abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 februari 2011 @ 12:54:04 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93146794
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:43 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Is Nederlands dan een Germaans dialect?
Nederlands is een taal.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:09:15 #27
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_93147457
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:00 schreef bart2009 het volgende:

[..]

O ok, maar Nederlands heeft zich toch uit de Germaanse taal ontwikkeld tot Nederlands in een geisoleerde omgeving? (Binnen de Nederlandse landsgrenzen)
Niet uit 'het Germaans'. Wel uit het Oer-Germaans. 'Germaans' is een verzamelnaam voor talen die voortkomen uit een specifieke (gereconstrueerde, dus hypothetische) moedertaal. 'Oer-Germaans' is de gangbare benaming voor die gereconstrueerde moedertaal.

En het idee van een geïsoleerde omgeving is helemaal nonsense. Het is een goed gedocumenteerd feit binnen de taalkunde dat in grensgebieden tussen twee talen streken zijn die een gemengde vorm van de twee talen spreken, met elementen van de ene taal en de andere. Die streken worden isoglossen genoemd. Vaak zie je dat de overgang van de ene taal naar de andere taal niet plotseling is, maar geleidelijk, waarbij telkens

Het schoolvoorbeeld hiervan is de 'Rijnse Waaier', het overgangsgebied tussen het Duits en het Nederlands in Zuidwest-Duitsland, Oost-België en Zuidoost-Nederland (ongeveer waar Limburg ligt).
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:10:47 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_93147523
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:54 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nederlands is een taal.
Maar wat is het verschil tussen een taal en een dialect?

Mijns inziens wordt dat het beste beschreven door: 'Een taal is een dialect met een leger en een vloot.'
  maandag 14 maart 2011 @ 16:19:41 #29
337812 Secret_digger
You got the goods?
pi_94098047
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Niet uit 'het Germaans'. Wel uit het Oer-Germaans. 'Germaans' is een verzamelnaam voor talen die voortkomen uit een specifieke (gereconstrueerde, dus hypothetische) moedertaal. 'Oer-Germaans' is de gangbare benaming voor die gereconstrueerde moedertaal.

En het idee van een geïsoleerde omgeving is helemaal nonsense. Het is een goed gedocumenteerd feit binnen de taalkunde dat in grensgebieden tussen twee talen streken zijn die een gemengde vorm van de twee talen spreken, met elementen van de ene taal en de andere. Die streken worden isoglossen genoemd. Vaak zie je dat de overgang van de ene taal naar de andere taal niet plotseling is, maar geleidelijk, waarbij telkens

Het schoolvoorbeeld hiervan is de 'Rijnse Waaier', het overgangsgebied tussen het Duits en het Nederlands in Zuidwest-Duitsland, Oost-België en Zuidoost-Nederland (ongeveer waar Limburg ligt).
Het idee van isoglossen vind ik geweldig, in mijn onwetendheid heeft het misschien iets te maken met natuurlijke grenzen. ;)

De Evangelisch Luthersche geloofsbelijdenis is trouwens iets anders.
  maandag 14 maart 2011 @ 20:42:13 #30
337812 Secret_digger
You got the goods?
pi_94112249
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 09:20 schreef bart2009 het volgende:

[..]

Bij mijn geloof is de Landesbischoff de belangerijkste bischop, dus niet bij alle geloven is die primaat de belangrijkste.

Maar we raken nu wel erg off-topic
Met de Landesbisschof bedoelde ik de Evangelisch Lutherische Landesbisschoff, van het geloof waar ik al meerdere malen over geschreven heb.
Het hoofd van het geloof waar ik voor mijn geloof en gevoel bij hoor. :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')