punt is dat, om de zelfde vraag te stellen, je het voor de verschillende culturele / religieuze achtergronden op een verschillende manier moet verwoorden om de vraag zo objectief mogelijk te krijgen. Probleem met deze stelling is dat je dan al tevoren bepaalde aspecten van cultuur/opvattingen en gedrag mee moet nemen als aanname voor het formuleren van de vragen.quote:Op maandag 3 januari 2011 09:53 schreef MartijnRUG het volgende:
Correct, zowel culturele als religieuze achtergrond worden daarom ook meegenomen. Wij hebben nagedacht over de optie om 2 vragenlijsten te maken, maar vonden deze alsnog geschikt om ook door moslims te laten invullen. In principe kunnen zij de vragen prima beantwoorden, al is wellicht wat extra uitleg vereist.
Die debat wordt zeker niet genegeerd, al ben ik met je eens dat het ondergewaardeerd wordt. Het aantal vakken in de Bachelor Psychologie dat vanuit een wetenschapstheoretische basis naar haar vakgebied kijkt is (veel) te weinig. Een interessant boek is dan wellicht de volgende; McGarty, C., & Haslam, S. A. (1997). The message of social psychology: Perspectives on mind in society. Oxford, UK: Blackwell.quote:Op maandag 3 januari 2011 10:21 schreef squatt3r het volgende:
Maar de uitkomst is sowieso vrucht van jullie perspectief, zoals ik eerder zei van een ideologische wens (en daarmee reconstructie) van een onhoudbaar gesloten eenheidsdenken met een reificerend karakter. Ik begrijp echt niet waarom psychologie als wetenschappelijke discipline begrippen leent uit de filosofie en sociologie waarbij het wetenschappelijke debat over deze concepten genegeerd wordt. Hoewel je stelt dat er geen aannames zijn is het onderzoek gebaseerd op onhoudbare aannames over cultuur, attitudes, " de morele identiteit" etc., wat jullie doen is een politiek discours reproduceren door politieke concepten te gebruiken (misbruiken) in (wetenschappelijk) onderzoek. Ik vind het een gemiste kans.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |