Op iMDB-jaartallen:
01. Inception Voor mij de uitschieter van het jaar. Vooraf waren de verwachtingen enorm hooggespannen, achteraf kon de lichte teleurstelling (net iets teveel uitleg tijdens de film imo) de hoge waardering zelfs niet tegenhouden. Fantastische regie, het camerawerk, de acteurs, de muziek, de plot: zonder meer mijn nummer één van 2010.
02. The Social Network Sterke regie, sterke acteurs, sterke muziek, sterke plot over mensen en hun beweegredenen in een enorm hedendaags jasje gegoten. Prima film, die bij een tweede kijkbeurt wellicht nog hoger in aanzien komt te staan.
03. Shutter Island De eerste indruk na het zien van deze film: hèhè, eindelijk weer eens een film-film, pure cinema. Heerlijke muziek, DiCaprio en Kingsley op dreef, de heerlijk geschoten beelden, de zeer behoorlijke plot, de vragen achteraf. I like it.
04. Buried Eén ruimte, één acteur. Fantastisch camerawerk, slim kleurgebruik, ijzersterke regie en nog een stukje thema erin verwerkt ook. Hulde, verrassing van het jaar.
05. Kick-Ass In de bioscoop wilde ik, zonder dollen, opstaan om te juichen bij de scène waarbij
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Briljante uitvoering. Op filmgebied wel de minste van de top 5, maar het is zulk heerlijk vermaak.
06. Winters Bone Een cursus sfeer creëren. Kreeg af en toe zelfs het gevoel een naar een documentaire te kijken. Compliment.
07. Toy Story 3 Voor mij de beste van de trilogie: prima, volwassen einde van een toonaangevende animatie.
08. The Kids Are All Right Een erg sterk geregisseerde en geacteerde dramedy. Deed me soms denken aan Little Miss Sunshine.
09. How To Train Your Dragon Luchtige animatie met een boodschap.
10. The Ghost Writer Zeer behoorlijke suspensefilm die toch net iets te weinig uit het script haalt.