SnuggLe | dinsdag 28 december 2010 @ 17:31 |
Ik heb een Ford Focus 1.6 uit 1999. Ik ben heel stom geweest en door omstandigheden ben ik een tijdje aan het rijden geweest met weinig tot geen olie in de auto. Nu maakt de auto een 'tikkend' geluid als ik rij. Lijkt te ontstaan ergens voorin de motor, als ik meer dan 2600 toeren maak. Iemand enig idee wat dat kan zijn? En belangrijker: hoe te verhelpen? | |
Palomar | dinsdag 28 december 2010 @ 17:33 |
Bij sommige motoren kunnen bepaalde lagers beschadigd raken als er ooit te weinig olie is geweest, welke na een paar 1000 kilometer helemaal kapot zijn (ook als je ondertussen alweer olie bijgevuld hebt). Met een beetje pech staat je dus een dure reparatie te wachten... | |
RichardDawkins | dinsdag 28 december 2010 @ 17:34 |
Wat dacht je van googlen mbt wat olie doet in de motor hm? En daarna het tegenovergestelde verwachten natuurlijk. | |
Anne | dinsdag 28 december 2010 @ 17:35 |
Waarschijnlijk de klepstoters die tikken. Als je geluk hebt alleen een halve liter ATF olie erin kiepen. | |
Juicyhil | dinsdag 28 december 2010 @ 17:35 |
Mag ik hem ook wel eens bijvullen ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 28 december 2010 @ 18:04 |
Tikt de motor nog steeds terwijl hij al bijgevuld is ?? | |
vannelle | dinsdag 28 december 2010 @ 18:06 |
ATF????? Wa's dat nou weer voor raar advies? Als je nou dunnere motorolie had gezegd was ik het met je eens geweest maar je gebruikt toch geen ATF als motorolie? | |
Sounddragon | dinsdag 28 december 2010 @ 18:20 |
Ik heb dat al eens vaker gehoord, alleen vertelt ze het niet helemaal goed ![]() Je moet het erbij gooien, even warm laten lopen of een stukje warmrijden en dan meteen verversen; ik zou wel een dagje (rustig, korte stukjes, geen snelweg of gekkigheid) durven rijden met een litertje erbij; in the end is olie gewoon olie, en atf doet niets met keerringen en pakkingen, dus echt kwaad kan het ook niet volgens mij ![]() Klikkie post #4 klikkie post #7 Ik zeg niet : wondermiddel ![]() ![]() ![]() | |
vannelle | dinsdag 28 december 2010 @ 18:25 |
Ik wou al zeggen, is niet echt een blijvende oplossing..... | |
Sounddragon | dinsdag 28 december 2010 @ 18:27 |
Neuh, dat lijkt me niet ![]() | |
vannelle | dinsdag 28 december 2010 @ 18:33 |
Maar gewoon dunnere olie is ook een alternatief, zeker met dit koude weer. | |
FeestBoek | dinsdag 28 december 2010 @ 18:35 |
(krukas)lager naar de Filistijnen? Heb hetzelfde gehad, oliewaarschuwingslampje kapot, geen olie, 230 op de snelweg, en toen was het afgelopen met het blokje. | |
Sounddragon | dinsdag 28 december 2010 @ 18:42 |
Gaat juist om de reinigende eigenschap die er aan de ATF wordt toegeschreven denk ik, om bijvoorbeeld een verstopte stoter weer gangbaar te krijgen en je oliekanaaltjes een beetje schoon te krijgen.. | |
-moppie- | dinsdag 28 december 2010 @ 18:45 |
rijden op een olielampje...... ![]() | |
vannelle | dinsdag 28 december 2010 @ 18:48 |
Dat had ik gelezen idd. Maar dunnere olie zorgt er dan weer voor dat de stoter sneller gevuld en weer leeg is. Zeker met dit koude weer zou het een oplossing kunnen zijn. Al zou ik zelf na me ingelezen te hebben eerst die atf doen en daarna verversen met dunnere olie. Een combi kan ook prima werken! ![]() | |
Sounddragon | dinsdag 28 december 2010 @ 18:54 |
Eensch ![]() | |
SnuggLe | dinsdag 28 december 2010 @ 23:20 |
Thanks voor de tips. Direct na het bijvullen "tikte" de auto nog wel, maar wel minder. Vooral dus in de hogere toeren. Nu al 1,5 dag niet meer gereden. Overmorgen pas weer. Zal dan kijken of hij het nog steeds doet en de bevindingen even posten. | |
Meike26 | dinsdag 28 december 2010 @ 23:43 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Meike26 op 29-12-2010 00:35:45 ] | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 31 december 2010 @ 18:50 |
als hij blijft ratelen, dan liggen er waarschijnlijk een setje lagers uit, dan zul je op een motor revisie of op een sloop blokje komen, kosten grofweg met een slopblok 2500E benzine handbak 3000E benzine automaat incl btw + arbeid | |
vannelle | vrijdag 31 december 2010 @ 20:36 |
Ik vind je conclusie nogal voorbarig, ik denk dat eerdere gegeven tips de oplossing al bieden. En waar haal je het prijsverschil tussen een automaat of een handbak vandaan? Het blok blijft hetzelfde en zou dus even duur zijn. Plus dat de prijzen die je noemt ook nogal aan de hoge kant zijn, daar kun je gewoon een andere complete Focus uit 1999 voor kopen. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 31 december 2010 @ 20:44 |
Het verschil tussen automaat en hand bak is de tijd. Duur tja afgelopen maand toch twee motoren vervangen. Prijzen zijn dealer prijzen. | |
vannelle | vrijdag 31 december 2010 @ 21:45 |
500 euro voor het verschil in tijd? Het zijn net zoveel boutjes en het tijdsverschil is toch geen dag? | |
Sounddragon | vrijdag 31 december 2010 @ 23:04 |
Misschien moet die automaat uit Australië komen ?? ![]() Als de prijs inclusief bak is zou er wel verschil in kunnen zitten, maar de bak is niet kaduuk, en het blok met een beetje mazzel ook niet, dus waar hébben we het over ? ![]() Laat TS eerst maar eens een weekje gaan rijden; als er een klepstotertje vastgekoekt of gefikt zit komt die misschien wel weer los na een paar daagjes lekker in de olie weken, en zoniet is er nog de ATF optie, en dan nog... kan een blok best wel oud worden met een tikkende stoter, er is sowieso geen nood aan de man voorlopig ![]() | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 31 december 2010 @ 23:05 |
Meer, je zit met een koppel omvormer, extra compter, kabel boom | |
Sounddragon | vrijdag 31 december 2010 @ 23:30 |
Blijft toch allemaal in de auto zitten als je een blok overhangt ?? die bak hoeft er niet uit, en zowel, blijft dat allemaal zitten toch ?? ik denk dat een automaat zelfs sneller is om over te bouwen als een schakelbak.. als je gaat OMbouwen wordt het een ander verhaal, maar dan ga je het niet redden met 500¤ extra ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 01-01-2011 03:56:25 ] | |
vannelle | zaterdag 1 januari 2011 @ 03:05 |
Dat dus. Altijd beter dan ergens een prijskaartje aan hangen zonder het probleem te kennen en ook nog es met rare prijzen komen. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 1 januari 2011 @ 12:27 |
rare prijzen ? helaas voor jou werk ik bij een Ford dealer. probleem ken ik wel, de focus Zetec heeft klep stoter, ook al draaien die krengen een maand zonder olie, dan zijn ze nog niet kapot, omdat de kleppen domweg niet opengaan ![]() het ratelen is bijna 90% wel de krukaslager schalen welke een zwak punt zijn bij deze motor, zeker als ze zonder olie hebben gedraait | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 1 januari 2011 @ 12:28 |
nee, alles gaat er uit, motor, versnllingsbak de helezooi, dan wordt de motor van de bak gescheiden, nieuwe motor op de bak, en dan weer ingebouwt | |
Mikkie | zaterdag 1 januari 2011 @ 14:15 |
In het ergste geval loopt je motor droog en ploft ie. Dan kun je op zoek naar een nieuwe motor of een nieuwe auto. | |
vannelle | zaterdag 1 januari 2011 @ 20:42 |
Nieuwe motor of andere motor? Als het een nieuwe is snap ik die prijs wat beter al zou mijn keuze zijn om er een ruilmotor in te bouwen. Maar het prijsverschil tussen handbak en automaat is me nog steeds niet duidelijk. | |
ibaneX | zaterdag 1 januari 2011 @ 21:04 |
Zal wel nieuw wezen, voor een sloop blok veel te duur. | |
vannelle | zaterdag 1 januari 2011 @ 21:34 |
Precies. En ik zou ook geen hagelnieuw blok in een auto uit 1999 bouwen en al helemaal niet voor dat geld. Voor dat geld heb je een andere, goede Focus. | |
T42 | maandag 3 januari 2011 @ 00:42 |
automaten olie? | |
vannelle | maandag 3 januari 2011 @ 12:22 |
Staat een stukje naar boven in dit topic uitgelegd dmv linkjes. ![]() | |
Maharbal | maandag 3 januari 2011 @ 12:31 |
Sommige auto's hebben een oliedruklampje en een oliehoeveelheidslampje. Als het hoeveelheidslampje gaat branden is er nog geen man overboord, maar moet je gewoon bijvullen. |