huh?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En wachten tot de olie op temperatuur is, niet tot de motor rond de 90 graden Celsius staat.
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.quote:
Niet onderschatten hoor, da's belangrijker dan de koelvloeistof.quote:
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?quote:Op donderdag 30 december 2010 15:49 schreef vannelle het volgende:
[..]
Koelvloeistof is eerder op temperatuur dan de motorolie.
En je meter geeft de temperatuur van de kvs weer maar dat wil dus niet zeggen dat je olie op temperatuur is.
Middels een olietemperatuurmeterquote:Op donderdag 30 december 2010 15:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
ah, oke.. da's nieuw voor me.. en hoe weet ik dan of de olie op temperatuur is?
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).quote:Op donderdag 30 december 2010 16:08 schreef Anne het volgende:
[..]
Middels een olietemperatuurmeter.
Fail ! , als je je motor snel warmtrapt krijg je te maken met verschillen in uitzetting van je cilinders/blok/cilinderkop(pen) en/of spruitstukken, en die scheuren dan gewoon, evenals koppakkingen, een gescheurde cilinderkop zal je aan reparaties ongeveer tussen de 1000 en 2500¤ gaan kosten, dus stamp maar lekker verder met je koude motortjequote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de oliequote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurigquote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
[..]
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
Valt natuurlijk in te bouwen.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:15 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Niet veel auto's hebben dat. Bijna geen volgens mij. Maargoed, ik houd meestal 15 tot 20 minuten aan (heb dan ook een oude auto).
Ja dat snap ikquote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
10 - 15 minuten is een prima uitgangspunt, na een minuutje of 2 - 3 begint meestal de temperatuurmeter te leven, maar dat is de koelvloeistof, en niet de olie
Heb sinds kort een toerenteller en een oliedrukmeter, vind het mooi geweest zo. Ben verder altijd heel secuur met warm rijden.quote:
jij wel blijkbaar, maar anderen misschien nietquote:
Jup, Delta nog altijd.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
jij reed een slurbo toch ?? dan is dat keurig
Maar het gaat hier om hoe ermee te rijden zolang ie koud isquote:
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopenquote:Op donderdag 30 december 2010 16:46 schreef fioooon het volgende:
Of je ontbijt in je auto met draaiende motor opeten. Als je klaar bent is je motor ook warm.
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef Catch_me het volgende:
[..]
koud stationair draaien is nou niet echt een manier om je motor GOED warm te laten lopen
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaanquote:Op donderdag 30 december 2010 16:49 schreef fioooon het volgende:
[..]
Het duurt wat langer maar ik ben ook een rustige eter in de ochtend dus dat komt wel goed uit.
Hetzelfde hier, alleen heb ik geen olie temperatuur meterquote:Op donderdag 30 december 2010 15:31 schreef Innisdemon het volgende:
Ja. Ik trek rustiger op in deze kou, en beperk het toerental, tot de olietemperatuurmeter enigszins van 0 af is.
Nah, bijna.. de olie is koud en dus een stuk dikker, en het kán zo zijn dat je oliepomp de koude olie niet omhoog krijgt, of niet genoeg iig, en dan komt je cilinderkop dus olie tekort totdat de boel iets warmer is .. en dat is dus extra slijtagequote:Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:
[..]
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:53 schreef ukga het volgende:
[..]
ik hoorde dat dan de olie niet rond gepompt wordt als ie stationair draait, en dat je kleppen kapot gaan
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ??quote:Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Emmm, werkt een cruisecontrol ook in z'n vrij?quote:Op donderdag 30 december 2010 17:00 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je tóch in de auto ontbijt, kun je ook wel een tippie gas geven terwijl je door eet toch ??
PTOquote:Op donderdag 30 december 2010 17:10 schreef JJH het volgende:
Vrachtwagens moet dat ook wel. Die moeten lucht draaien anders komen ze geeneens van de plek af 's morgens.
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.quote:
Niet goed warmgereden zeker ??quote:Op donderdag 30 december 2010 17:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zo hebben ze bij ons bedrijf eens een nieuwe vrachtwagen gekocht. Had maar 500.000 kilometer dus da's goed te doen voor pendelwerk.
Maar dat ding had dus ook PTO, die bak was zo gaar als wat. Echt een miskoop.
Gelukkig hoef ik jou niks uit te leggen omdat je het wel weet.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet goed warmgereden zeker ??
ik bdoel dat ie beter in zn versnelling kan warm draaienquote:Op donderdag 30 december 2010 16:58 schreef fioooon het volgende:
[..]
Dan een kleine baksteen op het gaspedaal tijdens het ontbijt.
Dan zul je nog steeds in de auto moeten ontbijten om de koppeling ingetrapt te houden.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:39 schreef ukga het volgende:
[..]
ik bdoel dat ie beter in zn versnelling kan warm draaien
quote:Op donderdag 30 december 2010 17:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dan zul je nog steeds in de auto moeten ontbijten om de koppeling ingetrapt te houden.
Ik kreeg overlaatst te horen dat het beter is om de laatste kilometers voordat je aankomt wat rustiger te rijden zodat alles wat kan afkoelen (indien je daarvoor stevig doorgereden hebt op de snelweg o.i.d.). Stationair laten draaien is dan niet nodig.quote:Op donderdag 30 december 2010 16:17 schreef vosss het volgende:
De mijne wel en die rij ik ALTIJD rustig warm.
En op de plaats van bestemming laat ik hem ALTIJD 3 minuten stationair nalopen, ookal ben ik telaat voor iets.
Waarom is dat niet goed dan? Ivm die olie die niet omhoog gepompt kan worden? Da's bij een diesel natuurlijk wel funest. Ik doe eigenlijk niet anders; altijd starten en dan krabben, maar als dat echt zo negatief is moet ik er misschien maar eens mee stoppenquote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Ja, mijn auto bleef ook al 40km rijden in de derde of vierde versnelling zonder dat ik het gaspedaal aanraakte. Wat verbruikt hij dan eigenlijk? Kan me niet voorstellen dat de brandstofleidingen dan ook dichtgeknepen zijn zoals normaal bij gas los, namelijk.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:35 schreef .Neovo. het volgende:
Vanmiddag gingen we even weg met de Punto die buiten stond. Ik had een minuutje van te voren de motor aangezet, voordat we weggingen. Je kon horen dat ie het koud had. Hij bleef stationair wat draaien rond de 1300 toeren, normaal draait ie rond de 900
Da's vrij fors voor een koude motor.quote:Op donderdag 30 december 2010 19:03 schreef Palomar het volgende:
Rij zolang de temperatuurmeter niet op 90 staat wel aardig rustig (tot 3500rpm),
Wat maakt het jou nou uit.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is. Tevens heb ik hier op fok ook gezien waarom het nu eigenlijk slecht is om je auto tijdens het ontdoen van sneeuw en ijs aan te zetten. Dat doe ik ook niet meer.
Voor mij is het meer een gevoel. Ik heb het idee dat het goed is en dus doe ik het
als je koude motor hebt rijdt ie 2x zo onzuinigquote:Op donderdag 30 december 2010 15:33 schreef Microtubuli het volgende:
Warm rijden is alleen nuttig als je van plan bent om je auto langer dan 200K km's mee te laten gaan. Tegen die tijd ruil ik hem toch al weer in dus boeien.
Te lage toeren aanhouden is dus ook niet goed. Smering is niet optimaal en een lagere oliedruk helpt dan niet bepaald.quote:Op donderdag 30 december 2010 17:42 schreef draaijer het volgende:
Warm rijden : YES
Ik ben van mening dat wanneer je laag toeren rijdt op de momenten dat de motor koud is, de slijtage kans verkleind. Ik draai eigenlijk nooit boven de 2.000 toeren met mijn V6 diesel als de auto koud is.
Half uur is wel erg overdreven...quote:Op donderdag 30 december 2010 21:26 schreef KIoontje het volgende:
Dat is vaak pas na een kilometer of 20 of een half uurtje rijden (afhankelijk van de route en de rijstijl natuurlijk).
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doenquote:Op donderdag 30 december 2010 20:49 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Da's vrij fors voor een koude motor.
Toerentellers zijn voor mietjes.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:43 schreef Palomar het volgende:
[..]
Niet constant, alleen tijdens het accelereren en dan schakelen bij 3000-3500. Weet het ook niet precies, je moet dat gewoon een beetje op gevoel/gehoor doen
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.quote:
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.quote:Op donderdag 30 december 2010 21:52 schreef KIoontje het volgende:
Als je in de stad rijdt kan het toch echt akelig lang duren.
Wel eens gereden met een olietemperatuurmeter?
Valt me een beetje van je tegen dat je dan niet dat metertje erbij laat bouwen, zeker omdat je ermee de Ring op gaatquote:Op donderdag 30 december 2010 21:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja. De vorige had een olietemp. meter (ik vind het onbegrijpelijk dat die bij mijn huidige auto niet aanwezig is). En die plas olie van maar liefst 11,5 liter was normaliter in 10 minuten warm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |