quote:
Op dinsdag 8 februari 2011 00:31 schreef dikkeduh het volgende:Dag allemaal,
Na flink wat lezen in het andere topic moet ik tot de conclusie komen dat er toch vrij weinig studenten van de UvA een post hebben geplaatst. Ik woon inmiddels in Amsterdam nadat ik een andere studie gestopt ben (te wiskundig) en hoopte hier wat meer informatie te vinden over IK op de UvA. Ik ben met name geïnteresseerd in de vakken die ik kan verwachten (staat wel een beschrijving op de website, maar ik ben al eerder in een reclametruc van een universiteit getrapt dus zou het graag van een ander horen), en in hoeverre mate deze studie verschilt van informatica. Omdat ik inmiddels dol ben op Amsterdam zal ik niet zo snel nog een andere stad kiezen voor mijn studie, dus groningen e.d. zit er voor mij niet in.
Ik kom van een economische studie waar ik vaak de collegezaal deelde met honderden andere studenten, dus ben ook erg benieuwd hoe het er aan toe gaat tijdens de colleges met kleinere groepen van de IK studie.
alvast bedankt!
Ik studeer zelf niet aan de UvA, maar ik doe Informatiekunde aan de UU. Als ik het vakkenpakket van het eerste jaar van de UvA bekijk zie ik dat het in principe redelijk overeenkomt met Utrecht dus zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat de vakken inhouden.
Informatie en organisatie: Je leert hier waarschijnlijk informatiesystemen, hoe deze nuttig zijn voor een organisatie. Waar wordt op gelet bij kiezen/implementeren van een dergelijk systeem
Kennis en interactie: Dit vak ken ik niet echt uit mijn eerste jaar, lijkt me richting communicatie wetenschappen gericht, hoe kun je informatie het beste op je klanten richten. Hoe spreek je je doelgroep het beste aan.
Computer mediated communication: Hoe breng je informatie over via de computer? Kan me er niet echt een verdere voorstelling bij maken
Mens - computer interactie: Ik ken het niet uit mijn eerste jaar, lijkt me een soort cursus waarin je leert over user interfaces e.d. (ik heb het nog niet gevolgd, is in Utrecht wel een 2/3e jaars keuzevak)
Inleiding programmeren in Java: Hier leer je programmeren, basiskennis over Java, als je niet erg informatica ingesteld bent kan dit best een struikelblok zijn

(Heb er zelf 3x over gedaan)
Webtechnologie en -talen: Internet programmeren, website bouwen met de talen die erbij komen kijken (X)HTML, CSS, XSLT, beetje Javascript. Dit vond ik in tegenstelling tot Java programmeren een stuk makkelijker en er is veel over te vinden op internet.
Informatie-economie: Hoe wordt informatie verstrekt, hoe is het door de jaren verandert, hoe kun je computers en informatiesystemen gebruiken om je doelgroep van informatie te voorzien.